Macbeth v Met s Annou Netrebko

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Z ohlasů v zahraničním tisku 

Zlovolná manželka, která má zcela navrch
Anna Netrebko jako intrikující manželka v Macbethovi v Metropolitní opeře 

Po dlouhé měsíce panoval takový rozruch nad tím, jak se bude Anně Netrebko dařit v této sezoně, až bude v Metropolitní opeře poprvé zpívat Lady Macbeth, že jste mohli nabýt dojmu, že jde spíše o napjatě očekávaného nováčka než o oblíbenou hvězdu, která tu od roku 2002 zpívala již 134krát.Hlavní sopránový part ve Verdiho Macbethovi však není pouhým náročným úkolem. Pro Annu Netrebko, která před týdnem oslavila třiačtyřicáté narozeniny, představuje posun od lyrického sopránu a belcantových rolí, jimiž se proslavila, k hlasově obtížnějšímu repertoáru. Lady Macbeth je obzvlášť riskantní a náročná.

Poprvé tuto roli zpívala letos v létě v Mnichově. A ve středu večer ji uvedla v Metropolitní opeře v prvním představení Macbetha této sezony, v obnovené premiéře chmurně působivé moderní inscenace Adriana Noblea z roku 2007, spolu se skvělým barytonistou Željkem Lučićem v titulní roli a dirigentem Fabiem Luisim, který podal výjimečný a spolehlivý výkon. Tento večer však bezesporu patřil Anně Netrebko už od první scény, kdy Lady Macbeth, jata předtuchou, že se něco stane, dostane od svého manžela dopis s vylíčením ohromujícího proroctví čarodějnic, s nimiž se setkal v lese.

Ještě než zazpívala první notu, po pronikavé orchestrální předehře k této scéně, vstala Anna Netrebko s dlouhými plavými kadeřemi, oblečená do krémové saténové noční košile, z lože a četla Macbethův dopis s potlačovanou náruživostí a královským vzezřením, které vás uchvátilo. Pak zazpívala první mrazivé tóny Verdiho dramatického recitativu a ariosa, a bylo zřejmé, že jí tato role právem náleží.

Její zpěv zněl hebce, ale zastřeně, hlas měla silný, ale nenucený. Zpívá, že její manžel má v srdci ctižádost. Má však také nemilosrdné odhodlání uskutečnit proroctví, že se stane skotským králem? To bude jejím úkolem, a když Anna Netrebko zpívala „Vieni! T´affretta!“, vrcholnou árii o svéhlavém rozhodnutí, nepochybovali jste o tom.

Byl to pronikavý, náročný verdiovský zpěv s jiskřivými vysokými tóny. Je to sopranistka s hvězdnou silou v nejlepším smyslu slova, s charismatickou expresivitou, která prostupuje každý okamžik jejího vystoupení.

Léta, která Anna Netrebko strávila zpíváním belcantových hrdinek, se tu zúročila ve způsobu, jak obratně zvládla trylky a kadence, které Verdi zakomponoval do vokálních linek. Jedním takovým místem je scéna hostiny ve druhém dějství, která se koná, když je Macbeth prohlášen za nového krále, poté co zavraždil krále Duncana. Lady Macbeth zpívá přípitek, brindisi, a vyzývá hosty, aby se k přípitku připojili. Ve způsobu, jak rychle tato Lady Macbeth odbyla svou píseň s pronikavým jásotem, bylo něco přízračně zlovolného. Oděna v rubínově rudé róbě, s divokým pohledem, Anna Netrebko své hosty téměř nutila, aby se dobře bavili, jinak že…

Verdi měl jasnou představu, jaká by Lady Macbeth měla být, jak to vysvětlil v dopise kolegovi, napsaném v čase florentské premiéry svého díla v roce 1847. (Opera byla pro pařížské uvedení v roce 1865 výrazně upravena.) Verdi napsal, že Lady Macbeth by měla být „ošklivá a zlá“, že její hlas by měl být „ostrý, potlačovaný a temný,“ tedy hlas „ďábla“.

Není pochyb o tom, že úmyslně přeháněl, aby se ujistil, že sopranistky s přirozeně krásnými hlasy se nebudou o tuto roli ucházet. Ve skutečnosti, stejně jako slavné Lady Macbeth před ní, využila Anna Netrebko prvky svého bohatého, nesmírně svůdného zpěvu, aby ovládla svého manžela, o publiku v Metropolitní opeře ani nemluvě.

Željko Lučić, který zpíval Macbetha už při uvedení této inscenace v roce 2007, je elegantní barytonista s výrazným hlasem, hladkým, měkkým a poněkud zemitým. Má dostatečnou sílu a hladce vázaně frázuje.

Někdy však zpívá nevýrazně. Anna Netrebko ho inspirovala k nejlepšímu výkonu, jaký jsem od něho kdy slyšel, zejména v zásadní scéně, když se Macbeth objeví poté, co probodl spícího krále. Když se s rukama a košilí potřísněnýma krví Željko Lučić obrátil k Anně Netrebko, vypadal zoufale a podivně netečně zároveň. A pokud působí Macbeth poněkud pasivně, do dramatu to ve skutečnosti zapadá. Macbeth v podání Željka Lučiće neměl s touto Lady Macbeth, která vládla svojí sexualitou tak, aby dostala, co chce, šanci.

Inscenace Adriana Noblea je dokonce lepší, než jsem si ji pamatoval. Scéna navržená Markem Thompsonem, který se podepsal i pod kostýmy, je stroze minimalistická, s načernalými stromy naznačujícími les a s černými sloupy lemovanými neonově bílým světlem evokujícími interiér hradu. Sboristky představující čarodějnice jsou představeny jako banda pobudů s dlouhými vlasy, uválenými kabáty a příšerně nevkusnými šaty, vybavená malými kabelkami. Nejsou to zrovna bezdomovkyně. Říkejme jim raději cuchty.

Impozantní basista René Pape představuje vážného a důstojného Banquoa, generála Duncanovy armády, kterého na Macbethův rozkaz zavraždili nájemní vrahové: čarodějnice předpověděly, že Banquo bude otcem králů, kteří teprve přijdou, a Macbeth nemůže riskovat. Tenorista Joseph Calleja jako představitel Macduffa, mladého šlechtice, který Macbetha, z něhož se stal tyran, nakonec zabije, zpíval vášnivým, úchvatným hlasem. Ve scéně na hranicích, kde se Macduff připojí k na duchu zlomeným uprchlíkům, kteří prchají ze Skotska, zpívali sboristé Metropolitní opery truchlivý, nesmírně zdrženlivý sbor, jeden z Verdiho nejlepších, s dojemnou výmluvností.

Velká náměsíční scéna v posledním dějství je pro Lady Macbeth samozřejmě tour de force (husarský kousek). Anna Netrebko, v mlžném oparu a s nepřítomným pohledem, zpívala úchvatně, pohybujíc se od nezvučné křehkosti až k výbuchům ocelové intenzity.

Při děkování bylo překvapivé pozorovat, jak se neohrožená Lady Macbeth rozplynula a Anna Netrebko, samý úsměv, mávala svým fanouškům a vypadala šťastně jako malá holčička. A také má proč!

(The New York Times – 25. září 2014 – Anthony Tommasini)***

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Macbeth (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="128580" size="small"]

Mohlo by vás zajímat