Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 18. do 24. září 2017 - vydání číslo 229. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Nabízíme souhrn vybraných událostí aktuálního i uplynulého týdne.


Co přinese tento týden
Zahraničí
Operní a baletní soubor Slovenského národního divadla se po úspěšném bartókovském projektu (baletně-operní kombinace Dřevěný princ a Modrovousův hrad) rozhodly opět spojit své síly a na čtvrtek 21. září připravily premiéru dvou děl Maurice Ravela. Jeho jednoaktovou hudební komedii Španělská hodinka v režii Pavla Smolíka doplní Ravelův balet na motivy starořecké mytologie Dafnis a Chloé. Příběh dětství, dospívání a lásky Dafnise a Chloé posouvá režisérka baletní jednoaktovky Reona Sato do současnosti. Inscenace představitelky nejmladší choreografické generace (a zároveň sólistky Baletu SND) je taneční sondou do myšlení současných mladých lidí a nelehké cesty hledání si svého místa ve společnosti. Z premiéry přineseme recenzi.


Praha
Festival Dvořákova Praha spěje tento týden ke svému závěru. Klavírní virtuóz Ivan Klánský, který v pondělí 18. září převezme z rukou ministra kultury Daniela Hermana Cenu Antonína Dvořáka (více jsme informovali zde), bude tentýž večer protagonistou klavírního recitálu ve Dvořákově síni Rudolfina, kde přednese skladby Fryderyka Chopina a Ludwiga van Beethovena.

Rezidenční Česká filharmonie se na festivalu podruhé představí s dramaturgií, která v sobě symbolicky spojuje díla dlouholetých přátel Antonína Dvořáka a Johannese Brahmse. Ve středu 20. září tak ve Dvořákově síni Rudolfina kromě Brahmsovy Čtvrté symfonie zazní Nokturno Antonína Dvořáka a jeho Koncert pro violoncello a orchestr h moll, v němž se sólového partu ujme mladý francouzský violoncellista Jean-Guihen Queyras. Českou filharmonii bude řídit Petr Altrichter.

Jean-Guihen Queyras (foto © Marco Borggreve)

Takzvaný Debutový den festivalu v pátek 22. září letos představí posluchačům ve Dvořákově síni Rudolfina čtyři neobyčejně úspěšné české hudebníky nejmladší generace, laureáty významných světových soutěží, kteří vystoupí s pestrým repertoárem sahajícím od hudby baroka až po dvacáté století. Pavel Svoboda předvede své mistrovství v téměř neznámých varhanních dílech Antonína Dvořáka. Dvořák bude zastoupen i svými Biblickými písněmi, z nichž výběr přednese tenorista Petr Nekoranec. Houslistka Olga Šroubková a hráčka na lesní roh Kateřina Javůrková prokáží svůj talent mimo jiné v dílech Eugèna Ysaÿe a Ernsta Krenka.

Dramaturgie závěrečného koncertu festivalu v sobotu 23. září ve Dvořákově síni Rudolfina opět spojí díla Johannese Brahmse (Tragická předehra) a Antonína Dvořáka (Symfonie č. 6 D dur a Te Deum). Provedení se ujmou sopranistka Simona Šaturová, barytonista Adam Plachetka, Pražský filharmonický sbor a Vídeňští symfonikové vedení Tomášem Netopilem.

Večerem šťastných i nešťastných písní raného baroka zahájí PKF – Prague Philharmonia v pondělí 18. září v prostorách Českého muzea hudby svoji řadu komorních koncertů. Soubor Musica cum gaudio s moderátorem Filipem Jevičem zavede ve svém hudebně-dramatickém projektu s názvem Usurpator tiranno posluchače do italské domácnosti první poloviny sedmnáctého století, kde si hostitelé po horkém dni hodlají se svými přáteli odpočinout zpěvem i poslechem písní a madrigalů. A jak již napovídá název projektu, centrálním motivem jejich setkání bude láska, a to ve svých nejrůznějších podobách.

Usurpator tiranno – Musica cum gaudio – Mariánská Týnice 11. 7. 2015 (zdroj musicacumgaudio.com)

Na Festivalu hudebního divadla Opera se v neděli 24. září představí na prknech Národního divadla soubor pražské Státní opery se svou inscenací Pucciniho Madama Butterfly. V představení z režijního pera Jiřího Heřmana se v hlavní roli Cio-Cio-San představí Maria Kobielska, námořního důstojníka Pinkertona ztvární italský tenorista Luciano Mastro. Orchestr a Sbor Státní opery bude řídit Martin Leginus. Jak pražský soubor obstál v konkurenci operních souborů z celé České republiky i ze Slovenska, zhodnotíme na našich stránkách. Recenzi ze zahajovacího představení festivalu najdete zde.

 

Regiony
Do své druhé poloviny se v tomto týdnu přehoupne Svatováclavský hudební festival, jehož dění průběžně sledujeme na našich stránkách. Řadu koncertů předposledního festivalového týdne zahájí v pondělí 18. září v evangelickém Kristově kostele v Ostravě zcela vyprodaný crossoverový projekt zpěváka Dana Bárty, Robert Balzar Tria a Filharmonie Brno. Na koncertě zazní většina unikátních skladeb ze společné desky Dana Bárty a Robert Balzar Tria Theyories a původní písně od zpěváků a skupin, jako jsou Joni Mitchell, Led Zeppelin, Björk nebo Jamiroquai, v aranžích klavíristy Jiřího Levíčka.

Srovnání smyčcových sextetů Antonína Dvořáka a Johannese Brahmse nabídne na dvou koncertech Talichovo kvarteto doplněné o členy Pražákova, resp. Bennewitzova kvarteta (v úterý 19. září v kostele sv. Mikuláše v Ostravě Porubě a ve středu 20. září v kostele sv. Bartoloměje ve Frýdlantu nad Ostravicí).

Talichovo kvarteto (foto © Bernard Martinez)

Hned třikrát bude mít Slovenský komorní orchestr Bohdana Warchala možnost prezentovat na festivalu svůj program nesoucí název Osm ročních období. Slavné dílo Antonia Vivaldiho inspirovalo ve dvacátém století skladatele Ástora Piazzollu k vytvoření svého vášnivě rytmického jihoamerického protějšku, který nazval Čtvero ročních období v Buenos Aires. Na Svatováclavském hudebním festivalu zazní oba opusy v interpretaci houslisty Ewalda Danela, rodáka z Horní Suché, a jeho komorního orchestru (v pátek 22. září v Jablunkově, v sobotu 23. září v Albrechticích u Českého Těšína a v neděli 24. září v Kopřivnici).

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář