Malý Korngoldův festival ve Vídni. Ve Volksoper uvedli Zázrak Heliany

Nedokážu si to sice představit, ale zdá se, že obě operní divadla plánovala totéž. Ve Vídni máme momentálně malý Korngoldův festival. Státní opera obnovila pro čtyři představení inscenaci Mrtvého města a několik dní nato uvedla Lidová opera koncertantně Zázrak Heliany.
E. W. Korngold: Das Wunder der Heliane – Annemarie Kremer (Heliane) – Volksoper Vídeň 2017 (foto © Barbara Pálffy/Volksoper Wien)

Výběr z prvních recenzí v zahraničním tisku

Wunder der Heliane Ericha Wolfganga Korngolda ve vídeňské Volksoper

Marcel Prawy Korngolda rád označoval jako „posledního velkého melodika opery“. Tato charakteristika jistě vycházela z osobních vzpomínek, musíme však přiznat, že Mariettina píseň s loutnou i píseň Pierota z Mrtvého města skutečně patří k posledním „operním šlágrům“. Také se však nezapře, že se v Korngoldových operách už ohlašuje jeho druhá kariéra. Po emigraci do Spojených států roku 1934 se stal nejvýznamnějším filmovým skladatelem Hollywoodu. Kromě jiného napsal hudbu k mezinárodně úspěšným filmům Captain Blood, Pán sedmi moří či Dobrodružství Robina Hooda, všechny s Erolem Flynnem v hlavní roli. Za Robina Hooda a za hudbu k filmu Anthony Adverse dokonce získal Oscara.

Pro řadu expertů na Korngolda je Heliana jeho největším dílem, avšak úspěch, jaký mělo u publika Mrtvé město, se nezopakoval – možná proto, že v Helianě scházejí opravdové „hity“. Děj se odehrává ve fiktivní říši v nekonkrétní době. Jméno má pouze titulní role, všechny ostatní postavy nesou jen anonymní označení. Mladý Cizinec je zatčen a má být popraven. Manželka Vladaře Heliane se do Cizince zamiluje, Vladaři to samozřejmě nezůstane utajeno a postaví svou ženu před soud. Aby proti ní nemusel vypovídat, spáchá Cizinec sebevraždu. Vladař Helianu nutí, aby se podrobila Božímu soudu. Heliane musí Cizince přivést k životu, jinak nemůže svou nevinu dokázat. To se podaří, stane se zázrak a Vladařova moc je zlomena.

Libreto plné hádanek je prostoupeno mystikou. Hudba, jak odpovídalo dobové módě, je pozdně romantická, Korngold rozpoutává obrovské opojení zvukem a místy “posílá pozdravy” Straussovi a Mahlerovi. Málokdy se najdou místa v pianu, nejvýraznější je velká scéna Heliany ve druhém dějství. Mnozí diváci o přestávce mluvili o zvukovém oblaku. Ve třetím dějství se ale přece jen dostavuje rozvleklost.

Vídeňská premiéra Zázraku Heliany se uskutečnila roku 1927, jen několik dnů po světové premiéře v Hamburku. Hlavní role vídeňské inscenace zpívali Lotte Lehmann, Jan Kiepura a Alfred Jerger. S výjimkou CD nahrávky z roku 1992 s Annou Tomowa-Sintow upadlo dílo téměř v zapomnění (roku 2012 ho uvedlo Národní divadlo Brno, recenze zde). Vídeňská lidová opera nyní uvedla dílo u příležitosti devadesátého výročí světové premiéry a sto dvacátého výročí skladatelova narození koncertantně.

E. W. Korngold: Das Wunder der Heliane – Martin Winkler (Der Herrscher), Annemarie Kremer (Heliane), Martina Mikelić (Die Botin), Mehrzad Montazeri (Der Schwertrichter), Jac van Steen – Volksoper Vídeň 2017 (foto © Barbara Pálffy/Volksoper Wien)

Určitě není snadné tuto navzdory melodickému bohatství nesnadnou operu nastudovat a Lidová opera určitě usilovala o adekvátní interpretaci. Bohužel se to podařilo jen zčásti, což bylo především zapříčiněno nevyrovnaným obsazením hlavních partií. Nejlepší výkon večera jistě podala Annemarie Kremer v titulní roli. Snažila se maximálně uplatnit svůj mladodramatický soprán, což se jí také většinou dařilo, a nabídla jisté a místy zářivé výšky. Velkou scénu v druhém dějství provedla velmi působivě. Jak by ovšem obstála při scénickém provedení, kdy by měla orchestr před sebou, je otázka. Problematický byl Daniel Kirch jako Cizinec. Jistě, tessitura této role je obtížná, srovnatelná s tenorovými partiemi Richarda Strausse, ale jak ji zpíval Kirch, je zkrátka málo. Ve střední poloze zněl hlas matně a výšky byly přiškrcené. Martin Winkler jako Vladař zpíval zvučným, i když poněkud drsným hlasem, což však u této role nijak neruší. A že dokáže podat dobrou charakteristiku, je známo. Martina Mikelić zpívala Poselkyni krásně vedeným mezzosopránem. Z ostatních sólistů ještě stojí za zmínku Andreas Mitschke jako velmi působivě zpívající Vrátný a jistými výškami vládnoucí Mehrzad Montazeri jako Hrdelní soudce.

Orchestr dirigoval Jac van Steen, partituru velmi dobře nastudoval a zvládal Korngoldův příval zvuku s patrným nasazením, ačkoli by tu a tam bylo žádoucí více diferencovat. Sbor připravený Holgerem Kristenem rovněž obstál velmi dobře a předvedl mohutný zvuk.

Publikum jásalo jako v Lidové opeře vždy. Vcelku lze říci, že bylo jistě zajímavé slyšet tuto operu jednou živě, nicméně přání po dalším setkání s ní (třeba ve scénickém provedení) se nedostavilo.

(der-neue-merker.eu – 28. ledna 2017 – Heinrich Schramm-Schiessl)

 

Erich Wolfgang Korngold:
Das Wunder der Heliane
(koncertní provedení)

Dirigent: Jac van Steen
Sbormistr: Holger Kristen
Orchester & Chor der Volksoper Wien

Premiéra 28. ledna 2017 Volksoper Vídeň

Heliane – Annemarie Kremer
Der Herrscher – Martin Winkler
Der Fremde – Daniel Kirch
Die Botin – Martina Mikelić
Der Pförtner – Andreas Mitschke
Der Schwertrichter – Mehrzad Montazeri
Der junge Mensch – Szabolcs Brickner
Erster Richter – Karl-Michael Ebner
Zweiter Richter – Ben Connor
Dritter Richter – Daniel Ohlenschläger
Vierter Richter – Christian Drescher
Fünfter Richter – Michael Havlicek
Sechster Richter – Yasushi Hirano

www.volksoper.at

Připravila a přeložila Vlasta Reittererová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - E. W. Korngold: Das Wunder der Heliane (Volksoper Vídeň 2017)

[yasr_visitor_votes postid="239873" size="small"]

Mohlo by vás zajímat