Zopakujte si s FOK zahajovací koncert!

Ve středu 8. září se konaly zahajovací koncerty České filharmonie a Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. FOK svůj koncert opakuje ještě dnes – 9. září – a pokud nevíte, co s večerem, doporučuji Vám ho navštívit. Dramaturgie zarámovala Mozartův Klarinetový koncert mezi dvě skladby inspirované tancem: Kodályho Tance z Galanty a Beethovenovu Osmou a obsáhla tak skladby tří století, které se vhodně doplňovaly.


Zoltán Kodály se narodil 1882 v Kečkémétu, studoval na arcibiskupském gymnáziu v Trnavě a později na konzervatoři v Pešti. Od třiadvaceti let se věnoval studiu a sběru uherské lidové hudby, celkem se mu podařilo na svých putováních vesnicemi nabírat asi 4000 melodií! Jeho hudba z hudby lidové pochopitelně vychází, Tance z Galanty již v názvu odkazují na obec ležící v dnešním Slovensku. Skladba, v niž se jako na vesnické tancovačce rychle střídají živé a zádumčivé části, dává příležitost předvést se celému orchestru, mnoho sólových výstupů zde mají nástroje dechové a členové a členky FOK je zvládli s naprostou samozřejmostí včetně ohnivého finále.


Nedávno jsem si posteskl, že Mozartova hudba je u našich velkých orchestrů tak trochu popelkou. A hned v jeden den zařadila Česká filharmonie na program Symfonii č. 39 a FOK Koncert pro klarinet a orchestr A dur, KV 622! Již první, elegantně a maximálně lehce zahrané, takty Koncertu opět přesvědčily o tom, že i předbeethovenovskou hudbu dokážou velké orchestry, samozřejmě v menším obsazení, provést náležitě stylově. Jako sólista vystoupil klarinetista FOK Jan Mach (rozhovor s umělcem jsme přinesli nedávno a můžete si jej přečíst ZDE). Také on zahrál technicky náročné pasáže s přehledem (např. virtuózní závěr), nezůstal však skladbě nic dlužen ani po výrazové stránce. Střední Adagio patří k nejkrásnější hudbě, kterou kdy Mozart napsal (možná k nejkrásnější hudbě vůbec): nad ztišeným orchestrem se opět nesla široká melodie klarinetu, trochu bolestná, ale zároveň klidná a vyrovnaná, což Mach pěkně vystihl a spolu s orchestrem a dirigentem Jiřím Koutem se mu podařilo publikum doslova uhranout – v prakticky zcela zaplněné Smetanově síni bylo takové ticho, že by bylo slyšet spadnout špendlík.
Program uzavřela Beethovenova Symfonie č. 8 F dur, op. 93. Richard Wagner ji nazval „apoteózou tance“, klade totiž důraz na taneční rytmy, chybí pomalá věta a je opět zařazen menuet. Čiší z ní radost i humor. Pan šéfdirigent dirigoval s obrovskou energií a zápalem, za což se mu – a pochopitelně i orchestru – dostalo dlouhého potlesku.

 

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK
Jiří Kout – dirigent
Jan Mach – klarinet
8. a 9. září 2010, Smetanova síň Obecního domu

Program:
Zoltán Kodály: Tance z Galanty
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro klarinet a orchestr A dur, KV 622
Ludwig van Beethoven: Symfonie č. 8 F dur, op. 93

www.fok.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat