Operní premiéry a jejich protagonisté v nové sezoně českých a moravských divadel

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Několik premiér nových českých oper nasvědčuje, že tento žánr je pro soudobé skladatele stále lákavý. Michal Nejtek (narozen 1977) na libreto Jiřího Adámka (mimo jiné zakladatele souboru Boca Loca Lab a pedagoga na Katedře loutkového a alternativního divadla DAMU) zkomponoval operu Pravidla slušného chování v moderní společnosti. Premiéra v brněnském divadle Reduta 15. září 2017 bude jistě překvapivá jak z hlediska hudby, tak textové části. Název odkazuje diváka směrem ke stejnojmenné hře Jeana-Luca Lagarceho. Michal Nejtek má četné zkušenosti se scénickou hudbou a také vytvořil kompozice „vlakové opery“ Lysá nad Labem pro soubor Agon a Plastic People nebo scénický madrigal Lamenti. Režie představení se logicky ujme libretista Jiří Adámek na scéně Ivany Kanhäuserové a s kostýmy Adriany Černé.

Reduta Brno (zdroj commons.wikimedia.org/Millenium187)

Současný významný český skladatel Miroslav Kubička (narozen 1951) uvede na scénu plzeňského Velkého divadla svou operní prvotinu Jakub Jan Ryba. Podkladem hry je oblíbené drama Noc pastýřů Josefa Boučka s námětem tragického osudu a posledního období skladatele Jakuba Jana Ryby (narozeného nedaleko od Plzně, v Přešticích).

Nová scéna Národního divadla v Praze bude premiérovat hned dvě nová operní díla českých skladatelů. V premiéře 14. prosince 2017 zazní nové hudebně-scénické dílo Miloše Orsona Štědroně (narozen 1973) s názvem Don Hrabal. Libreto vychází z posledních let slavného spisovatele a v ději se objeví i tři zásadní Hrabalovy životní lásky. Po Lidské tragikomedii (premiéra v Stavovském divadle 2003) je to další operní kompozice vytvořená pro scény Národního divadla. Hudební nastudování Jan Chalupecký, režie Linda Keprtová.

Nová scéna Národního divadla Praha (foto archiv)

Kultovnímu postavení se u české kulturní veřejnosti těší temně expresionisticko-groteskní novela Ladislava Klímy Utrpení knížete Sternenhocha (1928). Po dramatizacích a filmové verzi Jana Němce si tato předloha našla cestu i na operní jeviště. 7. dubna 2018 zazní opera Ivana Achera se zkráceným názvem Sternenhoch. Skladatel zkomponoval hudbu již i pro scénické uvedení v Divadle Komedie režiséra Davida Jařaba (2007). Hudební nastudování je v rukou zkušeného specialisty na moderní hudbu Petra Kofroně, režijně dílo zajistí Michal Dočekal ve scénografii Marka Cpina a s návrhy kostýmů Evy Jiříkovské.

Opera pro dětského diváka
A na závěr krátká zmínka, jaké tituly připraví domácí operní soubory pro malého diváka. Po plzeňské inscenaci bude v Brně uveden Kocour v botách skladatele Jiřího Temla (Reduta, premiéra 23. března 2018, dirigent Valeria Maťašová, režie Marek Mokoš). Ostravský soubor připravuje hodinovou „operku plnou dětských říkanek“ s názvem Zob, zob, Zoban!!! (premiéra 24. září 2017 ve Foyer DAD) ostravského skladatele Edvarda Schiffauera a libretisty Ivana Binara. Pohnuté osudy vzniku díla za uvěznění autorů přiblíží i doprovodné programy k uvedení. Hudební nastudování Adam Sedlický a skladatel Edvard Schiffauer, dirigent Adam Sedlický, režie Václav Klemens. Plzeňská opera pokračuje v uvádění verzí slavných oper pro malého diváka. Tentokráte se malí návštěvníci opery budou moci seznámit s klenotem české operní literatury, s Dvořákovou Rusalkou v přepracování nazvaném O Rusalce (premiéra 7. října 2017 na Malé scéně).

Malá scéna Plzeň (zdroj djkt.eu)


Opereta a muzikál

Pro úplnost je třeba připomenout také několik operetních a muzikálových titulů, v jejichž obsazení se mohou blýsknout i operní pěvci. Olomouc zařazuje Nedbalovo Vinobraní, Liberec Straussovu operetu Noc v Benátkách a Kálmánova Arizona Lady bude řádit v Opavě. V Plzni bude vraždit se zpěvem Sondheimův Sweeney Todd a muzikál podle slavného Cervantesova románu Muž z La Manchy bude uveden v Opavě.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Související články


Reakcí (5) “Operní premiéry a jejich protagonisté v nové sezoně českých a moravských divadel

  1. Věčná škoda,že pan Pitínský na operu nezanevřel definitivně.Jeho činoherní režie operních inscenací jsou vždy nepřijatelné .Doufám ,že jeho dcera ,která ,jak píšete ,také nemá s operou zkušenosti ,nebude otce následovat.Činoherní režizeři jsou vždy špatnou volbou pro operu .

  2. To nemyslíte vážně. Pan Pitínský přece za režii opery Henryho Purcella Dido a Aeneas v Plzni obdržel hned dvě ceny – Cenu Alfréda Radoka a titul Nejlepší inscenace roku 1998, velmi povedené byly i jeho mnohé další operní inscenace. A zřejmě vám unikla (autorovi článku též) i současná zdařilá Pitínského režie Řekých pašijí v Olomouci.

  3. Za jakoukoliv Fibichovu operu jsem rád, ale je fakt škoda, že Plzeň nakonec nenašla odvahu na Hedy. Dočkáme se někdy v brzké době této opery? Že by výzva pro Národní divadlo? Opravu si nemyslím, že by zrovna Petr Kofroň byl „brzdou pokroku“ pokud jde o českou operu. Ta jeho „plzeňská stopa“ je v tomto směru dost výmluvná. Ale ND do skončení rekonstrukce Státní opery má co dělat ufinancovat běžný provoz (do Karlína si diváci moc cestu nenašli), tak asi musíme počkat až na sezonu 2019-20. Doufejme, že i na Dalibora dojde. I když za sebe říkám, že bych raději tu Hedy nebo třeba nějakého Foerstera (Kofroň onehdy sliboval Bloud) nebo Nováka. Dalibora ( a další Smetanovi opery) máme šanci si když tak pustit aspoň přes youtube ze starých provedení, Hedy ani jiné neznámé české opery nikoliv. Ani ta Nevěsta Mesinská tuším nikde celá na internetu k dispozici není, takže se do Plzně na tuto inscenaci hodně těším.

Napsat komentář