Vzpomínka na Miniatury a rozloučení se sezonou
Marek Svobodník a Matěj Šust oživili letos svou fiktivní skupinu ND3 a nyní zopakovali hříčku Zemřeš smrtí bongo bongo. Většina choreografie by ale mohla klidně stát samostatně a nebyla by to ani prvoplánová zábava. Humor přichází se stínohrou, zvukovou stopou z filmu Někdo to rád horké a stepařským číslem Kristýny Kornové. První část choreografie, kdy na jevišti defilují tanečnice a tanečníci v business oblečení, proplétají se mezi plentami a předvádějí dynamické taneční sekvence, by mohla mít i docela vážnou stránku a trochu nám připomenout cosi o uniformitě a nezdravém stírání rozdílů způsobeném hyper-genderovou politikou pozitivní diskriminace. Rozhodně ačkoli tady tanečníci chtěli vytvořit humorné číslo, nerezignovali na kvalitu pohybu a choreograficky jde i o velké osvěžení v záplavě inspirace tradiční „modernou“.Marek Svobodník do programu ještě zařadil svou dřívější hříčku, která je míněna jako humor od začátku do konce, a to Petit Cord, parafrázi na Jiřího Kyliána. Velmi zdařile v ní před několika lety vytvořil jednak asi svoji zatím nejzábavnější choreografii, jednak v ní vyšel velmi uctivě z předlohy a parafrázoval ji kultivovanou rukou. Kordy z Petite Mort se změnily ve sklenky na sekt a tanečníci na jevišti se účastní společného mejdanu. Ale především se tu nakládá se zvládnutým pohybovým materiálem, který mají tanečníci technicky stále pod kůží, tudíž je opravdu s čím pracovat a na čem stavět, což povedená parodie také vyžaduje. Jiří Kylián by se nezlobil, protože jde spíš o hold jeho originálu. Číslo večer uzavíralo a mělo samozřejmě obrovský ohlas, ačkoli se v něm tančí s prázdnými sklenkami a lahve sektu už také žádnou tekutinu neskrývají. Kdo by si nevzpomněl na číšníka na kolečkových bruslích?
Dvě sóla z minulosti zatančil divákům Viktor Konvalinka, který opouští Národní divadlo, aby se od příští sezony stal členem švédské Norrdans Company. Rozloučil se choreografiemi Solo from Port 9 a Just Solo II. První je více elegantní, plynulá a s větším důrazem na gesta, druhá silovější a s několika ohromujícími skokovými prvky. Viktor Konvalinka se vypracoval v univerzálního tanečníka velkých pohybových kvalit, dokázal si vzít dobrý základ z klasické techniky, ale i současných stylů v šíři, ke které se propracuje málokdo. Je na vrcholu fyzických sil a není divu, že se rozhodl vyzkoušet štěstí ještě za hranicemi republiky.
Poslední známá choreografie, která se objevila před několika lety na Miniaturách, je duet First Snow, který vytvořil Štěpán Pechar a tančí jej Anna Knollová s Jakubem Raškou – vznikl ještě v době, kdy byli studenty konzervatoře. Ucelená pohybová variace zdůrazňuje křehkost tanečnice a skutečně navozuje pocit chladu a zimního spánku nebo umírání. Dobře působí kontaktní pasáže, kdy musí především tanečník pečlivě pracovat s vlastním těžištěm i s váhou partnerky v různě variovaných zvedačkách, které se pohybují po celé vertikální škále.Program ohlašoval také hosty z brněnského baletu. Jako choreograf a tanečník se představil člen souboru Národního divadla Brno Adam Sojka, který zatančil duet s Natasou Dudar, ukázku z choreografie s názvem Balance. Úryvek působil jako poměrně ucelené číslo s určitým dramaturgickým obloukem. Bylo cítit inspiraci moderními principy, spíše v držení těla a vedení pohybu, v používání napětí a uvolnění, pohybový slovník se ale formálně blížil i neoklasice. Dojem z tohoto čísla byl lehce melancholický a jako základní asociaci ve mně budil vzpomínku na Otčenáškův román Romeo, Julie a tma, snad také díky pomalému stmívání světel v závěru situace, kdy oba partneři zůstali stát na scéně osamoceni, jako kdyby se loučili.
To bylo tedy rozloučení tanečníků Baletu Národního divadla s uplynulou sezonou. O vznik představení se zasadil jako organizátor tanečník Filip Veverka, který ovšem zůstal jako šedá eminence v pozadí, netančil ani nezkoušel autorsky tvořit. Příjemný večer s převahou humorných choreografií si tanečníci užili, první večer bylo divadlo plné především diváků z oboru, přátel, členů souboru, přišli nejskalnější milovníci baletu a věrný kroužek recenzentů. Snad se podařilo nalákat dostatek publika, a především z širší veřejnosti, na druhé představení. Program tohoto typu by totiž byl velmi vhodný pro seznámení s tancem jako žánrem pro ty, kteří na něj v divadle nejsou zvyklí a děsí se celovečerních kusů. Užili by si oddychový program, ale přitom s profesionálními výkony.
Hodnocení autorky recenze: 80 %
Letní Galavečer tanečníků a choreografů ND
Režie: Filip Veverka
sólisté Baletu Národního divadla Praha a Národního divadla Brno
1. a 3. července 2015 Divadlo Broadway Praha
(psáno z představení 1. 7. 2015)
program:
Down from Upside
Choreografie: Alice Petit, Morgane Lanoue
Hudba: Henry Purcell – Cold Song, Abel Korzeniowski – Song of Time
Tančí – Alice Petit, Morgane Lanoue, Mathias Deneux, Jakub Rašek, Aya Watanabe, Patrik Holeček
Solo from Port 9
Choreografie: Viktor Konvalinka
Hudba: Asaf Avidan & the Mojos – Maybe You Are
Tančí – Viktor Konvalinka
23:47
Choreografie: Benjamin Husson
Hudba: Glenn Miller Orchestra, Sigur Rós
Tančí – Pauline Puicercus, Dmytro Tenytskyy, Gianvito Attimonelli, Sergei Gherciu
Subway
Choreografie: Zuzana Šimáková
Hudba: Goldfish
Tančí – Kristina Kornová, Jakub Rašek
Balance – duet z choreografie
Choreografie: Adam Sojka
Hudba: Petr Duchalik, Martin Svobodnik, Radek Hanaček, Adam Sojka
Tančí – Natasa Dudar, Adam Sojka
(Ukázka z choreografie Balance, která byla uvedena v listopadu 2014 v divadle Reduta v Brně v rámci večera mladých choreografů.)
ND3 – Zemřeš smrtí bongo-bongo
Choreografie: Matěj Šust, Marek Svobodník
Hudba: Funki Porcini – Incredible thing, 16 Megatons, Ekman – Antennas Overture
Tančí – Mathias Deneux, Marek Svobodník, Richard Hlinka, Vlastimil “Bocca” Hradil, Radka Slatinská, Andrea Kramešová, Lenka Hrabovská, Tereza Kučerová a Kristýna Kornová
Closed Memory
Choreografie: Zuzana Šimáková, Jonáš Dolník
Hudba: Ghost Dog, I origins, John Legend
Tančí – Leila Labiodová, Kristina Kornová, Zuzana Šimáková, Jonáš Dolník
Wash It out
Choreografie: Ondřej Vinklát
Hudba: Monkey Bussiness – Piece of My Life, Louis Armstrong – What a Wonderful World
Tančí – Ondřej Vinklát, Gustav Skála, Mathias Deneux
First Snow
Choreografie: Štěpán Pechar
Hudba: Max Richter
Tančí – Anna Knollová, Jakub Rašek
To Be… Continued
Choreografie: Gianvito Attimonelli, Riccardo de Negris
Hudba: The Barry Sisters – Chiribim Chiribom, Sydney Bechet – Si Tu Vois Ma Mere
Tančí – Marina Zhukovskaya, Gianvito Attimonelli
Just Solo II
Choreografie: Viktor Konvalinka
Hudba: Seal – Poeple get ready
Tančí – Viktor Konvalinka
ND3 „Petit Cord“
Choreografie: Marek Svobodník
Hudba: W. A. Mozart
Tančí – Mathias Deneux, Matěj Šust, Ondřej Vinklát, Marek Svobodník, Richard Hlinka, Vlastimil „Bocca” Hradil, Radka Slatinská, Andrea Kramešová, Lenka Hrabovská
Foto Anna Rasmussen
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]