Strhující Honeggerova Johanka z Arku v Lyonu – událost, o které se mluví

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Annemarie Kremer se na scénu Volksoper vrací po velkém úspěchu v titulní roli Straussovy Salome v roce 2011. Žádaná představitelka nejen Salome, Čo-Čo-San a Tosky se nevyhýbá ani belcantovým rolím. V repertoáru má i Belliniho Normu nebo Mozartovu Vitellii v La clemenza di Tito. Holandský dirigent Jac van Steen obsadil do dalších rolí Martina Winklera (Vládce), Daniela Kircha v debutu ve Volksoper (Cizinec) a Martinu Mikelić (Poselkyně).


Così fan tutte jako baletní představení
Premiéra Mozartovy opery Così fan tutte 26. ledna 2017 v Palais Garnier v Paříži vzbudila vedle kladných až nadšených ohlasů také silné bučení místy v hledišti. Špičková belgická choreografka Anne Teresa De Keersmaeker vedla režii (a samozřejmě také choreografii) v úzkém propojení pěvců a tanečníků jejího souboru Compagnie Rosas.

Na poli opery není ale Anne Teresa De Keersmaeker žádným nováčkem, v roce 1998 již režírovala Bartókovu operu Hrad knížete Modrovouse, následovaly Verdiho I due Foscari (2003) nebo světová premiéra Hanjo japonského skladatele Toshia Hosokawy (2004) pro festival v Aix-en-Provence. Proslulý Philippe Jordan Mozartovu operu nastudoval skvěle a jeho dirigentský výkon, stejně jako výkony převážně mladých sólistů, premiérové publikum jednoznačně a bouřlivě ocenilo. Za velký výkon označují kritiky především vystoupení americké sopranistky Jacquelyn Wagner v roli Fiordiligi, která po této roli vystoupí v inscenaci Teatro alla Scala jako Eva ve Wagnerových Mistrech pěvcích norimberských.


Jonas Kaufmann jako hvězda Plesu v Opeře
Vídeňský Ples v Opeře ozdobí Jonas Kaufmann jako hlavní umělecký host. Na plánované největší společenské (a také nejsnobštější) události vídeňské sezony 23. února 2017 slavný tenorista zazpívá árie z Bizetovy opery Carmen a z klasické operety Franze Lehára Země úsměvů. Zřejmě tak dojde jako vždy i na nějaké přídavky. Nová ředitelka této ostře sledované události Maria Grossbauer naplánovala tuto akci pod mottem Alles Oper, čímž chce také zdůraznit Vídeň jako město opery (a též operety). Vedle několika drobnějších změn v oblasti kulinářství a designu korunek společenských debutantek bude letošní ročník kompletně nekuřácký (poprvé v historii /!/). To jistě prospěje Kaufmannovu dýchacímu ústrojí…


Gilgameš Bohuslava Martinů a ohlasy v zahraničí
Provedení Gilgameše Bohuslava Martinů na koncertech České filharmonie na konci ledna 2017 zaznamenalo i pozitivní recenzní ohlas. I u nás známý kritik Frank Kuznik vysoko hodnotí provedení na předním hudebním serveru Bachtrack (najdete zde ).

Francesco Piemontesi & Manfred Honeck – Česká filharmonie – Rudolfinum Praha 25. – 27. 1. 2017 (zdroj FB České filharmonie / foto © Petra Hajská)


Rozhovor týdne
Americká divadelní režisérka Mary Zimmermann (narozena 1960) poskytla během zkoušek na Dvořákovu Rusalku v Metropolitní opeře rozhovor předním domácím novinám The New York Times.

V něm nejen rekapituluje svoje koncepční přístupy k této opeře, ale komentuje i své předešlé projekty pro operní soubor Metropolitní opery: Donizettiho Lucia di Lammermoor (2007), Belliniho Náměsíčná (2009) a Rossiniho Armida (2010), v jejichž produkcích a revivalech vystupovaly největší operní hvězdy současnosti Natalie Dessay, Anna Netrebko, Diana Damrau a Reneé Fleming. Režisérka byla původně oslovena i pro novou produkci Bizetových Lovců perel, z finančních důvodů pak ale byla převzata inscenace Penny Woolcock (v Met 2015 – výběr z recenzí v zahraničním tisku najdete zde). Všechny tyto čtyři uvedené inscenace mohl českých divák sledovat v přímých přenosech z Metropolitní opery. První dvě režie Donizettiho a Belliniho belcantových oper vzbudily zaslouženou pozornost, a především výkon Natalie Dessay jako Lucie v otevírací inscenaci sezony vysoce překonal očekávání diváků i pokladny Metropolitní opery.

Mary Zimmermann je ale činná i v oblasti současné opery, byla spolulibretistkou i režisérkou světové premiéry opery Philipa Glasse Galileo Galilei v roce 2002 v Goodmanově divadle v Chicagu. Velký úspěch slaví její režie muzikálové verze Knihy džunglí podle stejnojmenného filmu studia Walta Disneye (2013).

Nová produkce Dvořákovy nejznámější opery má vynikající obsazení, o kterém se budou moci přesvědčit i návštěvníci přenosů do kin poslední únorovou sobotu: Kristīne Opolais (Rusalka), Brandon Jovanovich (Princ), Katarina Dalayman (Cizí kněžna), Eric Owens (Vodník) a Jamie Barton (Ježibaba). Hudebně dílo nastudoval Mark Elder. Podle prvních zveřejněných ukázek je inscenace výtvarně inspirována kostýmy francouzské módy sedmnáctého století, ale i viktoriánskými oděvy. V každém případě půjde o výpravné představení s řadou historizujících odkazů, jak jsme byli svědky i v režii Rossiniho Armidy. Podle prvních snímků jsou zcela zřejmé i odkazy na anglickou divadelní tradici a pantomimu. Plné znění rozhovoru je k dispozici zde .


Nahrávka týdne

Jean-Joseph Cassanéa de Mondonville: Isbé (zdroj glossamusic.com)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat