Štěstí přeje připraveným. Česká režisérka sklízí v Oslu ovace za Pelléa a Mélisandu

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (98). Týden od 12. do 18. června 2017. V dnešním vydání najdete: Pelleas a Melisanda ve Wiener Staatsoper. Na co jsme zapomněli: Barbora Horáková Joly úspěšně inscenovala Debussyho operu v Oslu. Smělé plány frankfurtské opery – Zelenkova kantáta scénicky. Rossiniho Adelaide di Borgogna z Bad Wildbad. ČT art – Únos ze serailu v přímém přenosu z Teatro alla Scala. Hudební humor – Leo Slezak počítá posluchače.


Premiéra Pellea a Mélisandy ve Vídni
Vídeňská státní opera v neděli 18. června zažila premiéru jednoho z nejvýznamnějších děl hudebního impresionismu. Do repertoáru první rakouské operní scény se vrátila Debussyho opera Pelléas a Mélisanda. Za novým nastudováním stojí dirigent Alain Altinoglu.

Claude Debussy: Pelléas et Mélisande – Wiener Staatsoper 2017 (zdroj wiener-staatsoper.at / foto © Wiener Staatsoper GmbH/Michael Pöhn)

Tento francouzský umělec arménského původu je častým dirigentem za pultem Wiener Staatsoper, kde v posledních letech dirigoval Mozartova Dona Giovanniho, Verdiho opery Don Carlos, Falstaff a Simon Boccanegra, Gounodovy stěžejní repertoárové opery Faust a Romeo a Julie i Straussovu Salome. Alain Altinoglu je hudebním ředitelem Théâtre Royal de la Monnaie v Bruselu a dirigoval představení operních souborů nejpřednějších světových divadel od Metropolitní opery v New Yorku přes pařížské i berlínské operní scény až k festivalovým produkcím v Aix-en-Provence, Orange nebo Salcburku. Tuto Debussyho operu dirigoval roku 2016 také v curyšské produkci. Za režijní a scénografickou složku je odpovědný Marco Arturo Marelli, švýcarský režisér, v tomto případě pracující i jako výtvarník scény a tvůrce světelného designu. Ten režijně stejný titul připravil nedávno také pro jiné operní scény – pro Helsinky (2014) a Deutsche Oper Berlin (2015).

Ve Vídni, kde již vytvořil několik režií ve Staatsoper (Náměsíčná, Kouzelná flétna, Capriccio, Dívka ze Zlatého Západu a další) a také ve Volksoper tradičně spolupracoval se svojí manželkou, kostýmní výtvarnicí Dagmar Niefind. Roku 2010 byl jmenován čestným členem Vídeňské státní opery. V premiérovém obsazení byl ohlášen skvělý soubor v čele s ukrajinskou sopranistkou Olgou Beszmertnou, která je od roku 2012 členkou operního souboru Wiener Staatsoper, a rakouským barytonistou Adrianem Erödem, předním sólistou tohoto souboru a jedním z nejlepších „zpívajících herců“ současnosti.

Claude Debussy: Pelléas et Mélisande – Olga Bezsmertna (Mélisande), Adrian Eröd (Pelléas) – Wiener Staatsoper 2017 (zdroj wiener-staatsoper.at / foto © Wiener Staatsoper GmbH/Michael Pöhn)

V Praze dobře známá mezzosopranistka Bernarda Fink ztvárňuje v nové inscenaci Geneviévu a Golaudem je anglický barytonista Simon Keenlyside, který přešel od role Pelléa (psané pro barytonálního tenoristu) do barytonové role Golauda. Soubor doplňuje německý basista Franz-Josef Selig jako král Arkel a mladá ruská koloraturní sopranistka Maria Nazarova (členka souboru od této sezony) v roli malého bratra Yonilda.

Podle prvních zpráv se režisér Marco Arturo Marelli soustředil na hlubokou psychologickou analýzu postav a jejich křehkých vztahů, bez jakékoliv okázalosti v tmavých scénografických prostorách, často archetypálních tvarů a s použitím symbolických předmětů, zvláště ve vztahu k vodě (čluny) a zemi (vertikálně členěná architektura zastupující skály a hradní stavbu). Až monochromní vyznění inscenace podporují nadčasové kostýmy s odkazy na civilní oděv dneška, ale i oděvy přelomu devatenáctého a dvacátého století (tedy doby vzniku opery i Maeterlinckova dramatu, které sloužilo jako literární předloha).

Claude Debussy: Pelléas et Mélisande – Wiener Staatsoper 2017 (zdroj wiener-staatsoper.at / foto © Wiener Staatsoper GmbH/Michael Pöhn)

K prvním zásadním recenzím se vrátíme, ale bezprostřední ohlasy jsou veskrze pozitivní. Do konce června jsou po poslední premiéře (v neděli 18. června) této sezony ještě k dispozici čtyři termíny (20., 24., 27. a 30. června 2017). Hraje se s jednou pauzou a cena lístků se pohybuje od 62 do 228 eur pro reprízy.

Inscenace se vrátí do repertoáru v říjnu 2017 v krátké sérii čtyř představení. Do inscenace ale vstoupí noví zpěváci: Christiane Karg jako Melisanda (naposledy zpívala tuto roli ve Frankfurtu nad Mohanem 2012 a v Hamburgu roku 2015), Peter Rose jako Pelléas, Janina Baechle a Bernhard Richter. Z premiérového obsazení zůstává ve Vídni velmi oblíbený Simon Keenlyside. Mění se také dirigent, místo za pultem převezme Daniel Harding.


Na co jsme zapomněli
Pelléas a Mélisanda ještě jednou. Zahraniční recenzenti jednoznačně ocenili režii mistrovské opery Clauda Debussyho české režisérky Barbory Horákové Joly v Oslu.

Claude Debussy: Pelléas og Mélisande – Den Norske Opera & Ballett 2017 (zdroj FB Den Norske Opera & Ballett)

Umělkyně vystudovala operní režii v Mnichově a následně asistovala v Basileji tvůrcům jako jsou Sebastian Nübling, Armin Petras nebo Vera Nemirova. Jako samostatná režisérka připravila například Poulencův Lidský hlas v Neuchâtelu nebo Ravelovu operu Dítě a kouzla právě v Basileji. Neomezuje se ale pouze na operní inscenace, režíruje i muzikálové produkce.

Štěstí přeje připraveným, a když australský divadelní, televizní a filmový režisér Simon Stone odstoupil od režie inscenace v operním domě (Operaen Oslo) v Oslu, zastoupila ho a recenze se předhánějí v superlativech. Původně měla být pouze Stoneovou asistentkou, ale místní operní ředitel Per Boye Hansen jí důvěřoval natolik, že jí svěřil celou inscenaci. Do psychologizující inscenace vnesla určité expresionistické tóny a především téma zneužívání a manipulace v rámci velmi uzavřeného celku – rodiny. Režisérka ve spolupráci se scénografem Ralphem Myersem a kostýmní výtvarnicí Mel Page vytvořila moderní a kruté obrazy sterilní společnosti s výraznou světelnou složkou. Melisande se pak stává pouhým objektem mužské touhy, chtíče a závisti.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář