Pan basista – Karel Průša
Naše putování, v němž chceme čtenářům Opery Plus přiblížit významné osobnosti české opery minulosti i současnosti, v roce 2015 začalo i skončilo v Ostravě. A do někdejšího „ocelového srdce republiky“, které se, i když tímto titulem nebylo obdařeno, chválabohu stává stále více také skutečným městem kultury, se vracíme i na počátku roku 2016. Prvním jubilantem, jehož v novém roce chceme připomenout, je jeden ze špičkových reprezentantů basového oboru druhé poloviny dvacátého století na české operní scéně, Karel Průša. Ostrava k němu neodmyslitelně patří i přesto, že byl řadu let sólistou Opery Národního divadla, kde se divákům představil v mnoha velmi úspěšných kreacích špičkových basových rolí v širokém repertoárovém rejstříku. A v Národním divadle také vzhledem ke své nemoci svou aktivní jevištní kariéru předčasně ukončil.
Karel Průša se narodil v obci Pchery na Kladensku 5. ledna 1931. Vystudoval zpěv na pražské Konzervatoři u profesorů Hilberta Vávry a Zdeňka Otavy. Dvacetiletý zpěvák při jednom koncertním vystoupení zaujal šéfa ostravské opery Rudolfa Vašatu natolik, že Vašata mu okamžitě nabídl angažmá. Zkušený a erudovaný Rudolf Vašata věděl, že by mohl mladému, byť mimořádně talentovanému zpěvákovi ublížit, kdyby ho od začátku pověřoval velmi závažnými úkoly. A tak jeho první studovanou rolí, alespoň podle údajů v Divadelním ústavu a v pečlivě sestaveném seznamu premiér v Almanachu ostravského divadla z roku 1959 (byť i tam se při zpětném pohledu najdou určité chyby), byl Mušketýr v Hylasově inscenaci Novákovy Lucerny, kterou pohostinsky připravil dirigent Jan Hus Tichý. Následovala drobná úloha Soudce ve Smetanově Daliborovi, rychtář Kryštof Hrubý v Kovařovicových Psohlavcích, Tom ve Verdiho Maškarním plese, Vévoda v Pozdvižení v Efesu Iši Krejčího anebo Kičiga ve slavné Vašatově a Hylasově inscenaci Čajkovského Čarodějky. S výraznějšími úkoly se setkal v rolích Matouše ve Smetanově Hubičce a Ramfise ve Verdiho Aidě, kterého potom ztvárnil v řadě dalších inscenací této opery.
Opravdu závažné úkoly, na nichž mohl naplno prokázat veškeré své kvality, dostal Karel Průša až v následujících sezonách, především v rolích Lutobora ve Smetanově Libuši, žalářníka Beneše v Daliborovi a Dalanda ve Wagnerově Bludném Holanďanovi.
V nich mohl uplatnit svůj tmavý, hutný a znělý bas, kantilénu a perfektní srozumitelnost zpívaného slova stejně jako schopnost niterného vniknutí do podstaty role. Nebyl sice vnějšími atributy příliš vybavený herec, avšak jeho důkladný přístup k podstatě role mu pomohl najít přirozený herecký výraz. A zvláště se mu dařilo v postavách moudrých, dobrotivých mužů a otců, jako jsou tři naposledy zmíněné postavy. Tím samozřejmě nechci říci, že by se herecky neuplatnil i v jiných oborech včetně komických rolí, což mnohokráte prokázal v praxi. Ale tento okruh postav výše zmíněného charakteru mu byl jednoznačně nejbližší. Oba výstupy žalářníka Beneše v Daliborovi včetně interpretace obou árií byly toho mimořádně hmatatelným důkazem a staly se doslova lahůdkou pro operní fajnšmekry.
Neoddělitelnou součástí jeho jevištní tvorby byly postavy v dílech českých klasiků – Smetany, Dvořáka a Janáčka, a to jak v Ostravě, tak později v Praze, kam se po několikerém hostování dostal až ve svých sedmačtyřiceti letech v roce 1978, ačkoliv si své místo v operním souboru Národního divadla zasloužil už mnohem dříve. To, že na naši první scénu patří, následně prokázal v četných rolích, z nichž mnohé si zopakoval z Ostravy. V Praze k nim pak připojil do své umělecké biografie postavy další.
Účinkoval ve všech operách Bedřicha Smetany včetně fragmentu Violy, v níž vytvořil postavu Marka. Když si procházím Průšův smetanovský repertoár, zjišťuji, že jediné dvě významné smetanovské basové role, s nimiž se za své kariéry nesetkal, byly Olbram z Braniborů v Čechách (ve kterých ovšem vytvořil postavu Kmeta) a Rarach v Čertově stěně, v níž v byl jeho protihráčem v roli poustevníka Beneše. Výtečně mu seděly role otců (Mícha v Prodané nevěstě, kterého ztělesnil v Ostravě v řadě po sobě jdoucích inscenacích, či Otec Paloucký v Hubičce, ale suverénně se vypořádal i s komickým hajným Mumlalem ve Dvou vdovách, Bonifácem v Tajemství a později, už na jevišti Národního divadla, i s Kecalem).
V Dvořákově Jakobínu přidal do této galerie znamenitou studii hraběte Viléma a v Rusalce Vodníka, dále pak jsme se s ním mohli setkat také v postavě Patriarchy Jova v Dimitrijovi a v Národním divadle také v roli krále Hidraota v Armidě, Velekněze ve Vandě a Lucifera v Čertovi a Káče.
S dílem Leoše Janáčka se Karel Průša setkal v pěti operách, a to v rolích velmi rozdílného charakteru, kterým dokázal dát osobitý výraz. V Její pastorkyni to byl nejdříve Stárek a potom v řadě inscenací Rychtář, samodurského Dikoje v Kátě Kabanové střídal s moudrým Revírníkem v Příhodách lišky Bystroušky a galerii janáčkovských postav doplnil doktorem Kolenatým ve Věci Makropulos a Vězněm hrajícím Dona Juana v opeře Z mrtvého domu. K jeho stěžejním rolím v českém repertoáru patřil také kněz Fotis v Pinkasově a Hylasově ostravské sugestivní inscenaci Řeckých pašijí Bohuslava Martinů.
Z dalších Průšových rolí v českých operách si připomeňme alespoň Matěje Přibka v Kovařovicových Psohlavcích a Pana otce ze mlýna v opeře Na Starém bělidle téhož autora, Vitoraze ve Fibichově Šárce v Ostravě a Kajetána v Nevěstě messinské v Praze. Ztvárnil roli opilého dělníka Rubače ve Foersterově Evě, v operách Bohuslava Martinů se s ním mohli diváci setkat v Praze rovněž v postavách Kováře ve Hrách o Marii a Starého námořníka a Dědečka Mládí v Juliettě.
Progresivní dramaturgie ostravské opery ve Vašatově, Gregorově, Košlerově a Pinkasově éře poskytla Karlu Průšovi mnoho příležitostí osvojit si díla skladatelů dvacátého století. Díky svému úsilí o co nejhlubší proniknutí do požadavků tvůrčích záměrů autora a do požadavků partitury se mu dařilo vyrovnat se s těmito velmi nezvyklými a náročnými úkoly na vysoké úrovni. V Kuchinkově a Hylasově právem ceněné inscenaci opery Rudolfa Karla Smrt kmotřička byl představitelem Hradního pána, v Kašlíkově Krakatitu doktora Tomše. V československé premiéře opery Kolotoč Václava Trojana byl interpretem role Měsíce, ve Voglově Hiawathovi zpíval Dakotského šípaře, v Pauerově operním zpracování Čechovova jednoaktového dramatu Labutí píseň role Starého herce Světlovidova, několik postav vytvořil v opeře Čestmíra Gregora Když tančí růže. Z jeho postav v dílech z moderní evropské tvorby připomeňme Krále v Orffově Chytračce a tesaře Tráma v Brittenově Snu noci svatojanské.
S hojným počtem rolí z moderní soudobé tvorby se setkal v Národním divadle. Připomeňme si v této souvislosti, že ve stejném roce, kdy se Karel Průša stal sólistou Opery Národního divadla, do funkce dramaturga opery Národního divadla nastoupil neúnavný propagátor moderní operní tvorby Václav Nosek. V operách Jiřího Pauera se Průša představil v roli Adama z Hradce v Zuzaně Vojířové a Purgona ve Zdravém nemocném, v Hanušově operním zpracování Goldoniho komedie Sluha dvou pánů v postavě Brighelly, v Boháčových Námluvách v postavě Čubukova.
Karel Průša účinkoval také ve dvou operních novinkách uvedených v rámci oslav stého výročí otevření Národního divadla. V opeře Iva Jiráska Copernicus ztvárnil roli biskupa Jana Dantyszka a ve Fischerově Mistru Jeronýmovi roli kardinála Zabarelly.
Mezi významné postavy, které vytvořil na jevišti Národního divadla, můžeme počítat též titulní roli v Bartókově Modrovousově hradu, v Brittenově Peteru Grimesovi se představil v roli Hobsona.
Spoustu příležitostí přinesla Karlu Průšovi díky témbru jeho hlasu operní tvorba ruských autorů. Svůj výtečně znějící hluboký bas mohl výborně uplatnit v v rolích Pimena v Musorgského Borisi Godunovovi, Končaka v Borodinově Knížeti Igorovi, Gremina z Evžena Oněgina, Starosty Čuba v Čajkovského opeře Střevíčky. V Šaporinových Děkabristech ztvárnil roli Bestuževa, v Šebalinově Zkrocení zlé ženy postavu Batisty. Několikrát se setkal s tvorbou Sergeje Prokofjeva. Bylo to v Zásnubách v klášteře v postavě Otce Benedikta (v pražské inscenaci této opery byl Mendozou), dále jako Remeňuk v Semjonu Kotkovi a především ve dvou významných rolích, jimiž byli Maršál Kutuzov ve Vojně a míru a v neposlední řadě Komisař v Příběhu opravdového člověka. Tím, že vyšel z důsledné interpretace Prokofjevovy hudební představy vtělené do partitury, obdařil tuto době poplatnou, poměrně dosti papírově schematickou roli autentickým niterným pěveckým a hereckým prožitkem a ve výsledku jí dodal lidský a působivě apelativní rozměr. V Praze pak obohatil svůj prokofjevovský repertoár o roli Matyáše v Ohnivém andělu.
Z operní tvorby autorů střední a východní Evropy připomeňme jeho ostravské role Marka v opeře jihoslovanského autora Jakova Gotovace Ženich z onoho světa, klíčníka Skoluby v Moniuszkově Strašidelném dvoře a Krumova v československé premiéře opery Antigona 43 bulharského autora Ljubomira Pipkova.
Karel Průša ztvárnil řadu rolí také v operách italských autorů. Z těch ostravských se zmiňme o Procidovi ve Verdiho Sicilských nešporách, králi Filipovi II. v Donu Carlosovi a o Markýzi z Calatravy a Guardiánovi v Síle osudu či Pistolovi ve Falstaffovi. K jeho velmi zdařilým kreacím patřili především Sparafucile v Rigolettovi a Zachariáš v Nabuccovi. V Nekvasilově výtečné inscenaci Donizettiho Nápoje lásky prokázal naplno své komediální schopnosti v postavě Dulcamary, což opakovaně potvrzoval v Donu Basiliovi v Rossiniho Lazebníku sevillském. S režisérem Nekvasilem se po letech setkal i v Národním divadle v představení Donizettiho opery Lucia di Lammermoor, v níž byl představitelem Raimonda. V titulech Giacoma Pucciniho ho mohli ostravští diváci vidět a slyšet v rolích Benoita v La bohème (v této roli vystupoval pravidelně i na Národním divadle) a Simona v opeře Gianni Schicchi, v Praze pak rovněž mnohokrát v postavě Kostelníka v Tosce.
Francouzská opera mu nabídla titulní roli v Massenetově Donu Quijotovi a Crespela v Offenbachových Hoffmannových povídkách. Bohatou žeň úspěchů sklidil Karel Průša v operách německých autorů. V Praze si zopakoval svého Dalanda z Bludného Holanďana a přidal k němu lantkraběte Hermanna v Tannhäuserovi a především Hanse Sachse i Víta Pognera ve Wagnerových Mistrech pěvcích norimberských, v Ostravě i v Praze se představil v postavách Poustevníka ve Weberově Čarostřelci a žalářníka Rocca v Beethovenově Fideliovi, v Ostravě kromě toho rovněž jako van Bett v Lortzingově Caru a tesaři, jako Tomasso v d’Albertově Nížině, v postavě Učitele hudby ve Straussově Ariadně na Naxu a v roli barona Ochse v Růžovém kavalíru.
Samostatnou kapitolou v jevištní tvorbě Karla Průši byly úspěšné mozartovské role. V Ostravě to byl zejména titulní hrdina ve Figarově svatbě a Alfonso v Così fan tutte, v Ostravě i Praze Sarastro v Kouzelné flétně. V Ostravě v Donu Giovannim zpíval postavu Leporella, v Praze pak Komtura.
Jak s ostravskou, tak s pražskou operou se Karel Průša zúčastnil řady zahraničních zájezdů. Často vystupoval na koncertním pódiu, kde se věnoval zejména oratoriím. Z jeho nahrávek si připomeňme alespoň postavu hraběte Viléma v Pinkasově záznamu Dvořákova Jakobína a basové sólo v Janáčkově Glagolské mši, jejímž dirigentem byl Václav Neumann.
Vleklá nemoc donutila Karla Průšu k předčasnému ukončení pěvecké kariéry. S publikem se rozloučil dne 19. prosince 1992 v roli Bonifáce v Tajemství. Posléze se věnoval pouze pedagogické činnosti na Hudební fakultě Akademie múzických umění. Své nemoci podlehl ve věku osmašedesáti let 17. dubna 1999.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]