Operní kukátko: Lucia di Lammermoor ve vile Tugendhat

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Příležitostná vystupování ve filmu a samozřejmě v televizních show dokázala zasáhnout mnohem širší spektrum diváků, než jen běžné operní návštěvníky. Jejich osobní vztahy jsou sledovány stejně, možná i více než jejich umělecká kariéra, což se může stát v určitém bodě kariéry až únavné při intenzitě možností špehování dnešního mediálního světa, které celebrity dnes a denně zažívají. Dochází pak k určitému rozporu mezi image a soukromím. Za povšimnutí stojí například oficiální obraz Anny Netrebko v médiích a způsob jejího „ležérního“ oblékání na náhodně zachycených snímcích. Ve Spojených státech podobnou dráhou prochází sopranistka Renée Fleming, jež více respektuje požadavky amerického diváka a zákonitosti místního trhu, a ještě mnohem více než Anna Netrebko a Angela Gheorghiu vytváří vlastní glamour obraz. Cíleně budovaná image Renée Fleming navíc pracuje s přitažlivostí kulturního snobství, luxusu a výlučnosti, tedy jevy, na které americký kulturní konzument buď velmi dobře reaguje, nebo je vehementně popírá.


Kniha týdne
Sommeregger, Peter – Wir Künstler sind andere Naturen. Das Leben der Sächsischen Hofopernsängerin Margarethe Siems. (My umělci jsme jiné přirozenosti. Život saské dvorní pěvkyně Margharethy Siems.) Wien, Seifert Verlag 2016. 166 stran. ISBN: 978-3-902924-64-3 LP, doporučená cena: 19,95 euro. Autor, známý jako novinář v oblasti hudební kultury a zapálený operní nadšenec, napsal knihu o oblíbené interpretce Richarda Strausse. Margarethe Siems (1879-1952) se stala první Chrysothemis, první Maršálkou i první Zerbinettou ve stuttgartské premiéře Ariadny na Naxu.

Margarethe Siems jako Maršálka ve Straussově Rosenkavalierovi - foto Hugo Erfurth, Drážďany 1911 (zdroj mugi.hfmt-hamburg.de)
Margarethe Siems jako Maršálka ve Straussově Rosenkavalierovi – foto Hugo Erfurth, Drážďany 1911 (zdroj mugi.hfmt-hamburg.de)

V letech 1909 až 1920 byla hlavní oporou drážďanského operního souboru, předtím ale roku 1902 debutovala a působila v Praze v Neues Deutches Theater v souboru Angela Neumanna, kde také byla první Mimi a Butterfly na této německé scéně. Životopis se zabývá nejen její uměleckou kariérou, ale také soukromým životem nevšedního a nekonvenčního osudu i lesbickou orientací, která jí přinesla mnoho problémů po převzetí moci národními socialisty.


Operní úsměv
Slavná operní diva Mary Garden (1874-1967), sopranistka skotského původu, jejíž těžiště umělecké práce ale spočívalo na francouzských a amerických scénách, proslula i jako dobová módní ikona.

Mary Garden (zdroj diarci.com)
Mary Garden (zdroj diarci.com)

Odvaha v oblékání byla u této pěvkyně, která například ztělesnila první Melisandu v Debussyho opeře Pelleas a Melisanda, pověstná, a to až do vysokého věku. Ve dvacátých letech dvacátého století se jednou dostavila na zkoušku koncertu ve velmi odvážné a dekoltované róbě. Postarší dirigent, poněkud šokován jejím zjevem, jí doporučil: „Miss Garden, na vašem místě bych se více zahalil!“ Samozřejmě se z řad orchestru ozvalo veselé pochechtávání. Diva, která vynikala i mimořádnou vtipností, okamžitě slovní útok odvrátila: „Při pohledu na vás, Maestro, opravdu věřím tomu, co říkáte!“

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na