Jubileum janáčkovského pěvce

  1. 1
  2. 2

Významné osobnosti brněnské opery a baletu 

Dne 16. listopadu by se dožil sta let sólista Janáčkovy opery v Brně Antonín Jurečka. Málokterému z českých tenoristů tak sluší přívlastek janáčkovský jako právě tomuto rázovitému Hanákovi, který především ve čtyřicátých a padesátých letech vynikajícím způsobem ztvárnil všechny špičkové tenorové partie v Mistrových dílech.Přitom Jurečkova cesta k brilantní interpretaci Janáčka nebyla vůbec jednoduchá. Rodák z Předmostí u Přerova (16. listopadu 1914) se nejprve vyučil zubním technikem a posléze v Přerově vystudoval Vyšší hospodářskou školu. Zpívat se učil soukromě u Bobumila Soběského v Brně a u Jana Konstantina v Praze.

První angažmá získal v operetě Zemského divadla v Brně, kam jej přijal její tehdejší šéf operety Karel Smažík, výborný herec i režisér, mimořádně zkušený praktik v operetním žánru. V operetě, kde účinkoval jak v klasických titulech (jeho první rolí byl poručík Gustav v Lehárově Zemi úsměvů), tak v nejrůznějších, ve své době populárních, novinkách, získal nejen hereckou průpravu, ale také se zdokonalil ve zpěvu a v pohybových schopnostech. Šéfdirigentem operety byl tehdy znamenitý muzikant, žák Leoše Janáčka a pozdější zakladatel zlínské filharmonie Rudolf Kvasnica a autorem choreografie většiny inscenací byl Ivo Váňa Psota. Po dvou letech působení odešel Antonín Jurečka do pražské Velké operety. Zde dostal možnost alternovat s tehdejší zářivou hvězdou operetního nebe Járou Pospíšilem ve špičkových tenorových partiích v klasických operetách, jako jsou Straussův Cikánský baron anebo Lehárova stěžejní díla Země úsměvů a Giuditta.

Vybaven těmito zkušenostmi, vrací se Antonín Jurečka v roce 1943 do Brna. Okupanti sice 12. listopadu 1941 – poté, co byla zatčena řada pracovníků divadla včetně ředitele Václava Jiřikovského, který později zahynul v koncentračním táboře, a herce a režiséra Josefa Skřivana, který byl popraven – divadlo zavřeli, ale na jaře 1943 se podařilo alespoň ve velmi provizorních a primitivních podmínkách činnost divadla obnovit. Divadlo dostalo název České lidové divadlo v Brně a jeho provozovatelem byla Národní odborová ústředna zaměstnanců. Ředitelem byl zkušený divadelní a filmový podnikatel Antonín Fencl. Hrály se činohry, opery a operety. Představení se konala v Divadle na Veveří a v sále Typosu (nynější studio České televize).

Antonín Jurečka si svoji první roli zahrál v populární operetě Járy Beneše Uličnice. Brzy na to už přišly závažné úkoly operní. Dirigent Rudolf Kvasnica a režisér Miloš Wasserbauer jej obsadili do role Jeníka v Prodané nevěstě, následoval Lukáš v Hubičce a Princ v Rusalce, kterou dirigoval a režíroval mladý žák Václava Talicha Václav Kašlík.

V další sezoně si zahrál a zazpíval titulní roli ve Straussově Cikánském baronu, ale pak už šly jedna po druhé velké role operní. Kvasnice s Wasserbauerem si jej obsadili do Števy v Její pastorkyni, následovaly smetanovské role (Ladislav Podhajský ve Dvou vdovách a v Daliboru vedle postavy zbrojnoše Vítka v alternaci s Emilem Olšovským i role titulní) a Ovčák Jirka v Dvořákově Čertu a Káče.

Už pouhý výčet rolí podává svědectví o zpěvákových možnostech. Jurečka byl barvou svého hlasu disponován především pro lyrický obor. V tomto zaměření se zdokonalil během působení v operetě. Postupem času se mnohem více dostával do poloh dramatických. Připočteme-li k tomu jeho prostý, neokázalý herecký projev, jenž korespondoval s pěveckým výrazem, bylo jasné, že se brzy stane jednou z významných opor souboru a že mu budou svěřovány velké tenorové role. Navíc v poválečné době byla páteří repertoáru česká opera a v té mohl Jurečka své schopnosti výborně uplatnit. Už v květnu 1945 se stává sólistou opery. Je mu svěřena role Jeníka v Prodané nevěstě a následně Lukáše v Hubičce. Do nové divadelní sezony vstupuje divadlo pod vedením ředitele Emila Františka Buriana. Z Burianovy iniciativy získává operní soubor a budova divadla Na hradbách jméno Leoše Janáčka. Nejprve jako Janáčkova opera Na hradbách, od počátku divadelní sezony 1946/1947, už za ředitelování Oty Zítka pak Janáčkovo divadlo Na hradbách.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat