Inspirace z Británie: baletní hodiny pro budoucí maminky

Týden s tancem (56) – od 22. do 28. ledna 2018. V dnešním vydání najdete: Za kanál La Manche na hodiny baletu pro těhotné a mladé maminky, z domova pozvánky na nejbližší taneční inscenace.
Elisa Reinerio (zdroj FB E. Reinerio)

Inspirace z Británie: baletní hodiny pro budoucí maminky
Kurzy klasického i současného tance existují úplně pro každého, od taneční průpravy pro sotva odrostlá batolata, pro seniory… Ne všechny trendy k nám však zatím dorazily. S některými zajímavými vás chceme seznámit. Tanec se ve světě hojně využívá třeba v terapii neurodegenerativních onemocnění – tomu tématu se budeme rozhodně věnovat obšírněji – a stejně tak vznikají speciální výukové metody pro další skupiny. Dnes si budeme povídat s britskou tanečnicí s italskými kořeny Elisou Reinerio, která vytvořila certifikovaný taneční program pro těhotné ženy a mladé maminky: Barre&Baby. Školí nové pedagožky a popularizuje tanec jako koníček pro období, kdy většina žen od pohybových aktivit z opatrnosti spíš upouští. Možná inspiruje i u nás, protože i když se zdá, že se tančí všude, trh ve skutečnosti ještě pořád připomíná ementál.

 

Tak začněme popořádku: Kdo jsou vaše klientky? Vytváříte kurzy pro ženy, které s tancem začínají nebo ho mají jen jako koníček, nebo u vás mohou trénovat i profesionální tanečnice, které se nechtějí vzdát tance?

Chtěla jsem se podělit o výhody, které mi balet v průběhu těhotenství i po něm dal, a to se všemi ženami, které mají balet a tanec rády nebo prostě chtějí během této cesty zůstat fit a zdravé. Takže jsou hodiny převážně určené pro amatérské tanečnice nebo maminky, které nikdy předtím balet nedělaly. Nicméně i pro pokročilé nebo profesionální tanečnice jsou příležitostí k tomu, aby mohly cvičit dál v tomto životním období, kdy se tělo velmi mění, a také když se starají o malé dítě a na normální hodinu se ani nemohou dostat.

Balet jsem dělala v průběhu obou svých těhotenství i poté, jednoduše abych se udržela zdravá a mohla dál dělat to, co miluju. V době, kdy jsem byla těhotná, jsem měla kolem sebe nabídku spousty hodin jógy nebo pilates (a pořád jich spousta je), na které jsem chodila, ale ani trochu se to nepřibližovalo tréninku těla (i mysli), jak jsem to vnímala, když jsem dělala balet. Začala jsem s přáteli, a když jsem zjistila, kolik lidí z toho opravdu čerpá, začala jsem s výukou.

Jak dalece se hodiny liší od tradičního tréninku klasiky?

V určitém směru hodně, v jiném skoro vůbec: stále máme regulérní část u tyče, ovšem adaptovanou tak, aby byla pro tělo v těhotenství a po něm nejenom bezpečná, ale i prospěšná. Hodiny věnované takto těhotenství obsahují i něco jako duševní přípravu, zahrnují dechová cvičení, relaxační techniky, které budoucím maminkám pomáhají si tuhle cestu užít a připravit se na setkání s jejich děťátkem.

A v hodinách Mum&Baby se snažím povzbudit propojení mezi maminkami a dětmi: to je pro naše hodiny hodně klíčové… Koneckonců tančíme s dítětem blízko u sebe. Je to kouzelné.

Ale pokud je člověk alespoň pokročilý tanečník, nestačí dál chodit na normální trénink a intuitivně se rozhodnout, kdy přestat s tím kterým cvikem? (Každé tělo je jiné, ale znám tanečnice, které protrénovaly prakticky celé těhotenství a neublížily si.)

To ano, sama jsem chodila na normální tréninky ještě pár týdnů před porodem. Ale ne každý se na to cítí nebo vůbec může… Mohou chtít nebo potřebovat zpomalit… Čím se Barre&Baby hodiny pro těhotné liší od běžných hodin klasiky, je to, že se soustředí na pohyby, které jsou skutečně bezpečné nebo nápomocné pro měnící se tělo, a jak už jsem říkala, pracuje se relaxačními technikami jako přípravou na porod.

Některé prvky jako skoky nebo vícečetné piruety asi snadno na tréninku vyhodnotíme jako nebezpečné a nebudeme je dělat, ale co dalšího, podle vaší zkušenosti, může ženě uškodit?

Jednak chci zdůraznit, že cvičení v těhotenství je hodně důležité a klasický baletní trénink může být jako forma cvičení velmi užitečný, tedy pokud budoucí matka ví, čemu se vyhnout nebo na co si dát pozor. Během těhotenství prochází tělo obrovskou proměnou: ztěžuje se dýchání, protože v těle je pro nádech méně prostoru; hormony relaxin a progesteron uvolňují tělo, takže si maminky mohou najednou připadat víc flexibilní, hrozí jim ale větší nebezpečí, že protahování přetáhnou; je potřeba najít nový správný postoj a vyrovnání těla.

Pokud nastávající maminky tančily už několik let, jejich tělo se novému vývoji na téhle cestě přizpůsobí, ale některé dřív běžné pohyby mohou být nepohodlné… Třeba i stát pevně v páté pozici může být problém, protože rostoucí dítě tlačí na pánev. A pokud maminky s baletem teprve začínají, všechny otevřené pozice jsou pro ně nové, takže je potřeba vést je k tomu, aby si pohyby přizpůsobily jen tak, jak je jim to příjemné, a nepřetáčely (takže u začínající maminky bude třeba pátá pozice vypadat spíš jako třetí pozice).

Barre&Baby – certifikovaný taneční program pro těhotné ženy a mladé maminky (zdroj FB Barre&Baby / foto Diana Pavlova)

Proč by vlastně měla budoucí maminka začínat s klasickým baletem, pokud ho nikdy nedělala? Co může z klasické techniky získat?

Je toho mnoho! Balet je zdroj fyzické i psychické síly: pomáhá tělu se zpevnit a zesílit, zapojuje všechny svaly a části těla, od nohou (správné držení těla je v těhotenství nesmírně důležité a začíná už tím, že se žena správně postaví) po prsty u rukou. Zlepšuje flexibilitu a otevřenost pánevní oblasti, dobře připravuje tělo na změny, kterými prochází při těhotenství a porodu. Pohyb podporuje cirkulaci krve v organismu, pomáhá redukovat křeče v nohou a naopak vytvářet prostor pro rostoucí děťátko. A spolu s uklidňující a relaxační hudbou pomáhá i k psychickému uvolnění a pozitivnímu naladění.

Tanec také vytváří hluboké pouto k dítěti. Když žena při tanci objevuje svoje tělo, víc věří svým smyslům a je jaksi schopná jít víc do svého nitra i ke svému dítěti. Napojení na vlastní tělo dodává vnitřní sílu a podporuje intuici, což všechno vede k snazšímu porodu. Balet může pomoci zformovat pouto mezi matkou a dítětem, které bude pevné po celý život.

Na fotografiích z hodin jsou matky, které skutečně cvičí s dětmi v nejužším kontaktu, v nejrůznějších nosítkách a podobně. Není to trochu moc limitující? Jak si poradit s přesunem váhy, jak pořádně udělat port de bras…?

Pokud dítě nosíte bezpečně a pohodlně, tak třeba práce s váhou se o mnoho neliší od toho, jak to bylo v těhotenství. Tělo se dokáže zázračně přizpůsobit. Jsme fyziologicky uzpůsobeny k tomu, abychom dítě chovaly u sebe, takže naše tělo je dostatečně chytré na to, aby se adaptovalo i na novou váhu dítěte, které nosíme. Kouzlo tance s dítětem spočívá také v tom, že vypracovává schopnost těla neustále přizpůsobovat měnícímu se těžišti. Na tom v našich hodinách pracujeme hodně, nejen po stránce fyzické, ale i psychické. Hledáme během hodiny novou rovnováhu, stejně tak v životě, když jsme nově matkami. Samozřejmě ne všechny pohyby jsou vhodné, některé mohou být zakázány. Ale tělo je mnohem přizpůsobivější, než si myslíme.

Barre&Baby – certifikovaný taneční program pro těhotné ženy a mladé maminky (zdroj FB Barre&Baby / foto Diana Pavlova)

Jak se jako lektorka vyrovnáváte s rozdílnou fyzickou kondicí svých klientek? Rozdíly jsou určitě velké.

Vždycky se je snažím povzbudit v tom, aby poslouchaly svoje tělo: některé jsou zdatnější, protože měly předtím větší praxi, ale zase i v tomhle případě je neuvěřitelné, jak rychle se tělo přizpůsobuje a jak rychle dokáže zesílit. A naše hodiny jsou místem pro „výživu“ těla, není to žádná soutěž o to, kdo vydrží déle balancovat v póze nebo kdo zvedne nohu výš… Je to příležitost, aby ženy objevily svoje (nové) tělo a propojily se s ním. Každá maminka pracuje na své kondici a síle, ale bez posuzování nebo tlaku zvenčí.

Z jakých dalších technik nebo systémů čerpáte inspiraci?

Dělala jsem klasický balet i současný tanec, oba dva ty světy jsou moje vášeň a oba v hodinách propojuji. Jinak hodně cvičím jógu a také systém Garuda Barre Method, který zase propojuje tanec a jógu, to mi zase pomáhá najít pro maminky cviky, které jim uleví od různých bolestí, a také to pomáhá do hodin vnést trochu duchovního nádechu.

Tanci se věnujete už hodně dlouho, učila jste na baletní škole, ale vaše profese vás nakonec od tance odvedla. Neuvažovala jste o tom se vrátit a věnovat se mu ještě úplně naplno?

Dlouho jsem snila o tom, že budu baletkou, o práci v divadle. Balet byl moje vášeň, ale byl to současně i můj největší strach: nikdy jsem nebyla tak dobrá, aby mě čekala kariéra ve světě baletu s jeho soutěživou atmosférou a přísným režimem. Chtěla jsem mít taky další život, velkou rodinu a bála jsem se, že když půjdu za svou taneční vášní, tak se mi tenhle sen nesplní. Takže jsem tancovat nepřestala, ale vystudovala jsem ekonomii, a když jsem poznala svého současného manžela a on se stěhoval do Londýna, rozhodla jsem se, že půjdu s ním a poohlédnu se po práci v marketingu. Tím vlastně moje cesta v tanci skončila, nechala jsem baletu, ani jsem nebyla schopná chodit na baletní představení, protože jsem tím trpěla. A začala jsem dělat jógu.

Když se mi za osm let narodilo druhé dítě, začala jsem chodit na hodiny, které v sousedství vedla moje kamarádka, bylo to spíš pro zábavu, chtěla jsem vědět, kolik si toho ještě pamatuji, a už při prvním rozehřívacím plié jsem věděla, že teď už nikdy nechci přestat. A nepřestala jsem. V té době jsem už učila jógu pro těhotné a maminky a pomalu jsem začala přemýšlet o tom, jak obojí zkombinovat, znalosti z jógy s klasickým baletním tréninkem. A tak se narodil projekt Barre&Baby. Teď cítím, že dělám to, čemu jsem vždycky věřila: ne jen dělat balet dostupný každému, ale současně podporovat ženy v životní etapě, ve které dochází k největším změnám, a také tak můžu pomoct vytvořit láskyplný začátek života tolika lidským bytostem, jak je to jen možné.

www.barreandbaby.com


Programové tipy

Ostrava 1. února: do Cooltour Ostrava míří se svým souborem choreograf Jarkko Mandelin, který je tu na rezidenci a povede také dvoudenní workshop. Představí ale i svou choreografii, Beneath a Falling Sky. Nechal se ovlivnit dílem slavného finského filmového režiséra Aki Kaurismäkiho a vytvořil choreografii k výstupům, kde citlivé a láskyplné vztahy mezi lidmi se zdají být věčné a velmi důležité. „Prostor funguje jako základna pro tanec a rozhovor těla. Tanečníci netančí unisono – jenom jako sólisté, kteří sdílejí stejná gesta a okamžiky při společném kontaktu. Tyto situace, tyto rozhovory těla sledují ostatní tanečníci na jevišti a diváci v hledišti,“ popisují organizátoři. Jarkko Mandelin (Finsko) studoval tanec v baletní škole a choreografii v Divadelní akademii v Helsinkách. Je zakladatelem a uměleckým ředitelem společnosti Kinetic Orchestra, založené v roce 2009, která se zabývá současným tancem a která má své sídlo v Helsinkách.

Jarkko Mandelin (zdroj FB MOVE Ostrava)

Praha, Studio ALTA: hlásí premiéru na 29. ledna. Anne-Francoise Joseph, Kateřina Dvořáková: Báby. Autorská inscenace o tom, jak se dvě mladé ženy vyrovnávají se svým starým já. Anotace napovídá: „Cítím, že stárnu. Čistě fyzicky – dělají se mi vrásky, sesychá mi kůže, našla jsem si šedivej vlas… Já s tím nemám problém u druhých, líbí se mi zralý ženský, fascinuje mě, když mají ve tváři vepsanej nějakej příběh. Ale co tam proboha teď můžu mít vepsaný já?!“ Původně plánovaná premiéra se však z vážných důvodů ruší a nebude realizována.

Anne-Francoise Joseph, Kateřina Dvořáková: Báby – vizuál (zdroj altart.cz)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat