Týden s hudbou (180)
Co přinese tento týden
Zahraničí
Premiéru opery Giacoma Pucciniho Tosca připravila Státní opera v Banské Bystrici na pátek 14. října. Hudebního nastudování nové inscenace v režijním pojetí Martina Huby se ujal Fabio Mastrangello. V titulní roli alternují Patrícia Macák Solotruková a Jolana Fogašová, Cavaradossiho Dušan Šimo a Paolo Lardizzone, Scarpiu Šimon Svitok a Zoltán Vongrey.
Praha
Symfonický orchestr Českého rozhlasu uvede v úterý 11. října ve Studiu S1 program nazvaný Sólo pro housle, trombón a lesní roh, zazní skladby Michaela Haydna, Josefa Slavíka a Antonína Rejchy. Dirigovat bude Ondřej Kukal, vystoupí sólisté Jana Švadlenková (lesní roh), Pavel Čermák (trombón) a Pavla Tesařová (housle).
Pražská konzervatoř připravila na čtvrtek v prostorách Vyšší odborné školy uměleckoprůmyslové a na pátek v Pálffyovském paláci koncerty z cyklu pořadů Musica Carolina s názvem Musica Imperatoris, na nichž vystoupí soubor Consortium Conservatorium a jeho hosté. Program je koncipovaný k výročí Karla IV., dirigentem obou večerů je Jakub Kydlíček.
Regiony
Chodba muzea na zámku v Nových Benátkách bude v úterý 11. října dějištěm programu nazvaného Concert Royal – nedělní hudba pro Krále Slunce. Zde se představí John Holloway (barokní housle), Hana Fleková (viola da gamba) a Monika Knoblochová (cembalo). Organizátorem koncertu je Kruh přátel umění z Benátek nad Jizerou.
Festival MusicOlomouc přinese v úterý do Kaple Božího těla v Uměleckém centru Univerzity Palackého vystoupení švýcarského hudebního uskupení Mondrian, ve středu mohou posluchači v atriu univerzity slyšet slovenský Quasars Ensemble, jehož koncertem bude také letošní ročník uzavřen.
Pátý ročník festivalu Janáček Brno připravil i pro nadcházející týden rozmanitý program. V úterý 11. října uvede Brno Contemporary Orchestra v čele s Pavlem Šnajdrem v Mahenově divadle premiéru díla The Cave Steva Reicha (rozhovor s Pavlem Šnajdrem jsme přinesli zde). Ve středu v Janáčkově divadle to bude opera Leoše Janáčka Z mrtvého domu v režii Calixta Bieita v podání Státního divadla Norimberk, dirigentem bude Marcus Bosch. Sobota přinese v Janáčkově divadle premiéru dvou oper: Bartókův Modrovousův hrad a Schoenbergovo Očekávání. Díla nastudovala Janáčkova opera Národního divadla Brno ve spolupráci s Operou Göteborg, pod taktovkou Marko Ivanoviće a v režii Davida Radoka. V neděli budou obě díla uvedena v repríze. Rozhovor s Katarinou Karnéus, která se představí v Schönbergově Očekávání, přineseme v průběhu tohoto týdne.
Na Festival F. L. Věka v Dobrušce zavítá v pátek 14. října polský varhaník a laureát soutěže Pražské jaro Waclaw Golonka, který rozezní varhany z roku 1904 a představí repertoár z období romantismu, spoluúčinkovat bude mezzosopranistka Jana Hrochová. V neděli se na zámku v Novém Městě nad Metují odehraje koncert mladého houslisty Romana Patočky a klavíristy a skladatele Adama Skoumala, mimo jiné zazní i světová premiéra jeho nové skladby.
Lípa Musica uvede v sobotu 15. října v Kamenickém Šenově večer nazvaný Když sklo zpívá, na němž vystoupí německé duo hráčů na skleněnou harmoniku – Sascha Reckert a Ruth Baaten. V neděli se v kostele ve Stráži pod Ralskem představí soubor Societas Incognitorum s novodobou premiérou díla Missa in contapuncto Ignaze Franze Bibera, koncert je příznačně nazván Biber ožívá.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
V pondělí 3. října se v rámci Festival de musique Baroque d’Ambronay odehrál koncert španělského uskupení Hespèrion XXI vedeného Jordim Savallem. Program byl inspirovaný cestami arabského cestovatele a spisovatele Ibn Battúty, který žil ve čtrnáctém století. Recenzi mimořádného večera přinášíme zde.
Prvním z přenosů sezony 2016/2017 z Metropolitní opery v New Yorku byla v nová inscenace Tristan a Isolda Richarda Wagnera pod taktovkou Sira Simona Rattlea. Nina Stemme ztvárnila Isoldu, Tristanem byl australský tenor Stuart Skelton. Inscenace vznikla v koprodukci Metropolitní opery a Varšavské opery, Festspielhausu Baden-Baden a Velké národní opery v Pekingu. Scénografem představení je Slovák Boris Kudlička, rozhovor s ním jsme publikovali zde, ohlasy ze zahraničního tisku zde.
Praha
Piazetta Národního divadla v Praze se jmenuje náměstí Václava Havla. Cedule s názvem byla odhalena v úterý, na úvod festivalu Pražské křižovatky, který se konal k poctě prvního českého prezidenta. Zároveň byla představena instalace sochaře Kurta Gebauera v podobě velkého srdce, na které mohou lidé psát vzkazy. Mezinárodní divadelní festival k nedožitým Havlovým osmdesátinám připravilo Národní divadlo.
Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima v minulém týdnu dopisem vyzval členy akademické obce, aby přispěli na varhany pro katedrálu svatého Víta. Peníze, které se od studentů a akademických pracovníků vyberou, budou přidány k národní sbírce. Ze sbírky na Univerzitě Karlově bude uhrazena jedna z větších varhanních píšťal, uvedl Zima. Nové varhany by měly být ve svatovítské katedrále instalovány do 28. září 2019. Bude tím ukončena dostavba katedrály, která v současnosti patří církvi i státu zároveň.
Klasická hudba bude mít od příštího roku v České republice novou hudební cenu. Ocenění Classic Prague Awards budou každoročně odměňovat tuzemské pěvce, instrumentalisty, dirigenty, skladatele, ale i sbory či orchestry. V nominačních kategoriích ocení talent roku, celoživotní přínos a propagaci české hudby v zahraničí. První laureátkou v za celoživotní přínos se stala cembalistka a pedagožka Zuzana Růžičková. V minulém týdnu o tom informoval ředitel soutěže Jiří Besser.
K nedožitým osmdesátým narozeninám Václava Havla zazněla ve středu v Rudolfinu Dvořákova Novosvětská symfonie pod taktovkou Semjona Byčkova. Koncertu České filharmonie se v zaplněné Dvořákově síni zúčastnili členové vlády, předsedové obou komor Parlamentu, zástupci církví a vysokého školství i Havlova manželka Dagmar.
Seznámit se s tím, co se aktuálně děje v současném polském tanci, mohli návštěvníci festivalu This is Poland, který se konal 6.- 8. října ve Studiu hrdinů. Zájemcům o taneční umění představil během tří dnů nejnovější tendence v polském tanci. Přinesl přehlídku performance polských choreografů a také workshopy, které byly zakončeny prezentací odvedené práce.
Regiony
Festival Lípa Musica se přenesl v pondělí 3. října do českoněmeckého pomezí, do německého Grossschönau. S programem nazvaném Milostná hra sem zavítaly Markéta Cukrová (mezzosoprán) a Barbara Maria Willi (kladívkový klavír). Koncert nabídl styly od pozdního baroka, přes klasicismus až po romantismus, recenzi najdete zde.
První ze čtyř plánovaných recitálů izraelsko-palestinského klavíristy Saleema Abbouda Ashkara se konal 3. října v koncertním sále Anežského kláštera. Klavírista během svého vystoupení přednesl čtyři chronologicky uspořádané klavírní sonáty z různých období Beethovenovy tvorby. Během této koncertní sezony jich v recitálovém cyklu nazvaném Beethoven Residency představí všech šestnáct. Recenzi úvodního večera jsme přinesli zde.
Premiéra Mozartovy opery La clemenza di Tito, v hudebním nastudování Jakuba Kleckera a v režijním pojetí dvojice SKUTR se odehrála 6. a 8. října v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Svou novou inscenací Národní divadlo moravskoslezské připomnělo 260. výročí narození skladatele. Fotoreportáž z premiérového představení najdete zde.
Inscenace Káti Kabanové zahájila v pátek festival Janáček Brno. Technicky mimořádně náročná scénografie si vyžádala patnáct tisíc litrů vody. V režijní koncepci Roberta Carsena operu nastudovalo Národní divadlo Brno, režisér zde uvedl verzi své inscenace z roku 2004, původně určené pro Vlámskou operu. Hudebního nastudování se ujal Ondrej Olos, v roli Káti Kabanové vystoupila Pavla Vykopalová. Při sobotním koncertu nahradil tenorista Toby Spence v Besedním domě britského tenora Iana Bostridge, který účast odřekl z důvodu zdravotní indispozice. Kromě Zápisníku zmizelého zazněl i výběr z Janáčkovy Moravské lidové poesie v písních a ze souboru Po zarostlém chodníčku. Spoluúčinkovali klavírista Julius Drake, pěvkyně Václava Krejčí Housková a členky operního sboru. Recenzi premiéry Káti Kabanové jsme uveřejnili zde, recenzi sobotního koncertu zde, rozhovor s dramaturgyní festivalu Patricií Částkovou najdete zde.
Do prvorepublikové atmosféry zavedla diváky nová premiéra představení Moravského divadla v Olomouci s názvem Hledám děvče na boogie woogie. Premiéra se uskutečnila v pátek, jednalo se o první novou inscenaci souboru opery a operety v nové sezoně. Nastudovala ji režisérka Dagmar Hlubková, v čele orchestru se budou střídat Miloslav Oswald a Tomáš Hanák. Dílo vychází z operety U veselého kamzíka filmového skladatele Josefa Stelibského z roku 1946, kterou o padesát let později výrazně upravil plzeňský dramatik, režisér a herec Antonín Procházka a operetě také dal nový název.
Operní komedie Gioachina Rossiniho se záměnou identit s názvem Příležitost dělá zloděje byla první letošní premiérou, kterou pro diváky připravil soubor opery Jihočeského divadla pod taktovkou Martina Peschíka. Hra je současně režisérským debutem uměleckého ředitele opery Tomáše Studeného v Jihočeském divadle, který operu italského autora sám adaptoval. Zde najdete recenzi.
Jihočeská filharmonie slavnostně zahájila provoz v nově opravené budově. Došlo k úpravám interiéru šatny a vstupní haly, po rekonstrukci vznikl bezbariérový přístup pro vozíčkáře. Místo pro nové prostory uvolnila kavárna, jejíž plocha se přibližně o polovinu zmenšila. Náklady na rekonstrukci činily přibližně sedm milionů korun. Přestavba koncertního sálu by měla následovat v příštích letech, sdělil v minulém týdnu ředitel Jihočeské filharmonie Otakar Svoboda.
Folklorní hudbu střední Evropy upravenou do různých žánrů představil Folklor Fusion Festival v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku. Lidé mohli slyšet tradiční lidové písně a muziku v hávu taneční elektroniky, vážné hudby či dubstepu. Akce se uskutečnila v sobotu ve Společenském domě.
Návštěvníci Divadla Karla Pippicha v Chrudimi si ve čtvrtek mohli poprvé prohlédnout restaurovanou divadelní oponu z roku 1854. Po mnoha letech poprvé byla spuštěna před představením Pražského komorního baletu 3 české kvartety. Jak sdělila ředitelka muzea Klára Habartová, používat se bude jen při výjimečných příležitostech zhruba pětkrát do roka. Olejomalba na plátně má rozměry necelých osm krát pět metrů, je na ní znázorněna Kazi, Teta a Libuše, která věští slávu Prahy. Je jednou z mála dochovaných historických divadelních opon v České republice.
I děti předškolního věku chce do hlediště přilákat plzeňské Divadlo J. K. Tyla. Na dětského a mladého diváka zaměřuje dlouhodobě dramaturgickou řadu, v níž zařazuje činohru, balet, muzikál i operu. V sobotu uvedlo divadlo na Malé scéně pod názvem Papageno v kouzelném lese premiéru upravené a zkrácené Mozartovy opery Kouzelná flétna.
Svoje ceny předaly v neděli v pražském Alfrédu ve dvoře Divadelní noviny. V kategorii hudebního divadla byli oceněni dirigent Marko Ivanović a režisér Jiří Heřman za inscenaci Epos o Gilgamešovi-Dido a Aeneas v Národním divadle Brno, v kategorii pohybového divadla režisér Petr Boháč a performerka a choreografka Cécile Da Costa za inscenaci Vypravěč, která měla v produkci Spitfire Company premiéru v březnu v pražském Paláci Akropolis. Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky oceňoval nejlepší počiny pošestnácté.
Výročí
12. října oslaví pětaosmdesáté narozeniny dlouholetá sólistka Opery Národního divadla Marcela Machotková. Narodila se v Turnově, na pražské konzervatoři studovala vedle zpěvu i klavír. V letech 1960-1964 působila v Divadle F.X.Šaldy Liberec, v sezoně 1965/1966 v Plzni. V Národním divadle hostovala již v roce 1963, angažmá zde měla od poloviny roku 1966 až do roku 1988. Její životní rolí byly Smetanova Mařenka a Dvořákova Rusalka. Zevrubný portrét pěvkyně přineseme v průběhu příštího týdne.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]