Pražská Madama Butterfy a opavský Macbeth na Festivalu Opera 2017

Režisér inscenace Jiří Heřman připravoval inscenaci se svými spolupracovníky pro jeviště Státní opery, které je prostornější. Pracoval, ostatně jako vždy, pro dané prostředí, site specific, a je to na přenesené inscenaci znát. Velmi znát. Drobnokresebné akce se musely prostorově uskromnit, jevištnímu aranžmá chybí „vzduch“, choreografiím se slunečníky pak naprosto zjevně. Detailní aranžmá této výrazně japonizující Butterfly vyznívala chvílemi opravdu stísněně a už samotný počátek inscenace postrádal heřmanovský perfekcionismus a nadhled. Po němém zahájení uvádějícím diváky do japonského prostředí zazpíval americký námořní důstojník Pinkerton populární píseň a k němu se letmo přidali jeho námořníci – neuvěřitelně falešně. Jejich choreografie také časem značně omšela.
Místo Marie Kobielské účinkovala v roli Cio-Cio-San Arménka Karine Babajanyan, která hostuje mimo jiné na velkých německých scénách, v Curychu, Tel Avivu, Tokiu, na festivalu v Bregenzi. Její výkon nebyl suverénní, poznamenala jej jistě i náročnější prostorová orientace na scéně, výšky zněly občas zastřeně. Nepodařilo se jí ztělesnit Butterfly s patřičnou emocionální naléhavostí. Ostatní představitelé postav pracovali v rámci inscenace soustředěně a v neustávajícím inscenačním sepětí. Luciano Mastro (Pinkerton) zopakoval svůj přesvědčivý premiérový výkon stejně jako Štěpánka Pučálková v roli Suzuki, Svatopluk Sem jako konzul Sharpless i Lenka Pavlovič (Kate Pinkerton). Zazářili Strýc Bonzo Miloše Horáka a Goro Josefa Moravce. Neméně obdivuhodný výkon podali představitelé němých rolí. Na výkonu Orchestru Státní opery vedeném Martinem Leginusem se zřejmě do určité míry podepsala změna akustického prostředí. Dirigent volil především silnější dynamiku, málo užíval kontrastní rozfázování tempové, a tak poněkud oslabil emocionální sílu Pucciniho opery.
- Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Karine Babajanyan (Cio-Cio-San) – Festival Opera 2017 (zdroj archiv ND)
- Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Karine Babajanyan (Cio-Cio-San), Štěpánka Pučálková (Suzuki) – Festival Opera 2017 (zdroj archiv ND)
- Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Karine Babajanyan (Cio-Cio-San), Luciano Mastro (Pinkerton) – Festival Opera 2017 (zdroj archiv ND)
- Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Svatopluk Sem (Sharpless), Karine Babajanyan (Cio-Cio-San) – Festival Opera 2017 (zdroj archiv ND)
- Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Karine Babajanyan (Cio-Cio-San) – Festival Opera 2017 (zdroj archiv ND)
- Giacomo Puccini: Madama Butterfly – Luciano Mastro (Pinkerton) – Festival Opera 2017 (zdroj archiv ND)
Inscenace Macbetha ze Slezského divadla Opava našla v budově Stavovského divadla naopak prostředí vstřícné svou větší prostorností, byť jistě nebylo úplně jednoduché zvyknout si na odlišné rozčlenění jeviště, když centrem akcí byla točna a dějiště se měnilo přenášením scénografických doplňků v průběhu inscenace. Pod rozpadající se obří královskou korunou se dobře dařilo představitelce Lady Macbeth Kataríně Jorda Kramolišové, pro niž je tato role rolí životní. Bohužel nemá k sobě podobně osobitého představitele Macbetha, protože Alexander Vovk je herecky i pěvecky málo výrazný a těžko bychom uvěřili, že by byl schopen kohokoli zranit, natož zavraždit. Stejně bezbarvý byl, bohužel, také mladý milenec Lady Macbeth a veškeré milostné scény na jevišti se krutě nedařily. Podobně občas působil i nadbytek umělé krve na rukách obou hlavních hrdinů.
Přesto inscenace vyzněla velmi dobře, zejména díky dirigentovi Petrovi Šumníkovi, který předvedl opět jeden ze svých stabilních vynikajících profesionálních výkonů. Dramatická stavba jeho inscenací mívá dokonalou architektonickou podobu, je citlivě členěna tempově i dynamicky, rytmicky přesně a dokáže postihnout italský temperament skladatele. Vrcholem Šumníkova pojetí je bezešvé připojení závěrečného „socialisticko-realistického“ vítězného sboru, který vyzněl až kupodivu přesvědčivě. Orchestr se plně podřizoval dirigentově taktovce, stejně jako sbor, který podal bezchybný výkon. Sbormistryně Kremena Peschakova, která působí v Opavě již mnoho let, by si zasloužila mimořádné ocenění za svou nedocenitelnou práci, s níž udržuje opavský sbor ve kvalitě, o níž by se mnohým sborům mohlo jen zdát. Čistota a barevnost ženských i mužských hlasů a jejich flexibilita byla v Macbethovi obdivuhodná.
Vadou na kráse inscenace byly dramaticky neodůvodnitelné přestávky, jichž bylo třeba z technických důvodů – buď kvůli nástupu účinkujících, nebo kvůli změnám ve scénografii. Je ovšem možné, že hluchých míst není na domácím jevišti tolik a že tam rovněž světelný scénář probíhá bez problémů.
- Guiseppe Verdi: Macbeth – Dušan Růžička (Malcolm), Juraj Nociar (Macduff) a sbor SDO – Festival Opera 2017 (zdroj SDO / Petr Veselý)
- Guiseppe Verdi: Macbeth – Alexander Vovk (Macbeth) a dámský sbor SDO – Festival Opera 2017 (zdroj SDO / Petr Veselý)
- Guiseppe Verdi: Macbeth – Katarína Jorda Kramolišová (Lady Macbeth) – Festival Opera 2017 (zdroj SDO / Petr Veselý)
- Guiseppe Verdi: Macbeth – Katarína Jorda Kramolišová (Lady Macbeth) – Festival Opera 2017 (zdroj SDO / Petr Veselý)
- Guiseppe Verdi: Macbeth – Alexander Vovk (Macbeth) – Festival Opera 2017 (zdroj SDO / Petr Veselý)
- Guiseppe Verdi: Macbeth – Alexander Vovk (Macbeth) – Festival Opera 2017 (zdroj SDO / Petr Veselý)
- Guiseppe Verdi: Macbeth – Alexander Vovk (Macbeth), Katarína Jorda Kramolišová (Lady Macbeth) – Festival Opera 2017 (zdroj SDO / Petr Veselý)
- Guiseppe Verdi: Macbeth – Katarína Jorda Kramolišová (Lady Macbeth), Alexander Vovk (Macbeth) – Festival Opera 2017 (zdroj SDO / Petr Veselý)
- Guiseppe Verdi: Macbeth – Juraj Nociar (Macduff) – Festival Opera 2017 (zdroj SDO / Petr Veselý)
Hodnocení autorky recenze:
Madama Butterfly – 80%
Macbeth – 85%
Festival Opera 2017
Giacomo Puccini:
Madama Butterfly
Hudební nastudování a dirigent: Martin Leginus
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Jiří Heřman, Jan Lukášek
Kostýmy: Alexandra Grusková
Pohybová spolupráce: Lucie Hayashi
Světelný design: Daniel Tesař
Videoprojekce: Lunchmeat studio (Larva, Bartoš)
Sbormistr: Adolf Melichar
Dramaturgie: Patricie Částková
Orchestr a Sbor Státní opery
Premiéra 9. února 2016 Státní opera Praha
(psáno z reprízy 24. 9. 2017 Národní divadlo)
Cio-Cio-San – Karine Babajanyan
Suzuki – Štěpánka Pučálková
F. B. Pinkerton – Luciano Mastro
Sharpless – Svatopluk Sem
Yamadori – Igor Loškár
Kate Pinkerton – Lenka Pavlovič
Goro – Josef Moravec
Strýc Bonzo – Miloš Horák
Císařský komisař – Oleg Korotkov
Yakuside – Tomáš Foltýnek
Matka Cio-Cio-San – Markéta Frýdová
Teta – Eliška Sedláčková
Sestřenka – Tereza Růžičková
***
Giuseppe Verdi:
Macbeth
Dirigent: Petr Šumník
Režie: Jana Andělová Pletichová
Scéna: Jaroslav Milfajt
Kostýmy: Josef Jelínek
Libreto: Francesco Maria Piave
Choreografie: Valerij Globa
Sbormistr: Kremena Pešakova
Orchestr, sbor a balet Slezského divadla Opava
Premiéra 1. března 2015 Slezské divadlo Opava
(psáno z reprízy 25. 9. 2017 Stavovské divadlo Praha)
Macbeth – Alexander Vovk
Lady Macbeth – Katarína Jorda Kramolišová
Banco – Dalibor Hrda
Macduff – Juraj Nociar
Malcolm – Dušan Růžička
Dvorní dáma – Šárka Maršálová
Doktor – Jan Bednář
Vrah – Ondřej Pupík
Sloužící – Jan Bednář, Roman Cimbál
První zjevení – Rudolf Medňanský
Druhé zjevení – Anna Sokolová
Třetí zjevení – Veronika Studničková
Milenec – Jiří Siuda
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]