Co čeká operní Ostravu? Ptali jste se Jakuba Kleckera

  1. 1
  2. 2

Dirigent a hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslezského odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus 

Jakub Klecker (foto archiv Jakuba Kleckera)

Dobrý den, velmi ostravské opeře fandím. Co mě ale mrzí, je rozpad stálého kádru sólistů v posledních letech na současný stav pouhých deseti zpěváků. Je to určitě velká škoda jak pro divadlo, tak i pro nás diváky. Dřív to patřilo k věci, že se chodilo na domácí zpěváky, publikum na ně bylo pyšné, sledovalo vývoj každého z nich od prvních rolí… Tohle mi dnes hodně chybí… Nepočítáte s tím, že byste počet sólistů ostravské opery zvýšil? Tak, aby byl vlastními silami schopen obsadit aspoň základní díla operního repertoáru? Děkuji předem za váš názor a odpověď a přeji hodně úspěchů. (Alois Máša)

Vážený pane Mášo, moc děkuji za vaši podporu ostravskému opernímu souboru. Když se porozhlédneme po českých operních scénách, situace je se sólisty v jednotlivých divadlech v současné době velmi podobná. Při počtu českých a moravských operních souborů by nyní stačil jeden velký sólistický ansámbl. Dříve byli sólisté přímo vázáni ke „své scéně“ a během jedné sezony připravili někdy i tři titulní role. Využití domácích pěvců je pro mě prvořadé, avšak volba repertoáru i správné oborové zařazení to mnohdy neumožňuje. Za poslední rok měli diváci možnost slyšet řadu špičkových mladých sólistů z České republiky i ze zahraničí, které budeme na naše jeviště opětovně zvát a rozvíjet spolupráci.

Dočkáme se v Ostravě nějakého nového Verdiho nebo Pucciniho? Na programu nám schází, určitě by mezi diváky byl o tato díla zájem. (MB)

Dobrý den, první premiérou v sezoně 2017-2018 bude Otello. Vrcholné Verdiho dílo jistě zaujme a bude diváckou stálicí na našem repertoáru. V sezoně 2018-2019 uvedeme Pucciniho Triptych v koprodukci se Slovenským národním divadlem.

Dobrý den, nedávno mě na tomto portále zaujala informace o chystaném smetanovském cyklu v Ostravě. Můžete uvést podrobnosti? Termíny nastudování jednotlivých oper, jejich režiséry a dirigenty, případně hlavní interprety, a také vaše záměry s celým cyklem? Jak dlouho jej chcete udržet na repertoáru a kde všude s ním chcete hostovat? Neuvažujete také o kompletní nahrávce či televizním záznamu? Děkuji! (I. Haša, Ostrava)

Vážený pane Hašo, jsem velmi rád, že se mohu spolupodílet na tak významném projektu, jakým je smetanovský cyklus. Do roku 2024 postupně uvedeme všechny Smetanovy opery. Máme již za sebou Čertovu stěnu a Branibory v Čechách. V letošní sezoně nás čeká Tajemství, se kterým budeme hostovat na festivalu Smetanova Litomyšl. V této chvíli nejsem schopen garantovat jednotlivé režiséry ani dirigenty. Čeká nás ještě poměrně dlouhých osm sezon, než s projektem oslavíme dvě stě let od narození skladatele. Opery, které již máme na repertoáru, budeme postupně ukládat a pokusíme se inscenace odehrávat v menších smetanovských blocích.

Dobrý den, říká se, že v Ostravě je dost specifické publikum. Můžete ho srovnat s diváky v Brně nebo v Praze? A jak se vám v Ostravě pracuje se zdejším orchestrem? (Jana K.)

Milá Jano K., města, která jmenujete, tepou různorodým kulturním životem. Praha vždy těžila především ze zahraničních diváků, turistů, kteří navštěvují osvědčené tituly. V Ostravě se snažíme pokračovat v progresivní dramaturgii. Jsem přesvědčen, že repertoárová pestrost našich sezon ostravské publikum vychovává a nabízí operní kusy, které posluchač v blízkém okolí jen tak neuslyší. Dbáme o vyváženost, měla by znít česká opera, titul spjatý s nějakým významným výročím, operní hit dvacátého století a podobně.

S orchestrem a vůbec celým operním souborem se pracuje velmi dobře. Lidé přistupují k práci s velkým odhodláním a zaujetím, všechny hudební složky zdařile spolupracují, abychom mohli divákovi nabídnout to nejlepší, čeho jsme schopni.

Jakub Klecker – Pražské jaro 2016 (foto © Zdeněk Chrapek)

Dobrý den, ráda bych znala dlouhodobější dramaturgický výhled ostravské opery. Děkuji předem, přeji hodně zdaru a spokojených diváků. (M. Gurecká)

Vážená paní Gurecká, děkujeme za vaši přízeň. Dramaturgický plán tvoříme s velkým dostatečným předstihem. Kdybych nyní odtajnil plán premiér na několik sezon dopředu, řadu operních diváků ochudím o překvapení. Kalendářní rok 2017 je za dveřmi, tituly na sezonu 2017-2018 máme již usazené, v současnosti oslovujeme sólisty do jednotlivých inscenací. Máte se na co těšit!

Počítáte v ostravské opeře s nějakými zajímavými koprodukcemi? (J.)

Dobrý den, v těchto dnech dokončují naše dílny výrobu Pucciniho Triptychu (Sestra Angelika, Plášť, Gianni Schicchi). Inscenace vzniká v koprodukci se Slovenským národním divadlem. Bratislavská premiéra se uskuteční na jaře roku 2017, v sezoně 2018-19 se titul přesune k nám do Ostravy.

V posledních letech máme velkou radost z dramaturgické nápaditosti, která dává možnost v Ostravě slyšet spoustu titulů, které běžně v Čechách uváděny nejsou. Dost ale stále chybí česká opera, která není jen Smetana, Dvořák, Janáček nebo Martinů. Kdy se v Ostravě dočkáme Fibicha, Foerstera, Nováka a dalších? Případně skladatelů, s Ostravou přímo spjatých, Kubína nebo třeba Vogela? (V. Kovařík)

Vážený pane Kovaříku, jsem velmi hrdý, že v Ostravě se české opeře věnujeme systematičtěji než v Praze nebo Brně. Nedávno premiérovaná Fibichova Bouře nezazněla na ostravském jevišti neuvěřitelných devětašedesát let. V následujících sezonách bychom se chtěli zaměřit nejen na Smetanu, ale také na Janáčka a Martinů. Například uvedením Janáčkovy opery Osud zkompletujeme v historickém kontextu celé skladatelovo operní dílo na ostravském jevišti.

Přijedete s nějakými zajímavými inscenacemi zase do Prahy? (JM, Praha)

Dobrý den, na podzim roku 2017 zavítáme na další ročník festivalu Opera. Ve Stavovském divadle zazní Fibichova Bouře.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!

Vizitka:

  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (5) “Co čeká operní Ostravu? Ptali jste se Jakuba Kleckera

  1. Panu Kleckerovi velmi fandím a držím mu palce, má cenné zkušenosti sbormistra Kantilény, po takové osobnosti, jakou byl pan Ivan Sedláček. Práce s hlasy je pro operního dirigenta jistě skvělá zkušenost. Jen malá poznámka k počtu kmenových sólistů, akcentuji poznámka, ne kritika! Musiktheater Linz je divadlo typu Brna, event. Ostravy. S kapacitou 1.000 diváků, 8 operních premiér, 2 operety za rok. Linz má stabilní sólisty, podtrhnu výborné, jen si nasmlouvají pro velkou roli někoho specifického, třeba pro titulní roli Falstaffa nebo pro roli Salome. Jinak obsazení rolí i trojmo! V lednu bude premiéra Giovanniho. Nebude v něm ani jeden host, vše interní sólisté! I v titulní roli, Ottavia mají trojmo. Seho Chang a Martin Aschreiner v hlavní roli, oba skvělí barytonisté. Jen na okraj, že náš novodobý systém je trošku extrémní. Upozorňuji na výborného tenoristu v dosahu, tedy v Linci – Jacques le Roux, vynikající Alfred, Fenton, teď v Salome Naraboth, v Giovannim bude Ottaviem. A k ostravskému Lucianu Mastrovi gratuluji, jste v tomto ohledu výjimkou mezi českými divadly v tenorovém oboru.

  2. Festival Opera příští rok bude? Tak to je dobrá zpráva, stejně jako zpráva, že Ostrava zde bude zastoupena zrovna Fibichovou Bouří. Do Ostravy to je z Prahy daleko, a tohle je když nic jiného tak úžasný dramaturgický počin a je prima, že se i pražští milovníci opery budou moct s touto inscenací seznámit. Upřímně musím říct, že jsem se bál, že příští rok tento jinak tradiční a velmi užitečný festival (díky rekonstrukci SO) vůbec nebude. Normálně totiž bývá zvykem udělat tento festival již v zimě a to už by se o něm vědělo. Tak mě napadlo, zda se vůbec v Praze najdou pro něj volné kapacity.

  3. Dobrý večer. Chci jen ujistit, že festival OPERA 2017 proběhne v plném rozsahu, ale až v říjnu příštího roku, jak vyplynulo z jednání s vedením Národního divadla. Oprava budovy Státní opery situaci samozřejmě komplikuje, ale řešení je. Diváci se tedy mohou těšit na příděl operních inscenací z regionů i ze Slovenska, a my doufáme, že návštěvu neohrozí změna termínu. Těšíme se s Lenkou Šaldovou a Jednotou hudebního divadla na Vás.

    1. Výborná zpráva. Kdy bude zveřejněn program? Když píšete o tom, že se trošku obáváte, aby změna termínu neohrozila návštěvnost, tak problém vidím spíše v tom, že divák potřebuje dlouhodobě plánovat a měl by tedy již někdy po novém roce vědět, jak bude festival probíhat. Hlavně by bylo dobré sdělit, které inscenace jednotlivých operních divadel se můžeme těšit. Třeba já hodně zvažoval, že bych na Bouři vyrazil přímo do Ostravy. Přeci jen Fibich se u nás nehraje každý den… Teď vím, že nemusím je do Ostravy a mohu počkat na pražské představení. Ale co třeba Brno? Tak letos jsou samé zajímavé premiéry. Co z toho bude v Praze? A přijedou Budějovice s úžasnou inscenací pro děti od Ravela Kouzla a dítě. Je to sice dost krátké představení, ale podle mě furt lepší než třeba „profláknutý“ Trubadúr. A takto bych mohl pokračovat divadlo od divadla.

Napsat komentář

Reklama