Nový Týden s tancem, tentokrát i s kvízem z londýnské Královské opery
Pražský komorní balet partnerem hudebního festivalu
Mezinárodní hudební festival Praha, klasika… 2017 s podtitulem Cesty světla a radosti se letos koná od 17. července do 20. srpna. Na přelomu měsíce v rámci čtvrtého ročníku této přehlídky vážné hudby vystoupí Pražský komorní balet, letos se totiž stal partnerem festivalu. Představení se budou konat 29. července a 3. srpna v Anežském klášteře v Praze a 6. srpna v Kutné Hoře-Sedlci.
První večer, který se koná v konventu pražského Anežského kláštera v sobotu 29. července v 19.30 hodin, má název Komorní hudba s baletem. Zazní na něm Slovanský kvartet Antonína Dvořáka, který zatančí Pražský komorní balet v choreografii Mária Radačovského. Před vystoupením se v zahradách Anežského kláštera od 15.00 a 16.30 uskuteční dvakrát taneční dílna Pražského komorního baletu – jednou pod vedením Igora Vejsady, podruhé pod vedením Jiřího Lössla, pedagoga scénického tance. Ve čtvrtek 3. srpna v 19.30 bude v Anežském klášteře uveden koncert, v němž zazní symfonická báseň Holoubek Antonína Dvořáka. Pražský komorní balet uvede slavné choreografické zpracování této balady od Pavla Šmoka. Tanečníky bude doprovázet Orchestr Academia filarmonica Bohemia pod vedením dirigenta Jiřího Havlíka. Vůbec poprvé od premiéry Šmokova Holoubka v roce 1993 odehraje soubor tuto choreografii v orchestrálním doprovodu. Stejný program pak Pražský komorní balet uvede v neděli 6. srpna v konventu bývalého cisterciáckého kláštera v Kutné Hoře-Sedlci. Dvojím orchestrálním uvedením choreografie Holoubek v rámci festivalu Pražský komorní balet také důstojně připomene letošní nedožité devadesátiny Pavla Šmoka, které si oficiálně připomeneme v říjnu.
Balet Divadla F. X. Šaldy – fotogalerie z příprav premiéry
Baletní soubor libereckého Divadla F. X. Šaldy se už před prázdninami pustil do příprav nové inscenace. Bude mít sice premiéru až 10. listopadu, ale půjde o náročnější kus, novou autorskou inscenaci Libora Vaculíka opět na literární téma: Petrolejové lampy – obrazy z Jilemnice. Inscenace na motivy románu Jaroslava Havlíčka vzniká na hudbu Leoše Janáčka. Využíváme možnosti zveřejnit fotografie z prvních zkoušek, které společně s Liborem Vaculíkem vedl i Václav Janeček.
„Emoji kviz“ z Royal Opera House
Možná nejste fanoušky sociálních sítí, instantní komunikace a redukování pocitů a slov na obrázky, ale určitě je znáte – populární „emoji“. Dnes už to nejsou jen tváře se škálou výrazů, „smajlíky“, ale doslova obrázková abeceda, téměř každou emoci, událost nebo stav můžeme na internetu místo popisu vyjádřit obrázkem. V Royal Opera House mají kreativní autory, kteří se starají o web a sociální sítě, nepochybně práce na plný úvazek (o takové specializaci si tady můžeme jen nechat znát, i když by někdy weby a profily divadel opravdu potřebovaly oživit). Nedávno připravili kviz pro své čtenáře, primárně pro sledující profil Royal Opera House na Twitteru, kteří soutěžili o ceny, ale svůj ostrovtip si může vyzkoušet každý. Poznáte slavné balety pod děje „popsaného“ pomocí emoji? Rozluštění najdete na konci týdeníku a celý kviz i s operami si můžete zkusit zde.
Tanzwerkstatt Europa – pozvánka na další taneční festival
Od 2. do 12. srpna se v Mnichově koná mezinárodní festival současného tance Tanzwerkstatt Europa. Oslavit tanec v bavorské metropoli je možné na workshopech i představeních. Festival má poměrně velkou tradici, byl založen už v roce 1991 a soustředí se na tvůrce z okruhu Německa na západ, jih a východ. Nabízí workshopy pro profesionální tanečníky i pro amatéry, choreografickou laboratoř a představení zavedených autorů i nováčků. V rámci festivalu budou uvedeny projekty španělské, rakouské, německé, belgické či švýcarské provenience. Česká republika na něm zastoupení nemá, ale Slovensko ano, na jednom z posledních večerů vystoupí tanečník a choreograf Milan Tomášik se svým autorským představením Solo 2016.
Premiéry 2017/2018 – Mnichov, Stuttgart, Hamburk, Londýn
Bayerisches Staatsballett München
Mnichovský balet uvede jako první premiéru sezony 2017/2018 balet Anna Karenina, a to 19. listopadu. Po románu Lva Nikolajeviče Tolstého sáhl choreograf Christian Spuck už v roce 2014, světová premiéra baletu se konala v Zürichu, nyní bude nastudován v Mnichově. Balet vznikl na hudbu Sergeje Rachmaninova, Witolda Lutosławského a dalších. Christian Spuck byl dlouholetým sólistou Stuttgarter Ballett a v letech 2001–2012 hlavním choreografem souboru.
14. dubna bude mít premiéru večer složený z choreografií Wayna McGregora Borderlands z roku 2013, Kairos z roku 2014 a zbrusu nové choreografie přímo pro mnichovský soubor. Na konci sezony 4. července pak dostanou příležitost členové souboru v programu Ballettabend Junge Choreographen (Baletní večer mladých choreografů). Od 14. do 22. června proběhne tradiční týdenní baletní přehlídka Ballettfestwoche 2018.
Stuttgarter Ballett
Sezona 2017/2018 ve Stuttgartu nabídne čtyři premiéry. Sezonu ovšem zahájí speciálním doprovodným programem z cyklu Pohled za kulisy, a to v rámci oslav nedožitých devadesátých narozenin Johna Cranka. Pro publikum je připraveno množství otevřených tréninků a zkoušek, včetně jevištních projížděček, na kterých uvidí tanečníky při práci. Speciální program trvá od 18. až do 30. září, na jevištní zkoušky se prodávají vstupenky za 16 eur.
Tři z premiér budou komponované baletní večery. První s názvem Cranko Pur bude mít premiéru 3. října a bude zahrnovat tři krátké balety, které jsou možná méně známé než Crankovy celovečerní opusy, ale nesou autorův geniální rukopis: L’Estro Armonico (hudba Antonio Vivaldi, premiéra 1963), Brouillards (hudba Claude Debussy, premiéra 1970) a Jeu de Cartes (hudba Igor Stravinskij, premiéra 1965). Druhý večer s názvem Begegnungen (Setkání) bude mít premiéru 13. ledna a spojí v jeden program choreografii Jerome Robbinse Dances at a Gathering a Initials R.B.M.E. Johna Cranka, kterou Cranko vytvořil pro své čtyři nejoblíbenější sólisty: Richarda Craguna, Birgit Keil, Marcii Haydée a Egona Madsena v roce 1972.
Další komponovaný program 23. března ponese název Die Fantaschtischen Fünf (Pět fantastických), představí se v něm pět mladých choreografů. Půjde o jakýsi symbolický dárek řediteli stuttgartského baletu Reidu Andersonovi, který vždy podporoval a objevoval mladé talenty. Ti, k nimž měl nejblíže, vytvoří pro chystaný program nové choreografie: Marco Goecke, Katarzyna Kozielska, Louis Stiens, Roman Novitzky a Fabio Adorisio. Poslední premiéra bude celovečerní: 6. června uvede soubor inscenaci choreografa Christiana Spucka Lulu. Eine Monstretragödie, půjde o nové nastudování baletu, který měl premiéru ve Stuttgartu v roce 2003. Spuck patřil k trvalým choreografům souboru a Lulu byl jeho první celovečerní dějový balet. Jde o dílo na motivy divadelních her německého expresionisty Franka Wedekinda.
Hamburg Ballett
Soubor Johna Neumeiera chystá na novou sezonu dvě obnovené premiéry a dvě novinky. Nejprve 17. září nové nastudování programu Chopin Dances, dvou baletů Jeroma Robbinse. Jedním z nich jsou už zmiňované Dances at the Gathering, druhým The Concert (or The Perils of Everybody) na hudbu Fryderyka Chopina.
Na 10. prosince je plánovaná premiéra baletu Don Quijote, a to podle Rudolfa Nurejeva. 8. dubna se na repertoár vrací jeden z nejoblíbenějších baletů Johna Neumeiera Illusionen – wie Schwanensee (Iluze jako Labutí jezero) z roku 1976. V tomto baletu mimo jiné excelovali Jiří a Otto Bubeníčkovi, když byli členy jeho souboru. Nakonec 24. června uvede John Neumeier novou premiéru Beethoven-Projekt, diváci se mohou těšit na celovečerní program jako oslavu hudby Ludwiga van Beethovena.
Royal Opera House London
Baletní soubor Royal Opera House se nejprve v říjnu zapojí do vzpomínkové akce Kenneth MacMillan: a National Celebration, které se spolu s ním zúčastní pět dalších tanečních těles – Birmingham Royal Ballet, English National Ballet, Nothern Ballet, Scottish Ballet, Yorke Dance Project. V sérii večerů od 18. října do 1. listopadu uvedou soubory různě komponované programy z kratších děl Kennetha MacMillana nebo jím inspirovaných. 29. října to bude dvacet pět let, co Kenneth Macmillan zemřel.
Z avizovaných premiér je to 6. listopadu komponovaný večer z několika moderních choreografií. The Illustrated ‘Farewell’ je novou choreografií významné tváře současného tance Twyly Tharp, do které americká choreografka chce zakomponovat své dílo As Time Goes By z roku 1973. The Wind je novinkou z dílny Arthura Pity na motivy románu americké spisovatelky Dorothy Scarborough. Untouchable je znovu inscenovaná choreografie Hofeshe Shechtera z roku 2015.
15. března bude mít premiéru další komponovaný večer se stejným podílem světových premiér. Celý program má oslavit dílo skladatele Leonarda Bernsteina. Choreograf Liam Scarlett vytvořil v roce 2014 choreografii na Bernsteinovu 2. symfonii The Age of Anxiety. Nové choreografie připraví další dvorní choreografové Royal Opera House Wayne McGregor a Christopher Wheeldon. A nakonec 17. května uvede soubor v novém nastudování klasický balet Labutí jezero, novou verzi vytvoří Liam Scarlett.
Rozluštění kvizu:
obrázek č. 2 – Popelka, obrázek č. 4 – Giselle, obrázek č. 12 – Spící krasavice, obrázek č. 14 – La Sylphide, obrázek č. 16 – Louskáček, obrázek č. 18 – Labutí jezero, obrázek č. 19 – Romeo a Julie
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]