Česká opera ve třech desítkách premiér této sezony v německy mluvících zemích

Operní kukátko (120). Týden od 20. do 26. listopadu 2017. V dnešním vydání najdete: České opery na německých, rakouských a švýcarských scénách v sezoně 2017/2018 – Návrat Prodané nevěsty na německé scény, Dvě vdovy v Bad Elsteru, Sázka na jistotu s možnostmi moderního výkladu – Dvořákova Rusalka, Leoš Janáček – nejhranější český (moravský) operní skladatel, Bohuslav Martinů, Jaromír Weinberger a opery terezínských skladatelů. Opera na ČT art – Rossiniho Otello s Cecilií Bartoli.


České opery na německých, rakouských a švýcarských scénách v sezoně 2017/2018
Německé, rakouské a švýcarské operní soubory nabízejí v sezoně 2017/2018 takřka třicet premiér a nových nastudování českých operních děl. Mezi našimi skladateli již tradičně dominuje Leoš Janáček, od něhož bude uvedeno šest titulů. Do repertoáru menších německých scén se ale na tuto sezonu vrátila Smetanova Prodaná nevěsta, tradičně nastudovaná v německém překladu pod názvem Die verkaufte Braut, která bude uvedena celkem šestkrát (!). Milým překvapením je nastudování Dvou vdov v Bad Elsteru. Z repertoáru v této sezoně naopak trochu vymizí Dvořákova Rusalka, dlouhá léta jeden z nejčastěji inscenovaných titulů české operní literatury. Bude zastoupeno ale i operní dílo Bohuslava Martinů a též Švanda dudák Jaromíra Weinbergera, lidová eklektická opera, která vždy měla v německy mluvících zemích ohlas. Nechybí ani zařazení oper terezínských skladatelů. Výjimečnou události pak bude scénické uvedení biblické kantáty Il Serpente di Bronzo (1730) Jana Dismase Zelenky ve Frankfurtu nad Mohanem.

Návrat Prodané nevěsty na německé scény
O premiérách Prodané nevěsty v Essenu a ve Freibergu/Döbelnu jsme již psali nejen v Operním kukátku (zde), ale také v rozhovoru s Richardem Samkem, který ztvárnil v Essenu Jeníka (zde).

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Aalto-Musiktheater Essen 2017 (zdroj Aalto-Musiktheater Essen / foto Matthias Jung)

Nejbližší další premiérou tohoto titulu je nastudování 15. prosince 2017 v třicetitisícovém městu Itzehoe v Šlesvicko-Holštýnsku. Nordharzer Städtebundtheater v Halberstadtu, který hraje také na scéně v Quedlinburgu, připraví naši národní operu v premiéře 24. února 2018. Inscenace je v rukou především místních členů souboru, operu hudebně nastuduje Kari Kropsu a režii zajistí Oliver Klöter na scéně Andrey Kaempf. Sbory ale nastuduje český sbormistr a dirigent Jan Rozehnal. Sólisty budou sopranistka Runette Botha (z Jihoafrické republiky), Tobias Amadeus Schöner jako Marie a Wenzel (Mařenka a Jeník) a Klaus-Uwe Rein jako Kecal.

Znovu bude Prodaná nevěsta zařazena do repertoáru i v Hannoveru. Na scéně Opernhausu ji znovu nastuduje soubor Staatsoper po loňské úspěšné říjnové premiéře. Opera se hraje v dramaturgické úpravě režiséra Martina G. Bergera (mimo jiné označené žánrově jako singspiel) a v hudebním nastudování Daniela Kleina. Děj opery je přenesen do současnosti a lokalizován do německé reality venkova s využitím variací na německý tradiční oděv – dirndl, nošený při slavnostních příležitostech. Kostýmní výtvarnice tak smísila dirndlovou estetiku se současným oděvem.

Na konci května (premiéra 27. května 2018) se pak Prodaná nevěsta objeví na scéně v Altenburgu (a na jevišti v Geře, protože soubory Bühnen der Stadt Gera a Landestheater Altenburg tvoří jeden celek). Zde dílo nastuduje japonský dirigent a klavírista Takahiro Nagasaki a režisér Kay Kuntze, od sezony 2012/2013 generální intendant Theater & Philharmonie Thüringen v Geře. Jedinou hostující členkou týmu bude výtvarnice scény a kostýmů Irene Suhr. Titulní pár vytvoří místní sólisté – německá sopranistka Anne Preuss a maďarský tenorista János Ocsovai. Místní všestranný německý basbarytonista Ulrich Burdack pak bude Kecalem.

Dvě vdovy v Bad Elsteru
V koprodukci s Divadlem F. X. Šaldy v Liberci bude v půvabném historickém divadle v lázeňském městečku Bad Elster v Sasku uvedena Smetanova opera Dvě vdovy v německém překladu jako Zwei Witwen. V Liberci bude mít tento operní titul premiéru 15. prosince 2017 v nastudování dirigenta Roberta Jindry a režiséra Jana Antonína Pitínského. Dílo v Bad Elsteru uvede dirigent Florian Merz v českém originálu s německými titulky. Stránky německého divadla zatím neupřesnily jméno režiséra. Představení bude také součástí dvou lokálních festivalů. 23. Chursächsischer Sommer a Königliche Pfingsten.

König Albert Theater Bad Elster (foto Pavel Horník)


Sázka na jistotu s možnostmi moderního výkladu – Dvořákova Rusalka

Dvořákova Rusalka se objevuje na scénách v Magdeburgu, Bremách a v Lipsku. Hned po skončení divadelních prázdnin s premiérou 9. září 2017 vstoupila vodní víla na scénu Theater Magdeburg. Zde se hraje česky s německými titulky. Žádaný kanadský režisér Stephen Lawless, činný na předních světových operních scénách (také v Covent Garden, na festivalu v Glyndebourne a řadě dalších divadel; český divák ho zná jako tvůrce poslední, nepříliš přesvědčivé inscenace Mozartova Dona Giovanniho na scéně newyorské Met), připravil lesklou inscenaci na scéně Franka Philippa Schlössmanna a v kostýmech Sue Wilmington. Rusalku zpívá Raffaela Lintl, Prince Richard Furman, Izabela Matula Cizí kněžnu, Undine Dreissig Ježibabu a Johannes Stermann Vodníka. Inscenace soustředící se na svět fantazie a pohádkových archetypů je hudebně nastudována polským dirigentem Pawelem Poplawskim.

Zcela nedávno, 11. listopadu 2017, zažila tato Dvořákova opera premiéru v Bremách. Zde ji nastudoval Hartmut Keil, který od počátku této sezony pracuje ve funkci hudebního ředitele (1. Kapellmeister). Německá režisérka Anna-Sophie Mahler vytvořila klaustrofobickou režii v uzavřeném podkrovním prostoru (scénografie Duri Bischoffa, současné kostýmy vybrala Geraldine Arnold) s výraznou psychologizací charakterů a motivů jednání (také psychopatologického). Základem inscenace je freudiánsky pojatý konflikt mezi dcerou a otcem. Americká sopranistka Patricia Andress, která na brémské scéně vystupuje již jednu dekádu, zpívala Rusalku. Princem jí pak byl chilský tenorista Luis Olivares Sandoval, který je členem místního souboru od roku 2009. Ve spojené roli Ježibaby a Cizí kněžny se střídají německá mezzosopranistka Marlene Lichtenberg a její italská kolegyně Romina Boscolo, která v této dvojroli na scéně v Brémách lokálně úspěšně debutovala. V obsazení jsou k dispozici i dva Vodníci (německý basbarytonista Christoph Heinrich a jeho rakouský kolega Claudio Otelli).

Antonín Dvořák: Rusalka – Theater Bremen 2017 (zdroj theaterbremen.de)

Na 3. prosince 2017 je naplánována premiéra Rusalky v Oper Leipzig. Magdeburský rodák, dirigent Christoph Gedshold právě zkouší inscenaci ve spolupráci s holandským režisérem Michielem Dijkemou, který je též tvůrcem scénografie. Do hlavních rolí jsou obsazeni následující sólisté: ukrajinská sopranistka Olena Tokar (Rusalka), lokálně debutující tenorista Peter Wedd a finský basista Tuomas Pursio. V mezzosopránových rolích Cizí kněžny a Ježibaby (role nejsou spojeny) jsou obsazeny Němka Kathrin Göring a Švédka Karin Lovelius.

Leoš Janáček – nejhranější český (moravský) operní skladatel
V posledních letech je zřejmé, že na německy mluvících scénách se vedle Janáčkovy opery Její pastorkyňa pravidelně objevují i jeho další operní díla. V současné sezoně dokonce Jenůfa, jak zní tradiční provozovací titul Její pastorkyně (doslovný překlad českého názvu Ihre Ziehtochter se pro svou malou kontextuální srozumitelnost pro německého diváka i zvukovou nemalebnost naštěstí nikdy neujal), ustoupila poněkud do ústraní oproti Kátě Kabanové a Lišce Bystroušce. Jenůfa se objevuje v dramaturgickém plánu Staatstheater Kassel s premiérou 10. února 2018. K nastudování jsou povoláni sicilský dirigent Francesco Angelico (místní Generalmusikdirektor) a německý režisér Markus Dietz. Americká sopranistka Jaclyn Bermudez a německá mezzosopranistka Ulrike Schneider ztvární Jenůfu a Kostelničku.

Staatstheater Kassel (zdroj commons.wikimedia.org/N. Klinger)

Káťa Kabanová bude nastudována hned čtyřmi operními soubory. 12. listopadu 2017 měla premiéru tato opera v Aachenu (Cáchách) v hudebním nastudování mladého německého dirigenta Justuse Thoraua a režiséra Tibora Torella. Stránky tohoto režiséra narozeného v České republice uvádějí před odchodem do Německa také práci pro Divadlo ABC v Praze a Národní divadlo v Brně. Na vyprázdněné scéně italského scénografa Piera Vinciguerry s několika symbolickými elementy se odehrává drama v současných kostýmech. Obsazení z domácího souboru je mezinárodní: bulharská sopranistka Irina Popova jako Káťa, německá mezzosopranistka Katja Starke jako Kabanicha, ruský tenorista Alexey Kosarev jako Boris a další.

Leoš Janáček: Katja Kabanowa – Irina Popova (Katja), Johan Weigel (Tichon Iwanytsch Kabanow) – Theater Aachen 2017 (zdroj theateraachen.de / foto © Carl Brunn)

Theater Freiburg zařazuje premiéru Káti Kabanové na konec ledna 2018 (27. ledna). Francouzský dirigent Fabrice Bollon a německý režisér Tilman Knabe připraví inscenaci pro hlavní jeviště v krásné historické divadelní budově. I zde budou obsazeny především domácí síly. Hostující Anna-Maria Kalesidis, pěvkyně s ruským pasem a řeckými předky, zpívá titulní roli nešťastné Káti. Místní mezzosopranistka Anja Jung se stane Kabanichou a nový člen souboru, americký tenorista Harold Meers, bude Borisem.

Káťa Kabanová se vrátí také na jeviště ve Wiesbadenu. Po lednové premiéře v roce 2016 zažije obnovenou premiéru 7. dubna 2018 v inscenaci Matthewa Wilda a dirigenta Philippa Pointnera. Vedle slovinské sopranistky Sabiny Cvilak jistě zaujme jméno legendární americké sopranistky Nadine Secunde v roli Kabanichy.

Na konci sezony zažije tento působivý operní titul premiéru rovněž ve švýcarském Bernu (19. května 2018). Za hudebním nastudováním bude stát Kevin John Edusei a za režijní koncepcí pak Florentine Klepper. Titulní hrdinku ztělesní Johanni van Oostrum, pěvkyně z Jihoafrické republiky. Švýcarská dramatická sopranistka Ursula Füri-Bernhard se stane Kabanichou a italský tenorista Alessandro Liberatore Borisem.

Tři nové inscenace zaznamenáváme u námětově snad nejimaginativnějšího Janáčkova operního titulu – Příhod lišky Bystroušky, zpravidla uváděné pod německým titulem Das schlaue Füchslein. Na začátku března (3. března 2018) zazpívají chytrá liška a ostatní zvířátka v Koblenci v inscenaci režiséra Alexandera von Pfeila a místního šéfdirigenta Enrica Delamboye. Tvůrcem scénografie je pak Piero Vinciguerra (který scénograficky zajistil i Káťu Kabanovou v Aachenu).

Stadttheater Koblenz (zdroj commons.wikimedia.org / foto Lothar Spurzem)

V Hagenu zažije poetický příběh zvířecího světa jako zrcadla lidského žití premiéru 24. března 2018 zásluhou nastudování nového místního Generalmusikdirektora, amerického dirigenta Josepha Traftona. Masha Pörzgen vytvoří režii. Titul se také objevuje v Aachenu jako již druhá janáčkovská premiéra probíhající sezony (premiéra 30. června 2018). Rodák z Aachenu, dirigent Herbert Görtz, připraví dílo společně s mladou režisérkou Tamarou Heimbrock. Všechny tři nové inscenace se budou hrát v německém překladu.

Uznávaný německý dirigent Will Humburg nastuduje Janáčkovu Věc Makropulos v Darmstadtu. Příběh více než třistaleté operní zpěvačky německým divákům pak představí německá režisérka Eva-Maria Höckmayr na scéně a s kostýmy Julie Rösler. Premiéra 10. března 2018. V češtině se krátce nato bude konat premiéra opery Z mrtvého domu v opeře ve Frankfurtu nad Mohanem (premiéra 1. dubna 2018). Na inscenaci se spojí německo-francouzský režisér David Hermann a dirigent Tito Ceccherini. Scénickou verzi písňového cyklu Ze zápisníku zmizelého najdeme v budoucím repertoáru Staatstheater Braunschweig (premiéra 11. dubna 2018), a to ve spojení s Poulencovým operním monodramatem Lidský hlas.

Staatstheater Braunschweig (zdroj commons.wikimedia.org / foto Magnus Manske)


Bohuslav Martinů, Jaromír Weinberger a opery terezínských skladatelů

Na německá jeviště se pravidelně vrací Weinbergerova opera Švanda dudák, která například nedávno ještě byla součástí repertoáru Semperoper v Drážďanech. Tuto sezonu tento operní titul nastuduje v Stadttheater Giessen německý dirigent Jan Hoffmann a intendantka divadla, režisérka Cathérine Miville (premiéra 24. března 2018).

Bohuslav Martinů bude na německých scénách zastoupen dvěma tituly. V němčině bude nastudována Julietta ve Wuppertalu dirigentem Johannesem Pellem a režisérskou Ingou Levant (premiéra 3. března 2018). Jednoaktová opera Ariane bude uvedena ve francouzskojazyčné verzi (s německými titulky) v Duisburgu (a na další scéně v Düsseldorfu, o kterou se operní soubor dělí) v „mytologickém“ dvojvečeru s Donizettiho ranou operou Pygmalion. Večer bude mít dva různé dirigenty a režiséry, výtvarná podoba bude dílem scénografa Leifa-Erika Heineho a kostýmní výtvarnice Ronji Reinhardt. Operu Bohuslava Martinů nastuduje americký dirigent Jesse Wong a maďarská režisérka Kinga Szilágyi, která roku 1986 přesídlila do Německa.

Oper Wuppertal (zdroj FB Oper Wuppertal)

Nechybí ani opery skladatelů tragicky zemřelých v koncentračních táborech. Der Kaiser von Atlantis Viktora Ullmanna obohatí studiovou scénu Opery Köln. Drážďanský rodák Rainer Mühlbach zde bude spolupracovat s německou režisérkou Eike Ecker, hlavní režisérkou místního ansámblu. Premiéra 24. února 2018. Soubor v rakouském Linci zařadí do série komorních provedení oper také Krásova Brundibára. Ve foyer Landestheateru dílo uvedou režisér Felix Dieckmann ve spolupráci s výtvarníkem Alexanderem Kaplunem v německém překladu (premiéra 31. března 2018).

A na závěr světová premiéra scénického provedení barokní kantáty. Opera ve Frankfurtu nad Mohanem chystá scénickou verzi Zelenkovy kantáty Il Serpente di Bronzo (Bronzový had, poprvé uvedená v Drážďanech roku 1730). Kantáta na biblický text Stefana Benedetta Pallaviciniho, který upravil sám skladatel Jan Dismas Zelenka, bude mít premiéru 22. února 2018 a v premiérovém večeru nezazní samotná. Bude jí předcházet nová kompozice arabského skladatele Saeda Haddada (narozen 1972), s podnázvem a názvem dramatické lamento ve 3 scénách Ein winterlicher Frühling na arabské a anglické texty Chalíla Džibrána. V obou dílech vystoupí velmi vytížená sólistka domácího souboru, slovenská mezzosopranistka Judita Nagyová, která v Zelenkově kantátě ztvární charakter Namuela. Dirigentem obou různorodých částí večera bude Franck Ollu, dlouhodobě spojený se souborem Ensemble Moderne, se kterým provedl řadu kompozic dvacátého a jednadvacátého století.

Alte Oper Frankfurt (zdroj commons.wikimedia.org/Filius humanitas)


Opera na ČT art
V sobotu 25. listopadu 2017 (20.20, 156 minut) mají diváci ČT art možnost seznámit se s málo uváděným operním dílem Gioachina Rossiniho. Otello ossia Il Moro di Venezia (Otello aneb Maur benátský) pesarského mistra s premiérou v roce 1816 byl na konci devatenáctého století zcela vytlačen z repertoáru světových scén Verdiho strhujícím operním zpracováním Shakespearova stejnojmenného dramatu. Později byl tento operní titul vzkříšen až v rámci rossiniovské renesance a díky specializovaným festivalům.

Hvězdou záznamu z curyšské opery (2012) je italská mezzosopranistka Cecilia Bartoli, která ztvárňuje Desdemonu. Dílo vyžaduje tři vynikající koloraturní tenory. Part Otella ztvárňuje Američan John Osborn, Rodriga Mexičan Javier Camarena a Uruguayec Edgardo Rocha pak Jaga. Důraz v libretu je soustředěn na Desdemonu a part zlosyna Jaga je méně významný. Dirigent Muhai Tang. Režii, přenášející příběh do současnosti, vytvořili Patrice Caurier a Moshe Leiser. Záznam v italském znění s českými titulky.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat