Inspirace z Británie: baletní hodiny pro budoucí maminky

  1. 1
  2. 2
Týden s tancem (56) – od 22. do 28. ledna 2018. V dnešním vydání najdete: Za kanál La Manche na hodiny baletu pro těhotné a mladé maminky, z domova pozvánky na nejbližší taneční inscenace.
Elisa Reinerio (zdroj FB E. Reinerio)

Inspirace z Británie: baletní hodiny pro budoucí maminky
Kurzy klasického i současného tance existují úplně pro každého, od taneční průpravy pro sotva odrostlá batolata, pro seniory… Ne všechny trendy k nám však zatím dorazily. S některými zajímavými vás chceme seznámit. Tanec se ve světě hojně využívá třeba v terapii neurodegenerativních onemocnění – tomu tématu se budeme rozhodně věnovat obšírněji – a stejně tak vznikají speciální výukové metody pro další skupiny. Dnes si budeme povídat s britskou tanečnicí s italskými kořeny Elisou Reinerio, která vytvořila certifikovaný taneční program pro těhotné ženy a mladé maminky: Barre&Baby. Školí nové pedagožky a popularizuje tanec jako koníček pro období, kdy většina žen od pohybových aktivit z opatrnosti spíš upouští. Možná inspiruje i u nás, protože i když se zdá, že se tančí všude, trh ve skutečnosti ještě pořád připomíná ementál.

 

Tak začněme popořádku: Kdo jsou vaše klientky? Vytváříte kurzy pro ženy, které s tancem začínají nebo ho mají jen jako koníček, nebo u vás mohou trénovat i profesionální tanečnice, které se nechtějí vzdát tance?

Chtěla jsem se podělit o výhody, které mi balet v průběhu těhotenství i po něm dal, a to se všemi ženami, které mají balet a tanec rády nebo prostě chtějí během této cesty zůstat fit a zdravé. Takže jsou hodiny převážně určené pro amatérské tanečnice nebo maminky, které nikdy předtím balet nedělaly. Nicméně i pro pokročilé nebo profesionální tanečnice jsou příležitostí k tomu, aby mohly cvičit dál v tomto životním období, kdy se tělo velmi mění, a také když se starají o malé dítě a na normální hodinu se ani nemohou dostat.

Balet jsem dělala v průběhu obou svých těhotenství i poté, jednoduše abych se udržela zdravá a mohla dál dělat to, co miluju. V době, kdy jsem byla těhotná, jsem měla kolem sebe nabídku spousty hodin jógy nebo pilates (a pořád jich spousta je), na které jsem chodila, ale ani trochu se to nepřibližovalo tréninku těla (i mysli), jak jsem to vnímala, když jsem dělala balet. Začala jsem s přáteli, a když jsem zjistila, kolik lidí z toho opravdu čerpá, začala jsem s výukou.

Jak dalece se hodiny liší od tradičního tréninku klasiky?

V určitém směru hodně, v jiném skoro vůbec: stále máme regulérní část u tyče, ovšem adaptovanou tak, aby byla pro tělo v těhotenství a po něm nejenom bezpečná, ale i prospěšná. Hodiny věnované takto těhotenství obsahují i něco jako duševní přípravu, zahrnují dechová cvičení, relaxační techniky, které budoucím maminkám pomáhají si tuhle cestu užít a připravit se na setkání s jejich děťátkem.

A v hodinách Mum&Baby se snažím povzbudit propojení mezi maminkami a dětmi: to je pro naše hodiny hodně klíčové… Koneckonců tančíme s dítětem blízko u sebe. Je to kouzelné.

Ale pokud je člověk alespoň pokročilý tanečník, nestačí dál chodit na normální trénink a intuitivně se rozhodnout, kdy přestat s tím kterým cvikem? (Každé tělo je jiné, ale znám tanečnice, které protrénovaly prakticky celé těhotenství a neublížily si.)

To ano, sama jsem chodila na normální tréninky ještě pár týdnů před porodem. Ale ne každý se na to cítí nebo vůbec může… Mohou chtít nebo potřebovat zpomalit… Čím se Barre&Baby hodiny pro těhotné liší od běžných hodin klasiky, je to, že se soustředí na pohyby, které jsou skutečně bezpečné nebo nápomocné pro měnící se tělo, a jak už jsem říkala, pracuje se relaxačními technikami jako přípravou na porod.

Některé prvky jako skoky nebo vícečetné piruety asi snadno na tréninku vyhodnotíme jako nebezpečné a nebudeme je dělat, ale co dalšího, podle vaší zkušenosti, může ženě uškodit?

Jednak chci zdůraznit, že cvičení v těhotenství je hodně důležité a klasický baletní trénink může být jako forma cvičení velmi užitečný, tedy pokud budoucí matka ví, čemu se vyhnout nebo na co si dát pozor. Během těhotenství prochází tělo obrovskou proměnou: ztěžuje se dýchání, protože v těle je pro nádech méně prostoru; hormony relaxin a progesteron uvolňují tělo, takže si maminky mohou najednou připadat víc flexibilní, hrozí jim ale větší nebezpečí, že protahování přetáhnou; je potřeba najít nový správný postoj a vyrovnání těla.

Pokud nastávající maminky tančily už několik let, jejich tělo se novému vývoji na téhle cestě přizpůsobí, ale některé dřív běžné pohyby mohou být nepohodlné… Třeba i stát pevně v páté pozici může být problém, protože rostoucí dítě tlačí na pánev. A pokud maminky s baletem teprve začínají, všechny otevřené pozice jsou pro ně nové, takže je potřeba vést je k tomu, aby si pohyby přizpůsobily jen tak, jak je jim to příjemné, a nepřetáčely (takže u začínající maminky bude třeba pátá pozice vypadat spíš jako třetí pozice).

Barre&Baby – certifikovaný taneční program pro těhotné ženy a mladé maminky (zdroj FB Barre&Baby / foto Diana Pavlova)

Proč by vlastně měla budoucí maminka začínat s klasickým baletem, pokud ho nikdy nedělala? Co může z klasické techniky získat?

Je toho mnoho! Balet je zdroj fyzické i psychické síly: pomáhá tělu se zpevnit a zesílit, zapojuje všechny svaly a části těla, od nohou (správné držení těla je v těhotenství nesmírně důležité a začíná už tím, že se žena správně postaví) po prsty u rukou. Zlepšuje flexibilitu a otevřenost pánevní oblasti, dobře připravuje tělo na změny, kterými prochází při těhotenství a porodu. Pohyb podporuje cirkulaci krve v organismu, pomáhá redukovat křeče v nohou a naopak vytvářet prostor pro rostoucí děťátko. A spolu s uklidňující a relaxační hudbou pomáhá i k psychickému uvolnění a pozitivnímu naladění.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář