Festival hudebního divadla Opera 2017 začíná. Ředitelka festivalu odpovídá na dotazy čtenářů

Řecké pašije Bohuslava Martinů v podání Moravského divadla Olomouc dnes v Praze na scéně Stavovského divadla zahájí Festival hudebního divadla Opera. Program letošního ročníku bienále je naplánován až do 5. listopadu a představí v metropoli nejlepší inscenace operních souborů z Česka a Slovenska. Festival pořádá Jednota hudebního divadla od roku 1993. Je nesoutěžní, ale i letos budou výjimečné výkony oceněny čestnými cenami, takzvanými Libuškami. Uděleny budou za nejlepší inscenaci nebo mimořádnou interpretaci role.
Stavovské divadlo Praha (zdroj commons.wikimedia.org/Lehotský)

 

Ptali jste se ředitelky Festivalu hudebního divadla Opera Lenky Šaldové


Proč jste se letos rozhodli přesunout festival do začátku nové sezony? Myslím, že jarní termín byl vhodnější, po divadelních prázdninách to vždycky chvíli trvá, než diváci opět začnou chodit. Navíc v Praze běží Dvořákova Praha.
(Libuše Parmová, Praha)

Když festival začínal hned zkraje ledna, měli jsme stejný problém, po svátcích to chvíli trvá, než diváci začnou opět chodit… Ale máte samozřejmě pravdu, na podzim je především daleko větší konkurence kulturních akcí, není to jen Dvořákova Praha. Rozhodnutí padlo při plánování termínů s Národním divadlem, které tentokráte – vzhledem k tomu, že se rekonstruuje Státní opera – bylo obzvláště složité. Termíny se nakonec snáze našly na podzim, tak jsme si řekli, že to zkusíme. Ostatně první dva ročníky v devadesátých letech na podzim byly. A věříme, že ti z vás, kdo na festival pravidelně chodí, přijdou i na podzim. Přesun je každopádně pro tento rok, uvidíme, jak to bude dál.

Dobrý den, velmi lituji, že v Praze neuvidíme Fibichovu Bouři z Ostravy. Vzhledem k tomu, jak macešsky se Národní divadlo, ale i další soubory k Fibichovi chovají, je neuvedení Bouře na Festivalu Opera skutečně trestuhodné! (MP)

Ostraváci hostování s Bouří plánovali, šéf opery dokonce v prosinci minulého roku avizoval představení v rozhovoru na portále Opera Plus. Nakonec se ukázalo, pokud se nemýlím, že je technicky neřešitelné je do Stavovského divadla přesunout. Alespoň tedy letos třikrát Martinů!

Dobrý den, líbily se nám v minulosti dramaturgické úvody před každým představením, budou i letos? Nestálo by za to pokračovat i po představení? Řada lidí jednak do divadla přijde na poslední chvíli a před začátkem je propásne, navíc po konci by bylo určitě také o čem povídat! Přejeme hodně zdaru. (Bubeníkovi)

Děkujeme za přání. A ano, třicet minut před každým představením dostane slovo vedení souborů a inscenátoři. Debaty po představení, jaké se pravidelně dělají třeba v německých divadlech, by se mi moc líbily. Zatím jsme k tomu nenašli odvahu – české publikum na tenhle formát diskusí není naučené a situaci komplikuje, že soubory po představení odjíždějí domů. Ale možná je čas to zkusit… Jednu debatu po představení letos připravujeme – byť trochu jinou, nežli máte na mysli. Po odpoledním představení operky Zob, zob, Zoban si budeme povídat s Edvardem Schiffauerem a Ivanem Binarem. Pozoruhodní lidé. Přijďte.

Dobrý den, zajímalo by mě, na kolik celý festival přijde, kolik Národní divadlo festivalu účtuje za pronájem divadla, kdo to celé platí a kolik lidí je ve festivalovém týmu. Děkuji. (JH)

Náklady aktuálního ročníku se pohybují kolem pěti miliónů šesti set korun, dotace z ministerstva kultury České republiky je letos dva milióny pět set korun a od hlavního města Prahy milión sedm set tisíc korun. Pronájem a služby v Národním divadle vyjdou přibližně na milión korun (tedy v průměru sto tisíc korun na večer). Hlavní festivalový tým je dvoučlenný, mám skvělou produkční Míšu Syrovou. Letos jsme kromě toho více zapojili také Katku Jenčovou, která má na starosti vztahy s veřejností, a už po léta s námi spolupracuje grafik Robert Rytina. Pomáhají lidé z výboru Jednoty hudebního divadla, především Rudo Leška, Josef Herman, Radka Hrdinová. A letos si užívám, že jsem získala k ruce pár studentek – dobrovolnic. Každý z nás má svou práci, festival je volnočasová aktivita… Nemáme žádné profesionální zázemí, kanceláře: podlaha v mém obýváku je teď pokryta obálkami se jmény čestných festivalových hostů, anketními lístky, festivalovými skládačkami…

Proč Brno nehraje v Praze Saariaho Lásku na dálku? Kdo určuje program festivalu? (NN)

V Brně podle mě vzniklo v posledních dvou letech povícero kandidátů na festivalovou účast – nejen Láska na dálku, ale taky Carsenova inscenace Káti Kabanové nebo Radokova inscenace Modrovousova hradu a Očekávání. Všechno jsou to technicky náročné inscenace, které vyžadují dlouhou přípravu, stavbu, svícení… Navíc jsou to inscenace projektované opravdu do jednoho konkrétního prostoru Janáčkova divadla, a tak na festival absolutně nebylo reálné je převézt. Víc možná řekne Jiří Heřman na besedě, kterou s ním budeme mít v pátek 6. října od 16 hodin ve zkušebně v provozní budově Národního divadla – povídat si budeme o jeho režisérských vizích i o tom, kam pod jeho vedením směřuje soubor brněnské Janáčkovy opery. Přijďte se ho zeptat na to, co Vás zajímá!

Dobrý den. Přehlédla jsem v programu operu z Ústí nad Labem nebo se z nějakého důvodu neúčastní? Děkuji. (Alžběta Švejdová)

Dobrý den, proč letos nepřijede ústecká opera? Opravdu mě to mrzí. Nemá festival možnost divadlu nějak finančně pomoci, pokud je toto překážka? Děkuji za odpověď. (Veroslávková)

Festival má ve srovnání s jinými velkými například hudebními festivaly nižší rozpočet proto, že se na financování podílejí jednotlivá divadla, hostování pro ně každopádně není výdělečné. V Ústí nad Labem se rozhodli, že pro ně v jejich současné situaci není tenhle model únosný. Mrzí mě to též, ale pokud bychom jednomu divadlu poskytovali jiné podmínky nežli druhému, celý festival se zhroutí. Operním divadlům u nás se nežije snadno, nejen tomu ústeckému. Sedm z nich se každopádně rozhodlo, že pro ně je festival natolik důležitý, že chtějí přijet, jakkoli je to pro ně nevýnosné. Mimochodem – obrovskou motivaci vnímám v komunikaci s operním souborem košickým a banskobystrickým, ty jsou za možnost připojit se k původně jen českému opernímu festivalu velmi vděčné. A hledají všemožně způsob, jak najít prostředky, aby přijet mohly.

Dobrý den, je nám moc líto, že v Praze neuvidíme Verdiho Attilu z Opavy. Macbetha přece zná každý. Proč jednotlivé tituly nevybíráte podle toho, jak jsou nebo nejsou známé? Vždyť jste festivalem pro operní fanoušky, takže zvýšený zájem právě o méně hraná díla je víc než jistý. Děkuji předem za reakci. (Anna V.)

Hrabě Ory, Thaïs, Medea, Juro Jánošík, Dítě a kouzla, Alcina – vážně Vám připadá méně hraných děl v programu festivalu málo? Proč Macbeth a ne Atilla, na to bychom se museli zeptat v Opavě, ale já jsem docela ráda, že máme v programu i nějaké to známější dílo.

Vím, že divadlům nemluvíte do toho, s čím přijedou, ale myslím, že to je chyba. Program festivalu by měl mít nějakou dramaturgickou koncepci, řada titulů například z ostravské opery by diváky určitě zajímala víc než Hamlet, kterého známe z Metropolitní opery. Děkuji za reakci. (Pichlerová)

Vidím to úplně opačně: všechny velké činoherní nebo hudební festivaly musí mít své dramaturgy, protože musí rozhodnout už to, který soubor vůbec pozvou. Operní festival, kterého se mají právo zúčastnit všechna stálá profesionální operní divadla, má oproti nim ojedinělou možnost ponechat na vedení divadel, aby šla do konfrontace s ostatními soubory s tím, co sama považují za nejpozoruhodnější, nejvydařenější, ve svém směřování nejpodstatnější. Tedy v rámci technických limitů, o kterých už bylo psáno výše – a které samozřejmě také nejlépe znají přímo v divadlech, kde inscenace vznikly. A mimochodem: Hamlet získal nominace v anketě o nejlepší inscenaci v časopise Svět a divadlo, má dvě nominace na Thálie, představitel titulní role ji získal – umím si velmi dobře představit, že kdyby tu byla nějaká dramaturgická rada, vybrala by zrovna Hamleta…

Podle čeho jsou udělovány jednotlivé ceny a jak to bude s jejich vyhlašováním? Podle jakého klíče je sestavována porota? (operafan)

Pro letošek nám z porot zůstala jen porota kritiků – jak se festival rozrůstá, není reálné chtít po pěveckých legendách, aby viděly všechna představení. O složení poroty rozhoduje výbor Jednoty hudebního divadla – co se poroty kritiků týče, chceme, aby to byli lidé, kteří opravdu pravidelně o opeře píší. A samozřejmě to zároveň musí být lidé, kteří jsou ochotni jít na osmnáct představení v průběhu několika málo týdnů. Porota kritiků bude letos oceňovat nejen nejlepší inscenaci, ale i mimořádné ztvárnění role. A stejnou možnost dostanou i diváci: v rámci ankety budou bodovat inscenaci a nominovat interprety, kteří je zaujmou. Budeme mít tak dvě odborné a dvě divácké ceny. A ředitelka má opět šanci udělit jednu cenu bez předběžného vymezení, tedy mohu ocenit celou inscenaci, soubor, jednotlivce. Porota hlasuje po posledním představení, stejně tak výsledky ankety jsou známé samozřejmě po posledním představení. Zveřejníme následující den na tiskové konferenci. A předávat budeme na jevištích jednotlivých divadel – je to příjemná oslava, na kterou si divadla zvou své zřizovatele, chlubí se před svým domácím publikem…

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Děkuji za zájem o festival a těším se na setkávání na festivalových představeních i doprovodných akcích.

Stavovské divadlo (zdroj commons.wikimedia.org/foto Jorge Royan)

 

VIZITKA
Lenka Šaldová (3. března 1976) divadelní kritička, kurátorka v muzeu, ředitelka Festivalu Opera. Absolvovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obory bohemistika a divadelní věda, v roce 2007 zakončila doktorské studium v oboru divadelní věda disertační prací na téma Česká operní režie v šedesátých letech dvacátého století.

Od roku 2005 pracuje v Divadelním oddělení Národního muzea jako kurátorka sbírky loutek a loutkářských dekorací a sbírky rukopisů, podílela se na vzniku loutkářské expozice v Muzeu české loutky a cirkusu v Prachaticích (2006), pro nějž vytvořila řadu výstav (mimo jiné Loutkářská šatna Anny Suchardové-Brichové, Malíři Boškové z Vlachova Březí, Vodníci) a další zajišťovala produkčně. Z větších výstav: Tradiční české loutky (Tchaj-pej, 2007), Loutka – nejkrásnější dárek. Rodinná divadélka z Národního muzea (České muzeum výtvarných umění v Praze, 2008), Za oponou čeká fantazie. Loutky a rodinná divadélka ze sbírek Národního muzea (Zámek Dačice, 2015). Autorsky a produkčně se podílela na výstavě Smrt kmotřička (2014) v Českém muzeu hudby a je spoluautorkou výstavy Hudba a pohádka (2017) tamtéž.

Od poloviny devadesátých let pravidelné publikuje v odborných divadelních a hudebních časopisech, v současné době především v Divadelních novinách a v časopise Svět a divadlo.

Od roku 2001 je ředitelkou Festivalu hudebního divadla Opera.

www.festival-opera.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat