Taneční týdeník tentokrát o Ponci, Altě a Alfredu, ale i o baletní soutěži v Lausanne

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Nezávislá divadelní a taneční scéna v České republice není pouhá „bublina“, jak ji někteří lidí označují. Vidím v novém divadle velkou součást něčeho, co můžeme nazývat občanskou společností, kterou se snažíme budovat od roku 1990. Divadlo totiž má sílu ukázat, že existují hodnoty, o které je třeba pečovat. A v těžkých časech je tak naším úkolem si zachovat hodnoty, jako je otevřenost, tolerance, začleňování menšin, ochrana práv žen, přijetí LGBT (pozn. redakce – dříve častěji také GLBT; zkratka označující lesby, gaye, bisexuály a transgender osoby), sociální spravedlnost, péče o životní prostředí, úcta k vědě, objektivní žurnalistika a svoboda projevu.

Naše téma pro rok 2017 je „Zpátky do reality“. Nelze totiž nevnímat, že digitální utopie nefungují a realita nás dohání. Ten fakt je třeba přijmout, abychom byli jako občanská společnost schopni problémům světa čelit, ne před nimi utíkat do virtuálních egosfér a infozábavy. Bez poznání reality nelze hledat vizi pro budoucnost. Tedy vzhůru do reality!
***

Ze světa baletu: Začíná Prix de Lausanne

Ve Švýcarsku začal čtyřicátý pátý ročník mezinárodní baletní soutěže Prix de Lausanne, jedné z nejprestižnějších světových soutěží a nepochybně nejslavnější v Evropě. Soutěžní program začíná dnes a až 4. února bude finálový den, kdy se odpoledne bude konat závěrečné vystoupení a předávání cen. Soutěžit bude šedesát devět mladých tanečnic a tanečníků a studentů tance ze sedmnácti zemí. Největší zastoupení má Japonsko, Jižní Korea, Austrálie, Čína a Brazílie. Z evropských států je pět soutěžících z Itálie, tři z Francie, po dvou z Portugalska a Španělska, po jednom z Německa, Norska, Polska, Rumunska a Srbska. Z České republiky letos žádné účastníky nemáme.

Porotu tvoří tanečníci, kteří jsou buď dřívějšími nositeli ceny Prix de Lausanne, nebo působí v některém z partnerských souborů či partnerských škol. Předsedou poroty je bývalý tanečník a současný ředitel baletního souboru britské Royal Opera House, Kevin O’Hare. V porotě je více uměleckých šéfů: tanečnice Sue Jin Kang z Korea National Ballet, choreograf Christian Spuck, který vede Ballett Zürich a Stanton Welch AM z Houston Ballet.

Klasické variace jsou pro soutěž předepsané a výběr je omezen. V nižší věkové kategorii (15–16 let) si dívky vybírají z jedenácti a chlapci z devíti, ve vyšší kategorii (17–18) je devět ženských variací a deset mužských. Jak jsme již informovali dřív, na letošní Prix de Lausanne bude udílena Cena za životní dílo Johnu Neumeierovi, takže pro repertoár dvacátého století byly vybrány jeho choreografie, po šesti sólových výstupech pro chlapce i dívky. Prix de Lausanne je nejen soutěží, ale také intenzivním týdenním tanečním workshopem, a na zvolených variacích s účastníky pracují baletní mistři individuálně. I když nemohou všichni vyhrát, pro účastníky soutěže jde často o start profesního života. Na soutěži mají příležitost setkat se právě se zástupci partnerských škol i divadel, kterých je úctyhodné množství – čtyřiatřicet škol a akademií a stejné množství souborů doslova z celého světa. V minulém roce získalo k angažmá nebo studiu na jiné škole nabídku čtyřicet pět kandidátů.

Zkrátka nepřichází ani veřejnost. Na programu jsou Daily Dance Dialogues, moderované diskuse s tanečníky nebo členy poroty. Diskutovat se bude o vývoji repertoáru velkých divadel a měnících se požadavcích na tanečníky, o ženách ve vedoucím postavení nebo o spolupráci mezi soubory a možnosti, jak zlepšit komunikaci prostřednictvím nových médií a sociálních sítí. V sobotu se koná baletní koncert, na kterém vystoupí členové National Youth Ballet of Germany a sólisté z Royall Ballet a Ballett Zürich Lauren Cuthbertson a Alexander Jones.
Kde všude můžete sledovat Prix de Lausanne:
Stream: každý den sestřih zde
Sociální sítě: Facebook , Instagram , Twitter .

A na závěr fotogalerie ze zákulisí minulých ročníků.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat