Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Česká filharmonie si na třech úvodních koncertech programové řady A (ve dnech 1.–3. listopadu) připomněla sté výročí narození Leonarda Bernsteina. Večer otevřelo Fantastické scherzo Josefa Suka a poté se k České filharmonii připojil izraelský houslista Vadim Gluzman, aby společně provedli Serenádu podle Platónova Symposia pro sólové housle, smyčcový orchestr, harfu a bicí Leonarda Bernsteina. Recenzi jednoho z koncertů, na nichž vedl filharmoniky Jiří Rožeň, jsme uveřejnili zde.

Vadim Gluzman, Jiří Rožeň, Česká filharmonie, Praha 1. 11. 2017 (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Soutěžní hudební festival Mezinárodní akordeonové dny v Praze proběhl letos od 2. do 5. listopadu. Pořadatelem této největší akordeonové hudební přehlídky u nás je koncertní agentura Club Tours a Společnost českých akordeonistů ve spolupráci s akordeonovým oddělením Pražské konzervatoře. Publiku se v pátek 3. listopadu představili nejprve němečtí akordeonisté v sále Libeňského zámečku, na které tentýž večer navázal v Koncertním sále konzervatoře galakoncert s naším předním interpretem Ladislavem Horákem, smyčcovým Kvartetem Apollon a velkým akordeonovým orchestrem Baltica Tremolo. V sobotu 4. listopadu se uskutečnila hlavní událost festivalu – soutěžní vystoupení bezmála 200 akordeonistů ze čtrnácti zemí světa v sálech Pražské konzervatoře.

Závěrečný týden Festivalu hudebního divadla Opera přinesl několik výjimečných představení. Ve čtvrtek 2. listopadu se ve Venuši ve Švehlovce inscenací strašidelné pohádky Čaroděj a jeho sluha prezentoval na festivalu brněnský operní soubor Ensemble Opera Diversa. V pátek 3. listopadu měl v Českém muzeu hudby pražskou premiéru výzkumně-experimentální operní projekt Opera-ambient ECHO – METAMORPHOSES II spolku Opera Povera, který se o den dříve představil v Brně a v neděli 5. listopadu v Olomouci. Závěr festivalu v sobotu 4. listopadu patřil Národnímu divadlu moravskoslezskému Ostrava, které nejprve dopoledne uvedlo v Divadle D21 svoji inscenaci pro děti Zob, Zob, Zoban, aby večer festival ve Stavovském divadle slavnostně zakončilo svým nastudováním Thomasovy opery Hamlet (recenzi představení najdete zde).

A. Thomas: Hamlet – Thomas Weinhappel (Hamlet), Janja Vuletic (Gertrude), NDM 2016 (zdroj NDM / foto Martin Popelář)

Ve věku sedmdesáti let zemřel v pátek 3. listopadu hudební skladatel, kulturní manažer, někdejší ředitel České filharmonie a bývalý ministr kultury Václav Riedlbauch. Oznámila to jeho manželka Yvetta Koláčková. Václav Riedlbauch zemřel po ročním boji se zákeřnou nemocí. Kromě působení v mnoha kulturních institucích byl také pedagogem, učil na Hudební fakultě Akademie múzických umění a do poslední chvíle vedl katedru managementu kultury na Vysoké škole ekonomické. Více se o Václavu Riedlbauchovi dočtete zde.

V neděli 5. listopadu se na Žofíně po 135 letech odehrála obnovená premiéra cyklu šesti symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast. Koncert, stejně jako dalších šest provedení po České republice, pomohl neslyšícím dětem. Na žofínském galakoncertu, jehož protagonisty byli Severočeská filharmonie Teplice a dirigent Petr Chromčák, se ve spolupráci s nadací Konto Bariéry uskutečnila sbírka a prodej hudebních nosičů, jejichž výtěžek půjde na pomoc konkrétním neslyšícím dětem.

Palác Žofín (zdroj commons.wikimedia.org / foto Patrik Paprika)

 

Regiony
Centrum Bohuslava Martinů v Poličce zvažuje, jak naloží se souborem stovky dopisů, které Bohuslav Martinů psal svému příteli Františku Rybkovi do USA. Poličské instituci se je rozhodli darovat Rybkův syn Francis James a jeho sourozenci. Dopisy převzal 26. října velvyslanec v USA Hynek Kmoníček. Korespondence pochází z let 1940 až 1959, je opatřena poznámkami a vysvětlivkami Francise Jamese Rybky, který je také autorem skladatelova životopisu The Compulsion to Compose, vydaného v roce 2011 nakladatelstvím Scarecrow Press. Spolu s dopisy centrum získá rodinné fotografie a originální rukopis skladby Dumka.

Vystoupení Symfonického orchestru Českého rozhlasu ve čtvrtek 2. listopadu v Sále filharmonie Hradec Králové završilo dvoutýdenní trvání Hudebního fóra Hradec Králové. Kromě děl Guillauma Connessona a Jamese MacMillana nabídl večer také Koncert pro housle a orchestr „Krvavé housle“ Johna Corigliana, v němž se před Symfonický orchestr Českého rozhlasu jako sólistka postavila Gabriela Demeterová. Recenzi tohoto provedení naleznete zde.

Gabriela Demeterová, Andreas Sebastian Weiser, SOČR – Hudební fórum Hradec Králové 2017 (zdroj archiv autora)

Ve čtvrtek 2. listopadu uvedlo Národní divadlo moravskoslezské na scéně Divadla Jiřího Myrona premiéru tanečního představení All That Jazz, Rock, Blues. Trojdílná inscenace je působivou fúzí hudebních stylů, v níž se uplatňují různorodé taneční techniky, často spojené s akrobatickými prvky. Choreografie Itzika Galiliho O Balcão de Amor připomíná nástup kubánského mamba a hudbu Péreze Prada, který je dodnes označován za krále tohoto žánru. V choreografii Johana Ingera Rain Dogs zní charakteristický hlas Toma Waitse, jehož šansony a blues mají někdy až industriální zvuk. Inscenaci nechybí ani rockový zvuk a dostane se i na tango argentinského hráče na bandoneon Ástora Piazzolly, jež se stalo inspirací pro choreografii Après rasage Reginy Hofmanové. Premiéru zhodnotíme na našich stránkách.

Na jevišti ústeckého divadla měla v pátek 3. listopadu premiéru baletní inscenace Peer Gynt, Carmen. Dva příběhy – dva osudy muže a ženy z naprosto odlišných krajů, s rozdílným přístupem k životu, které spojuje téma lásky. Příběh Peer Gynta na hudbu Edvarda Griega nastudovala s baletním souborem Severočeského divadla choreografka Marika Hanušová. Odlišný pohybový slovník, vycházející ze španělského temperamentu, přinesla druhá část večera na hudbu z Carmen suity Rodiona Ščedrina, jehož choreografkou je také Hanušová. Reflexi premiéry připravujeme.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat