Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 12. do 18. března 2018 254

Zahraničí
Slovenská filharmonie má po dva večery (ve čtvrtek 15. a v pátek 16. března) na programu skladbu Sio z roku 1998 gruzínského skladatele Giyi Kancheliho. Program doplní dva opusy Roberta Schumanna pro klavír a orchestr a Brahmsova Třetí symfonie. Za klavír usedne německý klavírista Hinrich Alpers, filharmoniky bude řídit dirigent ruského původu Piotr Gribanov.

Ruská sopranistka Julia Noviková, s níž jsme přinesli obsáhlý rozhovor, ztvární ve čtvrtek 15. března roli Violetty Valéry v inscenaci Verdiho Traviaty Slovenského národního divadla. Partnery ji budou Medet Chotabaev jako Alfréd Germont a Daniel Čapkovič jako Giorgio Germont.

Julia Novikova jako Violetta Valéry (zdroj archiv Julie Novikové)

 

Praha
Operetní večer zařadil do svého cyklu Nové horizonty Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Koncert Opereta Gala složený z těch nejkrásnějších děl světového operetního repertoáru (Netopýr, Země úsměvů, Veselá vdova, Čardášová princezna a Polská krev) se uskuteční v pondělí 12. března ve Smetanově síni Obecního domu. Protagonisty budou pěvci s bohatými operetními zkušenostmi: Pavla Vykopalová, Jana Šrejma Kačírková, Aleš Briscein a Roman Hoza, které doprovodí rozhlasoví symfonikové pod vedením Roberta Jindry. Sborových partů se ujme Český filharmonický sbor Brno. Koncert zhodnotíme na našich stránkách.

Ve středu 14. března se publiku v Kongresovém centru představí fascinující houslista Nigel Kennedy. Světový houslový virtuóz přichystal pro své vystoupení s podtitulem „Bach, Kennedy, Gershwin“ se svým orchestrem barvitý program od klasiky až po současnost.

Nigel Kennedy (zdroj JVS group)

Milovníci komorní hudby mohou zavítat ve středu 14. března do Atria na Žižkově, kde klavírní Halíř trio spolu s klarinetistou Janem Brabcem provedou komorní díla z pera Ludwiga van Beethovena, Paula Juona a Bély Bartóka.

Osmnáctý ročník svého koncertního cyklu Barokní podvečery otevře soubor Collegium Marianum ve čtvrtek 15. března v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Spolu s barytonistou Tomášem Králem představí soubor hudbu Marca-Antoina Charpentiera, která provázela Svatý týden v pařížských chrámech. Z koncertu chystáme recenzi.

Tomáš Král (zdroj archiv T. Krále / foto © Barbara Dietl)

Druhý koncert cyklu Stylové večery, který pořádá orchestr Harmonie Praga, se uskuteční ve čtvrtek 15. března na Novoměstské radnici a nese název Český večer. Harmonia Praga zařadila do svého cyklu Český večer nejen jako svůj příspěvek k oslavě výročí sta let od založení republiky, ale především jako hold české hudbě. Program koncertu tedy vychází ze slavných období české hudební historie. Zvláštností večera budou dvě skladby od českého skladatele, žáka Antonína Dvořáka, Julia Fučíka, známého především jako autora populárních pochodů. Na koncertě zazní jeho dvě lyrické skladby, Maggiolata a Devotion, upravené pro smyčcový orchestr.

Ve čtvrtek 15. března proběhne ve velkém sále Městské knihovny v Praze mimořádný koncert komorní hudby a tance nazvaný Pocta Janáčkovi. Slavnostní večer vznikl v rámci nové koncertní série 4plus Zemlinského kvarteta, na které spolupracuje coby pořadatel Pražský komorní balet. Zemlinského kvarteto chce tímto koncertem především oslavit devadesáté výročí úmrtí Leoše Janáčka. Pražský komorní balet vystoupí ve druhé polovině koncertu, kdy na první smyčcový kvartet Bedřicha Smetany Z mého života zatančí v choreografii Pavla Šmoka. Program večera doplní Mozartův Kvartet Es dur a Janáčkův dechový sextet Mládí, který pro Zemlinského kvarteto upravil Kryštof Mařatka.

Pavel Šmok: Z mého života – Pražský komorní balet (foto Michal Hančovský)

Sté výročí úmrtí Clauda Debussyho, které připadá na 25. března, si orchestr FOK připomene klavírním recitálem ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 17. března. Interpretaci nejznámějších klavírních opusů z pera tohoto impresionisty (Dětský koutek, Obrazy, Ostrov radosti) svěřila dramaturgie FOK francouzskému pianistovi Éricu Le Sageovi. Tento rodák z Aix-en-Provence je rovněž specialistou na dílo Roberta Schumanna, jehož díla program koncertu doplní (Dětské scény, Tance Davidovců) a jehož kompoziční styl měl zásadní vliv právě na vývoj Clauda Debussyho.

 

Regiony
V předvečer zahájení festivalu Pardubické hudební jaro, který nabídne během dvou měsíců v Pardubicích a okolních městech celkem dvacet čtyři koncertů, operních a baletních představení, zazní v Divadle Karla Pippicha v Chrudimi jedna z nejslavnějších italských oper, Verdiho Rigoletto. Provede ji zde v úterý 13. března Operní soubor libereckého Divadla F. X. Šaldy pod vedením Martina Doubravského. Hlavní program festivalu zahájí ve středu 14. března v pardubické Tipsport areně Česká filharmonie s Petrem Altrichterem. Na Slavnostní koncert ke stému výročí založení Československé republiky byl vybrán Smetanův cyklus symfonických básní Má vlast. Jak představení Rigoletta, tak zahajovací koncert festivalu zhodnotíme na našich stránkách.

G. Verdi: Rigoletto – Anatolij Orel (Rigoletto), Vanda Šípová (Gilda) – Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2017 (foto Petr Našic)

Filharmonie Brno přivítá po svém návratu z polského turné na svých koncertech v Besedním domě ve čtvrtek 15. a v pátek 16. března již potřetí v sezoně Sólistu sezony, kterým je klavírista Igor Ardašev. Ten se spolu s houslistou Františkem Novotným ujme sólového partu v Komorním koncertu pro housle, klavír a 13 dechových nástrojů Albana Berga. Druhá polovina koncertu bude věnována Symfonii č. 3 „Skotské“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, která odráží skladatelovy dojmy z cest do Skotska. Před brněnské filharmoniky se po oba večery postaví Jakub Klecker.

Další z večerů nového cyklu Janáčkovy filharmonie Ostrava, který nese název Láska na první poslech, bude věnován opeře, konkrétně operním předehrám. Posluchači ve společenském sále Domu kultury města Ostravy si budou moci vyslechnout jak předehry notoricky známé (Don Giovanni, Vilém Tell, Carmen, Ruslan a Ludmila nebo Prodaná nevěsta), tak i například předehru k Janáčkově opeře Z mrtvého domu. Dirigentem večera bude Rastislav Štúr.

Rastislav Štúr (zdroj rastislavstur.sk)

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 5. do 11. března 2018

Ze zahraničí
U příležitosti dvoustého výročí narození choreografického velikána Maria Petipy (výročí sleduje seriál na našich stránkách zde, resp. zde a zde) zařadilo Slovenské národní divadlo na svůj repertoár baletní klenot na hudbu Cesareho Pugniho Esmeralda. Pod nastudování Petipovy monumentální baletní fresky se podepsali významný ruský choreograf Vasilij Medvedev a baletní mistr a choreograf Stanislav Fečo. S oběma tvůrci jsme přinesli předpremiérový obsáhlý rozhovor. Scéna a kostýmy jsou z dílny renomovaných ruských výtvarnic z Velkého divadla v Moskvě Alyony Pikalové a Yeleny Zajcevy. Balet o krásné a temperamentní cikánce, o jejíž krásu soupeří celá Paříž, byl poprvé uveden na scéně Sálu opery a baletu Nové budovy Slovenského národního divadla v Bratislavě v neděli 11. března. Z premiéry přineseme recenzi.

Cesare Pugni: Esmeralda – záber z javiskové skúšky – SND Bratislava 2018 (zdroj FB SND Bratislava)


Praha

Sukův komorní orchestr zahájil svoji letošní abonentní řadu výjimečně komorním koncertem. Ve středu 7. března tak mohli posluchači v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce obdivovat umění houslisty Martina Kose, violisty Karla Untermüllera a violoncellisty Davida Havelíka, kteří si přizvali k provedení komorních děl Wolfganga Amadea Mozarta, Ludwiga van Beethovena a Richarda Strausse ještě klavíristu Václava Máchu.

Ve Smetanově síni pražského Obecního domu se uskutečnil ve středu 7. března mimořádný koncert FOK, na kterém se představila pražskému publiku dobře známá německá houslistka Julia Fischer s houslovým recitálem, na němž ji doprovodila klavíristka Julianna Avdějeva. Na programu jejich společného vystoupení v Obecním domě byla Brahmsova Houslová sonáta č. 2 A dur, Šostakovičova Sonáta op. 134 a dále skladba Mýty od polského autora Karola Szymanowského. Se stejným programem se obě interpretky zastavily na svém turné ještě o tři dny později v brněnském Besedním domě. Hodnocení pražského koncertu si můžete přečíst zde.

Julia Fischer – houslový recitál – Praha 7. 3. 2018 (zdroj FOK)

Orchestr PKF – Prague Philharmonia zakončil minulý týden mimořádným koncertem ve Dvořákově síni Rudolfina v neděli 11. března. Koncert složený z děl Pietra Mascagniho, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Ludwiga van Beethovena byl doprovázen speciální vizuální složkou z tvůrčí dílny designéra a vizuálního umělce Zohara Korena, který je spoluzakladatelem Synesthesia Series, projektu, jenž propojuje hudbu se speciálními vizuálními prvky inspirovanými notovým zápisem. Orchestr řídil Alexander Bernstein, své stradivárky „Ex-Kiesewetter“ z roku 1723 rozezněl v Rudolfinu houslista Augustin Hadelich.

 

Regiony
Ve středu 7. března zemřel Jíří Nermut, jedna z nejvýznamnějších osobností českého baletního umění dvacátého století. Sólista, choreograf a posléze i šéf Baletu Národního divadla v Brně, mimořádná osobnost českého tanečního umění, by se o den později dožil pětadevadesáti let. Více jsme informovali zde.

Jiří Nermut (zdroj archiv ND Brno)

Opera Národního divadla moravskoslezského uvádí každou sezonu premiéru jednoho významného operního díla v rámci řady Operní hity dvacátého století. V této sezoně se soubor opery rozhodl zařadit do repertoáru Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče. Zásadní dílo operní literatury dvacátého století režíruje v Ostravě Jiří Nekvasil. Premiéra opery, z níž jsme přinesli recenzi zde, se uskutečnila ve čtvrtek 8. března v Divadle Antonína Dvořáka pod taktovkou Jakuba Kleckera.

V brněnském Mahenově divadle měl v pátek 9. března premiéru baletní program 4 Elements. Baletní soubor Národního divadla Brno nabídl čtyři samostatné choreografie, dvě z nich od světoznámého choreografa Jiřího Kyliána. Choreografie Hidden Order od Lukáše Timuláka, s nímž jsme přinesli rozhovor zde, v sobě spojuje elementy tance, hudby i vizuálního umění. Další dvě choreografie, Falling Angels a Sarabande, pocházejí od Kyliána. Čtvrtá část Gnawa je od španělského choreografa Duata. Dramaturgické plány na příští sezonu, které Národní divadlo Brno odkrylo minulý týden, si můžete prohlédnout zde.

N. Duato, J. Kylián, L. Timulák: 4 Elements – Falling Angels – Emilia Vuorio – Národní divadlo Brno 2018 (zdroj NdB / foto Ctibor Bachratý)

Jedna z nejznámějších operních stálic na světových jevištích, Bohéma Giacoma Pucciniho, měla premiéru v pátek 9. března v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Nové představení hudebně nastudoval dirigent Martin Doubravský, režií byla pověřena Linda Keprtová. Hodnocení premiéry najdete na našem portále zde.

Na šestém abonentním koncertu svého 12. ročníku Cyklu abonentních koncertů uvedl Český filharmonický sbor Brno v neděli 11. března v brněnském Besedním domě komorní skladby Petra Fialy a Mši D dur Antonína Dvořáka. Z koncertu, který sbor věnoval 75. výročí narození svého sbormistra Petra Fialy, připravujeme recenzi.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]