Manželský pár Netrebko – Eyvazov při zahájení sezony v La Scale pohledem recenzentů

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (123). Týden od 11. do 17. prosince 2017. V dnešním vydání najdete: Tisk o premiéře Chéniera v Teatro alla Scala a další plánovaná společná vystoupení páru Netrebko – Eyvazov. Pařížská Bohéma v kosmu. Z mrtvého domu Patrice Chéreaua v Paříži naposledy. Trojané Hectora Berlioze ze Štrasburku na CD. Opera na ČT art: pocty Pavarottimu, Gianni Schicchi podle Woodyho Allena a další vánoční hudební pořady. Operní humor.


Jak hodnotila zahraniční kritika premiérové představení Giordaniho opery Andrea Chénier v Teatro alla Scala?

Srovnejme krátce titulky z médií:
– Premiere ohne Ekstase (Premiéra bez extáze, BR-Klasik)
– Netrebkos nächste Gala (Další gala představení Netrebko, Kurier, Rakousko)
– Langer Applaus für Netrebko und Eyvazov bei Scala-Premiere (Dlouhý potlesk pro Netrebko a Eyvazova při premiéře ve Scale, Salzburg24)
– Was gefällt und was nicht, das entscheidet an der Mailänder Scala das Publikum: mit Gebrüll, Pfiffen oder Applaus (Co se líbí a co ne, o tom rozhoduje publikum milánské Scaly: křikem, hvízdáním a aplausem, BR-Klassik)
– Staunen zu St. Ambrogio – Langzeit-Scala-Chef Muti dirigiert Bruckner in Wien, an der Scala wird auch nach Anna Netrebkos grosser Arie nicht applaudiert (Údiv na sv. Ambrože – Dlouholetý šéf Scaly Muti dirigoval Brucknera ve Vídni a po velké árii Anny Netrebko ve Scale se ani tleskalo, Die Presse)
– Antirevolutionäre Revolutionsoper (Antirevoluční opera s námětem z doby revoluce, Kurier)
– Elf Minuten langer Applaus für Netrebko und Gatten bei Scala-Premiere (Jedenáctiminutový potlesk pro Netrebko a jejího manžela při premiéře ve Scale, Oberösterreichsche Nachrichten)
– Anna Netrebko und Yusif Eyvazov sangen in Mailand (Anna Netrebko a Yusif Eyvazov zpívali v Miláně, DeutschlandfunkKultur)
– Riesiges TV-Publikum bei Scala-Premiere von Andrea Chénier (Obrovské množství televizních diváků při premiéře Andrei Chéniera ve Scale, Salzburger Nachrichten)

A Christian Wildhagen se ve fejetonu Was ist bloss los mit der guten alten Scala? (v titulku je narážka na německý psychologický test Was is bloss los mit mir?, takže volný překlad by asi zněl Co se to stalo se starou dobrou Scalou?) se zamýšlí nad politikou obsazování i změněným charakterem premiér v Teatro alla Scala.

Umberto Giordano: Andrea Chénier – Teatro alla Scala Miláno 2017 (zdroj FB Teatro alla Scala / Ph. Marco Brescia & Rudy Amisano)

Na čem se kritici shodli takřka jednomyslně: Inscenace neuráží, ale konceptem i vizuální stránkou se jeví jako velmi konzervativní. Zásluhy na vnějším úspěchu premiéry mají především zpěváci Anna Netrebko a Yusif Eyvazov, který většinu kritiků svým výkonem (alespoň po vokální stránce) pozitivně překvapil.

Umberto Giordano: Andrea Chénier – Teatro alla Scala Miláno 2017 (zdroj FB Teatro alla Scala)

Dirigent Riccardo Chailly nedal prostor pro potlesk sólistům ani po velkých číslech a zároveň tak omezil možnost případné reakce loggionistů. Přenos na televizní obrazovky se těšil velkému zájmu domácích diváků, v italských domácnostech ho sledovalo přes dva miliony lidí.

Manželský pár Netrebko – Eyvazov bude pokračovat v úspěšné spolupráci i na koncertním pódiu. Po koncertu pro 15.000 posluchačů letos v srpnu na Waldbühne v Berlíně ohlásila umělecká agentura Deutsche Entertainment AG tři další společné koncerty v roce 2018 a 2019. Kolín nad Rýnem bude hostit hvězdný pár 8. září 2018 v budově Philharmonie, 29. dubna 2019 pak společně vystoupí ve Frankfurtu (Alte Oper) a 11. června 2019 bude totožný program uveden v Elbphilharmonie v Hamburku. V Hamburku již minulý týden začal předprodej lístků. Ceny se pohybují od 126 do 446 eur. 5. září 2018 toto umělecké duo vystoupí i na koncertu v Curychu. Předběžně ohlášený program sestává z árií a duetů z oper Verdiho a Pucciniho a též budou zařazena hudební čísla ze společného alba Romanza.


Bohéma v kosmickém prostoru

Velký rozruch vzbudila nová inscenace německého operního režiséra Clause Gutha v Opéra national de Paris (naši glosu přímo z Paříže najdete zde). Vybraný operní titul sice patří k samému jádru standardního repertoáru, jde o Pucciniho Bohému, ale přeložení děje do kosmické lodi a pak na neznámou neobydlenou planetu zaskočilo většinu diváků i kritiků.

Představení začíná scénou kosmonauta Rodolfa v kosmickém korábu, kde píše počítačovou zprávu o smrtelném ohrožení expedice. Dochází kyslík, zásoby vody jsou kontaminovány, záchranné systémy vesmírného plavidla selhávají a je třeba se obrátit do vlastního nitra, do své představivosti…

Giacomo Puccini: La bohème – Opéra national de Paris 2017 (zdroj Opéra national de Paris / foto © Bernd Uhlig)

A tak zřejmě v posledních momentech mysli kosmonautů se začne odehrávat vlastní příběh opery, který se mísí s prostředím nehostinné planety. Jsou to předsmrtné halucinace či pověstný „film, ve kterém se v krátkosti promítne váš život těsně před smrtí“? To se nedá přesně stanovit a ani režisér jednoznačně neformuluje vzpomínkovou či halucinační inspiraci svého výkladu. Scéna tak připomíná filmovou výpravu pro středně-rozpočtový sci-fi film (scénografie Étienne Pluss), sólisté přicházejí oblečeni do směsi současných jednoduchých oděvů a pánských oděvů střižených ve stylu typickém pro dobu vzniku opery (kostýmy Eva Dessecker).

Většina kritiků je nadšena hudebním nastudováním Gustava Dudamela, dirigenta a houslisty z Venezuely, u pultu Orchestre de l’Opéra national de Paris, který naprosto harmonicky spolupracuje s vynikajícími sólisty. Jako skvělý kritici hodnotí výkon mladého tenoristy Atally Ayana, který na scéně Opéra national de Paris debutuje.

Giacomo Puccini: La bohème – Atalla Ayan (Rodolfo), Sonya Yoncheva (Mimi) – Opéra national de Paris 2017 (zdroj Opéra national de Paris / foto © Bernd Uhlig)
Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na