Premiéra Mrtvého domu v Londýně s českými sólisty rozdělila britské kritiky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (136). Týden od 12. do 18. března 2018. V dnešním vydání najdete: Nová inscenace Janáčkovy opery Z mrtvého domu v Covent Garden má u recenzentů rozporuplné ohlasy. Wiener Staatsoper neuvede světovou premiéru Pendereckého Phaedry. Nahrávka týdne – Ravelova opera Dítě a kouzla a Debussyho raná kantáta s Robertem Alagnou. ČT art – film Lady Macbeth Mcenského újezdu Petra Weigla. Operní humor: Adelina Patti uměla nejen zpívat, ale i obchodovat.


Z mrtvého domu v Covent Garden
Nová inscenace Janáčkovy opery Z mrtvého domu rozděluje britské kritiky. Na čem se dosavadní recenze nové inscenace shodnou, je solidní a působivé hudební nastudování Marka Wiggleswortha, který připravil operu podle nové kritické edice předního znalce Janáčkova operního díla Johna Tyrrella, i precizní práce orchestru. Opera je zpívána v češtině, doprovázena anglickými titulky.

Leoš Janáček: From the House of the Dead – Royal Opera House Londýn 2018 (zdroj roh.org.uk / foto Clive Barda)

Chváleni jsou také pěvci, většina kritiků vyzdvihuje výkony Štefana Margity (Luka Kuzmič), Ladislava Elgra (Skuratov), Johana Reutera (Šiškov) a stále skvělého basisty Willarda W. Whitea (Gorjančikov).

Štefan Margita jako Luka Kuzmič v šatně Covent Garden v Londýně (zdroj FB umělce)

I ostatní party jsou obsazeny velmi přesvědčivě, byť se často jedná o menší role jako u postav brutálního Nikity (Toby Spence) nebo mladičkého transvestitního vězně Aljely (Pascal Charbonneau), jehož postava v představení působí jako výrazný kontrast v ubíjejícím vězeňském prostředí. V inscenaci v trojroli Vězně, Brahmána a Dona Juana vystupuje i slovenský barytonista Aleš Jenis.

Zcela rozdílně je hodnocen režijní koncept známého polského režiséra Krzysztofa Warlikowského, který touto inscenací na jevišti Covent Garden debutuje. Zároveň jde o vůbec první uvedení této poslední Janáčkovy opery v Royal Opera House v Londýně.

To, jak se rozchází názory kritiků na režijní výklad, je patrné z titulků. Nadšení v krátké recenzi vyjadřuje George Hall, který jen vyslovuje určité otazníky nad filmovými dotáčkami, pro server The Stage: „From the House of the Dead review at Royal Opera House – ‘extraordinary expresive power’“ (Z mrtvého domu v Royal Opera House – ‘výjimečná síla výrazu’).

Po převážně kladných ohlasech, jako jsou „From the House of the Dead review – formidable performances humanise Janáček’s vision of hell“ (Recenze z Mrtvého domuúžasné výkony polidšťují Janáčkovu vizi pekla) v The Guardianu, příspěvek Davida Niceho pro The ArtsdeskJanáček’s prison oddity prompts hot tears“ (Janáčkovo vězeňské unikum vyvolává vroucí slzy) nebo kritika Roberta Christiansena pro The Telegraph „From the House of the Dead review, Royal Opera, Covent Garden – an impressive but chilly staging of Janáček’s final masterpiece“ (Recenze Z mrtvého domu – působivá, ale mrazivá inscenace Janáčkova posledního veledíla), podstatně přitvrzuje recenzent Michael Church pro Indenpendent s recenzí s obsáhlým podtitulkem „From the House of the Dead, Royal Opera House, London, review: The director doesn’t understand the first principle of his craft – that less is more. Despite a strong cast, the Polish director Krzysztof Warlikowski’s version of Janacek’s opera, which is based on Dostoevsky’s memoir ‘From the House of the Dead’, is disappointing“ (Z mrtvého domu, Royal Opera House, Londýn, recenze: Režisér nezná základní pravidlo svého řemesla – méně je více. Přes silné obsazení je inscenační verze polského režiséra Krzysztofa Warlikowského Janáčkovy opery podle Dostojovského vzpomínkové předlohy Z mrtvého domu zklamáním).

Leoš Janáček: From the House of the Dead – Royal Opera House Londýn 2018 (zdroj roh.org.uk / foto Clive Barda)

David Karlin pro server Bachtrack zůstává s hodnocením tří hvězdiček z pěti na půl cesty v recenzi „An oppressive, living hell: From the House of the Dead at Covent Garden“ (Lidské peklo útlaku: Z mrtvého domu v Covent Garden). Ještě zdrženlivěji hodnotí režijní práci The Times (s hodnocením dvou hvězdiček z pěti) v recenzi „Opera review: From the House of the Dead at Covent Garden. The obsession with contextualisation does Janácek’s difficult last opera a big disservice“ (Operní recenze Z mrtvého domu v Covent Garden. Posedlost kontextualizací poskytuje Janáčkově poslední opeře medvědí službu).

Další významný britský operní recenzent Barry Millington v recenzi „From the House of the Dead: A nightmare piled upon the nightmare“ (Z mrtvého domu: hrůza nahromaděné hrůzy) vůbec režiséra nešetří a parafrázuje Warlikowského vlastní výrok v závěru svého příspěvku: „Warlikowski popisuje dílo jako cestu do pekel. A včera večer jsem se tak opravdu cítil.“

Pozdější recenze vyjadřují větší pochopení pro Warlikowského režijní debut v Covent Garden než první vlna bezprostředních kritických reakcí na serverech nebo v tištěných médiích. The Sunday Express v krátké recenzi Williama Hartstona označuje za hlavní problém obtížný námět a dává inscenaci hodnocení tří hvězdiček z pěti možných. Prestižní Opera Today v příspěvku Claire Seymour (The ROH’s first production of From the House of the Dead) inscenaci podrobně analyzuje a jasně formuluje Warlikowského inspirační okruhy i preferované vztahové vazby v inscenaci i vzhledem k socio-kulturnímu kontextu díla a přenesení děje do naší doby.

Podrobně rozebírá inscenaci včetně detailního hodnocení pěveckých výkonů i Sophia Lambton „From the House of the Dead: Prison Drama Locks Up Its  Singers“ (Z mrtvého domu: Vězeňské drama přechodně uvěznilo své pěvce) pro konkureční Operawire a stejně jako jiní recenzenti v mezititulku připomíná Warlikovského až přílišnou snahu zařadit do inscenace velké množství nápadů a idejí, což ve výsledku působí až kontraproduktivně. A list Financial Times uveřejnil recenzi pod výmluvným titulkem „From the House of the Dead, Royal Opera House, London – it misses the point“ (Z mrtvého domu, Královská Opera v Londýně – ztrácí to smysl)…

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na