Osobnosti české opery: Vilém Přibyl

Osobitá barva hlasu, jeho velmi dobrá průraznost, neomylný cit pro frázování, technická dokonalost. Takový byl tenorista Vilém Přibyl, od jehož úmrtí si právě v těchto dnech připomínáme rovných dvacet let. Zpěvák sám sebe velmi správně označil za hlas, spojující lyrický i hrdinný obor. Tím spíš byl pro českou, zvláště pak brněnskou operu, se kterou spojil celý svůj profesní život, dlouhá léta naprosto nepostradatelným a jedním z nejvytíženějších sólistů.


Vilém Přibyl se narodil 10.dubna 1925 v Náchodě. Vyučil se elektrotechnikem, po válce maturoval na strojnické průmyslovce a živil se jako projektant. Zpívat se začal učit soukromě, v pětadvaceti. O dva roky později již debutoval v královéhradecké Lidové opeře, založené místními operními nadšenci.

V roce 1959 ho jako tenoristu angažovali v Ústí nad Labem, svoji profesionální pěveckou dráhu tedy zahájil poměrně pozdě, až ve svých čtyřiatřiceti letech. V ústecké opeře zpíval například Jíru ve Smetanových Braniborech v Čechách, ale také titulní roli v opeře Osudy dobrého vojáka Švejka, zkomponované americkým skladatelem Robertem Kurkou (1921-1957), která měla premiéru v roce 1958 v New Yorku, a kterou v Ústí nad Labem uvedli jen o pár měsíců později.

Již po dvou letech ale Vilém Přibyl odchází z Ústí nad Labem do Brna, kde vzápětí také absolvoval JAMU. Pro brněnskou operu bylo jeho jméno po dlouhá léta – s trochou nadsázky řečeno – synonymem. Vilém Přibyl sice často zpíval také v pražském Národním (památný je jeho v superlativech hodnocený výkon ve Smetanově Daliborovi při zájezdu ND do Edinburku), angažmá v moravské metropoli ale zůstal věrný až do konce své kariéry.

Florestan v Beethovenově Fideliovi

Verdiho Otello
Do historie brněnské opery se Vilém Přibyl velmi brzy a výrazně zapsal svým Lacou v Janáčkově Její pastorkyni a také Manoliem v premiéře Řeckých pašijí Bohuslava Martinů. V jeho repertoáru pochopitelně nemohly chybět ani další velké české role – Smetanův Jeník, Lukáš a Jarek, Dvořákův Princ v Rusalce, Janáčkův Boris z Káti Kabanové. Pověstný je vedle již zmíněného Dalibora i jeho Ctirad ve Fibichově Šárce. Zaujal také jako Beethovenův Florestan (toho zpíval mimo jiné i v londýnské Covent Garden), Bizetův Don José, Verdiho Otello a Radames, Weberův Max, Musorgského Šujskij, skvěle zvládal i Wagnera – Lohengrina a Stolzinga. Jeden z Přibylových slovníkových životopisů připomíná zajímavou skutečnost: A totiž že zpěvák nikdy nevystoupil v žádné z Pucciniho oper. Vilém Přibyl byl také vynikajícím interpretem písní, zejména pak Janáčkova Zápisníku zmizelého. S velkým respektem je v jeho podání také připomínána Mahlerova Píseň o zemi, byl také poměrně častým hostem nahrávacích studií.

V polovině osmdesátých let byl velký český tenorista Vilém Přibyl stižen mozkovou mrtvicí , která znamenala konec jeho pěvecké kariéry. 21.července 1990 v Brně umírá.Vilém  Přibyl

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na