Nejočekávanější operní události roku 2018 v Operním kukátku
Kulatá operní výročí
Rok 2018 přináší sté výročí úmrtí francouzského skladatele Clauda Debussyho a sté výročí narození amerického skladatele a dirigenta Leonarda Bernsteina. České operní fanoušky by mělo oslovit stopadesáté výročí narození dramatika a libretisty Jaroslava Kvapila, tvůrce textové složky nesmrtelné Dvořákovy Rusalky.

Výročí sta let od premiéry patří v roce 2018 například Schrekerově opeře Poznamenaní, Bartókově Hradu knížete Modrovouse, Pucciniho Triptychu, Stravinského Příběhu vojáka (který se bohužel v českých zemích ve scénickém tvaru provádí minimálně) a také Foersterově opeře Nepřemožení.
Co ale chystají světové operní divy?
Anna Netrebko vstoupí do inscenace Pucciniho Tosky na prknech Metropolitní opery a podle odhadů kritiků i poučených diváků vytvoří dramatičtější pól postavy slavné zpěvačky Florie Tosky než protagonistka premiéry Sonia Yoncheva (výběr prvních ohlasů na premiéru Tosky v Met jsme přinesli zde).
Anna Netrebko je také stále vypsána na tři představení Verdiho La traviaty v pařížské Opéra Bastille (21., 25. a 28. února 2018), kde její Violettu Valéry doplní Alfredo tenoristy Charlese Castronova a Otec Germont Plácida Dominga. Roli již nemá určitý čas v repertoáru, takže není jisté, zda jako tuberkulózní kurtizánu neuvidí diváci Marinu Rebeku, která zpívá pět prvních představení úspěšné inscenace převážně filmového režiséra Benoîta Jacquota. V londýnské Covent Garden a v berlínské Staatsoper Unter den Linden (nová inscenace) vystoupí Anna Netrebko jako Lady Macbeth. A letní festival v Baden-Badenu pozná její Adrianu Lecouvreur ze stejnojmenné Cileovy veristické opery. Mauriziem by zde měl být její choť, tenorista Yusif Eyvazov, který je i jedním z Macduffů z Verdiho Macbetha v Londýně.
Sonya Yoncheva dokáže překvapit různorodým repertoárem a nejinak tomu je i v roce 2018. Po ztlumenější Pucciniho Tosce vytvoří v Metropolitní opeře Verdiho Luisu Miller, kterou na začátku léta vymění za náročný koloraturní part Imogene z Belliniho málo uváděné opery Pirát v milánském Teatro alla Scala. A na letním festivalu v Salcburku pak ztvární part zcela jiného historického a hudebního světa – stane se proslulou antickou svůdnicí Poppeou v Monteverdiho Korunovaci Poppey ve scénickém nastudování Williama Christieho.
Pretty Yende pokračuje v koloraturním repertoáru. V lednu vstoupí do nové série Donizettiho Nápoje lásky v Metropolitní opeře, aby pak roli Adiny zopakovala na letním mnichovském festivalu. V březnu vytvoří roli Teresy v Berliozově velké opeře Benvenuto Cellini (kterým bude americký tenorista John Osborn) a pak bude jednou ze tří alternací Lucie di Lammermoor v Metropolitní opeře společně s Olgou Peretyatko-Mariotti a Jessicou Pratt.
Lotyšská sopranistka Kristīne Opolais, která původně měla být obsazena v newyorské Tosce, zopakuje jednu ze svých nejúspěšnějších rolí, Čo-čo-san z Pucciniho Madama Butterfly ve Vídeňské státní opeře v březnové sérii a také vejde na wagnerovskou hudební půdu rolí Elsy z Brabantu v nové inscenaci Lohengrina v Covent Garden v Londýně, kde jejím partnerem bude Klaus Florian Vogt v titulní roli.
Anja Harteros nepřidává debuty v rolích, ale soustředí se na své oblíbené verdiovské party (Amelie z Maškarního plesu v Mnichově, Paříži a Berlíně, Alžběta z Dona Carlose také v berlínské Deutsche Oper). Z veristických partů zopakuje Tosku v Drážďanech a pod taktovkou Christiana Thielemanna v nové inscenaci na Osterfestspiele Salzburg (pouze dvě představení). Vrcholem pak zřejmě bude její ztvárnění Elsy z Brabantu v nové bayreuthské inscenaci také s dirigentem Thielemannem.
Diana Damrau bude střídat ryze koloraturní party, jako jsou Donizettiho Lucia di Lammermoor a Maria Stuarda (Curych, Deutsche Oper Berlin), s Markétkou z Gounodova Fausta (Deutsche Oper Berlin). Vrátí se i jako Violetta Valéry z Verdiho La traviaty na mnichovskou letní operní přehlídku.
Maria Stuarda Gaetana Donizettiho bude teď v lednu nastudována i v Theater an der Wien, kde nešťastnou královnu bude zpívat Marlis Petersen. Ta ohlašuje ale i rozvernou Hannu Glawari v nové inscenaci klasické operety Franze Lehára Veselá vdova v Oper Frankfurt v květnu 2018.
Podstatně mění skladbu repertoáru i skvělá zpívající herečka Nadja Michael. Po Brünnhildě v Soumraku bohů v Karlsruhe se bude věnovat nejdramatičtějším straussovským partům – Salome v letní veronské aréně a před tím Elektře v Sao Carlu.
Další skvělá představitelka, Barbara Hannigan, nastupuje do další série Bergovy Lulu v Hamburku a pak opakuje svůj velmi úspěšný part v pařížském nastudování Poulencova operního monodramatu Lidský hlas. Na konci května je protagonistkou světové premiéry v Royal Opera House v Londýně v roli Královny v nové opeře George Benjamina Lessons in Love and Violence (Lekce lásky a násilí), která je inspirována alžbětinským dramatem i osudem homosexuálního krále Edvarda II. Po londýnské premiéře je představení přeneseno na Holland Festival v Amsterdamu ve stejném obsazení. Totožné historické události i Marlowovo drama Edward II. inspirovaly nedávno skladatele Andreu Lorenza Scartazziniho k vytvoření opery uváděné ve světové premiéře v Berlíně na počátku roku 2017. Benjaminova opera je libretisticky zpracována předním britským spisovatelem Martinem Crimpem.
Maria Agresta se poněkud nečekaně vrací k roli Liù z Pucciniho Turandot (Metropolitní opera v New Yorku a Lyric Opera Chicago) a zpívá především ve verdiovských partech na obou stranách oceánu (Trubadúr v Deutsche Oper Berlin a v Met, Alice Ford z Falstaffa v Berlíně a Luisa Miller v Curychu).
Dnes již takřka výhradně wagnerovská sopranistka Nina Stemme bude zpívat v kompletní tetralogii Brünnhildu v Mnichově (i na letní přehlídce) a Londýně. Part Kundry z Wagnerova Parsifala provede v Curychu, Berlíně i v Mnichově.
Stejně tak v repertoáru Anji Kampe dominují wagnerovské role: Sieglinde (Mnichov, kde se v představení Valkýry potká právě s Ninou Stemme na letní přehlídce), Isolda (Staatsoper Unter den Linden v Berlíně) i Kundry (Wiener Staatsoper, Opéra national de Paris).
Angela Denoke, která se obrací k charakternímu oboru, se po rozsahem mezzosopránové Hraběnce Geschwitz z Bergovy Lulu, kterou poprvé zpívala nedávno ve Vídni a na konci ledna ji ztvární v Hamburku, soustředí na nový part Ženy v soudobé opeře Senza sangue Pétera Eötvöse také v Hamburku. V jarních měsících se stane i svůdnou Kundry v Mannheimu a v květnu pak Hraběnkou v Straussově Capricciu v sérii představení ve Wiener Staatsoper.
Ze slavných mezzosopranistek pak Cecilia Bartoli, značně vytížená organizačními povinnostmi Salzburger Pfingstfestspiele i koncertními turné, ohlašuje Isabellu z Rossiniho Italky v Alžíru v nové inscenaci právě na Pfingstfestspiele, která bude přenesena na program letního salcburského festivalu. Loyova inscenace Händelovy Alciny, ve které již zpívala v Curychu, bude v březnu přestudována v pařížském Théâtre des Champs Elysées, kde se Bartoli opět zhostí titulní role mocné čarodějky v ostrovní říši plné kouzel a intrik.
Gruzínská mezzosopranistka Anita Rachvelishvili dává přednost plnokrevným vášnivým charakterům, jako jsou Carmen (Drážďany, Mnichov), Santuzza (Řím) nebo verdiovské party Azuceny (Metropolitní opera v New Yorku a Deutsche Oper Berlin) a Amneris ve Wiener Staatsoper.
Joyce DiDonato čekají dvě velmi rozdílné role v první polovině roku 2018. Part Sestry Helen Prejean z opery Jakea Heggieho Dead Man Walking byl původně napsán pro Fredericu von Stade. Nyní tuto nesmírně namáhavou roli v drásajícím příběhu o víře a trestu smrti bude americká mezzosopranistka zpívat v Teatro Real v Madridu na konci ledna. Francouzský šarm je pak nutný pro roli Popelky v Massenetově opeře Cendrillon, která bude nastudována v Metropolitní opeře v New Yorku. Pellyho převzatá inscenace není ale pro DiDonato novinkou, tento part v ní zpívala již v Barceloně.
Švédka Anne Sofie von Otter se v jarních měsících bude věnovat turné s Poulencovou operou Dialogy karmelitánek, kde vystupuje jako Madame de Croissy. Turné začíná v Théâtre des Champs Elysées v únoru a pokračuje na dalších jevištích Francie. Na mnichovských letních operních slavnostech vystoupí v nedávno nastudované inscenaci Figarovy svatby jako Marcellina.
Vrcholem letošních vystoupení Waltraud Meier budou zřejmě její Ortruda v nové inscenaci Lohengrina na Bayreuthském festivalu 2018 a Klytaimnestra v obnovené Straussově Elektře v Teatro alla Scala na podzim tohoto roku.
A co chystají slavní tenoři?
Jonas Kaufmann v jarních měsících především dvakrát zazpívá Andreu Chéniera ze stejnojmenné veristické opery Umberta Giordana, nejprve v Teatro del Liceu v Barceloně a pak v sérii vystoupení ve Wiener Staatsoper. Mnichovské operní slavnosti ho ohlašují jako Parsifala v nové inscenaci a Siegmunda.
Polský tenorista Piotr Beczała po Rudolfovi z Pucciniho Bohémy, kterého v těchto dnech zpívá v berlínské Staatsoper Unter den Linden, vstoupí jako další tenor v roli Dona Josého do letité Zeffirelliho inscenace Bizetovy Carmen ve Wiener Staatsoper. Po přesunu za oceán pak v březnu bude zpívat hlavní tenorový part Verdiho Luisy Miller v Metropolitiní opeře. Závěr sezony 2017/2018 patří inscenacím v Curychu, nejprve titulnímu partu z Massenetova Werthera a pak oblíbenému operetnímu partu tohoto zpěváka – Princi Su-Čongovi z Lehárovy Země úsměvů.
Americký tenorista Matthew Polenzani, který má s Piotrem Beczałou zčásti totožný repertoár, podnikne cestu opačným směrem. V současnosti vystupuje jako Nemorino v Donizettiho Nápoji lásky v Met, pak zopakuje nešťastného Fernanda z jiné Donizettiho opery, Favoritky, na scéně Bayerische Staatsoper, aby později v dubnu zpíval Rodolfa z Verdiho Luisy Miller v Curychu. Postavu stejného jména – Rodolfa z Bohémy bude na konci roku 2018 ztělesňovat v Palermu.
I Vittorio Grigòlo zůstává věrný italskému repertoáru. Po Cavaradossim, kdy vlastně zastoupil kolegu v dosti krátkém časovém intervalu v Metropolitní opeře, zde bude od března vystupovat jako Edgar v Donizettiho Lucii de Lammermoor a pak v květnu bude zpívat Rinuccia z Gianniho Schicchiho v Paříži, kde není inscenován celý Pucciniho Triptych, ale v první části večera před touto fraškou zazní jiná operní komedie – Ravelova Španělská hodinka.
Edgara bude zpívat i Juan Diego Flórez (květen v Mnichově), který také vytvoří Hoffmanna v exkluzivní inscenaci Offenbachových Hoffmannových povídek v Monte Carlu již tento leden, kde všechny čtyři ženské role má zpívat Olga Peretyatko-Mariotti. V květnu pak v mnichovské Bayerische Staatsoper bude střídat Gennara z Donizettiho Lucrezie Borgie (do titulní role se vrací Edita Gruberová) a již zmiňovaný part Edgara. Po Mnichově se přesune do Vídně, kde zpívá v sérii Rigoletta Vévodu mantovského.
Roberto Alagna přešel definitivně k nejtěžšímu dramatickému italskému oboru (Turiddu a Canio v lednu v Met, Verdiho Otello a Pucciniho Kalaf v březnu a dubnu ve vídeňské Staatsoper). Z francouzského repertoáru bude zpívat Samsona ve Vídni a v Paříži. Za vrchol sezony je považováno jeho první bayreuthské vystoupení v roli Lohengrina (premiéra 25. července 2018).
Velmi pilný ázerbájdžánský tenor Yusif Eyvazov započal rok 2018 v Moskvě ve Velkém divadle tenorovým partem v Pucciniho Manon Lescaut, vedle koncertů pak zde vystoupí v únoru i jako Heřman v Čajkovského Pikové dámě a Don Carlos. V jarních měsících by měl zpívat i Kalafa v Praze, Cavaradossiho ve Filadelfii a Manrica v Berlíně. Společně s manželkou Annou Netrebko vytvoří milenecký pár Maurizia a Adriany v Cileově opeře Adriana Lecouvreur v Baden-Badenu.
Plácido Domingo hodlá intenzivně vystupovat nejen jako dirigent (Tosca v Covent Garden, Gounodova opera Romeo a Julie v Met a dokonce bayreuthské reprízy Valkýry). Na scéně hodlá vytvořit Otce Germonta (Opéra national de Paris, Wiener Staatsoper), stejně jako svou další oblíbenou verdiovskou roli Simona Boccanegry v Budapešti. V jiné otcovské roli, Millera ve Verdiho Luise Miller, vystoupí v Metropolitní opeře v březnu a dubnu 2018. Zopakuje si i svůj oblíbený part pokoušeného Athanaëla z Massenetovy opery Thaïs v nové produkci v Teatro Real v Madridu) a z francouzského repertoáru přidá i koncertní vystoupení v roli Zurgy na salcburském letním festivalu v Bizetových Lovcích perel.
Rolando Villazón režíroval zcela nedávno Donizettiho Dona Pasqualeho v Düsseldorfu a pak nastuduje Netopýra v Deutsche Oper Berlin (premiéra 28. května 2018). Během první poloviny roku vystupuje v různorodých rolích: Lenský v Čajkovského Evženu Oněginovi ve Wiener Staatsoper, Pelleas v Debussyho opeře ve Staatsoper Unter den Linden a pak jako Papageno (!) v inscenaci Kouzelné flétny v Baden-Badenu.
Nejsledovanější operní novinky roku 2018
Vedle zmiňované nové opery George Benjamina Lessons in Love and Violence v inscenaci Royal Opera Covent Garden v Londýně je to bezesporu světová premiéra opery Erdbeben. Träume (Zemětřesení. Sny) nejúspěšnějšího současného skladatele z Japonska Toshia Hosokawy. Dílo vzniklo na objednávku stuttgartské opery a vybraný námět, Kleistova novela Zemětřesení v Chile, již byla několikráte zhudebněna. Zatím žádné z hudebních zpracování, včetně opery Jána Cikkera Rozsudok (v zahraničí Das Erdbeben in Chili), nedosáhlo trvalejšího místa v repertoáru. Inscenační tým, disponující prvořadými umělci, jako jsou dirigent Sylvain Cambreling nebo režisérský tým Jossi Wieler a Sergio Morabito, zjistí první reakce publika již při světové premiéře 1. července 2018.

Renomovaný švýcarský skladatel Heinz Holliger uvede novou komorní operu Lunea v Curychu. Skladatel bude dílo sám dirigovat a režie se ujme Andreas Homoki. V obsazení figuruje Christian Gerhaher (Lenau) a Juliane Banse (Sophie von Löwenthal). A jak je ze jmen operních postav patrné, libreto se zabývá tragickými osudy romantického básníka Lenaua a jeho beznadějné lásky k manželce přítele. Premiéra již 4. března 2018.

Na objednávku nadace hamburské opery vznikla i další životopisná opera. Německý skladatel Peter Ruzicka se v opeře Benjamin bude zabývat obdobně tragickým osudem německého filozofa židovského původu Waltera Benjamina, osobnosti silně ovlivněné marxismem. Po nástupu nacismu k moci tento myslitel podnikl strastiplnou cestu na útěku Evropou, aby svůj život ukončil v beznaději sebevraždou ve španělském přístavu, kde marně čekal na uprchlickou loď do USA. V opeře na skladatelův text (a Peter Ruzicka bude i dirigentem premiérového uvedení) vystupují i Bertolt B. (= Brecht) nebo Hannah A. (= Arendt). Filozofující dílo zazní poprvé v hamburské Staatsoper 3. června 2018.

Poznámka autora: Výběr pěvkyň a pěvců samozřejmě nemůže být úplný. Příznivci zpěváků, kteří nejsou v článku zahrnuti, laskavě prominou.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]