Guarneri trio Prague na Pražském jaru

Jak posoudit s pokorou, úctou, estetickou elegancí a hlavně nezaujatě koncert k jubileu Guarneri tria Prague na Pražském jaru a navíc, když chyběl elegantní šlechtic violoncellového zvuku Marek Jerie? Jak posoudit dílo Luboše Fišera, když jsem byl u desítek jeho nahrávek filmové hudby a domnívám se, že znám jeho tvorbu i raná díla? Jak porovnat s nadhledem včerejší večer ve srovnání s jinými koncerty kompletního souboru, jenž po Sukovu triu dosáhl v průběhu třiceti let těch nejvyšších met na předních pódiích světa? Jak v recenzi abstrahovat vlastní pódiovou, pedagogickou a nahrávací zkušenost? Úkol nelehký a nevděčný.

Fišerův vysoce individuální styl vyjadřují jeho slova: „Hrajte, co je tam – vše je v notách“. Ty vyjadřují napětí, úzkost a drsnost a údernost podobnou hudbě Dimitrije Šostakoviče. V jeho Klavírním triu z roku 1978 zaznívají citace X. klavírní sonáty Alexandra Nikolajeviče Skrjabina, stejně tak jak tomu je v jeho IV. klavírní sonátě i dílech ostatních. Jako by tíha tragického odchodu přítele, klavíristy a básníka Antonína Jemelíka stále přetrvávala. Zvuk klavíru dominoval v Rudolfinu s kovovou syrovostí.

Mendelssohnovo nejznámější Trio d moll zprostředkovalo nadšeným posluchačům ve svých větách lyrickou melodii, písně beze slov i dialogy houslí a violoncella. Zde se však nástroj Čeňka Pavlíka zvukově zcela neprosadil a violoncello Michaely Fukačové bylo svojí barvou odlišné od barev nástroje Marka Jerieho, kterého mám v paměti. Mendelssohn vás osloví skutečným romantickým jazykem a vychutnáte jeho intimitu, stejně tak jako vášnivou virtuozitu v podání Ivana Klánského.

Guarneri Trio Prague - Pražské jaro 2016 (foto © Pražské jaro/Ivan Malý)
Guarneri Trio Prague – Pražské jaro 2016 (foto © Pražské jaro/Ivan Malý)

Dvořákovo Klavírní trio č 3, f moll je netypicky vážné, bouřlivé a plné tragických konfliktů. Překvapí to u skladatele, který je považován za optimistického, nekomplikovaného a vůbec ne neurotického. Hudební teoretici se domnívají, že Dvořák dal průchod svému smutku poté, co ztratil svoji matku. Zdá se, že trio vzniklo i z jiné krize. Jako by vyhověl prosbě přátel a kolegů ve snaze překonat svoji zálibu v orientaci pouze na slovanskou hudbu. Aby dosáhl více kosmopolitního evropského stylu a zbavil se provinciálnosti. Členové tria tomuto jistě Brahmsem inspirovanému dílu dostáli se ctí.

Sukova Elegie i poslední Dvořákova Dumka přinesla uvolněné muzicírování a nadšenému publikum zářivou korunu večera. V první řadě však přeji Markovi brzké uzdravení. Škoda jen turistického aplaudování mezi větami. Nestálo by za to oznámit před koncertem, nebo napsat: Vypněte mobilní telefony, kašlete do kapesníku a netleskejte mezi větami?

 

Hodnocení autora glosy: 85 %

Pražské jaro
Víkend komorní hudby II
Guarneri Trio Prague
– Ivan Klánský (klavír)
– Čeněk Pavlík (housle)
– Michaela Fukačová (violoncello)
21. května 2016 Dvořákova síň Rudolfinum Praha

program:
Luboš Fišer: Klavírní trio
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Klavírní trio d moll op. 49
Antonín Dvořák: Klavírní trio f moll, op. 65

www.festival.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Guarneri Trio Prague (Pražské jaro 2016)

[yasr_visitor_votes postid="212480" size="small"]

Mohlo by vás zajímat