Klasická hudba ve věku „Me Too“

  1. 1
  2. 2
  3. 3
V poslední době jsme mohli sledovat mnoho medializovaných případů obvinění ze sexuálního obtěžování. V řadě zemí se spolu s touto vlnou rozšířilo hnutí „Me Too“ které se zrodilo na podzim roku 2017 v reakci na skandál vlivného filmového producenta Harveyho Weinsteina. Ten byl obviněn několika desítkami žen ze sexuálního obtěžování, následkem čehož byl Weinstein obžalován a postaven před soud. Hnutí „Me Too“ se postupně rozšířilo do všech oblastí světové kultury a výjimkou není ani oblast klasické hudby. Typické pro dnešní dobu rychlých informací je, že většina obviněných ztrácí svou uměleckou nebo společenskou pozici takřka do druhého dne.
James Levine (archiv OP)

Frázi „Me Too“ poprvé použila v kontextu sexuálního obtěžování americká sociální aktivistka Tarana Burke v roce 2006, teprve během Weinsteinova případu z roku 2017 ji však rozšířila herečka Alyssa Milano. „Me Too“ se rychle rozšířilo z kontextu médií a modelingu do oblasti církevních organizací, pedagogických institucí, politiky, sportu, medicíny, armády, vědeckého prostředí, ale i klasické hudby, opery a tance.

Kariéra amerického dirigenta a klavíristy Jamese Levina byla nalomena ze dne na den poté, co deník New York Times publikoval 2. prosince 2017 obvinění čtyř mužů ve věku 40 až 60 let, vypovídajících o dlouhodobém sexuálním zneužívání, kterého se na nich Levine dopustil. V době, kdy ke zneužívání došlo, jim bylo 16 až 20 let. Den po publikaci rozvázala s Levinem veškeré pracovní vztahy Metropolitní opera v New Yorku (MET) a přes petici zaměstnanců opery, stavějících se v dirigentův prospěch, zrušila jeho účast na všech plánovaných představeních. Obdobně pokračoval Bostonský symfonický orchestr (BSO) či Ravinia Festival.

Dne 21. prosince 2017 byly zveřejněny výpovědi čtyř žen, které uvedly, že je sexuálně obtěžoval švýcarský dirigent Charles Dutoit. Postupně je následovalo dalších šest žen s podobnými zkušenostmi, tj. případy, které se postupně děly od 70. let během Dutoitových zájezdů v USA, Kanadě i Evropě. Ženy se ve svých výpovědích shodly na agresívním sexuálním nátlaku ze strany dirigenta a jedna z vypovídajících žen obvinila Dutoita ze znásilnění.

Charles Dutoit (foto Robert Ghement)

Brzy po prvních nařčeních Dutoita reagovala newyorská MET. Následovala však řada dalších obvinění o Dutoitově nevhodném chování v době, kdy byl pravidelným hostujícím dirigentem BSO.

Vedení BSO sice reagovalo na situaci tvrzením, že v době Dutoitova působení od roku 1981 neobdrželo žádné stížnosti, vzalo však Dutoitovi čestný titul, který mu udělilo roku 2016 a přerušilo s ním veškeré pracovní závazky s oficiálním prohlášením: „Bostonský symfonický orchestr se zavazuje k zásadě nulové tolerance vůči každému, kdo projevuje nevhodné chování na pracovišti, a chování, které je v rozporu s těmito základními hodnotami, bude vždy řešeno se závažnými důsledky.“ V březnu 2018 oznámil BSO, že jeho vyšetřovatelé shledali všechny obvinění jako „hodnověrná“, a že dotyčné ženy „důvěryhodně popsaly incidenty v 80. a 90. letech, kdy se staly oběťmi sexuálního zneužití panem Dutoitem“.

V lednu 2018 vzrostl počet žen, obviňujících Dutoita ze sexuálního obtěžování, z původního počtu na deset. Tehdy Dutoit rezignoval na pozici uměleckého ředitele a šéfdirigenta Royal Philharmonic Orchestra (RPO) poté, co mluvčí RPO již v prosinci 2017 oznámili, že po dohodě s Dutoitem budou zrušeny všechny jeho závazky vůči orchestru. Vzor RPO a BSO následovaly orchestry San Francisco Symphony, New York Philharmonic, Philadelphia Orchestra (PO), který též zrušil jeho titul čestného dirigenta, Sydney Symphony Orchestra a Chicago Symphony Orchestra.

Joe Kluger, prezident PO uvedl, že o Dutoitově „nevhodném flirtování“ se všeobecně vědělo, ale nikdo tyto záležitosti za dobu jeho působení nevynesl na veřejnost. Dutoit nařčení komentoval: „Neformální fyzický kontakt je ve světě umění běžným jevem coby projev vzájemného přátelství. Tato vážná obvinění, čítající násilí a nucený fyzický kontakt, absolutně nejsou založená na pravdě.“

Peter Martins (zdroj YouTube)

Taktéž choreograf Peter Martins byl v lednu 2018 obviněn tanečníky z New York City Ballet (NYCB) ze zneužívání svého postavení, kdy vystavoval své podřízené fyzickým i sexuálním nátlakům, a to podle řady výpovědí od roku 1983. Jednou z žalobkyň byla Wilhelmina Frankfurt, někdejší balerína v NYCB a pozdější pedagožka tance, která mimo jiné uvedla: „Jsem obětí Martinsova obtěžování? Ano. Šlo o sex? Ano. Šlo o vzájemný konsenzus? Ne. (…) Bála jsem se. (…) Jeden incident byl tak vážný, že o něm ani nemohu mluvit.“ Po všech obviněních se Martins stáhnul na měsíční dovolenou a poté dobrovolně odešel do důchodu, přesto však popřel jakákoliv pochybení.

Americký houslista William Preucil, koncertní mistr v Cleveland Orchestra a hudební pedagog na Cleveland Institute of Music a Furman University, byl léta obviňovaný ze sexuálního obtěžování, na základě kterých byl od léta roku 2018 vyšetřován a souzen. Preucil se doznal k sexuálnímu kontaktu se třemi svými studentkami během hudebních lekcí či po nich a všechny své posty v clevelandských hudebních institucích tak musel opustit.

Na začátku srpna 2018 citoval deník Washington Post výpověď dvou žen, které obvinily dirigenta Daniela Gattiho ze sexuálního obtěžování. Na tuto zprávu reagoval Royal Concertgebouw Orchestra (RCO) okamžitým ukončením pracovního úvazku. Mluvčí orchestru citoval obvinění z „nevhodného chování“, které označili za „nepřípustné vzhledem k jeho pozici šéfdirigenta“. V prosinci téhož roku mu nabídla místo uměleckého ředitele Římská opera, kde Gatti působil již od roku 2016 v pozici hostujícího dirigenta.

Daniele Gatti (foto Roberto Serra)

Časopis New York Times často cituje Gattiho jako příklad umělce, který se v Evropě postupně umělecky navrací i přes vážná obvinění ze sexuálních přestupků. Podobně je zmiňován i Charles Dutoit, který byl září roku 2019 jmenován hlavním hostujícím dirigentem Petrohradské filharmonie a účinkoval na prestižních hudebních festivalech ve Švýcarsku.

Kampaň „Me Too“ zastává názor, že tyto a podobné kauzy nejsou jen individuálními případy nevhodného chování jednotlivých osobností, ale problém zakořeněný ve společnosti hlouběji, než se na první pohled zdá.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na