Kam na tanec v červenci a co na konci sezony plánují tanečníci z českých souborů?

Týden s tancem (27) - od 5. do 11. července 2017. V dnešním vydání najdete: Prázdninová anketa – 1. část. Za tancem na zámek: festival KoresponDance 2017. Další tanec v červenci: festival Nultý bod. A krátce ze zahraničí: Mezinárodní choreografická soutěž v Hannoveru.
ilustrační foto (zdroj FB DekkaDancers)

 

Prázdninová anketa – 1. část
Abychom zakončili sezonu s nadhledem a lehce, dáváme slovo některým sólistům našich baletních souborů. Sezona sice končí či už oficiálně skončila, ale mnoho aktivit ještě pokračuje mimo divadlo. Jak se tanečníci cítí po právě uplynulé sezoně a jaké mají plány na léto? Připravili jsme pro ně anketu.

1) Co bylo vaším největším zážitkem v uplynulé sezoně?
2) Jak budete trávit divadelní prázdniny?

Na anketní otázky dnes odpovídají sólisté baletního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni.

Mami Hagihara
1) Bylo jím Labutí jezero (poznámka redakce: Mami Hagihara je členkou DJKT od roku 2016 a alternuje dvojroli Odetty/Odilie). Je to největší role mého života, ze všech zkoušek a představení jsem se toho naučila opravdu hodně. Pokaždé si představení užívám víc a víc.

2) Strávím ten čas společně s rodinou a přáteli v Japonsku, abych pro sebe udělala něco jako pro lidskou bytost.

Hagihara Mami (zdroj DJKT)

Jarmila Dycková
1) Největším tanečním zážitkem uplynulé sezony bylo určitě tančit premiéru Labutího jezera v dvojroli Odetty a Odilie a premiéra Slečny Julie, na kterou máme hezké ohlasy. V osobním životě určitě tandemový seskok a zásnuby.

2) O prázdninách navážu na zážitek z osobního života a užiju si je svojí svatbou a to hned dvojitou. (smích)

Dycková Jarmila (zdroj DJKT)

Miroslav Hradil
1) Za nejkrásnější zážitek uplynulé sezony by se dal považovat moment, kdy nejmladší syn Benjamín poprvé vystoupil v roli Olivera Twista ve stejnojmenném představení našeho souboru. Navíc se v tomto představení setkáváme společně. Stejně tak jako jsou pro mě zážitkem všechna dobrá a povedená představení.

2) Divadelní prázdniny předpokládám strávím převážně odpočinkem, společnou dovolenou u moře s rodinou a pravděpodobně i na nějaké to letní taneční vystupování také dojde.

Hradil Miroslav (zdroj DJKT)

Plus za Národní divadlo první respondent Ondřej Vinklát
1) Zážitků, které stály za to, bylo opravdu hodně. Určitě ale musím zmínit představení, které jsme jako DekkaDancers připravili pro Lékaře bez hranic. Vybralo se 115.000 Kč na misi v Jižním Súdánu. A jeden z dalších úžasných zážitků byl výlet do Drážďan na představení Batsheva Dance Company Venezuela.

2) Budu pracovat na nové premiéře DekkaDancers Poslední večeře, ale čas na odpočinek si určitě najdu.

Ondřej Vinklát (zdroj ND Praha / foto Pavel Hejný)

 

Za tancem na zámek: Festival KoresponDance 2017
Pátý ročník mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla KoresponDance 2017 se uskuteční od 7. do 10. července v zámeckém areálu ve Žďáru nad Sázavou. Organizátorem je Centrum choreografického rozvoje Se.s.ta. Vystoupit se chystají umělci ze tří kontinentů a na diváky čekají čtyři světové premiéry: francouzsko-maďarského choreografa Josefa Nadje, seskupení Jean Gaudin & Sebastian Fournier & Žďáráček, autorů Billy Mullaney & Niels Weijer a skupiny VerTeDance a Halky Třešňákové. Pátý ročník festivalu KoresponDance se zapojuje do Roku českého baroka, a tak se v jeho rámci bude také o baroku diskutovat.

Premiéra Jeana Gaudina a Sébastiana Fourniera Everything is nice in Paradise se odehraje v rozlehlém opuštěném barokním sklepení žďárského zámku, které se naplní barokní hudbou českého skladatele Jana Dismase Zelenky a diváky. Oživeno zpěváky z místního pěveckého sboru Žďáráček a francouzského sboru pod taktovkou kontratenora Sébastiena Fourniera za doprovodu tanečníků Rity Gobi z Budapešti a Jany Terakové z Paříže se stane dějištěm choreografické fresky Jeana Gaudina. Půjde spíš o site-specific projekt než inscenaci, která by byla přenositelná do jiného prostoru.

Josef Nadj, francouzský tanečník a choreograf s kořeny v Srbsku, představí obnovenou premiéru choreografie Penzum, ve kterém účinkuje spolu s kontrabasistkou Joëlle Léandre. Vystoupení inspirované deníkem maďarského básníka Joszefa Atiily, který byl nešťastně zamilován do své psychoanalytičky Flory Kazmutzy, slibuje příběh plný lásky a boje s těžkou duševní chorobou, se kterou se musel ve svém životě potýkat. Billy Mullaney a Niels Weijer uvedou nový projekt A Corridor Piece Niels, jejich spolupráce se datuje od loňského léta ve Žďáru, kdy je spojila choreografická platforma Fillimit. Zavázali se, že si budou jeden druhého pamatovat přesně tak, jak se poznali, zavázali se, že pro sebe navzájem zůstanou stejní. To je námětem jejich díla, které bude konfrontovat prostor, čas a vzpomínky.

Halka Třešňáková a Veronika Knytlová z VerTeDance uvedou v premiéře představení Heroin West, v němž si pohrávají s tématem divokého západu, kovbojky a ženy svůdnice/matky/hrdinky. Halka Třešňáková v roli režisérky a choreografky a Veronika Knytlová jako interpretka. Výchozí inspirací Heroin West jsou konkrétní obrazy známé z westernů, které autorky hodlají dovést do fyzického extrému: square dance v přeplněném saloonu, tasení zbraně, žvýkání tabáku, fyzická práce s koltem u pasu, opojení alkoholem, jízda na koni, klobouk na hlavě…

Český soubor Handa Gote připraví instalaci a performanci na motivy inscenace Mutus Liber. Lola Lince Experimental Dance Company z Mexika uvede představení Studies and Fragments on Dreams I–III. Pracuje s kontrasty, jakými jsou světlo a stíny, noc a den, bdění a spánek, typické nejen pro období baroka, ale i pro lidskou mysl. Studie a fragmenty snů nabízejí volný průchod fantazii umělce i diváka, který ho pozoruje.

Choreografka Maria Muñoz přiveze představení Bach. Známý cyklus skladeb Dobře temperovaný klavír Johanna Sebastiana Bacha ji inspiroval k tvorbě performance, která spojuje barokní hudbu a současný tanec. Britská performerka Oona Doherty se v představení Hope Hunt into Lazarus vydává na cestu Irskem, kterým prochází, aby odhalila dopady nezaměstnanosti, ekonomické krize a občanské války. Představení na pomezí tance a fyzického divadla se odehraje za doprovodu barokní skladby Miserere Gregoria Allegriho. A v programu jsou připraveny ještě další projekty na pomezí tance, divadla či nového cirkusu.

Nechybí ani ryze hudební část. Kontratenor, sbormistr a dirigent Sebastien Fournier, který je dlouholetým spolupracovníkem festivalu KoresponDance, je interpretem barokní a současné hudby a zakladatelem barokního sboru Sprezzatura, jehož cílem je zpřístupnit barokní hudbu široké divácké obci. V roce 2010 reprezentoval Francii na Světové výstavě v Pekingu a od té doby pravidelně spolupracuje s mezinárodním kulturním centrem Yishu 8. Tento rok uvede v Muzeu Nové Generace, součásti zámeckého areálu, sólový koncert se skladbami středověku a renesance. Uskuteční se také koncert Francouzsko-české hudební akademie Telč.

Doprovodný program zahrnuje nejen choreografické semináře a ateliéry pro profesionály i publikum, diskuse a prezentace projektů Škola tančí, ale také například kulatý stůl Barokní kořeny v tanci a architektuře. K hlavním tématům, jež Se.s.ta zkoumá, patří propojení tance a architektury, hlavně skrze jejich prvky opakování. Letos jsou v České republice předmětem zájmu její barokní kořeny. Kulatý stůl má shromáždit choreografy festivalu, kteří mají vztah k architektuře a kteří ve své tvorbě používají barokní principy, hosty budou rovněž architekti. (Debata je otevřená pro všechny zájemce.)

 

Další tanec v červenci: festival Nultý bod
Tento červenec proběhne devátý ročník Mezinárodního festivalu Nultý bod, který každé léto do Prahy přiváží domácí i mezinárodní divadelní soubory, jež ve své tvorbě přesahují umělecké žánry, ale jejich hlavním výrazovým prostředkem zůstává stále tanec a pohybové divadlo. Festival proběhne od 17. do 23. července. Jako každý rok se bude i letos festival odehrávat především v Divadle v Celetné. K této již tradiční lokaci přibydou také nová místa. Pětadvacetihodinová performance Momentum od souboru Tantehorse bude k vidění u nově otevřené Werichovy vily a improvizace španělské performerky Lali Ayguadé proběhne u instalace Titáni autorky Emilie Benes Brzezinski u Musea Kampa.

Devátý ročník tohoto festivalu zahájí německý tvůrce a vášnivý fotograf Volker Gerling s představením Portraits in Motion, které sklidilo úspěch na festivalu Edinburgh Fringe. Do Prahy se vrátí španělský tanečník a choreograf Daniel Abreau s projektem Cabeza, který balancuje na hranici mezi vizuálním divadlem, tancem a instalací.

Severskou tvorbu v programu zastoupí islandská představitelka současného pohybového divadla Bára Sigfúsdottir, která uvede své sólo The Lover. Z divadelního prostředí zavede španělská tanečnice Lali Ayguadé diváky ke vstupu do Musea Kampa, kde vytvoří třicetiminutovou improvizaci.

V programu nechybí zástupci české umělecké scény: Fragmenty milostných obrazů na pomezí výstavy a divadla od Spitfire Company a již zmiňovaná pětadvacetihodinová butó performance tanečnic Miřenky Čechové a Sabine Seume, Momentum od Tantehorse.

 

Krátce ze zahraničí: Mezinárodní choreografická soutěž v Hannoveru
V červnu se konal již třicátý první ročník populární choreografické soutěže v Hannoveru, do které bylo letos přihlášeno dvě stě čtyřicet devět děl choreografů padesáti dvou různých národností. Do soutěžní přehlídky postoupilo devatenáct choreografií a byly uděleny tři hlavní ceny.

V mezinárodní porotě zasedali zástupci současných tanečních souborů i kamenných divadel: Stephen Delattre, ředitel Delattre Dance Company, Katrín Hall, ředitelka dánské GöteborgsOperans Danskompani, Nanine Linning z Dance Company Nanine Linning/Theater Heidelberg, známý choreograf Jörg Mannes, ředitel baletu v Staatsoper Hannover, Garry Stewart, ředitel Australian Dance Theatre, Richard Wherlock, ředitel Ballett Basel, Ed Wubbe, ředitel Scapino Ballett Rotterdam.

Ocenění putují mimo evropské břehy:
1. cena: choreografie Arba, Nicole Caruana, USA
2. cena + Cena publika: Decipher, Mohamad Sufri Juwahir, Singapur
3. cena + Cena kritiky: Watcher, Hung-Chung Lai, Taiwan
a uděleno bylo ještě několik dalších zvláštních ocenění.

Bez zajímavosti nejsou ani odměny: k první ceně se váže 6.000 euro, ke druhé 3.000 euro, ke třetí 2.000 euro, k Ceně kritiky 1.500 euro a Ceně publika 1.000 euro.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat