O nové slovenské operní sezoně a také o ohlédnutí s Plácidem Domingem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (107). Týden od 21. do 27. srpna 2017. V dnešním vydání najdete: Co chystají slovenské operní domy na sezonu 2017/2018. Výstava k výročí Plácida Dominga ve Vídni.
Slovenské národní divadlo – historická budova (zdroj snd.sk)

Premiéry slovenských operních scén v sezoně 2017/2018
Tři slovenské operní scény (Bratislava, Bánská Bystrica, Košice) plánují celkem deset premiér. Největší slovenský soubor, Opera Slovenského národního divadla v Bratislavě, připraví pět nových titulů.

První premiérou Slovenského národního divadla hned na počátku září (9. září 2017) bude nový hudebně-divadelní program pro dětského diváka. Pod názvem Z opery do opery populární herec a moderátor Peter Vaněk seznámí v komponovaném pořadu malého diváka se třemi tragickými příběhy milostných vášní. Obsah představení je sice zatím tajný, hodně však napovídají jména protagonistů ze tří slavných oper – z Mozartova Dona Giovanniho, Bizetovy Carmen a Verdiho Rigoletta. Tento program navazuje na předchozí komponované programy pro dětského diváka a dětské verze operních hitů, které nabízí bratislavský soubor již poslední dvě dekády. Dirigentem představení bude Dušan Štefánek a ve dvou obsazeních se bude střídat řada sólistů operního souboru Slovenského národního divadla.

Lahůdkou pro milovníky opery bude další premiéra. V našich končinách málokdy hraná Ravelova vtipná erotická hudební komedie o jednom aktu Španělská hodinka bude mít premiéry 21. a 23. září 2017 v historické budově. Opera nastudovaná ve francouzském originálu bude kombinována s Ravelovým baletem Dafnis a Chloe s pastýřským námětem z antické mytologie. V českých zemích, pokud se nemýlím, zazněla naposledy Ravelova Španělská hodinka po dlouhé přestávce v úspěšné inscenaci plzeňského operního souboru v roce 2008 ve velmi zábavné režii Zbyňka Brabce. V Bratislavě se hudebního nastudování ujme mladý brazilský dirigent Vinicius Kattah (druhý dirigent Marián Lejava). Režisérem pak bude Pavol Smolík, scénografie je svěřena Marku Hollému a kostýmy vytvoří známá slovenská kostýmní výtvarnice Ľudmila Várossová. V roli nevěrné Concepción budou vystupovat Monika Fabianová nebo Terézia Kružliaková a podváděného manžela hodináře Torquemada bude zpívat Jozef Kundlák nebo Ľudovít Ludha. Kvalitní obsazení i celý tým představují záruku dobré zábavy.

I další zařazený titul se na repertoár českých a slovenských divadel dostává málokdy. Pohádková opera Nikolaje Rimského-Korsakova Sadko nabízí symbolický příběh ze slovanského prostředí, srovnatelný s putováním antického Odyssea. Fantaskní vizuální složka inscenace se může uplatnit především v inscenování říše mořského cara. Ale inscenace, která vznikla v koprodukci s Vlámskou operou (Antverpy, Gent, premiéra na konci sezony 2016/2017), přenáší příběh v současných kostýmech do našich dnů. Významnou součástí inscenace, která také výrazně tematizuje národní identitu, národní hrdost a pojem vlasti, jsou velkoformátové projekce na zavěšenou plochu nad jevištěm se sestřihem událostí poslední doby.

Autorem neotřelého výkladu tohoto Sadka je americký režisér Daniel Kramer, od něhož nemůžeme vzhledem k jeho intenzivnímu vztahu k modernímu výtvarnému umění očekávat náhlý příklon k folklórní a etnografické popisnosti. Právem zasloužený ohlas vzbudila jeho inscenace Wagnerova Tristana a Isoldy v londýnské English National Opera v sezoně 2015/2016 pro důmyslnou integraci scénografie světově proslulého výtvarníka Anishe Kapoora. Daniel Kramer ale není tvůrce, jehož dílo, by sklízelo jen obdiv, jeho nedávná inscenace Kouzelné flétny v Ženevě byla před uvedením stažena z repertoáru pro zásadní nesouhlas mezi režisérem a dirigentem i vedením divadla. Častá spolupracovnice režisérů Martina Kušeje a Andrei Breth, německo-rakouská scénografka Annette Murschetz je autorkou oproštěné scény, jejímž horizontálním základem je plocha šedého písku. Kostýmy jsou vytvořeny podle návrhů americké výtvarnice Constance Hoffman. Za hudebním nastudováním bratislavského Sadka stojí Rastislav Štúr (druhým dirigentem bude Ondrej Olos). Premiéra v Bratislavě 26. a 28. ledna 2018, nová budova. Tato inscenace jistě vyvolá diskuzi o režii slovanské romantické opery v současnosti.

Slovenské národní divadlo – nová budova (zdroj snd.sk)

Skladatel a dirigent Oskar Nedbal zanechal nesmazatelnou stopu v dějinách Slovenského národního divadla. Na jeho počest je zařazena premiéra jeho nejúspěšnější operety Polská krev. Hudební nastudování bude pod taktovkou zkušeného Mariána Vacha a režie se ujme Marián Chudovský. Vizuální složky inscenace zajistí scénograf Jaroslav Valek a kostýmní výtvarník Peter Čanecký. V inscenaci bude účinkovat celá plejáda sólistů domácího souboru i hostů. Premiéry 13. a 14. dubna 2018 v historické budově.

Poslední premiérou sezony pak bude Pucciniho Tosca (premiéry 2. a 4. června 2018 v nové budově). Tento titul pak doplní již nastudované nejslavnější pucciniovské tituly na scéně Slovenského národního divadla – Bohému a Turandot.

Státní divadlo Košice připraví na nadcházející sezonu tři atraktivní tituly, jejichž společným jmenovatelem v námětech by mohla být sexuální přitažlivost. Nejdříve na scénu vstoupí Verdiho Falstaff, geniální poslední skladatelovo operní dílo, které završuje jeho celoživotní úsilí a plynule jako moderní konverzační opera spojuje jeho dílo se snahami operních tvůrců dvacátého století. Dílo bude nastudováno v italském jazykovém originálu se slovenskými titulky a bude premiérováno ve dvou večerech, konkrétně 27. a 28. října 2017. Režijně dílo připravuje český režisér a herec Jiří Menzel, který má hluboký vztah k opeře jako žánru. V posledních dvou dekádách také opery několikrát režíroval.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (2) “O nové slovenské operní sezoně a také o ohlédnutí s Plácidem Domingem

  1. 4 premiéry v sezone 2017/18 na našej prvej scéne je pramálo. Z toho 1 polobalet, 1 opereta a 1 rozprávka. Hanba ! Do teraz nie sú uverejnené
    jednotlivé obsadenia, takže ľudia si kupujú mačku vo vreci. Staré predstavenia ako Macbeth,Carmen a Traviata/réžia pán GR Chudovský/ mali
    byť dávno stiahnuté. Nechápem prečo sa nehrá Salome, Lohengrin a Sperky
    Madony, všetky tieto kusy naštudoval F.Haider.

Napsat komentář