Košická filharmonie chystá Večer sakrální hudby
Koncert v podání Státní filharmonie Košice, čtyř sólistů a Českého akademického sboru Brno povede hlavní hostující dirigent Zbyněk Müller. Na pódiu Domu umění se představí sopranistka Adriana Banásová, mezzosopranistka Alena Grach Kropáčková, tenorista Martin Šrejma a barytonista Tomáš Šelc. Koncert z abonentního cyklu B s názvem Večer sakrální hudby se uskuteční ve středu 15. listopadu v 19:00 hodin. Státní filharmonie Košice zároveň zve na veřejnou generální zkoušku v 10:00 hodin a na předkoncertní setkání v 18:00 hodin. Koncert, který podpořilo město Košice, je zároveň součástí Festivalu sakrálního umění 2023.
Program Večera sakrální hudby přibližuje hlavní hostující dirigent Státní filharmonie Košice Zbyněk Müller. Čajkovského Serenádu pro smyčcový orchestr C dur považuje za populární a posluchačsky vděčné dílo. Zatímco komorní orchestry ji hrají velmi často, u symfonických těles tomu tak není, protože pro jejich dramaturgy leží tato serenáda poněkud ve stínu mistrových velkých symfonií. „Myslím ale, že k tomu není valný důvod, protože jsem toho názoru, že velké obsazení sluší této serenádě víc než obsazení komorní. Již úvodní téma, kterým je serenáda jakoby orámována, svým záběrem a šíří evokuje třeba mohutný říční tok. Kromě toho, že je jistě lepší, když má široká řeka vody dostatek, podtrhuje velké obsazení smyčců i určité kompoziční principy, které jsou pro vrcholného Čajkovského typické. Tento velký symfonik se nám ve druhé větě smyčcové serenády připomene ale i jako autor skvělých baletů, protože kde jinde najdeme podobně krásné valčíky.“
Po přestávce zazní Dvořákova Mše D dur známá jako Lužanská, k níž má dirigent velmi blízký osobní vztah. „S Lužanskou jsem strávil stovky hodin v prostředí, pro které byla původně napsána, a sice na kůru s amatérským sborem. Asi žádné dílo neznám zevnitř lépe a asi žádné jsem v životě nezkoušel víc. Přesto mi ani trochu nezevšednělo a každé jeho další provedení je vždy svátek. V Čechách je poměrně rozšířený názor, že původní, tedy varhanní verze tohoto díla je lepší, podtrhujíc jeho prostotu a skromnost. Je to možné, ale myslím si zároveň, že orchestrální verze má své velké přednosti v podobě krásné a barevné dvořákovské instrumentace, která se, zejména v pomalých a ztišených částech, dokáže úžasně a tajemně dotknout srdce každého vnímavého člověka. Věřím, že se tak stane i v nádherném prostředí Domu umenia,“ uzavírá Zbyněk Müller a zve na koncert do Košic.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]