Týden s hudbou (182)
Co přinese tento týden
Praha
Pražská konzervatoř uvede v cyklu pořadů Musica Carolina v pondělí a v úterý v Komorním sále Pálffyovského paláce koncert k výročí Karla IV. nazvaný Dolce melos. Účinkuje Barokní orchestr Pražské konzervatoře a Consortium Conservatorium, dirigentem bude Jakub Kydlíček. Zazní program sestavený ze skladeb Heinricha Schmelzera, Heinricha Ignaze Bibera a Georga Muffata.
Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse otevře pondělním a úterním koncertem ve Dvořákově síni Rudolfina novou sezonu. Posluchači uslyší dílo Claudia Monteverdiho Vespro della beata Vergine. Mariánské nešpory zazněly v době největší slávy Benátek v bazilice sv. Marka.
Šestnáctý cyklus Barokních podvečerů – koncertů staré hudby zahájí ve středu 26. října v Lichtenštejnském paláci Francouzská ouvertura, na které zazní Bachovy a Telemannovy ouvertury a suity v podání souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové (flauto traverso), s koncertní mistryní Lenkou Torgersen.
Slavnostní vyhlášení a předání nových Výročních cen Opery Plus v kategorii opera se uskuteční v pátek 28. října v 17 hodin v Národním divadle, před představením Smetanovy Libuše. O nejlepších výkonech v loňské sezoně rozhodovali naši čtenáři, kteří vítěze vybírali ze čtrnácti nominovaných pěvkyň a jedenácti pěvců (kompletní nominace najdete zde).
Regiony
Ensemble Opera Diversa v rámci svého site-specific minifestivalu uvede ve středu 26. října v Labyrintu pod Zelným trhem v Brně dvě hry o věčném moři Everyman čili Kdokoli a Leviatan, z dílny Pavla Drábka a Ondřeje Kyase. V sobotu 29. října pak v Moravských elektrotechnických závodech v Židenicích představí premiéru strašidelné operní pohádky stejné autorské dvojice, nazvanou Čaroděj a jeho sluha.
Soubor Barocco sempre giovane vystoupí ve čtvrtek 27. října v Rytířském sále pardubického zámku společně s Emilem Rovnerem (violoncello, zpěv). Zazní skladby Wolfganga Amadea Mozarta a Petra Iljiče Čajkovského.
Festival Lípa Musica nabídne v neděli 30. října v Mariä Himmelfahrt Kirche v německém Schirgiswalde koncert nazvaný Pomozte nám slyšet, na kterém vystoupí Vilém Veverka a Ensemble 18 +, společně provedou díla Vivaldiho, Marcela, Bacha a Telemanna, hobojové koncerty vrcholného baroka.
Temperamentní zakončení připravil Mezinárodní hudební festival F. L. Věka. V neděli 30. října vystoupí v hotelu Beránek v Náchodě slovenské uskupení Cigánski Diabli. Tím bude šestý ročník festivalu definitivně ukončen.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Theater an der Wien ve Vídni uvedl 18. října koncertní provedení Salieriho díla Les Horaces. Účinkoval orchestr Les Talens Lyriques a pěvecký soubor Les Chantres du Centre de musique baroque de Versailles, dirigentem večera byl Christophe Rousset. Naši recenzi najdete zde. Premiéru měl na stejné scéně i Salieriho Falstaff, pod kterým je podepsán režisér Torsten Fischer a dirigent René Jacobs v čele Akademie für Alte Musik Berlin, recenzi jsme přinesli zde.
Opera Slovenského národního divadla v Bratislavě uvedla 21. října premiéru poloscénicky ztvárněné opery Hectora Berlioze Faustovo prokletí v režijním pojetí Mariána Chudovského. Hudebního nastudování se ujal Rastislav Štúr, v hlavních rolích vystoupili Monika Fabianová, Ľudovít Ludha a Daniel Čapkovič. Zde najdete naši recenzi.
David Teie je americký violoncellista, který vytvořil netradiční hudební album – je určené pro kočky. Z nahrávky znějí povědomé zvuky, broukání, mručení či tenké kníkání, typické pro krmení koťat matkou – a to vše je propojené s tóny klasické hudby. Svoji hudební kompozici představil v minulém týdnu hudebník, který hraje v Americkém národním symfonickém orchestru a vyučuje na Marylandské univerzitě, v kočičí kavárně Lady Dinah v módní londýnské čtvrti Shoreditch. Zde najdete celou zprávu.
V neděli večer uvedla Bavorská státní opera premiéru Donizettiho Favoritky s Elīnou Garančou v titulní roli, v hudebním nastudování jejího manžela Karla Marka Chichona. Rozhovor s mezzosopranistkou jsme uveřejnili zde.
Praha
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v rámci abonentních koncertů 19. a 20. října spolupracoval s argentinským tenorem Josém Curou. Cura se na pódiu Smetanovy síně Obecního domu se setkal s absolventy svých únorových mistrovských kurzů, které byly zaměřeny na italský operní repertoár. Zazněly árie z Lazebníka sevillského, Rigoletta, Carmen, duety z Aidy či Bohémy a další (podrobnou zprávu jsme publikovali zde).
Dvě operní jednoaktovky Carla Orffa Chytračka a Měsíc uvedlo ve dvou premiérách ve čtvrtek a v pátek Národní divadlo v Praze. V inscenaci režiséra Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování dirigenta Zbyňka Müllera vystoupil Sbor a Orchestr Národního divadla, jako sólisté se představili Roman Janál, Svatopluk Sem, Olga Jelínková, Jana Sibera a další. Naši recenzi najdete zde.
Ve dnech 19. – 23. října se v Praze konal třetí ročník mezinárodního festivalu věnovaného dílu a osobnosti českého barokního génia Jana Dismase Zelenky. Pořadatelem byl soubor Ensemble Inégal. V rámci festivalu provedl soubor Musica Florea vedený Markem Štrynclem českou premiéru Zelenkovy sbírky italských árií Alcrune aria, společný projekt souborů Kammerchor Stuttgart a Ensemble Inégal v nastudování německého dirigenta Friedera Berniuse uvedl dvě vrcholná Zelenkova díla, mši Missa Dei Filii ZWV 20 a Miserere c moll ZWV 57. Zde jsme zveřejnili rozhovor s Adamem Viktorou, uměleckým vedoucím souboru Ensemble Inégal.
Ministr kultury Daniel Herman a poslanec ČSSD František Adámek se v minulém týdnu v Poslanecké sněmovně názorově střetli kvůli financování hudebních festivalů. Adámek, jenž v uplynulých dvou letech neúspěšně prosazoval zařazení příspěvků pro několik velkých hudebních festivalů přímo do státního rozpočtu, zpochybnil činnost grantové komise. Není podle něho nestranná a dává přednost určitým druhům hudby. Herman však tvrdí, že grantové řízení je kvalitní a efektivní. Stížností je podle něho minimálně, chodí pravidelně od pořadatelů velkých festivalů klasické hudby s vysokými rozpočty.
Festival slovenského současného tance Hybaj Ho! se po dvou letech vrátil do Studia ALTA. Reprezentuje slovenskou současnou taneční scénu, její ráz, trendy, aktuální témata, kterými se naši nejbližší sousedé v nonverbálním umění právě zabývají. Naše recenze z představení Versus Kristíny Chmelíkové a Márie Danadové a z představení Genuine Transformers, které vytvořila Kamala Brestica, jsme uveřejnili zde.
Vzpomínkový galavečer věnovaný jednomu z nejvýznačnějších českých choreografů Pavlu Šmokovi se odehrál v neděli v Divadle na Vinohradech. Zakladatel a dlouholetý umělecký šéf Pražského komorního baletu zemřel letos v dubnu. Setkání se konalo u příležitosti jeho nedožitých osmdesátých devátých narozenin, které připadly na sobotu. Na vzpomínkovém večeru vystoupili tanečníci Pražského komorního baletu, Národního divadla, Národního divadla v Brně a Slovenského Národního divadla v Bratislavě.
Regiony
V minulém týdnu ukončené mezinárodní bienále Janáček Brno letos zaznamenalo o třetinu vyšší návštěvnost oproti minulému ročníku. Podle divadelního kritika Luboše Marečka se letošní festival zařadí ke kulturním událostem roku. Program mimo jiné zahrnoval dvě mimořádné operní inscenace – Carsenovu Káťu Kabanovou a Radokovo zpracování Bartókova Modrovousova hradu a Schoenbergova Očekávání. Obě inscenace představují mimořádné divadelní produkce světových parametrů a byly jasnými vrcholy přehlídky. Naše ohlédnutí za festivalem najdete zde.
Program věnovaný americkému umělci Benu Pattersonovi otevřel ve středu dvacátý devátý ročník Expozice nové hudby v Brně. Zájemci si nejprve prohlédli výstavu v Domě umění, jejímž prostřednictvím vzdali Pattersonovi poctu jeho kolegové z celého světa. Poté zazněly Pattersonovy Variace pro kontrabas a Pavana pro flétny. Americký performer, hudebník a výtvarník Patterson patřil k průkopníkům hnutí Fluxus. Zemřel letos v červnu, bylo mu dvaaosmdesát let. V Brně osobně přednášel a vystupoval v roce 2014, kdy jeho přátelé u příležitosti umělcových kulatých narozenin vypustili osmdesát holubů.
Baletní GALA #1 je název prvního představení Špičkový balet nejen na špičkách nového ředitele baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích Lukáše Slavického. Během večera, který se konal 21. října u příležitosti Slavického nástupu do funkce, zatančila například Katherina Markovskaya, Adam Zvonař, Michal Krčmář, Petr Zuska či Tereza Podařilová. Zde jsme uveřejnili zprávu.
Prostějovská radnice plánuje příští rok zahájit připravovanou opravu střechy Národního domu, který byl otevřen v roce 1907. Rekonstrukce střechy má stát zhruba devět milionů korun. Radní v minulém týdnu schválili zadávací řízení. Národní dům v Prostějově je unikátní secesní památkou evropského významu. Byl postaven v letech 1905 až 1907 podle návrhu předního představitele české secese Jana Kotěry. Jeho úkolem bylo vybudovat kulturní a společenské centrum města s hospodou, divadlem i prostory pro spolky.
Slezské divadlo Opava uvedlo premiéru opery Giuseppe Verdiho Attila v režii Jany Andělové Pletichové, orchestr dirigoval Petr Šumník. Verdiho sborová opera pojednává o vládci Hunů králi Attilovi, který v pátém století plenil velkou část Evropy. Slezské divadlo Opava tento zřídka hraný titul již v minulosti na repertoáru mělo, v roce 1991 jej uvedlo v československé premiéře. V současné verzi v titulní roli vystupuje David Szendiuch či Michal Kubečka, v roli Odabelly sopranistka Katarína Jorda či Agnieszka Bochenek.
Výročí
30. října by se pětadevadesáti let dožil přední český barytonista Rudolf Asmus (30. 10. 1921 Zlín – 13. 2. 2000 Berlín). Začínal ve Státním divadle Ostrava nejprve v operním sboru (1941), později jako sólista (1942-1944), odtud přešel do Státního divadla Brno (1945-1953). Do pražského Národního divadla byl angažován v polovině roku 1953, po čtyřech letech pak dostal neplacenou dovolenou k hostování v berlínské Komische Oper, v roce 1960 z Národního odešel již jako stálý člen Komische Oper definitivně. Jeho stěžejní role pod vedením legendárního Waltra Felsensteina byly zachyceny na gramofonové desky i film. Uznávaný byl mimo jiné jako Janáčkův Revírník, Mozartův Leporello či v ďábelské čtyřroli z Offenbachových Hoffmannových povídek. Zevrubný portrét Rudolfa Asmuse jsme před časem přinesli zde.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]