Polská krev a Yerma

  1. 1
  2. 2

Polská krev a Yerma – absurdní spojení? Co jen mohou mít společného? A přece tak trochu mají – v obou případech jde o výlet do jiného druhu divadelního umění, než jakému se dva mladí čeští operní režiséři věnují. Lorcovo drama Yerma režíroval Jiří Heřman v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích (premiéra 7. března), Nedbalova opereta Polská krev měla premiéru dne 28. března v brněnském Janáčkově divadle pod režijním vedením jeho mladšího kolegy Tomáše Pilaře.

Po pravdě řečeno, původně jsem neměla v úmyslu uveřejnit své poznámky k budějovické Yermě, teprve po zhlédnutí Polské krve jsem nabyla dojmu, že by nemuselo být nezajímavé podívat se na obě inscenace jako na site specific projekty. Jihočeské divadlo má po přestavbě z roku 1990 rozměry komorního divadla, do jehož orchestřiště se vejde nanejvýš mozartovský orchestr. Renomovaný operní režisér Jiří Heřman, jehož cit pro inscenace vytvářené do určitého vybraného prostoru je známý, hostoval v Jihočeském divadle výjimečně v činoherní inscenaci. Bývaly časy, kdy měl na počátku své kariéry více zkušeností s komornějším prostorem, za svého čtyřletého šéfování v Národním divadle (2007–2011) však postupně definoval svůj vztah k poměrně velkému jevišti. Tím zvědavější jsem byla na jeho práci s činoherními herci v inscenaci, do níž může přinést „svou“ hudbu a může práci na jevišti načasovat i zvolit temporytmus inscenace zcela podle své vůle. Nenapsala jsem recenzi inscenace, spíš jsem se pokusila o charakterizaci Heřmanovy práce s Lorcovým textem ve formě jakéhosi „pokusu o pochopení“.

Yerma
Událost: první ryze činoherní inscenace operního režiséra Jiřího Heřmana v kamenném divadle. Premiéra Lorcovy Yermy v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích bezesporu událostí byla. Řekla bych, že zejména pro ty, kteří Jiřího Heřmana dosud znali jen z operního jeviště nebo ze zjevně site specific(kých) inscenací. Do Budějovic mě přivedla především zvědavost, jak se vypořádá s poetickým a tragickým činoherním textem.Postava mladé ženy Yermy v podání Dany Verzichové je na počátku slunečná bytost, jíž ke štěstí chybí „jen“ dítě. Jakýsi prolog k inscenaci představuje tři hlavní postavy – Yermu, jejího muže Juana a bíle oděného mladíka – cíl milostné vášně jich obou. Mladík se sklání k bílému pruhu látky a smotává jej do tvaru miminka směrem k pozadí jeviště, kde leží na velké houpací ploše bíle oděná Yerma, a klade „dítě“ vedle ní. Vpředu leží na lavici její muž Juan. Mladík se posadí před něj a opře si o lavici hlavu. Juan na jeho blízkost milostně reaguje. Trojí osud je rozehrán. Bílý mladík na sebe bere kostým Viktora, jediného muže, k němuž kdy měla Yerma (nevědomky) skutečně milostný vztah, a zároveň je to mladý muž, který zřetelně zaměstnává i Juanovy smysly. Tento výklad „příběhu“ má svou logiku tím spíš, že někde v textu Lorcova dramatu je patrně zakódována i autorova náklonnost ke stejnému pohlaví.Heřmanova scénická balada Yerma je plná metafor a má složitou ambaláž. Scénografie Pavla Svobody je až předimenzovaná, kostýmy Lenky Poláškové, které jsou zdobeny výraznou kontrastní výšivkou, vymezují inscenaci úzce folkloristicky. Jakási forma ornamentu je i na bílé ploše jakési revuální opony prolamované siluetami stromů nebo na projekci s obrysy ovcí. Scénografie je složitá, neustále se proměňuje od výstupu k výstupu. Prostorná houpačka se propojí s dalšími scénografickými prvky do masivního stolu a točna ji odveze dopředu, dřevěné koryto pod stolní deskou je zaplněno vodou a nejen při výstupu pradlen voda-živel stříká a oživuje scénické dění. Na tazích visí těžké a klikaté větve stromů, rekvizitou je zemina, do níž bílý mladík sází malé suché stromky, hraje se s „hlínou“, kterou Yerma rozrývá svým žalem, užívá se mnoha rekvizit, z nichž každá nese svůj význam. Postava Yermy je zdvojená – její alter ego (Marta Töpferová) zpívá španělsky i česky, převádí  Yermino utrpení do hudebního jazyka. Mnoho postav přichází ze vstupů do přízemí hlediště.Heřmanově koncepci Lorcovy Yermy je všechno malé. Nevím, jestli bylo záměrem inscenátorů zahltit vnímání diváků. Jako by režisér koncipoval inscenaci Yermy pro velké jeviště, jeho výrazové prostředky jsou naddimenzované. Jako by dosud nebyl virtuosem site specific inscenací (za všechny uveďme alespoň dokonalou Brittenovu Řeku Sumidu v Českém muzeu hudby v roce 2006), umisťuje do komorního prostoru Jihočeského divadla scénografické prvky, které by spíše slušely velkému jevišti. Hodně režisérových nápadů a hodně Ivanovičovy hudby. Co platno, že je dokonalou scénickou hudbou, když má „příliš mnoho not”. Jako by Jiří Heřman převedl Lorcovo krutě stručné drama do poměrně rozvleklé opery. Zdá se mi, že se mu zatím nepodařilo vybalancovat timing – rychlost, rytmus a průběh inscenace.

Tragédie končí, Juan Yermě přiznává, že dítě nechce. Přiznává se jí hlasem, který je lhostejný, bezbarvý, šedivý, jako by mluvil o něčem, co jej nezajímá (nerozumím tomu, čekala bych nějaké vyústění jeho nevyhraněného vztahu k ženám a k mužům, nějakou silnou emoci v tomto smyslu). Yerma jej vyslechne nějak vyhasle, také šedivě, pak jej jaksi nezúčastněně uškrtí jeho bederním pásem. Když říká: „Zabila jsem své dítě,“ zní to jen jako suché konstatování faktu. Bílý mladík zůstává na jevišti jako připomenutí konfliktu, který nemá konec (stejně jako inscenace). Na scéně zůstávají tři bytosti, které zahajovaly inscenaci – Yerma, potřísněná vraždou, její mrtvý muž Juan a bílý mladík.Heřmanova činoherní prvotina Yerma je přeplněna divadelními prostředky všeho druhu. A je navíc bez konce, ať už záměrně či nezáměrně. Operní forma drží dílo pohromadě již svým hudebním zápisem. V ní je temporytmus svým způsobem dán (a může být i porušován – někteří inscenátoři si cíleně pohrávají s „mimohudebními“ plochami času). Činohra je svobodnější a zároveň i záludnější. Ale jde o první Heřmanův pokus zkrotit tuto šelmu. A navíc, třeba jsem nepochopila…

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Nedbal: Polská krev (ND Brno)

[Celkem: 6    Průměr: 3.2/5]

Vaše hodnocení - Lorca: Yerma (JD České Budějovice)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na