Notorická zlodějka a lhářka z Hitchcockova thrilleru jako hrdinka nové opery

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Premiéra v English National Opera tak přesvědčila o mimořádných schopnostech inscenátorů, režiséra a autorů výtvarné složky představení, přinesla i některé silné hudební a hudebně-dramatické momenty a scény, ale dílo stoprocentně hudebně nepřesvědčilo. Premiéra se konala 18. listopadu a následuje ještě několik repríz do začátku prosince. Není tedy vyloučeno, že skladatel ještě před americkým nastudováním partituru přepracuje.

Opera Marnie potvrzuje současný silný trend hledat operní náměty ve filmové sféře. Ostatně i opera Notorious podle Hitchcockova stejnojmenného filmu (v českých zemích zpravidla pod názvem Pochybná žena) Hanse Geforse, premiérovaná v Göteborgu roku 2015 v hlavní roli s Ninou Stemme, získala četné ohlasy i mimo Skandinávii. Silný a světové proslulý námět totiž zaručuje nejen zájem médií, ale také divadelních návštěvníků, pro které netvoří opera zásadní prioritu, ale známý příběh je přitahuje.


Lise Davidsen budí senzaci ve Vídni

Mladá norská sopranistka, narozená v jihovýchodním městě Stokke, vzbudila velký zájem médií v roce 2015, kdy se jí podařilo zvítězit ve dvou velmi významných soutěžích pro mladé zpěváky.

Lise Davidsen (zdroj lisedavidsen.com / foto © Arno)

Získala absolutní prvenství v soutěžích Operalia v Londýně i The Queen Sonja International Music Competition v Oslu, navíc získala i druhé místo v Hans Gabor Belvedere Singing Competition. Do té doby se její jevištní i koncertní vystupování omezovalo na skandinávská divadla a sály, kde se ale zhostila několika velmi zajímavých, byť dosti protichůdných úkolů, jako byly Rosalinda v Netopýru (studiová scéna Královské dánské hudební akademie v Kodani) nebo Susanna v expresionistické aktovce Paula Hindemitha Santa Susanna v Den Norske Opera v Oslo.

V jejích soutěžních programech byla zřejmá inklinace k hudebnímu dílu Richarda Wagnera a již několik měsíců po soutěžních úspěších sopranistka vystoupila jako Freia ve Zlatu Rýna a Třetí norna ve Frankfurtu nad Mohanem. Tyto role, plus valkýru Ortlindu, bude opakovat v kompletní tetralogii na podzim 2018 v Royal Opera House Covent Garden. V roce 2016 stihla ještě zpívat Agáthu z Weberova Čarostřelce v Curychu a také Mascagniho Santuzzu v Oslu. Na jaře letošního roku právě v Oslu debutovala v roli Ariadny (a Primadonny) v Straussově Ariadně na Naxu.

V těchto dnech vstoupila do nové série této opery na scéně Wiener Staatsoper a její debut v tomto divadle sklidil jednomyslnou chválu až nadšení kritiků, kteří vynášejí její hlasový materiál, jenž rychle spěje k vysokodramatickému oboru. Hlas vyniká nečekaně velkým objemem, velmi příjemnou barvou, jistými výškami i schopností výrazových nuancovaností.

Richard Strauss: Ariadne auf Naxos – Lise Davidsen (Die Primadonna – Ariadne) – Wiener Staatsoper 2017 (zdroj wiener-staatsoper.at / foto © Wiener Staatsoper GmbH/Michael Pöhn)

V inscenaci z roku 2012 (režie Sven-Eric Bechtolf) měla za partnery při místním debutu vynikající americké kolegy – Stephena Goulda jako Bacchuse a sopranistku Erin Morley jako Zerbinettu, a také kritiky velmi chválenou Rachel Frenkel (původem z Izraele) jako Komponistu.

Představení dirigoval zkušený Peter Schneider, bohužel po krásném večeru 23. listopadu 2017 musela Lise Davidsen ze zdravotních důvodů (nachlazení ze současného nestálého vídeňského počasí) odříci další reprízu v neděli 26. listopadu. V inscenaci ji v roli Ariadny zastoupí americká sopranistka Meagan Miller. Ve středu 29. listopadu by ale již měla znovu zpívat Lise Davidsen, která letošního roku vystoupila s úspěchem i ve dvou partech v řídce uváděných operách. Před prázdninami zpívala Isabellu v málo uváděné rané opeře Richarda Wagnera Das Liebesverbot (Zákaz lásky) v Teatro Colón v Buenos Aires i v titulní roli italské verze Cherubiniho Medey v říjnu a na počátku listopadu na operním festivalu ve Wexfordu. Pěvkyně patří k velkým pěveckým příslibům budoucnosti.

 

Nahrávka týdne

Nina Stemme singt Wagner – Wiener Staatsoper live 2003–2013 (zdroj jpc.de)

Nina Stemme singt Wagner – Wiener Staatsoper live 20032013; ORFEO 2017 (1 CD). Švédská sopranistka Nina Stemme (narozená 1963) má v současném repertoáru převahu nejnáročnějších vysokodramatických wagnerovských rolí, kdy exceluje v partech Brünnhildy v celé tetralogii, Isoldy a Kundry. Zpívá sice i party straussovské (Elektra, Salome) a Pucciniho Turandot, ale Richard Wagner jejímu repertoáru v poslední dekádě jasně dominuje. Ne nadarmo ji recenzenti i propagační text nového alba přirovnávají k její krajance – legendární wagnerovské interpretce Birgit Nilsson.

Nahrávka nabízí ukázky z několika živých vystoupení Niny Stemme, konkrétně dva úryvky z Bludného Holanďana, jeden z Valkýry, čtyři ze Siegfrieda a dva z Tristana a Isoldy. Výběr z let 2003–2013 tak poskytuje i fascinují vhled do zrání hlasu, kdy slyšíme v ukázkách Senty z roku 2003 ještě plný mladodramatický soprán, který se pak postupně rozvine od Sieglindina dvojzpěvu do oboru dramatického sopránu k nejobtížnějším partům vysokodramatického oboru – Brünnhildy a Kundry. Hlas Niny Stemme se v posledních patnácti letech rychle rozvíjel, nabyl většího objemu a také se měnila barva hlasu. V ukázkách z partu Senty (balada a finále druhého aktu s Franzem Hawlatou jako Dalandem a Falkem Struckmannem jako Holanďanem v inscenaci s hudebním nastudováním Seijiho Ozawy) je témbr ještě mnohem světlejší a lyričtější.

Zcela mimořádný ohlas mělo nastudování partu Sieglindy v prosinci roku 2007 ve vídeňské inscenaci (s dirigentem Franzem Welserem-Möstem), kdy jejím partnerem byl předčasně zemřelý Johannes Botha. Již za půl roku poté vytvořila svoji první vídeňskou Brünnhildu v Siegfriedovi, kde jejím partnerem v roli Siegfrieda byl tenorista Stephen Gould. V této roli prokázala neuvěřitelnou koncentrovanost výrazu a sálavou energii, která ji katapultovala na wagnerovské interpretační nebe.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na