Mladá krev mnichovského baletu v pražské Státní opeře
Jakoby ve znamení jara a jeho obrodné mladé síly přivítalo české publikum juniorský soubor Bayerisches Staatsballett München II, odnož jednoho z nejlepších německých baletních těles, které…
PhDr. Lucie Kocourková (1984) je publicistka, taneční kritička a historička, původním zaměřením také mediální analytička. Specializuje se na historii taneční publicistiky, něktré soubory a osobnosti československého baletu po druhé světové válce a na historii multimediálního divadla.
Působila v Národním divadle jako PR souboru Laterny magiky, spolupracuje jako historička s Pražským komorním baletem, respektive je koordinátorkou aktivit Nadačního fondu a Institutu Pavla Šmoka, a je redaktorkou a vedoucí taneční sekce internetového magazínu Opera Plus. V současnosti také zasedá ve správní radě profesních organizací Vize tance a Josef Svoboda – scénograf, o. p. s.
Rozpor mezi prací publicisty a PR v oblasti kultury nikdy nevnímala, vedle novinářské činnosti spolupracuje na podpoře propagace dalších kulturních subjektů, jako je orchestr Musica Florea, Bohemia Balet, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, spolek Mime Prague ad. V letech 2007 a 2008 spolupracovala s nakladatelstvími Mladá fronta a Academia na redakční přípravě několika českých i překladových publikací k vydání. Se souborem Hartig Ensemble – Tance a balety tří století si zatančila v rokokovém baletu La quirlande enchantée.
Absolvovala workshopy dramaturgie pohybového divadla a současného tance pod vedením Ondřeje Holby a Maji Hriešik.
Jako novinářka se na začátku své kariéry podílela na profesionalizaci prvního internetového magazínu o tanci Taneční aktuality, kde od roku 2005 několik dalších let publikovala téměř výhradně. Postupně se však stala hlavní taneční kritičkou online magazínu Opera PLUS a od září 2018 vede obsahově taneční část redakce.
Příležitostně publikovala nebo publikuje v dalších médiích (Svět a divadlo, Xantypa, Divadelní noviny, Maomai.cz, tanz, Divadelní.net…), vydala odborné články v časopise AMU Živá hudba, ve sborníku Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu nebo v publikaci Institutu umění – Divadelního ústavu (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. V roce 2022 vytvořila obsahovou část retrospektivní výstavy Národního divadla Kouzelný cirkus a její webovou verzi. Spravuje online databázi Baletu Praha a Pražského komorního baletu Ballet Prague Heritage.
Věnuje se literatuře faktu a popularizaci tance a pohybového divadla. Je autorkou knihy Laterna magika – Zlatá éra očima pamětníků, která vyšla v roce 2018 v nakladatelství Euromedia a spoluautorkou obrazové publikace Laterna magika fotografa Martina Becka, která vyšla ve stejném roce. V roce 2019 vydala životopis herce Ladislava Mrkvičky k jeho životnímu jubileu. V roce 2021 vyšla autorce nová publikace (Studio) Balet Praha – Nová vlna československé choreografie, v roce 2023 novou monografii Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka. Několika kapitolami a editací se posílela na vydání publikace Luboš Ogoun – Hvězda poválečného baletu (2024).
Redakční kontakt: [email protected], tel. 601 338 154
Výběr publikační činnosti:
Publikace:
KOCOURKOVÁ, L. Laterna magika: Zlatá éra očima pamětníků. Praha: Universum, 2018. ISBN 978-80-242-6066-2.
KOCOURKOVÁ, L. Ladislav Mrkvička. Praha: Brána, 2019. ISBN 978-80-7617-880-9.
KOCOURKOVÁ, L. (Studio) Balet Praha: Nová vlna československé choreografie. Praha: Balet Praha, 2021. ISBN 978-80-908294-0-4.
KOCOURKOVÁ, L. Pavel Šmok: Choreograf s duší básníka. Praha: Balet Praha, 2023. ISBN: 978-80-908294-1-1
Studie:
KOCOURKOVÁ, L. Baletní kritika v českém denním tisku 1918–1928. Praha: NAMU, 2011.
Živá hudba 2. ISSN: 0514-7735, ISBN: 978-80-7331-225-1.
KOCOURKOVÁ, L. Emanuel Siblík a moderní tanec: kritické myšlenky. In: KAZÁROVÁ, H. (ed.). Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu. Praha: NAMU, 2016. ISBN ISBN 978-80-7331-371-5.
KOCOURKOVÁ, L. Hana Machová, dobrá víla ústeckého baletu; Inka Vostřezová a problematika souborů lidových písní a tanců. In: ČEPCOVÁ, L. – FALTÝNEK, V. (eds.) (O)hlasy žen v české kultuře: Ženy v pohybu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. ISBN: 978-80-7008-441-0.
Jakoby ve znamení jara a jeho obrodné mladé síly přivítalo české publikum juniorský soubor Bayerisches Staatsballett München II, odnož jednoho z nejlepších německých baletních těles, které…
Premiéra 420PEOPLE, která proběhla ve čtvrtek v kulturním prostoru Jatka78, byla dlouho očekávaná. Oba spoluzakladatelé souboru, Nataša Novotná a Václav Kuneš, se pustili do nové tvorby…
Nový projekt Spitfire Company Vypravěč vás zavede do světa vyhrocených emocí, jež vybuchují po dlouhém potlačení. Explozi vlastních tužeb a niterných běsů na scéně rozpoutává…
Oliver Twist jako taneční divadlo, či dokonce neoklasický rodinný balet, na první pohled náročné až nesplnitelné zadání. Bohemia Balet se v nové inscenaci inspiroval literární klasikou…
Divadlo Ponec tradičně podporuje vznik nových projektů na poli českého, respektive česko-slovenského současného tance. V posledních dnech jeho jeviště opanoval hříšný tanec – první ze série…
Premiéra baletu Sněhová královna, který od 3. března přibyl na repertoár Baletu Národního divadla, byla dlouho očekávaná. Výpravný balet, v němž před devíti lety zazářila…
Posluchačům je známý především jako umělecký vedoucí orchestru Musica Florea, který oživuje krásu barokní, ale také romantické hudby v jej původní podobě. Dirigent, pedagog, violoncellista, sbormistr…
Nový projekt mladé francouzské umělkyně Marie Gourdain, která působí v České republice, se rodil už od léta. Inscenace s názvem Un (Jeden) měla pražskou premiéru ve Studiu…
Svět dětské fantazie očima choreografky současného tance a tanečního divadla, to je inscenace Dark Horse z dílny Lenky Vagnerové. Ačkoli premiéru měla již v roce 2012, v Praze…
Guide v Ponci Kdo nestihl prosincovou premiéru, mohl 28. ledna v divadle Ponec vidět nejnovější projekt Věry Ondrašíkové a jejího týmu. Inscenace Guide se nese více…
Jiří Bartovanec v Ponci hledal odvahu být outsiderem „Mít odvahu být outsiderem“ bylo zadání, na jehož základě vytvořil tanečník a choreograf Jiří Bartovanec sólo pro…
Farma v jeskyni prostředníkem fascinujících osudů Ve skleněných vitrínách spočívají místo muzejních exponátů dívčí těla, elegantní jako Waterhousova Ofélie. Strnulé pohledy i svaly jsou ztělesněním…
Na repertoáru Jihočeského divadla je již přes dva roky, ale pražskému publiku se úspěšná inscenace Kauza Kafka představila až nyní. Baletní soubor z Českých Budějovic byl hostem…
Pár dní před koncem roku se na jevišti Nové scény Národního divadla představilo uskupení DekkaDancers s novým programem a vůbec v nové podobě. Tanečníci Národního…
Současný tanec, pohybové divadlo, multimédia. Kombinace, kterou vidíme na jevišti často: ať už v projektech, jež zkoumají možnosti pohybu a fúze jevištních složek a technologií, anebo…
Svět ponořený do pološera, ženské postavy v černých kostýmech uhýbající vlastní společnosti a doteku, tak vidí zhmotněnou melancholii a samotu mladá choreografka Markéta Jandová. Premiéra absolventského…
V prostorách holešovického kulturního centra La fabrika se v sobotu 5. prosince představili mladí umělci, které spojuje především současné nebo minulé studium na pražské Hudební fakultě Akademie…
Drb nebo pomluva, anglicky Gossip, provází lidstvo odnepaměti. Dá se pomluva zatančit? Nová inscenace choreografky Lenky Vagnerové a jejího souboru nabízí hned celou paletu pohledů…
Za necelých čtrnáct dní se v Národním divadle uskuteční premiéra nové baletní inscenace Louskáček a Myšák Plyšák. Autorský pohled na titul, který neodmyslitelně patří k…
Noc divadel rozpohybovala 21. listopadu nejednu scénu tancem. Ve Studiu ALTA měl premiéru program s názvem Ceviche, večer ve znamení improvizace. Hudební skupina Zrní a soubor…