Když se práce stane vášní. Ptali jste se basisty Davida Nykla

  1. 1
  2. 2

Milá Ivo, na vaši první otázku jsem již odpověděl výše a co se týče prvního představení v Janáčkově divadle, pokud se nepletu, byla to role Angelottiho v Pucciniho Tosce pod taktovkou Jana Zbavitele. Jako studijní materiál jsem dostal video z představení, kde byla ale téměř tma, a tak má jediná šance byla aranžovací zkouška hodinu před představením. Naštěstí vše dobře dopadlo, adrenalin je nakonec u téhle role důležitý a já se těšil, až si budu moci svou první roli pro změnu nazkoušet. Mou první premiérou, kterou jsem v Janáčkově divadle včetně zkoušek absolvoval, byl Muž v okně v Martinů Juliettě.

Dobrý den, pane Nykle, ve vašem životopise jsem se dočetla, že se pěvecky školíte u Evy Randové. Jak často za ní jezdíte, jak si s ní rozumíte a co všechno vám to přináší? Měla jsem ji jako zpěvačku opravdu hodně ráda… (Marta Železná)

Dobrý den, paní Železná, s paní Randovou jsem se seznámil v roce 2012 a jsem za to moc rád. Od první chvíle jsem měl k ní veliký respekt a zároveň jsem cítil, že jsem v dobrých rukou. Její umanutost (v dobrém slova smyslu) a energie je obdivuhodná. Ve svém věku dokáže učit devět hodin denně s maximálním nasazením. Nebojí se nazývat věci pravými jmény, odkrývat problémy, které vnímá, a jde si za tím hlava nehlava. I vzhledem k tomu, že od mládí sportovala, má v sobě jistou bojovnost, a to je mi hodně blízké. Vídám se s ní tak často, jak to jen jde, když se zadaří, je to jednou až dvakrát za měsíc. Ze společné práce ale čerpám stále. Co mě mrzí, je, že jsem ji nikdy neviděl a neslyšel na vlastní oči na jevišti.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!

Děkuji srdečně za vaši přízeň a přeji všem hodně zdraví a energie!

VIZITKA
David Nykl je sólistou Janáčkovy opery Národního divadla v Brně od roku 2008. Po studiu zpěvu na Pražské konzervatoři pod vedením Luďka Löbla absolvoval pěvecké kurzy Renata Brusona v italské Sieně. Od roku 2012 se věnuje studiu operního zpěvu soukromě u Evy Randové. S úspěchem se zúčastnil několika mezinárodních pěveckých soutěží, je laureátem Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Již v průběhu studií vystoupil ve Státní opeře v roli Simona (Joplin – Treemonisha) v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Během studia na Pražské konzervatoři nastudoval role Publia (La clemenza di Tito) a Figara (Figarova svatba). Od roku 2006 vystupuje jako Masetto (Don Giovanni) v rámci Opery Mozart ve Stavovském divadle v Praze, od roku 2015 také jako Leporello.

V Janáčkově opeře Národního divadla Brno nastudoval například role Angelottiho (Tosca), Doktora Grenvila (La traviata), Muže v okně (Julietta), Basilia (Lazebník sevillský), Alidora (La cenerentola) nebo Figara (Figarova svatba). Od roku 2009 je pravidelným hostem v Národním divadle v Praze (Hry o Marii, Rinaldo, Gloriana, Don Giovanni, Pád Arkuna, Slavík). Od roku 2013 hostuje také v Divadle J. K. Tyla v Plzni, kde nastudoval role Mefista (Faust a Markétka) a Kašpara (Čarostřelec), a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (Andrea Chénier, La clemenza di Tito). Pravidelně vystupuje také se souborem Musica Florea, se kterým se představil mimo jiné jako Publio Valerio v novodobé premiéře opery Costanza e Fortezza Johanna Josepha Fuxe.

Během své profesionální činnosti spolupracoval s dirigenty jako Jiří Bělohlávek, John Fiore, Vladimir Jurowski, Václav Luks, Marek Štryncl, Tomáš Brauner, Oliver Dohnányi, Peter Feranec, Jakub Klecker, Jaroslav Kyzlink, Ondrej Olos, Caspar Richter, Vojtěch Spurný, Leoš Svárovský, Jiří Štrunc, Stanislav Vavřínek a s režiséry jako je Jiří Heřman, Dominik Neuner, B. Klimo, Bruno Berger – Gorski, Petr Forman, A. Jahns, Jiří Nekvasil, Martin Kukučka, Tomáš Pilař, Rocc a Lukáš Trpišovský. Vystoupil v rámci prestižních mezinárodních festivalů, jako je Janáček Brno, Pražské jaro, Smetanova Litomyšl a Wexford Opera Festival.
(zdroj: ndbrno.cz)

www.ndbrno.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat