Linda Keprtová a Martin Doubravský o situaci v liberecké opeře

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Opera DFXŠ a její sólisté získali v posledních letech řadu ocenění, jejichž výčet je vskutku úctyhodný. Na bienále Opera je zcela unikátní nepřetržitá série ocenění, když to od roku 2011 byla na každém ročníku této přehlídky v konkurenci českých i slovenských operních souborů právě liberecká opera, která získávala cenu kritiků za inscenace nastudované dirigentem Martinem Doubravským, od roku 2013 s Lindou Keprtovou jako režisérkou: v roce 2022 Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky, v roce 2020 opery Sergeje Rachmaninova Francesca da Rimini a Lakomý rytíř, předtím Massenetova Thaïs (2017), Foersterova Eva (2015), Massenetův Don Quichotte (2013) a Pucciniho Edgar (2011, režie Martin Otava). Kromě toho liberecké inscenace na festivalu oceňovali svým hlasováním i diváci a ceny za mimořádnou interpretaci rolí si odnášela i sólistka Lívie Obručník Vénosová jako Thaïs a Francesca da Rimini. Podobně úctyhodný je výčet sólistů v libereckých operních inscenacích, kteří byli nominováni na operní Ceny Thálie v konkurenci všech deseti našich operních divadel a mnoha studiových souborů. Dokonce přímo laureáty se stali jednak letos Martin Bárta za roli Jaga v inscenaci Verdiho Otella a také Ondřej Koplík za roli Dona Ramira v Rossiniho Popelce s premiérou v roce 2018. Za sezonu 2018/2019 se do hlavní nominace dostal také Csaba Kotlár za role Duch Vergilia a Vévoda v nastudování oper Sergeje Rachmaninova Francesca da Rimini a Lakomý rytíř a v této inscenaci se do hlavní nominace dostal také Pavol Kubáň za role Lanceotto Malatesta a Baron. Za tuto sezonu se dostaly do širší nominace ještě Miroslava Časarová za roli Leonory a Kateřina Jalovcová za Azucenu v inscenaci Verdiho Trubadúra. V předchozím roce 2017 se do trojčlenné užší nominace mužské operní kategorie dostali Titusz Tóbisz za Lacu v Janáčkově Její pastorkyni a Andrij Shkurhan za roli Dunoise v Čajkovského Panně Orleánské. V této opeře ještě do širší nominace pronikla Alžběta Vomáčková za titulní roli Johanky z Arku. V roce 2016 byl v širší nominaci Csaba Kotlár za roli Athanaëla v nastudování Massenetovy Thaïs. V roce 2015 získala širší nominaci Kateřina Kněžíková za Norinu v inscenaci Donizettiho Dona Pasquala. Výčet těchto cen pro nejmenší operní soubor je úctyhodný a Liberec na něj může být hrdý. Co z vašeho hlediska stojí za těmito cenami?
Nedokážu objektivně definovat důvody těchto úspěchů. Jako specifický znak se mi zdá skutečnost, že soubor liberecké opery možná dokáže sdělit uměleckou výpověď s větším nasazením, než bývá obvyklé.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec (zdroj Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Divadlo F. X. Šaldy Liberec (zdroj Divadlo F. X. Šaldy Liberec)

Nejen většinu oceněných inscenací, ale i mnoho dalších jste hudebně nastudoval vy s režisérkou Lindou Keprtovou. Z toho by se dalo usuzovat, že jste si umělecky rozuměli. Proč tomu najednou tak není?
Naše umělecké názory se často dosti lišily. Spolupráce s paní Keprtovou byla mimořádná v diskuzi. Jednotlivé inscenace jsme probírali s velkým předstihem z nejrůznějších hledisek. Každou společnou premiéru jsme doslova společně prožili.

Jaké konkrétní plány jste měl jako šéfdirigent s libereckou operou pro následující období z uměleckého hlediska?
V náplni práce jsem měl povinnost dirigovat dvě premiéry a jeden koncert, což odpovídalo dramaturgickému plánu pro tuto sezonu. Je pravda, že když jsem v dubnu chtěl opakovaně s paní Keprtovou řešit plány pro sezonu další, nedostalo se mi ze strany paní Keprtové uspokojivé odpovědi.

V čem se nová koncepce liší od vaší dřívější umělecké koncepce?
Moc netuším. Pan šéf opery žádnou koncepci směřování opery nezveřejnil a paní ředitelka ve svých vyjádřeních klade důraz na mladého diváka, ale to asi není umělecká koncepce.

Ještě ze začátku září jste byl na webových stránkách DFXŠ veden jako dirigent nového nastudování Madam Butterfly. Nyní tam je uveden Paolo Gatto. Z jakého důvodu došlo k této změně dirigenta?
O změně v obsazení dirigentů jsem se dozvěděl z webu.

Nabídlo vám DFXŠ nějakou jinou formu spolupráce než pracovní poměr?
V květnu na schůzi umělecké rady orchestru paní Keprtová ujistila přítomné, že si přeje, abych nadále v divadle dirigoval. V uplynulém půlroce stáhla z repertoáru sedm inscenací, které jsem dirigoval, a ty zbývající nyní šéf opery přeobsadil jinými dirigenty.

Martin Otava (foto Martina Root)

Otevřený dopis Martina Otavy ze dne 14. září 2022

Vážený pane primátore, vážení členové Rady města, vážení zastupitelé města Liberce,

obracím se na vás formou otevřeného dopisu, abych upozornil na situaci v Divadle F. X. Šaldy, která si nyní, dle mého názoru, zaslouží pozornost právě vás politiků.

V březnu jsem ve svém dopise radu města nabádal k tomu, aby nestandardní situace vyvolaná rozhodnutím paní poslankyně Ing. Jarmily Levko byla řešena dočasným pověřením vést divadlo zkušeným divadelním manažerem, neboť způsob vypsání výběrového řízení na ředitele s dočasným mandátem s sebou nesl riziko, že žádný kandidát nebude dostatečně kvalitní k výkonu své funkce, respektive, že je to hledání ředitele bez vlastní vize, což zní jako absurdita, ale je to tak. Protože jsem v Divadle F. X. Šaldy ve funkci ředitele poctivě pracoval pět let, a protože mi na něm záleží i nadále, sleduji jeho osud i nyní, kdy již osm sezon řídím Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Protože se domnívám, že dochází v DFXŠ dle mého názoru k nestandardní situaci zásadního charakteru a patrně nikomu oprávněnému to nevadí, snažím se na ni upozornit touto formou. Hned první den ve své funkci nová paní ředitelka MgA. Linda Hejlová Keprtová vyhlásila organizační změnu, v jejímž důsledku byl 1. srpna doslova vyhozen pro nadbytečnost dlouholetý šéf opery, vynikající dirigent na vrcholu svých uměleckých sil, pan Martin Doubravský. Martina znám jako skvělého umělce a zároveň jako nebojácného manažera, který umí velmi dobře spojovat umělecká rozhodnutí s ekonomickým pohledem. Společně jsme dokázali během celospolečenské a ekonomické krize během mého ředitelského působení v Liberci odstartovat unikátní sbírku ocenění operního souboru. Toto rozhodnutí považuji za naprosto nemorální, dirigent vynikajících kvalit je vyhozen z divadla, pro které pracuje desítky let, a to pro nadbytečnost.

Při znalosti situace z Divadelních novin si troufnu předpokládat, že výpověď provedená tímto způsobem bude úspěšně napadena u soudu, což vyvolá mnoho uměleckých, provozních a zejména ekonomických škod divadlu, potažmo zřizovateli. Velmi dobře vím, jak dlouho trvá vybudovat renomé operního souboru a jak rychle lze tuto prestiž ztratit, a tak vás prosím, abyste věnovali pozornost krokům nového vedení Divadla F. X. Šaldy.

S pozdravem a úctou
doc. MgA. Martin Otava, Ph.D.
ředitel Divadla J. K. Tyla

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


3.3 7 votes
Ohodnoťte článek
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments