Nahrávka britského violoncellisty, pořízená na “zákopový” nástroj z 1. světové války

Hudební kurýr - vydání číslo 53. Letmý pohled na události ze světa klasické hudby, k nimž došlo ve druhé polovině listopadu 2017: Nahrávka Stevena Isserlise na neobvyklé violoncello z 1. světové války. Neuvěřitelná cena za houslový smyčec: 576.000 €. Nominace nahrávek klasické hudby na 60. Grammy Awards 2017. Nejslavnější Stradivariho nástroje opět v Cremoně. Ruský barytonista Dmitri Hvorostovsky bude pohřben na dvou místech. Muzeum Ludwiga van Beethovena se otevírá ve Vídni. Violoncello je v Německu „Nástroj roku 2018“. Omluva Marisse Jansonse. Jak by asi dopadl výzkum u nás?


Nahrávka Stevena Isserlise na neobvyklé violoncello z 1. světové války
Na nejnovější nahrávce vyměnil britský violoncellista v pěti krátkých skladbách svůj Stradivariho nástroj „Marquis de Corberon“, na nějž koncertovala Zara Nelsova, za violoncello, které hrálo v zákopech při bitvě u Ypres ve Flandrech.

Steven Isserlis (zdroj stevenisserlis.com / foto Tom Miller)

Harold Triggs, majitel tohoto takzvaného „zákopového violoncella“, jej přivezl do Flander z Anglie. Během války si i jiní vojáci na obou stranách konfliktu postavili své vlastní housle, violoncella nebo i flétny z muničních boxů, potrubí a čehokoliv jiného, co se dalo sehnat. Tyto nástroje se tak staly vysoce dojemným svědectvím o potřebě krásy a radosti a uskutečnění snů s pomocí hudby.

Expert na strunné nástroje Charles Beare violoncello viděl složené v krabici v šedesátých letech a Isserlisovi se o něm před nedávnem zmínil. Violoncellista se do něj okamžitě zamiloval pro jeho měkký, plachý a dojemný zvuk. Ve skutečnosti tento nástroj sestavila firma W. E. Hill & Sons asi kolem roku 1900.
více zde


Neuvěřitelná cena za houslový smyčec: 576.000 €
Na aukci ve francouzském Vichy byl vydražen houslový smyčec François Xavier Tourte za neuvěřitelnou sumu 576.600 eur. Předchozí den byly prodány housle Jeana-Baptisty Vuillaumea, které předtím vlastnil Eugène Ysaÿe. U smyčce se jednalo o mimořádný, 56 gramů těžký a stříbrem opředený kus ve vynikajícím stavu. Odhadní cena byla mezi 130.000 až 150.000 eury.

François Xavier Tourte – autor portrétu je J. Frey (zdroj commons.wikimedia.org)


Nominace nahrávek klasické hudby na 60. Grammy Awards 2017
– Best Classical Instrumental Solo:
– Johann Sebastian Bach: Francouzské suity – Murray Perahia
– Joseph Haydn: Koncerty pro violoncello – Steven Isserlis (violoncello), Florian Donderer (dirigent), Deutsche Kammerphilharmonie Bremen
– Zara Aleksandrovna Levina: Klavírní koncerty – Maria Lettberg (klavír), Ariane Matiakh (dirigentka), Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin
– Dmitrij Šostakovič: Houslové koncerty č. 1 & 2 – Frank Peter Zimmermann (housle), Alan Gilbert (dirigent), NDR Elbphilharmonie Orchester
Transcendental – Daniil Trifonov (klavír)

Best Orchestral Performance:
Concertos For Orchestra – Louis Langrée (dirigent), Cincinnati Symphony Orchestra
– Aaron Copland: Symfonie č. 3; Three Latin American Sketches – Leonard Slatkin (dirigent), Detroit Symphony Orchestra
– Claude Debussy: Images; Jeux & La Plus Que Lente – Michael Tilson Thomas (dirigent), San Francisco Symphony
– Gustav Mahler: Symfonie č. 5 – Osmo Vänskä (dirigent), Minnesota Orchestra
– Dmitrij Šostakovič: Symfonie č. 5; Samuel Barber: Adagio – Manfred Honeck (dirigent), Pittsburgh Symphony Orchestra

Best Chamber Music / Small Ensemble Performance:
– Dietrich Buxtehude: Trio Sonatas, op. 1 –  Arcangelo
– Death & The Maiden – Patricia Kopatchinskaja & The Saint Paul Chamber Orchestra
– Divine Theatre – Sacred Motets By Giaches De Wert – Stile Antico
– Franck, Kurtág, Previn & Schumann – Joyce Yang & Augustin Hadelich
– Martha Argerich & Friends – Live From Lugano 2016 – Martha Argerich & Various Artists

Vítězové včetně dalších kategorií budou vyhlášeni na slavnostním ceremoniálu v New Yorku v Madison Square Garden 28. ledna 2018.
více zde

Grammy Awards 2017 (zdroj FB Recording Academy / GRAMMYs)


Nejslavnější Stradivariho nástroje opět v Cremoně
Komplet nástrojů nazývaný Paganini Quartet, který kdysi vlastnil Niccolò Paganini, má fascinující historii. Dva nástroje patřily rovněž Felixi Mendelssohn-Bartholdymu, viola byla nástrojem, pro který Hector Berlioz napsal na Paganiniho objednávku Harolda v Itálii. V poslední době na tyto nástroje hrálo až do roku 1966 americké kvarteto Paganini Quartet. Následně nástroje zněly v rukách koncertních mistrů washingtonského National Symphony Orchestra. Jejích tónových krás později využívali hráči Tokyo String Quartet a Cleveland Quartet.

V roce 1994 musel vlastník, Corcoran Gallery, prodat své nástroje polovládní japonské organizaci Nippon Music Foundation, která vlastní největší sbírku Stradivariho nástrojů na světě. Nyní se nástroje díky zápůjčce souboru Quartetto di Cremona vrací do svého „rodného města“.

Quartetto di Cremona (zdroj quartettodicremona.com / foto © Federico Zovadelli)


Ruský barytonista Dmitri Hvorostovsky bude pohřben na dvou místech

Moskevský hudební svět se v minulých dnech rozloučil s operní hvězdou Dmitrim Hvorostovským.

Dmitri Hvorostovsky (zdroj hvorostovsky.com / foto Pavel Vaan & Leonid Semenyuk)

Generální ředitel Velkého divadla Vladimir Urin, houslista Vladimir Spivakov a další umělci tak učinili na smutečním aktu, který byl přenášen do celého světa. Po obřadu bylo jeho tělo spáleno. Část by měla být pohřbena v Moskvě na pravoslavném hřbitově Novoděvičího kláštera u řeky Moskvy a další část popela má být uložena podle poslední vůle v jeho sibiřském rodném městě Krasnojarsku.


Muzeum Ludwiga van Beethovena se otevírá ve Vídni

Život a dílo Ludwiga van Beethovena jsou neodmyslitelně spojeny s Vídní. Jeden ze tří bytů, ve kterých skladatel žil od roku 1792, se otevřel koncem listopadu jako Beethovenovo muzeum. Na 250 metrech čtverečních výstavního prostoru je prezentován život a dílo skladatele.

Muzeum se nachází ve vídeňské čtvrti Heiligenstadt, která je spjata s Beethovenovým osudem. Tam hledal uzdravení nebo alespoň zlepšení svého sluchu. Některé z jeho nejdůležitějších skladeb byly napsány v domě v Probusgasse, včetně Klavírní sonáty op. 31, č. 2 „Sturm“ a prvních skic pro třetí symfonii Eroicu. V roce 1802 tam také napsal takzvanou heiligenstadtskou závěť. Dosud byl dům malým památníkem a sídlem Vídeňské společnosti Beethoven-Gesellschaft.


Violoncello je v Německu „Nástroj roku 2018“

Violoncello bylo vybráno jako „Nástroj roku 2018“. Jak oznámil Landesmusikrat Brandenburg v Postupimi, hudební rady několika federálních států se dohodly na tomto nástroji.

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

Cello nahrazuje hoboj, který byl vybrán pro rok 2017. V roce 2008 se zrodil projekt „Nástroj roku“ s cílem vyvolat zájem o vybraný nástroj, jehož prezentace je podpořena mnoha doprovodnými akcemi. Doposud byly pro jednotlivé roky vybrány následující nástroje: klarinet, trubka, kontrabas, trombon, fagot, kytara, viola, lesní roh, harfa a hoboj.


Omluva Marisse Jansonse
Jeden z nejuznávanějších dirigentů světa se omluvil poté, co naznačil, že nechce vidět ženy dirigovat orchestr. Mariss Jansons v minulých dnech v rozhovoru s deníkem The Telegraph prohlásil, že ženské dirigentky nejsou jeho „šálkem čaje“. Lotyšský dirigent, kterému byla v minulých dnech udělena zlatá medaile Royal Philharmonic Society, byl kritizován poté, co řekl, že si nemůže zvyknout na ženy, které dirigují orchestr.

Mariss Jansons (zdroj commons.wikimedia.org / foto Franz Johann Morgenbesser)

Sdělil novinářům, že není proti skutečnosti, že ženy dirigují, ale že „je to otázka, na co je zvyklý“, a dodal: „Vyrůstal jsem v jiném světě a vidět ženu na pódiu… No, řekněme, že to není můj šálek čaje.“ Ale po reakci jak nadšenců klasické hudby, tak hudebníků, kteří jej obviňovali pro zastaralý postoj, se čtyřiasedmdesátiletý dirigent Mariss Jansons zpětně omluvil.

Ve vyjádření vydaném minulý týden řekl: „Já pocházím z generace, ve které byla dirigentská profese téměř výlučně vyhrazena mužům. I dnes se dirigování věnuje mnohem více mužů než žen. Bylo ale nediplomatické, zbytečné a kontraproduktivní, že jsem zdůraznil, že ještě nejsem zvyklý vidět ženy na dirigentském pódiu. Každá moje kolegyně a každá mladá žena, která se chce stát dirigentkou, si může být jista, že má moji podporu, protože všichni pracujeme na společném cíli: nadchnout lidi pro uměleckou formu, kterou tak hluboce milujeme, pro hudbu.“


Jak by asi dopadl výzkum u nás?

Podle výzkumu Town Hall Symphony Hall v Birminghamu jsou současní teenageři pravděpodobně schopnější hrát na hudební nástroj než jejich rodiče nebo prarodiče.

Studie zjistila, že dvě třetiny (67 procent) mladých lidí ve věku jedenáct až šestnáct let – ve srovnání s 61 procenty předchozích generací – se učily nebo se učí hrát na nějaký nástroj. Z těch, kteří se učili/učí na nástroj, 36 procent hraje na orchestrální nástroj (ve srovnání s 27 procenty svých rodičů/prarodičů) – nejpopulárnější jsou housle (18 procent). Nejoblíbenějším nástrojem se s 37 procenty stal klavír/keyboard. Výsledky však také ukázaly, že zobcové flétny jsou pro dnešní děti méně populární: 33 procent mladých lidí se učí hře na flétny ve srovnání s 57 procenty jejich rodičů/prarodičů.

Ilustrační foto (zdroj pixabay.com)

Studie byla prováděna tak, aby se spojila se spuštěním kampaně Town Hall Symphony Hall, která chce povzbudit více dětí k poslechu živé vážné hudby. V současné době mohou všechny děti ve věku šestnácti let nebo méně navštěvovat klasickou koncertní sezonu v Birminghamu zdarma.

Richard Hawley, vedoucí dramaturg Town Hall Symphony Hall, řekl: „Tyto výsledky ukazují na jasnou budoucnost – zdá se, že dnes existuje více dětí než kdy jindy, které hrají nebo se zabývají hudbou, což je sílící trend. Výzkum také naznačuje, jak důležitou roli hraje hudba v životě mladých lidí. To, co rodiny nyní dělají – ať už prostřednictvím výuky nebo jen tím, že děti slyší někoho cvičit – je základním kamenem, na němž může vyrůst celoživotní vášeň.“
více zde

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat