Týden s hudbou

Týden od 6. do 12. listopadu 2017 - vydání číslo 236. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Nabízíme souhrn vybraných událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Praha
Další koncert festivalu Procházky uměním se tentokrát odehraje v Muzeu Bedřicha Smetany. Večer bude věnován výhradně české hudbě. Na úterý 7. listopadu pozvala violistka Jitka Hosprová své oblíbené skladatele: Sylvii Bodorovou a Michala Müllera. Pozvání přijala také harfistka Kateřina Englichová, která představí Harfový kvintet Michala Müllera, partnerem jí bude Kvarteto Martinů. To společně s Jitkou Hosprovou nastudovalo nejen Dvořákův Kvintet Es dur, ale také Sonátu pro violu a smyčcový kvartet Luboše Fišera. Sólovou violu si budou posluchači moci vychutnat ve skladbě Sylvie Bodorové.

Procházky uměním Jitky Hosprové (zdroj archiv pořadatele)

Koncertní jednatelství FOK uvede v úterý 7. listopadu v kostele sv. Šimona a Judy koncert Stamicova kvarteta u příležitosti oslav tří set let od narození Jana Václava Stamice. Na programu bude kromě jeho kvartetu také skladba jeho syna Antonína Stamice a nebudou chybět ani velikáni Mozart a Beethoven. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK doprovodí ve středu 8. a ve čtvrtek 9. listopadu ve Smetanově síni Obecního domu klavíristu Garricka Ohlssona v Brahmsově Druhém klavírním koncertu. Uvede také v české premiéře Pohřební píseň Igora Stravinského – dílo, které bylo zkomponováno k poctě zesnulého skladatelova učitele Nikolaje Rimského-Korsakova, pak bylo sto let pohřešováno a v roce 2015 znovu objeveno mezi archivními dokumenty petrohradské konzervatoře. Také proto na koncertě dále zazní suita z opery Legenda o neviditelném městě Kitěži a panně Fevronii Rimského-Korsakova. Pražské symfoniky bude po oba večery řídit Petr Altrichter. Z komorního i orchestrálního koncertu FOK chystáme recenzi.

Festival Struny podzimu směřuje tento týden ke svému závěru. V něm nabídne v úterý 7. listopadu ve Foru Karlín jednu z nejúchvatnějších skladeb posledních let, která se honosí Pulitzerovou cenou, oratorium Antracitová pole skladatelky Julie Wolfeové. Interpretace dojemného oratoria pro sbor a komorní soubor, vyprávějícího o hornících v uhelném dole v Pensylvánii začátkem 20. století, se zhostí kultovní ansámbl Bang on a Can All Stars, Tonya Graves, Dan Bárta a ansámbl Martinů Voices. Českou premiéru oratoria, která proběhne za účasti samotné Julie Wolfeové, zhodnotíme na našich stránkách. Vyvrcholení festivalu slibuje večer jazzového pianisty, skladatele a producenta Herbieho Hancocka, jehož koncert hostí ve čtvrtek 9. listopadu také Forum Karlín. Hodnocení společného festivalového vystoupení virtuose akordeonu a bandoneonu Richarda Galliana a Baborák Ensemblu, které se odehrálo minulý týden, si přečtěte zde.

Herbie Hancock (zdroj Struny podzimu / foto Douglas Kirkland)

Komorní soubor Ensemble Terrible HAMU, tvořený převážně studenty Hudební a taneční fakulty AMU, vystoupí s premiérami soudobé klasické hudby ve středu 8. listopadu v DUP39, bývalém Domě uměleckého průmyslu na Národní třídě. Program koncertu, jehož dirigentem bude Marek Šedivý, je koncipován jako ochutnávka světových amuse-bouche/oreilles dle chuťových preferencí vedoucích ansámblu Jakuba Rataje a Jana Ryanta Dřízala. Připraveny jsou dvě světové premiéry, a to skladba Setrvávání od Jana Dobiáše a Igneous estonského skladatele Ove-Kuth Kadaka. Dále zazní kompozice italské skladatelky Giulie Lorusso, nizozemského skladatele Jana-Petera de Graafa a Stanislava Makovského. Bonusem koncertu bude krátké nocturno od 21.30 hodin.

Další koncert festivalu Kultura v srdci Prahy, který pořádá Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, spolek působící při Pražské konzervatoři, se uskuteční ve čtvrtek 9. listopadu v Divadle Na Rejdišti. Během večera se předvedou zpěváci populární hudby v koncertní koláži Obrázky z divadla v režii Jany Balašové a za klavírního doprovodu pianisty roku Petra Ožany.

Bohemia Balet, taneční soubor Taneční konzervatoře hlavního města Prahy, uvede v sobotu 11. listopadu na prknech Stavovského divadla své představení Ples kadetů, Dům dony Bernardy Alby, Polovecké tance. Představení zhodnotíme na našem portálu.

Bohemia Balet – ilustrační foto (foto Michal Hančovský)

Velká Británie, Tchaj-wan, Singapur, Ukrajina, Francie, Finsko a Česko. To jsou země, z nichž pocházejí umělci, kteří se představí na abonentních koncertech České filharmonie řady O během čtyř sobotních odpolední. První koncert cyklu, který se ve Dvořákově síni Rudolfina uskuteční v sobotu 11. listopadu, bude patřit Velké Británii, odkud pocházejí nejen houslistka Tamsin Waley-Cohen a dirigent Ben Gernon, ale i autor houslového koncertu Niobe, který bude mít v Praze světovou premiéru, Richard Blackford. Dramaturgii odpoledního koncertu doplní Symfonie č. 31 „Pařížská“ Wolfganga Amadea Mozarta a Symfonie č. 1 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

V neděli 12. listopadu bude mít v prostoru holešovických Jatek78 premiéru představení s názvem Honey. Na inscenaci se podílejí společně dva soubory, jejichž umělecké prostředky jsou odlišné. Právě o to se ale opírala myšlenka na vzájemnou spolupráci – touha spojit autentické osobnostní komorní činoherní herectví Dejvického divadla s neméně autentickým čistým jevištním “bytím” vyjádřeným prvky nového cirkusu Cirku La Putyka tak, aby vzniklo něco originálního. Režisérem romantického příběhu, který vznikl na základě skutečných událostí, je Miroslav Krobot, autorem hudby Jan Balcar, choreografii vytvořil Thomas Steyaert. Reflexi představení si budete moci přečíst na našich stránkách.

 

Regiony
V Karlových Varech pokračuje tento týden 52. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Soutěžní klání, kterého se letos účastní 93 pěvců ze 16 zemí, vyvrcholí finále ve čtvrtek 9. listopadu. Vítězové jednotlivých kategorií se budou prezentovat v pátek 10. listopadu v Karlovarském městském divadle na slavnostním galakoncertě za doprovodu Karlovarského symfonického orchestru, který bude řídit František Drs. Více o soutěži se dočtete v rozhovoru s Aloisem Ježkem, ze závěrečných dnů letošního ročníku chystáme reportáž.

Mezinárodní pěvecká soutěž A. Dvořáka Karlovy Vary 2016 (foto Pavel Horník)

Ostrava bude dějištěm prvního ročníku Mezinárodního festivalu slovanské hudby, který se letos koná ve dnech 9.–12. listopadu a klade si za cíl prezentovat hudbu slovanských národů prostřednictvím prvotřídních interpretů povětšinou ze slovanských zemí. Zahajovací koncert festivalu ve čtvrtek 9. listopadu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě přinese provedení Moravských dvojzpěvů Antonína Dvořáka a Čajkovského skladeb pro housle a klavír v podání houslisty Dalibora Karvaye a ANSemblu Duettino. V pátek 10. listopadu budou v kostele Sv. Ducha znít hlasy ruského sexteta Kovcheg. Galakoncert předního sólisty velkého moskevského divadla, barytonisty Artyoma Garnova, na kterém zazní romance i árie z velkých ruských oper, se uskuteční v sobotu 11. listopadu v Domě kultury města Ostravy. Nedílnou součástí festivalu je též Mezinárodní interpretační soutěž slovanské hudby dětí a mládeže ve věku 8-26 let, která vyvrcholí koncertem vítězů v neděli 12. listopadu v Českém rozhlase Ostrava.

Ačkoli 16. ročník festivalu Lípa Musica bude oficiálně uzavřen slavnostním galakoncertem Mozartových árií v podání barytonisty Adama Plachetky a Pražských komorních sólistů v sobotu 11. listopadu v libereckém Divadle F. X. Šaldy, o den později – v neděli 12. listopadu se uskuteční symbolický festivalový epilog v drážďanské katedrále Nejsvětější Trojice. Skutečnost, že si festival již před léty vzal za svůj boj za kultivaci a rozvoj česko-německých vztahů, potvrdil letošní ročník rozšířením počtu německých lokalit i prezentací německých umělců. V rovině duchovní stvrdí přátelský sousedský dialog, vzájemný respekt a vstřícnost děkovná bohoslužba, kterou budou společně celebrovat saský a litoměřický biskup a kterou hudebně doprovodí gregoriánský chorál v podání rezidenční Scholy Gregoriany Pragensis. Ta se také postará o koncertní tečku za festivalem v podobě koncertu Dialogy o přátelství, který bude následovat po bohoslužbě a který spojí nejen Lípu Musicu s festivalem Dny česko-německé kultury, ale i české a německé návštěvníky, kteří se setkají v drážďanské katedrále Nejsvětější Trojice, jež sama zůstává symbolickým mementem historických událostí.

Schola Gregoriana Pragensis, Hana Blažíková, Barbora Kabátková – Lípa Musica 2016 (foto Lípa Musica)

 

 

Zaznamenali jsme minulý týden
Ze zahraničí
Abonentní sezonu 2017/2018 Gesamtkunstwerk Bratislava, Vídeň zahájil výběr árií z oper Georga Friedricha Händela v interpretaci mezzosopranistky Magdaleny Kožené. Ta je provedla spolu s Venice Baroque Orchestra a dirigentem Andreou Marconem v neděli 5. listopadu v bratislavské koncertní síni Slovenské filharmonie. Reflexi koncertu si budete moci přečíst na našem portálu.

Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů absolvovala minulý týden své první turné po Jižní Koreji. Orchestr vystoupil na pěti koncertech v největších korejských městech Soul, Icheon, Busan, Jeju a Ulsan. Na programu měl slavná česká díla Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, dále houslové koncerty Henryka Wieniawského, Pabla de Sarasateho, Alexandra Glazunova a klavírní koncert Sergeje Rachmaninova s korejskými sólisty. Filharmonii Bohuslava Martinů na zájezdu řídil její stálý hostující dirigent Leoš Svárovský.

První listopadové dny strávil Pražský komorní balet rovněž hostováním v Jižní Koreji. Sólisté souboru odletěli na Mezinárodní festival současného tance Incheon, který se koná v hlavním městě Soulu. V rámci něho uvedli v neděli 5. listopadu novinku ze svého repertoáru, která při své říjnové premiéře sklidila velký divácký ohlas – duet Martiny Hajdyly Lacové s názvem Metamorphic. Den před vystoupením se uskutečnil workshop současného tance s pedagožkou Lindou Svidró pro studenty tanečních konzervatoří.

Martina Hajdyla Lacová: Metamorphic – Pražský komorní balet 2017 (zdroj PKB / foto Michal Hančovský)

 

Praha
Uvedení Biberovy mše Missa Salisburgensis v katedrále sv. Víta nebo plány na putovní představení francouzských a českých umělců v barokních divadlech ve Versailles a v Českém Krumlově jsou výsledkem návštěvy zástupců zámku Versailles v Praze. Stál za ní nadační fond Bohemian Heritage Fund, který funguje osm let a ročně od mecenášů získá a do české kultury investuje miliony korun. Se zástupci Správy Pražského hradu i státního zámku Český Krumlov jednala na konci října prezidentka zámku ve Versailles Catherine Pégard. Více o projektech Bohemian Heritage Fund se dočtete zde.

Koncertem Dvořákova tria pokračovala v pondělí 30. října komorní řada PKF – Prague Philharmonia. V Českém muzeu hudby si příznivci komorní hudby mohli vychutnat provedení klavírních trií Josepha Haydna, Bohuslava Martinů a Franze Schuberta. Recenzi komorního koncertu najdete zde.

Dvořákovo trio – Komorní koncerty PKF 30. 10. 2017 (zdroj PKF / foto © Daniela Junášková)

Dvě premiéry mělo na programu tohoto týdne Ponec – divadlo pro tanec. V pondělí 30. října se taneční skupina VerTeDance představila se svojí inscenací Pojďme na tanec! režisérky Petry Tejnorové (hodnocení čtěte zde), v pátek 3. listopadu měl premiéru surrealistický obraz jedné rodiny a jedné šílené noci v Praze, který nese název Family Journey. Představení nastudoval soubor DOT504, který oslovil ke spolupráci choreografa Antona Lachkého. Reflexi pátečního představení připravujeme.

Česká filharmonie si na třech úvodních koncertech programové řady A (ve dnech 1.–3. listopadu) připomněla sté výročí narození Leonarda Bernsteina. Večer otevřelo Fantastické scherzo Josefa Suka a poté se k České filharmonii připojil izraelský houslista Vadim Gluzman, aby společně provedli Serenádu podle Platónova Symposia pro sólové housle, smyčcový orchestr, harfu a bicí Leonarda Bernsteina. Recenzi jednoho z koncertů, na nichž vedl filharmoniky Jiří Rožeň, jsme uveřejnili zde.

Vadim Gluzman, Jiří Rožeň, Česká filharmonie, Praha 1. 11. 2017 (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Soutěžní hudební festival Mezinárodní akordeonové dny v Praze proběhl letos od 2. do 5. listopadu. Pořadatelem této největší akordeonové hudební přehlídky u nás je koncertní agentura Club Tours a Společnost českých akordeonistů ve spolupráci s akordeonovým oddělením Pražské konzervatoře. Publiku se v pátek 3. listopadu představili nejprve němečtí akordeonisté v sále Libeňského zámečku, na které tentýž večer navázal v Koncertním sále konzervatoře galakoncert s naším předním interpretem Ladislavem Horákem, smyčcovým Kvartetem Apollon a velkým akordeonovým orchestrem Baltica Tremolo. V sobotu 4. listopadu se uskutečnila hlavní událost festivalu – soutěžní vystoupení bezmála 200 akordeonistů ze čtrnácti zemí světa v sálech Pražské konzervatoře.

Závěrečný týden Festivalu hudebního divadla Opera přinesl několik výjimečných představení. Ve čtvrtek 2. listopadu se ve Venuši ve Švehlovce inscenací strašidelné pohádky Čaroděj a jeho sluha prezentoval na festivalu brněnský operní soubor Ensemble Opera Diversa. V pátek 3. listopadu měl v Českém muzeu hudby pražskou premiéru výzkumně-experimentální operní projekt Opera-ambient ECHO – METAMORPHOSES II spolku Opera Povera, který se o den dříve představil v Brně a v neděli 5. listopadu v Olomouci. Závěr festivalu v sobotu 4. listopadu patřil Národnímu divadlu moravskoslezskému Ostrava, které nejprve dopoledne uvedlo v Divadle D21 svoji inscenaci pro děti Zob, Zob, Zoban, aby večer festival ve Stavovském divadle slavnostně zakončilo svým nastudováním Thomasovy opery Hamlet (recenzi představení najdete zde).

A. Thomas: Hamlet – Thomas Weinhappel (Hamlet), Janja Vuletic (Gertrude), NDM 2016 (zdroj NDM / foto Martin Popelář)

Ve věku sedmdesáti let zemřel v pátek 3. listopadu hudební skladatel, kulturní manažer, někdejší ředitel České filharmonie a bývalý ministr kultury Václav Riedlbauch. Oznámila to jeho manželka Yvetta Koláčková. Václav Riedlbauch zemřel po ročním boji se zákeřnou nemocí. Kromě působení v mnoha kulturních institucích byl také pedagogem, učil na Hudební fakultě Akademie múzických umění a do poslední chvíle vedl katedru managementu kultury na Vysoké škole ekonomické. Více se o Václavu Riedlbauchovi dočtete zde.

V neděli 5. listopadu se na Žofíně po 135 letech odehrála obnovená premiéra cyklu šesti symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast. Koncert, stejně jako dalších šest provedení po České republice, pomohl neslyšícím dětem. Na žofínském galakoncertu, jehož protagonisty byli Severočeská filharmonie Teplice a dirigent Petr Chromčák, se ve spolupráci s nadací Konto Bariéry uskutečnila sbírka a prodej hudebních nosičů, jejichž výtěžek půjde na pomoc konkrétním neslyšícím dětem.

Palác Žofín (zdroj commons.wikimedia.org / foto Patrik Paprika)

 

Regiony
Centrum Bohuslava Martinů v Poličce zvažuje, jak naloží se souborem stovky dopisů, které Bohuslav Martinů psal svému příteli Františku Rybkovi do USA. Poličské instituci se je rozhodli darovat Rybkův syn Francis James a jeho sourozenci. Dopisy převzal 26. října velvyslanec v USA Hynek Kmoníček. Korespondence pochází z let 1940 až 1959, je opatřena poznámkami a vysvětlivkami Francise Jamese Rybky, který je také autorem skladatelova životopisu The Compulsion to Compose, vydaného v roce 2011 nakladatelstvím Scarecrow Press. Spolu s dopisy centrum získá rodinné fotografie a originální rukopis skladby Dumka.

Vystoupení Symfonického orchestru Českého rozhlasu ve čtvrtek 2. listopadu v Sále filharmonie Hradec Králové završilo dvoutýdenní trvání Hudebního fóra Hradec Králové. Kromě děl Guillauma Connessona a Jamese MacMillana nabídl večer také Koncert pro housle a orchestr „Krvavé housle“ Johna Corigliana, v němž se před Symfonický orchestr Českého rozhlasu jako sólistka postavila Gabriela Demeterová. Recenzi tohoto provedení naleznete zde.

Gabriela Demeterová, Andreas Sebastian Weiser, SOČR – Hudební fórum Hradec Králové 2017 (zdroj archiv autora)

Ve čtvrtek 2. listopadu uvedlo Národní divadlo moravskoslezské na scéně Divadla Jiřího Myrona premiéru tanečního představení All That Jazz, Rock, Blues. Trojdílná inscenace je působivou fúzí hudebních stylů, v níž se uplatňují různorodé taneční techniky, často spojené s akrobatickými prvky. Choreografie Itzika Galiliho O Balcão de Amor připomíná nástup kubánského mamba a hudbu Péreze Prada, který je dodnes označován za krále tohoto žánru. V choreografii Johana Ingera Rain Dogs zní charakteristický hlas Toma Waitse, jehož šansony a blues mají někdy až industriální zvuk. Inscenaci nechybí ani rockový zvuk a dostane se i na tango argentinského hráče na bandoneon Ástora Piazzolly, jež se stalo inspirací pro choreografii Après rasage Reginy Hofmanové. Premiéru zhodnotíme na našich stránkách.

Na jevišti ústeckého divadla měla v pátek 3. listopadu premiéru baletní inscenace Peer Gynt, Carmen. Dva příběhy – dva osudy muže a ženy z naprosto odlišných krajů, s rozdílným přístupem k životu, které spojuje téma lásky. Příběh Peer Gynta na hudbu Edvarda Griega nastudovala s baletním souborem Severočeského divadla choreografka Marika Hanušová. Odlišný pohybový slovník, vycházející ze španělského temperamentu, přinesla druhá část večera na hudbu z Carmen suity Rodiona Ščedrina, jehož choreografkou je také Hanušová. Reflexi premiéry připravujeme.

Letošním vítězem mezinárodní brněnské soutěže mladých klavíristů do jedenácti let Amadeus se stal jedenáctiletý Jan Schulmeister ze Základní umělecké školy Kroměříž. Získal finanční cenu Nadace Aspiration, kterou založila společně se svým bratrem významná klavírní virtuózka Olga Kern, dále finanční cenu hejtmana Jihomoravského kraje a v příští sezoně bude mít možnost vystoupit s Filharmonií Brno. V letošním 24. ročníku soutěžilo 76 dětí, laureáti se v sobotu 4. listopadu představili na koncertě vítězů v Besedním domě. Reportáž jsme přinesli zde.

Amadeus 2017 – Olga Kern (členka poroty) a Jan Schulmeister – Besední dům Brno 2.–4. 11. 2017 (zdroj Amadeus / foto Petr Bukovský)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat