Týden s hudbou
Co přinese tento týden
Zahraničí
Operní a baletní soubor Slovenského národního divadla se po úspěšném bartókovském projektu (baletně-operní kombinace Dřevěný princ a Modrovousův hrad) rozhodly opět spojit své síly a na čtvrtek 21. září připravily premiéru dvou děl Maurice Ravela. Jeho jednoaktovou hudební komedii Španělská hodinka v režii Pavla Smolíka doplní Ravelův balet na motivy starořecké mytologie Dafnis a Chloé. Příběh dětství, dospívání a lásky Dafnise a Chloé posouvá režisérka baletní jednoaktovky Reona Sato do současnosti. Inscenace představitelky nejmladší choreografické generace (a zároveň sólistky Baletu SND) je taneční sondou do myšlení současných mladých lidí a nelehké cesty hledání si svého místa ve společnosti. Z premiéry přineseme recenzi.
Praha
Festival Dvořákova Praha spěje tento týden ke svému závěru. Klavírní virtuóz Ivan Klánský, který v pondělí 18. září převezme z rukou ministra kultury Daniela Hermana Cenu Antonína Dvořáka (více jsme informovali zde), bude tentýž večer protagonistou klavírního recitálu ve Dvořákově síni Rudolfina, kde přednese skladby Fryderyka Chopina a Ludwiga van Beethovena.
Rezidenční Česká filharmonie se na festivalu podruhé představí s dramaturgií, která v sobě symbolicky spojuje díla dlouholetých přátel Antonína Dvořáka a Johannese Brahmse. Ve středu 20. září tak ve Dvořákově síni Rudolfina kromě Brahmsovy Čtvrté symfonie zazní Nokturno Antonína Dvořáka a jeho Koncert pro violoncello a orchestr h moll, v němž se sólového partu ujme mladý francouzský violoncellista Jean-Guihen Queyras. Českou filharmonii bude řídit Petr Altrichter.
Takzvaný Debutový den festivalu v pátek 22. září letos představí posluchačům ve Dvořákově síni Rudolfina čtyři neobyčejně úspěšné české hudebníky nejmladší generace, laureáty významných světových soutěží, kteří vystoupí s pestrým repertoárem sahajícím od hudby baroka až po dvacáté století. Pavel Svoboda předvede své mistrovství v téměř neznámých varhanních dílech Antonína Dvořáka. Dvořák bude zastoupen i svými Biblickými písněmi, z nichž výběr přednese tenorista Petr Nekoranec. Houslistka Olga Šroubková a hráčka na lesní roh Kateřina Javůrková prokáží svůj talent mimo jiné v dílech Eugèna Ysaÿe a Ernsta Krenka.
Dramaturgie závěrečného koncertu festivalu v sobotu 23. září ve Dvořákově síni Rudolfina opět spojí díla Johannese Brahmse (Tragická předehra) a Antonína Dvořáka (Symfonie č. 6 D dur a Te Deum). Provedení se ujmou sopranistka Simona Šaturová, barytonista Adam Plachetka, Pražský filharmonický sbor a Vídeňští symfonikové vedení Tomášem Netopilem.
Večerem šťastných i nešťastných písní raného baroka zahájí PKF – Prague Philharmonia v pondělí 18. září v prostorách Českého muzea hudby svoji řadu komorních koncertů. Soubor Musica cum gaudio s moderátorem Filipem Jevičem zavede ve svém hudebně-dramatickém projektu s názvem Usurpator tiranno posluchače do italské domácnosti první poloviny sedmnáctého století, kde si hostitelé po horkém dni hodlají se svými přáteli odpočinout zpěvem i poslechem písní a madrigalů. A jak již napovídá název projektu, centrálním motivem jejich setkání bude láska, a to ve svých nejrůznějších podobách.
Na Festivalu hudebního divadla Opera se v neděli 24. září představí na prknech Národního divadla soubor pražské Státní opery se svou inscenací Pucciniho Madama Butterfly. V představení z režijního pera Jiřího Heřmana se v hlavní roli Cio-Cio-San představí Maria Kobielska, námořního důstojníka Pinkertona ztvární italský tenorista Luciano Mastro. Orchestr a Sbor Státní opery bude řídit Martin Leginus. Jak pražský soubor obstál v konkurenci operních souborů z celé České republiky i ze Slovenska, zhodnotíme na našich stránkách. Recenzi ze zahajovacího představení festivalu najdete zde.
Regiony
Do své druhé poloviny se v tomto týdnu přehoupne Svatováclavský hudební festival, jehož dění průběžně sledujeme na našich stránkách. Řadu koncertů předposledního festivalového týdne zahájí v pondělí 18. září v evangelickém Kristově kostele v Ostravě zcela vyprodaný crossoverový projekt zpěváka Dana Bárty, Robert Balzar Tria a Filharmonie Brno. Na koncertě zazní většina unikátních skladeb ze společné desky Dana Bárty a Robert Balzar Tria Theyories a původní písně od zpěváků a skupin, jako jsou Joni Mitchell, Led Zeppelin, Björk nebo Jamiroquai, v aranžích klavíristy Jiřího Levíčka.
Srovnání smyčcových sextetů Antonína Dvořáka a Johannese Brahmse nabídne na dvou koncertech Talichovo kvarteto doplněné o členy Pražákova, resp. Bennewitzova kvarteta (v úterý 19. září v kostele sv. Mikuláše v Ostravě Porubě a ve středu 20. září v kostele sv. Bartoloměje ve Frýdlantu nad Ostravicí).
Hned třikrát bude mít Slovenský komorní orchestr Bohdana Warchala možnost prezentovat na festivalu svůj program nesoucí název Osm ročních období. Slavné dílo Antonia Vivaldiho inspirovalo ve dvacátém století skladatele Ástora Piazzollu k vytvoření svého vášnivě rytmického jihoamerického protějšku, který nazval Čtvero ročních období v Buenos Aires. Na Svatováclavském hudebním festivalu zazní oba opusy v interpretaci houslisty Ewalda Danela, rodáka z Horní Suché, a jeho komorního orchestru (v pátek 22. září v Jablunkově, v sobotu 23. září v Albrechticích u Českého Těšína a v neděli 24. září v Kopřivnici).
U příležitosti šedesátých narozenin významného brněnského skladatele a pedagoga Pavla Zemka Nováka pořádá soubor Ensemble Opera Diversa a přidružený pěvecký sbor Ensemble Versus gratulační koncert. V úterý 19. září zazní v prostorách funkcionalistického kostela sv. Augustina v Brně program sestavený z děl jubilanta a skladatelů, se kterými Zemka Nováka pojí unisonová technika a spirituální náměty v tvorbě. Hudebního nastudování se ujala kmenová dirigentka Ensemble Opera Diversa Gabriela Tardonová. Posluchači uslyší skladby stylově blízké, přesto zcela unikátní svou instrumentací, z tvorby Zemka Nováka, Davida Matthewse, Arvo Pärta a Ivana Moodyho. Smyčcový orchestr se představí v Matthewsově Introitu, dále s mužským sborem v Pärtově naléhavé kompozici Wallfahrtslied a doprovodí také violistu Juliána Vevericu v Moodyho skladbě Vigil of the Angels.
Ozvěny International Shakuhachi Festival Prague, který probíhal minulý týden v Praze, přinesou zážitek z japonské hudby v úterý 19. září i do Plzně. Soubor Pro Musica Nipponia, který se o několik dní dříve představil pražskému publiku, zahraje v Měšťanské besedě vedle skladeb mezinárodních skladatelů také premiéru Jiřího Lukeše pro japonské nástroje a moravský cimbál.
Třemi koncerty pokračuje tento týden na Českolipsku festival Lípa Musica. V kostele sv. Petra a Pavla v Prysku se v pátek 22. září propojí zvuk didgeridoo – starodávného nástroje tvořeného z duté větve a středověkého a renesančního chorálu v podání česko-německého ansámblu Aurea (Alena Leja – zpěv, shruti box, Ilja Sibbor – didgeridoo, fujara).
Sobotní koncert v kostele sv. Zikmunda ve Stráži pod Ralskem provede posluchače labyrintem lásky díky programu složenému mimo jiné z písní České mariánské muziky Adama Michny z Otradovic. Interprety večera budou sopranistka Hana Blažíková a soubor Collegium Marianum, který obohatí program instrumentálními díly barokních skladatelů včetně strážského rodáka Heinricha Ignaze Franze Bibera. Z koncertu připravujeme recenzi.
Barokní kostel sv. Jana Křtitele v Kamenickém Šenově bude v neděli 24. září hostit folklórní soubor Hradišťan s jeho uměleckým vedoucím Jiřím Pavlicou.
První operní premiérou letošní sezony libereckého Divadla F. X. Šaldy bude v pátek 22. září Panna orleánská Petra Iljiče Čajkovského. Opera na námět Friedricha Schillera, pojednávající o jedné z nejproslulejších, ale i nejkontroverznějších postav evropských dějin – o Janě z Arku, která v 15. století zvrátila výsledek stoleté války mezi Anglií a Francií, osvobodila svou zem, vzápětí byla vlastním národem zrazena a ve svých devatenácti letech upálena, zazní v novodobé historii Šaldova divadla vůbec poprvé. V režii Lindy Keprtové se v hlavní roli představí mladá mezzosopranistka Alžběta Vomáčková. Orchestr opery Divadla F. X. Šaldy bude řídit šéfdirigent Martin Doubravský.
Čtvero ročních období v Buenos Aires pro housle a smyčcový orchestr Ástora Piazzolly bude programovým pilířem čtvrtého koncertu Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka 2017 v sobotu 23. září v kostele sv. Prokopa v Přepychách. Houslistu Josefa Špačka doprovodí komorní soubor Barocco sempre giovane, který doplní program díly z pera Edvarda Hagerupa Griega, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Franze Schuberta.
V šesti chrámech a kostelech i v prostorách olomouckého arcibiskupství zazní letos koncerty Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci, který začíná v neděli 24. září. Přehlídku s téměř čtvrt století starou tradicí zahájí v chrámu svatého Mořice provedení Otčenáše Leoše Janáčka a oratoria Kristus na hoře Olivetské Ludwiga van Beethovena. Interprety koncertu budou Komorní filharmonie Pardubice a Slovenský filharmonický sbor, taktovky se ujme Marko Ivanović.
Český filharmonický sbor Brno se svým sbormistrem Petrem Fialou zahájí svůj 12. ročník Cyklu abonentních koncertů ČFSB 2017/2018 v neděli 24. září v Besedním domě v Brně. Ke společnému provedení Mše C dur Ludwiga van Beethovena si přizval Filharmonii Bohuslava Martinů s dirigentem Vojtěchem Spurným a čtveřici sólistů: sopranistku Andreu Širokou, altistku Janu Sýkorovou, tenoristu Tomáše Černého a basistu Martina Gurbaľa. Na programu večera bude ještě Koncert pro violu, klarinet a orchestr Maxe Brucha, v němž se jako sólisté představí klarinetista Igor Františák a violistka Kristina Fialová.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Operní soubor ve švédském městě Karlstad nastudoval převážně vlastními silami operu Bohuslava Martinů Řecké pašije. Premiéru ve čtvrtek 14. září řídil švédský dirigent Johannes Gustavsson. Režií byla pověřena švédská režisérka a scénografka Mira Bartov. Hlavní roli Manolia vytvořil švédský tenorista Niklas Björling Rygert, sólista Královské opery ve Stockholmu. Domácí dramatická sopranistka Charlotta Larsson zpívala Kateřinu. Opera byla uvedena v anglické verzi a jazyce (se švédskými titulky). Naplánována jsou tři představení v září a dalších sedm repríz v říjnu. Více o nastudování jsme informovali v Operním kukátku zde.
Praha
Divadelní uskupení Spitfire Company oslavilo v úterý 12. září a ve středu 13. září deset let své existence uvedením projektu Konec –- člověka / Doba z druhé ruky v holešovickém prostoru Jatka78. Recenzi z prvního provedení divadelní adaptace knihy Světlany Alexijevičové si můžete přečíst zde.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK vstoupil do své 83. sezóny dvěma koncerty ve středu 13. a ve čtvrtek 14. září ve Smetanově síni Obecního domu. Jako sólistu pro své slavnostní zahájení si vedení FOKu vybralo legendárního izraelského houslistu Pinchase Zukermana. Reflexi jeho interpretace Beethovenových děl pro housle a orchestr si můžete přečíst zde.
Ve své řadě abonentních koncertů v Sále Martinů Hudební fakulty AMU pokračoval po prázdninách Sukův komorní orchestr bez dirigenta. Čtvrtý koncert letošního cyklu ve středu 13. září, patřil hudbě Jeana Sibelia, Igora Stravinského a Franze Schuberta.
Již potřetí zahájilo Národní divadlo sezonu koncertem pod taktovkou svého uměleckého ředitele Petra Kofroně. Tentokrát však na prknech pražské první scény neřídil Orchestr Národního divadla, ale Orchestr Státní opery. Dramaturgie koncertu, který se konal ve čtvrtek 14. září, představila ukázky z operního repertoáru Nového německého divadla. Recenzi z koncertu naleznete zde.
Od čtvrtka 14. září do neděle 17. září proběhlo v Praze několik koncertů a doprovodných akcí 11. ročníku festivalu japonské a soudobé hudby International Shakuhachi Festival Prague. Festival nazvaný podle flétny šakuhači přinesl vystoupení celé plejády osobností japonské hudby.
Regiony
Pod názvem Jemně temně proběhl ve středu 13. září v brněnské Robotárně v Káznici na Cejlu recitál basisty Jana Šťávy za doprovodu Ondreje Olose, v němž prezentoval záporné charaktery operního světa. Na programu byl mimo jiné Mozart, Rossini, Smetana, Thomas či Offenbach.
Národní divadlo Brno umístilo první operní premiéru sezony 2017/2018 do brněnské Reduty. V pátek 15. září se zde odehrála světová premiéra opery Michala Nejtka Pravidla slušného chování v moderní společnosti, která vznikla přímo na objednávku Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Fotogalerii, pořízenou během závěrečných zkoušek, jsme publikovali zde, rozhovor se skladatelem Michalem Nejtkem zde a recenzi premiéry zde.
Šestnáctý ročník festivalu Lípa Musica začal v pátek 15. září v bazilice Všech svatých v České Lípě. Hudební přehlídku otevřelo Requiem za růžový měsíc, projekt, který je poctou Nicku Drakeovi. Protagonisty večera byli Joel Frederiksen a Ensemble Phoenix Munich, naši recenzi zahajovacího koncertu najdete zde.
Třetím z řady deseti koncertů pokračoval v neděli 17. září Mezinárodní hudební festival F. L. Věka 2017. Vůbec poprvé hostil jeden z festivalových koncertů zámek v Kvasinách, kde cembalistka Barbara Maria Willi provedla kompletní cyklus Johanna Sebastiana Bacha Goldbergovy variace.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]