Strhující Honeggerova Johanka z Arku v Lyonu – událost, o které se mluví

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (78). Týden od 23. do 29. ledna 2017. Mystické operní hrdinky – Honeggerova Johanka z Arku na hranici v Lyonu a Korngoldova Heliane ve Volksoper Wien. Così fan tutte jako baletní představení. Vídeňský ples v Opeře ozdobí Jonas Kaufmann. Gilgameš Bohuslava Martinů a ohlasy v zahraničí. Rozhovor s režisérkou Mary Zimmermann o nové inscenaci Rusalky v Met. Neznámý klenot francouzské barokní hudby – Isbé Jeana-Josepha Mondonvillea. Nellie Melba a její zaměněná žvýkačka.


Honeggerova Johanka z Arku v Lyonu
Kazushi Ono, od roku 2008 šéfdirigent Opéra de Lyon, připravil ve spolupráci s italským režisérem Romeem Castelluccim mimořádnou produkci scénického oratoria Johanka z Arku na hranici. Žánrově i filozoficky výjimečné dílo s partiturou Arthura Honeggera a textovou složkou Paula Claudela představuje zásadní dílo moderního křesťanského umění dvacátého století. V současnosti je nastudováno souborem plzeňské opery.

Všestranný italský umělec Romeo Castellucci, činný v oblasti činoherní i operní režie, scénografie i návrhů kostýmů, napsal i řadu literárních, převážně dramatických textů. Vystudoval výtvarné obory na Akademii výtvarných umění v Bologni a podílel se na řadě projektů na pomezí výtvarného umění, divadla a výstavnictví. Byl také ředitelem divadelní sekce proslulého benátského bienále v roce 2005 nebo působil v uměleckém vedení avignonského festivalu roku 2008. Od počátku osmdesátých let je v úzkém kontaktu s evropskou divadelní avantgardou. V oblasti operní režie si obezřetně vybírá především filozoficky náročná díla. Každá jeho režie vzbudila v poslední době značnou pozornost pro propracovanost jednotlivých složek i jedinečný filozofický koncept.

Castellucci je zpravidla nejen režisérem, ale také scénografem, autorem návrhů kostýmů i světelného designu. Nepracuje více než na dvou operních inscenacích ročně, v roce 2014 to byly Wagnerův Parsifal pro Bolognu a Gluckův Orfeo ed Euridice (pro Wiener Festwochen a pak byla inscenace přenesena do Bruselu), v roce 2015 pak velkolepá inscenace Schönbergova Mojžíše a Árona pro Ópera national de Paris (inscenace roku 2016 přenesena do Madridu). Vloni připravil scénickou verzi Matoušových pašijí Johanna Sebastiana Bacha pro Staatsoper Hamburg.

Letošní lyonskou inscenaci doplní květnová premiéra Wagnerova Tannhäusera v Bayerische Staatsoper v Mnichově ve spolupráci s dirigentem Kirillem Petrenkem. Lyonská inscenace Honeggerova díla má úvod situován do školní třídy během německé okupace Francie.

Arthur Honegger: Jeanne au bûcher – Opéra de Lyon 2017 (zdroj Opéra de Lyon / foto © Stofleth)

Téma okupace a útlaku zaznívá v inscenaci velmi silně, ostatně právě toto Honeggerovo dílo mělo ve Francii během druhé světové války značný posilující význam pro tvrdě cenzurovanou kulturu. A každé povolené provedení bylo demonstrací velikosti vlasti personifikované historickou hrdinkou.

Johanku z Arku v Lyonu naprosto strhujícím způsobem vytváří francouzská divadelní a filmová herečka Audrey Bonnet, umělkyně s četnými zkušenostmi v klasickém i moderním repertoáru a hlubokým hudebním cítěním, které uplatnila například v jedné z hlavních rolí hip-hopové opery Agamemnon D’ de Kabala a Arnauda Churina (premiéra 2014, turné 2016). Ta ztvárňuje titulní hrdinku s obrovským výrazovým nasazením a tělesným výkonem hraničícím až s fyzickou sebedestrukcí. Pěvecké party jsou obsazeny francouzskými zpěváky a v roli vypravěče vystupuje Didier Laval. Inscenace se vyznačuje velkou emocionalitou a působivými obrazy, nezříká se ani ústrojné nahoty (což u tohoto tématu může zdánlivě překvapit). Strhující představení se vrací k ideám katolického mysticismu, středověkých učení, která byla základním zdrojem pro Claudelovo libreto. Po premiéře 21. ledna 2017 následuje obden ještě osm repríz do 3. února.


Helianin zázrak ve Vídni
Das Wunder der Heliane (Helianin zázrak), předposlední operu Ericha Wolfganga Korngolda (pokud nepočítáme ještě hudební komedii Die stumme Serenade z roku 1954) uvedla v koncertní premiéře 28. ledna 2017 vídeňská Volksoper (výběr z prvních recenzí v zahraničním tisku jsme přinesli zde).

Erich Wolfgang Korngold: Das Wunder der Heliane – Jac van Steen, Orchester der Volksoper Wien – Volksoper Vídeň 2017 (foto © Barbara Pálffy/Volksoper Wien)

Dílo je uvedeno ke sto dvacátému výročí narození skladatele a devadesátému výročí premiéry (7. říjen 1927) v Hamburku. Zda i české a moravské operní soubory oslaví nějakým výraznějším způsobem (kromě vzácných zařazení jednotlivých Korngoldových skladeb do koncertních programů) velké výročí skladatele narozeného v Brně (29. květen 1897), není zatím známo. Z Korngoldova operního odkazu žije především opera Mrtvé město (v současnosti například v nové sérii představení ve Wiener Staatsoper s předními světovými sólisty Klausem Florianem Vogtem a Camillou Nylund). Ostatní opery jako jednoaktová komedie Polykratův prsten nebo efektní jednoaktová historická tragédie Violanta se již takové pozornosti netěší. Zcela zapomenuta je jeho pozdní opera Kathrin a Helianin zázrak provází pověst díla dekadentního, s problematicky inscenovatelným symbolistickým libretem. Pozdně romantická partitura je pak místy ale velmi podmanivá. Nedávná inscenace v Kaiserslauternu (2010), která pak byla přenesena do Brna (ve scénografii Daniela Dvořáka), vcelku potvrdila tyto odhady. Ale nebylo tomu tak vždy, tato opera patřila k oblíbeným dílům ve Wiener Staatsoper (uvedená zde ještě v roce premiéry), kde hlavní role vytvořili Jan Kiepura a slavná sopranistka Lotte Lehmann. Ta označovala náročný dramatický part Heliany za svou oblíbenou roli. Určitou popularitu přinesla dílu nahrávka z roku 1992 v hlavní roli s Annou Tomowa-Sintow (na labelu Decca) a sopránovou árii Ich ging zum ihm zařadila na profilovou desku Renée Fleming.

Titulní roli ve třech vídeňských koncertních provedeních (dále 2. a 5. února 2017) bude zpívat dramatická sopranistka z Holandska Annemarie Kremer (narozena 1974).

Erich Wolfgang Korngold: Das Wunder der Heliane – Annemarie Kremer (Heliane) – Volksoper Vídeň 2017 (foto © Barbara Pálffy/Volksoper Wien)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na