Operní panorama Heleny Havlíkové (292)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Operní diva, kterou naprosto výstižně paroduje Karita Mattila, si do mobilu afektovaně stěžuje, jak se místo oslnivých vystoupení v prestižních světových operních divadlech zasekla, ještě k tomu bez honorářů, v příšerném pronajatém bytě ve Finsku, kam za ní přitáhne její dva kufry úslužný Mouzart (sic!) v podání Ylermi Rajamaa. Její pohrdlivý úškleb nad telefonátem z Finské národní opery ovšem vzápětí rozptýlí příslib hlavní role (u Mozarta v č. 12 služka Despina v árii In uomini, insoldati sperate fedelta? před Fiordiligi a Dorabellou, zhroucenými z povolání svých snoubenců do války, rozmetá jejich představu o věrnosti mužů na padrť). Sopranistka a mezzosopranistka přebírají role ministryň, vychvalují nadčasovost designu Marimekko a doporučují nakupovat i sportovat tak dojemně, až rozněžní i pragmatickou Manažerku (u Mozarta v č. 4 – v duetu Ah, guarda, sorella Fiordiligi a Dorabella vzdychají láskou nad portréty svých vyvolených a vychvalují jejich přednosti).

Do této, stále ještě idylky vtrhne „terorista“ v černé masce opásaný lahvičkami jako náboji a důrazně varuje před nebezpečím kovidové nákazy. Mihne se stín půvabné tanečnice (Natasha Lommi), která, jak se postupně ukáže, představuje koronavirus (u Mozarta v recitativu a v árii č. 5 Barbaro fato!….Vorrei dir, e cor non ho… Don Alfonso před Fiordiligi a Dorabellou předstírá strach z toho, že královský rozkaz povolává jejich snoubence do války). Začíná „přituhovat“, Finy při lyžování (s hudbou Leporellovy rejstříkové árie Madamina, il catalogo è questo, v níž vypočítává milenky Dona Giovanniho) zastihují další a další stoupající čísla o nakažených a obávají se z návratu těch, kteří si zajeli lyžovat do Itálie.

W. A. Mozart a Minna Lindgren: Covid fan tutte – Finnish National Opera and Ballet 2020 (zdroj oopperabaletti.fi)

Následuje tisková konference, na které vláda (i s tlumočením do znakové řeči) oznamuje opatření a přijímání nových mimořádných zákonů v souvislosti s blížící se pandemií – zavírání škol, zákaz cestování, uzavření hranic, nošení roušek (ta je nasazena i portrétu Mozarta), ochrana starých lidí jako rizikové skupiny (u Mozarta se v č. 6, kvintetu Sento, o Dio, che questo piede, přicházejí Ferrando a Guglielmo s velkým žalem rozloučit se svými milenkami). Ta zpráva lidi vyděsí a všichni vyrazí na nákup toaletního papíru a dezinfekčních prostředků (u Mozarta v č. 8 Bella vita militar! sbor vychvaluje krásný život vojenský). Je zřejmé, že briefing nestačil. Ministryně emotivně přesvědčují o nutnosti nošení roušek, zatímco odborník s opačným názorem je ostentativně umlčován, takže lídři na kapitánském můstku se záchranným kruhem MS CORONA vychvalují roušky (u Mozarta č. 10, tklivý tercet Dorabelly, Dona Alfonsa a Fiordiligi Soave sia il vento s vlněním moře a vlídném vánku při odjezdu Ferranda a Guglielma s nadějí v jejich brzký návrat). Prudký střih: Protřelí šejdíři se rychle zorientovali, volají kamarádovi do Číny a libují si, jak z koronavirové situace vyrazí spoustu peněz, protože na dodávky nejsou třeba žádná potvrzení a hlupáci jsou za ochranné prostředky ochotni platit neuvěřitelné částky (při tom zpívají mezi sebe rozdělené č. 15, ve kterém u Mozarta přestrojený Gugliemo v árii Non siate ritrosi přesvědčuje dívky o své a přítelově mužnosti, které by měly podlehnout).

V tomto duchu opera pokračuje výjevy ze života Finů v čase koronavirových restrikcí: Učitelka na rotopedu z obýváku kombinuje on line výuku s doporučením sportovat (č. 11 – árie Dorabelly Smanie implacabili che m’agitate). Chlapík zápasí na notebooku s přihlášením k týmu přes internet (a je zmatený z pokynů „sign in“ a „sing in“) a pro dokreslení zoufalé situace si do selfie záběru věší na stěnu Munchův Výkřik. Tamino se při natáčení pořadu Latenight with Tamino vysmívá hostovi, jehož odpovědi jsou pod rouškou zcela nesrozumitelné a polije se kafem, protože si celý vystresovaný neuvědomil, že to přes roušku nejde (u Mozarta začátek kvintetu Hm! Hm! Hm! Papagena a Tamina z Kouzelné flétny). Youtuberka, která se svěřuje, že nesnáší vaření, natáčí v koupelně video, v němž porovnává instantní ovesnou kaši a hrachovou polévku, až skončí pádem do vany (č. 14 – árie Fiordiligi Come scoglio immoto resta). Vzorný syn s kyticí růží a dortem o hvězdné noci přichází na den matek dojemně pozdravit svou maminkou aspoň pod okno, které se už ale neotevře (č. 17 – lyrická árie Ferranda Un aura amororsa del nostro tesoro).

W. A. Mozart a Minna Lindgren: Covid fan tutte – Finnish National Opera and Ballet 2020 (zdroj oopperabaletti.fi)

Mattila coby stařenka s šátkem na hlavě se sice přišourá s chodítkem, ale odhodlaně se začne bránit separování oldies. Odmítá jako 70+ zůstat zavřená doma, šlehne si drogu, dá si panáka, namaluje se a ve svůdných blyštivých šatičkách vyrazí na party a svíjí se u tyče pouliční lampy (do pomalého tempa upravené č. 19 – árie Despiny Una donna a quindici anni), u které ji ovšem vzápětí vystřídá půvabná koronavirová tanečnice. Dva lidé se seznámí přes internetovou aplikaci Tinder, ale protože musí zachovávat bezpečnou vzdálenost a odstup, je jim dovoleno se políbit jedině přes sklo (č. 29 – duet Fiordiligi a Ferranda Fra gli amplessi in pochi istanti). Pokoutný veterinář v ochranném obleku vybavený mixérem a injekcí přesvědčuje ostatní, aby se nechali naočkovat vakcínou, kterou už vyzkoušel na kravách (č. 16 – finále 1. dějství Eccovi il medico s výstupem Despiny jako doktorem).

Zatímco si manažerka pochvaluje finanční úsporu díky redukovanému orchestru a těší se na zítřejší home office, chystá se tisková konference (u Mozarta finále 2. dějství). Ozve se znělka televizních zpráv a odborníci a ministři vyhlašují opatření, kterým ovšem sami nevěří. Hledají spásu u ekonomů a na scénu na truhlici nacpané penězi přijíždí Kačer Donald (Mattila, u Mozarta Despina převlečená za notáře). Falzetem „káže“ z pozice zkušeného bankéře a prognostika o stimulačním balíčku, krizi, do které ekonomiku přivede pandemie, absenci zahraniční pracovní síly a blížící se inflaci. Všichni přitakávají. Mezi všemi hbitě, číhavě krouží Tanečnice-koronavirus, nakazí tlumočnici do znakové řeči a záludně se růží dotýká kde čeho. Nicméně se zdá, že je vyhráno – Manažerce se podaří chytit Koronavirus do síťky na motýly. Všichni se radují, že je nebezpečí nákazy zažehnáno, Mattila vítězoslavně třímá letenku do Paříže, ostatní si užívají grilovačku v přírodě, těší se, jak se zmátoří finské firmy, jak se v opeře konečně bude hrát Valkýra. A nevidí, že chycený virus se ve skleněné vitríně uprostřed obrovského kruhu s obrysem morfologie virového obalu virionu koronaviru SARS-CoV-2 s glykoproteinovými výběžky na vnějším povrchu z rudě-fialových reflektorů vzpamatovává k dalšímu „dance macabre“.

0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments