Z archivu: Jak to bylo v ND při Heřmanově nástupu a co mělo přijít dál

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Ondřej Černý prosazuje autonomii souborů. Národní divadlo zůstane společnou značkou, ale soubory budou vystupovat víc samostatně včetně vlastního vizuální stylu. Já o autonomii uvažuji také v opeře, proto plánuji také těch pět cyklů.

(Zdroj: Aktuálně.cz – 9.2.2007 – Jakub Jareš)
***

V divadle často vládne pasivita

Zvýšit platy hráčů a sboru, zvát významné osobnosti z řad dirigentů i pěvců, postupě přejít na stagionový systém. Toho by chtěl dosáhnout talentovaný režisér Jiří Heřman, novopečený šéf opery Národního divadla. Připouští, že změny budou patrné nejdřív za tři roky.

V čem spatřujete specifičnost opery ND?

Pro mě je Národní první scéna České republiky a její opera by měla vytvářet nejkvalitnější inscenace. Má také adekvátní podmínky a největší rozpočet a tak si logicky může dovolit víc než jiná divadla, zejména regionální.

Jak vidíte dramaturgii – má být spíš zaměřena na tradičnější nastudování a klasické tituly nebo se má víc věnovat experimentům, současným trendům, nové tvorbě?

Já mezi tím nedokážu rozlišovat, opera první scény by měla poskytnout co nejširší spektrum od velkých výpravných inscenací až po alternativnější formy. Mým cílem je takové spektrum vytvořit. Protestuji proti rozdělování na klasiku a modernu, důležitý je názor a schopnost ho sdělit. Hledání živé esence díla a ne přemýšlení o dramaturgii v intencích „to se dlouho nehrálo, to bychom měli uvést“.

Ve vaší koncepci zazněla jména ze špičky současné operní režie. Přivést je k hostování je náročné organizačně i finančně. V jakém stadiu jsou jednání?

Jednal jsem především s Davidem Radokem, nic konkrétního mně sice neslíbil, ale spolupráci je nakloněn – pokud bychom mu vytvořili podmínky, které potřebuje, nemělo by nic stát v cestě. Teď má v Göteborgu premiéru La Traviaty a pak budeme jednat dál. Mě zajímalo, zda se vůbec bude chtít do Národního vrátit a proč se v poslední době práci tam vyhýbal. Jeho odpověď byla jasná – vše se točilo kolem podmínek k přípravě inscenace, nedostačující doby na zkoušky a nekreativního přístupu interpretů k dílu. Dobře ho chápu, i mně vždy vadilo, když jsem se nemohl řádně soustředit, a doma jsem na tento nedostatek stále narážel. Provoz Národního divadla, je komplikovaný, ale věřím, že jednou v sezoně se projektu s významným režisérem dá připravit prostor, ostatně Daniel Dvořák s Jiřím Nekvasilem zvolili podobný postup, když uvedli Ring.

A další jména?

Jednal jsem s choreografkou Saschou Waltz, která by rovněž byla nakloněna spolupráci. V Berlíně jsem viděl její inscenaci barokní opery Dido a Aeneas, která mě nadchla. Dalším umělcem, kterého bych chtěl přesvědčit, aby režíroval v opeře, je Jiří Kylián. Je to člověk, který jedinečným způsobem uvažuje o hudbě a prostoru a já bych s ním o tom chtěl hovořit a hledat titul, který by mu vyhovoval. Stále se přesvědčuji, že všechno je věc osobního jednání. My máme ve světě osobnosti se světovým renomé a stojí za to přemluvit je, aby opět u nás tvořily.

Režiséry typu Davida Radoka byste tedy zval pro jednu inscenaci za sezonu, to se týká i dirigentů a sólistů. S kým tedy počítáte pro větší část inscenací v sezoně?

Uvedl jsem jména českých režisérů a dirigentů, velký potenciál vidím i mezi současnými sólisty Národního divadla. Když s nimi bude pracovat špičkový tvůrce, mohou vyrůst ve skvělé pěvce. Chci hledat perspektivní sólisty i v zahraničí.

Uvedl jste, že usilujte o Johna Fioreho jako o šéfdirigenta. Ten má ovšem téměř na tři roky dopředu závazky. Máte připravené případné náhradníky?

Mám tipy na dva velmi kvalitní dirigenty, jeden je cizinec a druhý Čech, který působí v zahraničí. John Fiore je otevřený dalším jednáním, která teď znovu zahájíme. Dirigent jeho kvality, ať by třeba šlo o funkci hlavního hostujícího dirigenta, má v Národním vždy otevřené dveře, opět půjde hlavně o podmínky. Všichni vidíme, že když si za dirigentský pult stoupne osobnost, orchestr je skvělý. A o to jde. Chtěl bych zdůraznit, že se bavíme o době přibližně za tři roky. A to se týká i sólistů, domnívám se, že Magdalena Kožená tady nikdy souvisle nezpívala, protože nebyla oslovena včas.

Národní je repertoárové divadlo a při úvaze o zahraničních hostech – ať už dirigentech, nebo režisérech – se nelze vyhnout otázce zavedení stagionového způsobu…

Hraní v blocích je jeden z mých cílů. Nemá smysl naříkat, že si na stagionu nikdo nezvykne, že český divák to nepřijme. Změny samozřejmě nejsou reálné teď ani příští sezonu, která už je uzavřená a já na ní prakticky nic nemůžu změnit, což mi docela vadí. V Národním existovalo půlroční vakuum, v němž se střetávala dvě vedení, já nyní přicházím s třetím vedením. Nikdo nemyslel na to, že věci se musí plánovat dopředu, a jestli se organizačně nebudou zvládat s předstihem, nastane průšvih – takový stav vidím jako krizi opery. Národní je obrovský kolos a každá změna kursu se připravuje velice dlouho. Takže o kombinaci stagionového systému s repertoárovým bych se pokusil, ale první pokus se může odehrát až v sezoně 2008/ 9.

Opera má vysoký počet představení v měsíci, budete něco měnit?

Chtěl bych tyto počty snížit, myslím si, že soubor je přetížený. Souvisí to ovšem s výnosy, a pokud se na nás bude tlačit, nemám mnoho prostoru k manévrování.

Hodláte výrazněji zasáhnout do současného sólistického složení souboru?

Žádné převratné změny v ansámblu bezprostředně související s mým příchodem nechystám. Mám citový vztah ke zpěvákům a vím, že náhlé zvraty mohou negativně ovlivnit jejich kariéru a mohou víc zkazit než prospět. Změny budou uvážené a postupné a po dohodě s šéfdirigentem.

Ve své koncepci máte cyklus barokní opery, jejíž uvádění vyžaduje specializovaný orchestr, sbory i sólisty. Proč právě barokní opera a jak chcete zajistit pro ni podmínky?

Uvádění barokní opery je dnes ve světě velice aktuální a je to období, které je u nás trochu podceňované. Uvědomuji si finanční i organizační náročnost takových projektů, ale záleží také na volbě titulu. Dnes už máme v Česku specializované interprety a neobávám se, že bych nenašel dost tuzemských umělců.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments