Vzpomínka na Miniatury a rozloučení se sezonou

  1. 1
  2. 2

Marek Svobodník a Matěj Šust oživili letos svou fiktivní skupinu ND3 a nyní zopakovali hříčku Zemřeš smrtí bongo bongo. Většina choreografie by ale mohla klidně stát samostatně a nebyla by to ani prvoplánová zábava. Humor přichází se stínohrou, zvukovou stopou z filmu Někdo to rád horké a stepařským číslem Kristýny Kornové. První část choreografie, kdy na jevišti defilují tanečnice a tanečníci v business oblečení, proplétají se mezi plentami a předvádějí dynamické taneční sekvence, by mohla mít i docela vážnou stránku a trochu nám připomenout cosi o uniformitě a nezdravém stírání rozdílů způsobeném hyper-genderovou politikou pozitivní diskriminace. Rozhodně ačkoli tady tanečníci chtěli vytvořit humorné číslo, nerezignovali na kvalitu pohybu a choreograficky jde i o velké osvěžení v záplavě inspirace tradiční „modernou“.Marek Svobodník do programu ještě zařadil svou dřívější hříčku, která je míněna jako humor od začátku do konce, a to Petit Cord, parafrázi na Jiřího Kyliána. Velmi zdařile v ní před několika lety vytvořil jednak asi svoji zatím nejzábavnější choreografii, jednak v ní vyšel velmi uctivě z předlohy a parafrázoval ji kultivovanou rukou. Kordy z Petite Mort se změnily ve sklenky na sekt a tanečníci na jevišti se účastní společného mejdanu. Ale především se tu nakládá se zvládnutým pohybovým materiálem, který mají tanečníci technicky stále pod kůží, tudíž je opravdu s čím pracovat a na čem stavět, což povedená parodie také vyžaduje. Jiří Kylián by se nezlobil, protože jde spíš o hold jeho originálu. Číslo večer uzavíralo a mělo samozřejmě obrovský ohlas, ačkoli se v něm tančí s prázdnými sklenkami a lahve sektu už také žádnou tekutinu neskrývají. Kdo by si nevzpomněl na číšníka na kolečkových bruslích?

Dvě sóla z minulosti zatančil divákům Viktor Konvalinka, který opouští Národní divadlo, aby se od příští sezony stal členem švédské Norrdans Company. Rozloučil se choreografiemi Solo from Port 9 a Just Solo II. První je více elegantní, plynulá a s větším důrazem na gesta, druhá silovější a s několika ohromujícími skokovými prvky. Viktor Konvalinka se vypracoval v univerzálního tanečníka velkých pohybových kvalit, dokázal si vzít dobrý základ z klasické techniky, ale i současných stylů v šíři, ke které se propracuje málokdo. Je na vrcholu fyzických sil a není divu, že se rozhodl vyzkoušet štěstí ještě za hranicemi republiky.

Poslední známá choreografie, která se objevila před několika lety na Miniaturách, je duet First Snow, který vytvořil Štěpán Pechar a tančí jej Anna Knollová s Jakubem Raškou – vznikl ještě v době, kdy byli studenty konzervatoře. Ucelená pohybová variace zdůrazňuje křehkost tanečnice a skutečně navozuje pocit chladu a zimního spánku nebo umírání. Dobře působí kontaktní pasáže, kdy musí především tanečník pečlivě pracovat s vlastním těžištěm i s váhou partnerky v různě variovaných zvedačkách, které se pohybují po celé vertikální škále.Program ohlašoval také hosty z brněnského baletu. Jako choreograf a tanečník se představil člen souboru Národního divadla Brno Adam Sojka, který zatančil duet s Natasou Dudar, ukázku z choreografie s názvem Balance. Úryvek působil jako poměrně ucelené číslo s určitým dramaturgickým obloukem. Bylo cítit inspiraci moderními principy, spíše v držení těla a vedení pohybu, v používání napětí a uvolnění, pohybový slovník se ale formálně blížil i neoklasice. Dojem z tohoto čísla byl lehce melancholický a jako základní asociaci ve mně budil vzpomínku na Otčenáškův román Romeo, Julie a tma, snad také díky pomalému stmívání světel v závěru situace, kdy oba partneři zůstali stát na scéně osamoceni, jako kdyby se loučili.

To bylo tedy rozloučení tanečníků Baletu Národního divadla s uplynulou sezonou. O vznik představení se zasadil jako organizátor tanečník Filip Veverka, který ovšem zůstal jako šedá eminence v pozadí, netančil ani nezkoušel autorsky tvořit. Příjemný večer s převahou humorných choreografií si tanečníci užili, první večer bylo divadlo plné především diváků z oboru, přátel, členů souboru, přišli nejskalnější milovníci baletu a věrný kroužek recenzentů. Snad se podařilo nalákat dostatek publika, a především z širší veřejnosti, na druhé představení. Program tohoto typu by totiž byl velmi vhodný pro seznámení s tancem jako žánrem pro ty, kteří na něj v divadle nejsou zvyklí a děsí se celovečerních kusů. Užili by si oddychový program, ale přitom s profesionálními výkony.

Hodnocení autorky recenze: 80 %

Letní Galavečer tanečníků a choreografů ND
Režie: Filip Veverka
sólisté Baletu Národního divadla Praha a Národního divadla Brno
1. a 3. července 2015 Divadlo Broadway Praha
(psáno z představení 1. 7. 2015)

program:
Down from Upside
Choreografie: Alice Petit, Morgane Lanoue
Hudba: Henry Purcell – Cold Song, Abel Korzeniowski – Song of Time
Tančí – Alice Petit, Morgane Lanoue, Mathias Deneux, Jakub Rašek, Aya Watanabe, Patrik Holeček

Solo from Port 9
Choreografie: Viktor Konvalinka
Hudba: Asaf Avidan & the Mojos – Maybe You Are
Tančí – Viktor Konvalinka

23:47
Choreografie: Benjamin Husson
Hudba: Glenn Miller Orchestra, Sigur Rós
Tančí – Pauline Puicercus, Dmytro Tenytskyy, Gianvito Attimonelli, Sergei Gherciu

Subway
Choreografie: Zuzana Šimáková
Hudba: Goldfish
Tančí – Kristina Kornová, Jakub Rašek

Balance – duet z choreografie
Choreografie: Adam Sojka
Hudba: Petr Duchalik, Martin Svobodnik, Radek Hanaček, Adam Sojka
Tančí – Natasa Dudar, Adam Sojka
(Ukázka z choreografie Balance, která byla uvedena v listopadu 2014 v divadle Reduta v Brně v rámci večera mladých choreografů.)

ND3 – Zemřeš smrtí bongo-bongo
Choreografie: Matěj Šust, Marek Svobodník
Hudba: Funki Porcini – Incredible thing, 16 Megatons, Ekman – Antennas Overture
Tančí – Mathias Deneux, Marek Svobodník, Richard Hlinka, Vlastimil “Bocca” Hradil, Radka Slatinská, Andrea Kramešová, Lenka Hrabovská, Tereza Kučerová a Kristýna Kornová

Closed Memory
Choreografie: Zuzana Šimáková, Jonáš Dolník
Hudba: Ghost Dog, I origins, John Legend
Tančí – Leila Labiodová, Kristina Kornová, Zuzana Šimáková, Jonáš Dolník

Wash It out
Choreografie: Ondřej Vinklát
Hudba: Monkey Bussiness – Piece of My Life, Louis Armstrong – What a Wonderful World
Tančí – Ondřej Vinklát, Gustav Skála, Mathias Deneux

First Snow
Choreografie: Štěpán Pechar
Hudba: Max Richter
Tančí – Anna Knollová, Jakub Rašek

To Be… Continued
Choreografie: Gianvito Attimonelli, Riccardo de Negris
Hudba: The Barry Sisters – Chiribim Chiribom, Sydney Bechet – Si Tu Vois Ma Mere
Tančí – Marina Zhukovskaya, Gianvito Attimonelli

Just Solo II
Choreografie: Viktor Konvalinka
Hudba: Seal – Poeple get ready
Tančí – Viktor Konvalinka

ND3 „Petit Cord“
Choreografie: Marek Svobodník
Hudba: W. A. Mozart
Tančí – Mathias Deneux, Matěj Šust, Ondřej Vinklát, Marek Svobodník, Richard Hlinka, Vlastimil „Bocca” Hradil, Radka Slatinská, Andrea Kramešová, Lenka Hrabovská

www.divadlo-broadway.cz

Foto Anna Rasmussen

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Letní Galavečer tanečníků a choreografů ND (Praha 1./3.7.2015)

[yasr_visitor_votes postid="174223" size="small"]

Mohlo by vás zajímat