Týden s hudbou

Týden od 9. do 15. října 2017 - vydání číslo 232. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Vybíráme z událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Zahraničí
Poslední festivalový týden Bratislavských hudebních slavností otevře v pondělí 9. října v koncertní síni Slovenské filharmonie operní recitál amerického tenoristy Lawrence Brownleeho. V belcantových áriích ho doprovodí Slovenská filharmonie vedená italskou dirigentkou Speranzou Scappucci; recenzi najdete následující den na našich stránkách. Ve čtvrtek 12. října se na stejném pódiu představí komorní orchestr Kremerata Baltica, založený Gidonem Kremerem, s klavíristou Lucasem Debarguem. Ti přivážejí do Bratislavy svůj program z děl Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta, Bély Bartóka a Dmitrije Šostakoviče. 53. ročník festivalu vyvrcholí v neděli 15. října francouzsko-ruským programem (Debussyho Ibéria a Fantazie pro klavír a orchestr a Prokofjevova kantáta Alexandr Něvský). Slovenskou filharmonii a Slovenský filharmonický sbor bude řídit Juraj Valčuha. Recenzi festivalového vystoupení Junge Deutsche Philharmonie z minulého týdne si můžete přečíst zde.

Lawrence Brownlee (zdroj myscena.org / foto David White)

Koncertem ve městě Tchaj-pej v úterý 10. října završí Česká filharmonie své asijské turné, na které se vydala koncem září. Zavítala při něm do Jižní Koreje, Japonska a na Tchaj-wan, kde absolvovala celkem deset koncertů spolu s dirigentem Petrem Altrichterem, violoncellisty Isangem Endersem a Jean-Guihenem Queyrasem a klavíristkou Alice Sarou Ott.

 

Praha
V rámci Festivalu hudebního divadla Opera bude tento týden v Praze se svým nastudováním Händelovy opery Alcina hostovat Státní divadlo Košice. Na scéně Stavovského divadla se v pondělí 9. října v hlavní roli kouzelnice Alciny představí sopranistka Michaela Várady v režijním pojetí Lindy Keprtové. Sbor a orchestr košického divadla povede Marek Štryncl. I z tohoto festivalového představení chystáme recenzi, ohlasy na tituly minulého týdne také najdete na našich stránkách (Juro Jánošík, Medea, Thaïs).

G. F. Händel: Alcina – Michaela Várady (Alcina) – ŠD Košice (foto Joseph Marčinský)

PKF – Prague Philharmonia má na programu tohoto týdne dva zahajovací koncerty svých tradičních cyklů. Podtitul Nekonečné obzory 21. století nese letošní, 13. sezona cyklu soudobé hudby Krása dneška, jejíž večery si uchovávají neformální charakter ve formátu beseda-koncert. Cyklus zahájí autorský večer Zdenka Merty v úterý 10. října v Experimentálním prostoru NoD v Dlouhé ulici. Host pořadu, hudební skladatel a klavírista Zdenek Merta si ke spolupráci pro tento večer přizval zpěvačku Kristýnu Daňhelovou, klavíristku Lenku Říhovou a klavírní trio Quasi trio. V sobotu 14. října dopoledne ožijí ve Dvořákově síni Rudolfina opět skřítci Šíma a Lupi, kteří interaktivní a zábavnou formou seznámí dětské návštěvníky koncertu s hudbou jako nositelkou různých nálad.

Průzračné hlasy členů belgického vokálního ansámblu Huelgas budou moci obdivovat posluchači, kteří zavítají v úterý 10. října do kostela sv. Šimona a Judy. Belgický soubor specializující se na středověkou a renesanční hudbu Huelgas Ensemble se svým uměleckým vedoucím Paulem van Nevelem se po deseti letech vrací do cyklu Stará hudba, který pořádá Koncertní jednatelství Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Předvede zde mimo jiné Messa da Cappella Claudia Monteverdiho a díla několika jeho progresivních předchůdců.

Huelgas Ensemble (foto © Luk Van Eeckhout)

Ve své řadě abonentních koncertů v Sále Martinů Hudební fakulty AMU pokračuje také v říjnu Sukův komorní orchestr bez dirigenta. Pátý koncert letošního cyklu, který je ohlášen na úterý 10. října, bude patřit srovnání dvou zhudebnění Čtvero ročních období (Antonio Vivaldi versus Ástor Piazzolla).

V úterý 10. a ve středu 11. října bude Dvořákova síň Rudolfina patřit mezzosopranistce Magdaleně Kožené, která si přiveze do Prahy dva hosty. Španělský flamenkový soubor Antonio El Pipa a instrumentální ansámbl Private Musicke s uměleckým vedoucím Pierrem Pitzlem. Program, který nese název Láska: mezi nebem a peklem, je koncipován jako pocta flamenku. Druhý z obou večerů je donátorským galavečerem ve prospěch nadačního fondu Magdaleny Kožené, který si klade za cíl podporu systému uměleckého vzdělávání poskytovaného základními uměleckými školami.

Magdalena Kožená a Antonio El Pipa – Budapešť 17. 9. 2017 (foto Posztós János)

Ve čtvrtek 12. října vystřídá na pódiu Dvořákovy síně Rudolfina Magdalenu Koženou světoznámý peruánský tenorista Juan Diego Flórez. Ten zavítá do Prahy tentokrát s italským pianistou Vincentem Scalerou, se kterým bude interpretovat písně a árie Wolfganga Amadea Mozarta, Giacoma Pucciniho či Giuseppe Verdiho. Recenzi připravujeme.

 

Regiony
Druhá část festivalu soudobé hudby a hudby mezních žánrů MusicOlomouc nabídne kromě dvou workshopů také dva koncerty. V pondělí 9. října zazní v Kapli Božího Těla Uměleckého centra Univerzity Palackého v podání rakouského ansámblu nové hudby Phace Ensemble skladby pro klarinet, housle, violoncello a klavír. Nejrozsáhlejší akcí a očekávaným vrcholem festivalu bude závěrečný koncert v neděli 15. října v Atriu Uměleckého centra Univerzity Palackého, na němž se v české premiéře představí unikátní nástroj Airmachine 2, který vytvořil český skladatel a dirigent působící v zahraničí Ondřej Adámek. Jedná se o automatizovaný vzduchový systém rytmicky pracující se zvukem nejrůznějších připojených dechových nástrojů, nafukovacích předmětů, vysavačů, hadic a trubek.

Tři koncerty má na programu tohoto týdne festival Lípa Musica. Děčínská pocta klarinetu, která se uskuteční ve středu 11. října v Knihovním sále děčínského zámku, nabídne v podání Igora Františáka a orchestru Barocco sempre giovane barokní perly i exkurz do hudby 20. století. V sobotu 14. října složí členové Bennewitzova kvarteta na zámku v Doksech poctu významnému českému houslistovi, dirigentovi a hudebnímu pedagogovi Antonínovi Bennewitzovi, jehož jméno ansámbl nese a jenž v Doksech strávil podzim svého života a je zde i pochován. Poprvé ve své existenci zavítá festival do evangelicko-lutherského kostela v německém Lückendorfu, v němž se v neděli 15. října rozezní dechové kvintety Antonína Rejchy, Daria Milhauda a Pavla Haase, jak je nastudoval Afflatus Quintet. Koncerty tohoto týdne budeme průběžně hodnotit na našich stránkách, recenzi provedení Mozartova Requiem z minulého týdne si můžete přečíst zde.

Bennewitzovo kvarteto (zdroj bennewitzquartet.com / foto © Kamil Ghais)

Druhý týden festivalu Moravský podzim nabídne kromě koncertu souborů Capella Mariana a Cinquecento Renaissance Vokal ve středu 11. října premiéru futuristické opery Vítězství nad sluncem. Pořadatelé festivalu chtějí tímto provedením, které zazní v předpremiéře ve středu 11. října a v premiéře v neděli 15. října vzdát poctu prvnímu futuristickému syntetickému dílu – opeře Vítězství nad sluncem z roku 1913 Michaila Maťušina (hudba), Alexeje Kručonycha (text) a Kazimira Maleviče (výtvarná složka) s prologem Velemira Chlebnikova. Rekonstrukce opery v režii Marka Mokoše, z níž chystáme recenzi, se odehraje v Divadle na Orlí.

Dvěma koncerty vyvrcholí tento týden Podzimní festival duchovní hudby Olomouc. Na předposledním koncertě ve středu 11. října v kostele sv. Cyrila a Metoděje budou mít posluchači jedinečnou příležitost vyslechnout jazzovou svitu Petra Kořínka o sedmi částech Cronica Domus Sarensis, napsanou k příležitosti sedmistého výročí sepsání Kroniky kláštera žďárského. Její nedílnou součástí jsou i texty z vlastní Kroniky a evangelií, které přednese Alfréd Strejček. Provedení se ujme Pražské jazzové sexteto za účasti Petra Kořínka. Festival uzavře slavnostní koncert v sobotu 14. října v chrámu Panny Marie Sněžné, na němž zazní Messa di Gloria Pietra Mascagniho v interpretaci Filharmonie Brno, Českého filharmonického sboru Brno a sólistů Kateřiny Kalvachové, Tomáše Černého a Jiřího Brücklera. Dirigentské taktovky se ujme Jaromír M. Krygel.

Jaromír M. Krygel – Podzimní festival duchovní hudby 2015 (foto archiv Musica Viva)

Také Lednicko/Valtický hudební festival směřuje v tomto týdnu ke svému závěru. Ve čtvrtek 12. října v zámeckém divadle ve Valticích a v pátek 13. října v zámecké jízdárně v Lednici se představí houslista Jan Mráček za doprovodu souboru Barocco sempre giovane. Rozdílné dramaturgie obou koncertů spojuje Koncert pro housle a smyčce d moll Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Závěrečný galakoncert festivalu v sobotu 14. října, jehož dějištěm bude zámecká jízdárna ve Valticích, nabídne posluchačům dva sólové koncerty Josepha Haydna. Sólistou Koncertu pro violoncello a orchestr D dur bude Jiří Bárta, hornový part Koncertu pro lesní roh a orchestr D dur nastudovala Kateřina Javůrková. Filharmonii Bohuslava Martinů bude řídit Vojtěch Spurný.

Mezinárodní hudební festival F. L. Věka pokračuje tento týden sobotním koncertem (14. října) v Husově sboru Dobruška. Program složený z děl pěti staletí zde budou společně interpretovat pražské klarinetové kvarteto Five Star Clarinet Quartet s polským varhaníkem Romanem Peruckim.

Koncert v neděli 15. října v brněnském Besedním domě nabídne posluchačům ojedinělou dramaturgii – novodobou premiéru Velké instrumentální mše Franze von Suppého. Na koncertě se představí kvarteto sólistů (Marie Fajtová, Jana Hrochová, Jaroslav Březina, Jiří Brückler), rozsáhlý sborový part přednese Český filharmonický sbor Brno. Do čela PKF – Prague Philharmonia se postaví dirigent Leoš Svárovský. Pražská premiéra stejného nastudování se odehrála minulou neděli 8. října ve Dvořákově síni Rudolfina v Praze, z brněnského provedení chystáme recenzi.

Besední dům v Brně (zdroj filharmonie-brno.cz)

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Legendární rakouský klavírista Paul Badura-Skoda, který patří k nejuznávanějším klavíristům druhé poloviny 20. a začátku 21. století, oslavil 6. října devadesáté narozeniny. Během své téměř sedmdesátileté kariéry se soustředil zejména na díla Wolfganga Amadea Mozarta, Ludwiga van Beethovena a Franze Schuberta. Od ostatních špičkových klavíristů se Badura-Skoda odlišuje svým zájmem o dobové nástroje, na něž nahrál téměř kompletní dílo svých oblíbených skladatelů.

Estonský skladatel Arvo Pärt obdrží letošní Ratzingerovu cenu, známou také jako Nobelova cena za filozofii. Od roku 2011 je každoročně cena udělována dvěma až třem osobnostem. Tentokrát je poprvé oceněn hudebník. Zájem Benedikta XVI. o hudbu a náboženský obsah v hudbě Arvo Pärta je důvodem, proč bude cena tentokrát udělena osobě mimo teologickou oblast. Cenu dotovanou částkou 50.000 € obdrží Arvo Pärt 18. listopadu 2017.

 

Praha
Symfonický orchestr českého rozhlasu se svým šéfdirigentem Ondrejem Lenárdem a houslistou Janem Mráčkem vstoupili v pondělí 2. října do 91. koncertní sezony. V jejich podání zazněl ve Dvořákově síni Rudolfina mimo jiné Koncert pro housle a orchestr z roku 1945 brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda. Koncert jsme reflektovali zde.

Slavnostní zahajovací koncert – Jan Mráček, Ondrej Lenárd, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Pardubické hudební jaro 5. 3. 2017 (foto © Miloš Kolesár)

Dvě odlišná zhudebnění mešního ordinária (Bachovu Mši g moll a poslední mešní kompozici Jana Dismase Zelenky Missa Omnium Sanctorum) mohli konfrontovat posluchači ve Dvořákově síni Rudolfina v úterý 3. října. Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse tímto provedením zahájili svoji novou sezonu Hudebního mostu Praha-Drážďany. Recenzi z koncertu si můžete přečíst zde.

Premiérou Zelenkovy mše Missa Corporis Domini, jejíž hodnocení jsme přinesli zde, vyvrcholil v pátek 6. října v Kostele Panny Marie pod řetězem IV. ročník mezinárodního festivalu Zelenka Festival Praha – Drážďany, jehož pořadatelem je hudební soubor Ensemble Inégal a který ve dnech 3. – 7. října nabídl milovníkům Zelenkovy hudby celkem čtyři koncerty (poslední z nich v kostele sv. Anny v Drážďanech).

Na dvou koncertech ve středu 4. a ve čtvrtek 5. října představil Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK ve Smetanově síni Obecního domu světovou premiéru skladby Josého Cury pro sbor a orchestr s názvem Modus, která je inspirovaná motivy středověké Prahy. José Cura byl i dirigentem obou večerů a sólistou ve dvou dílech argentinského skladatele Ariela Ramíreze (Misa Criolla a Navidad Nuestra), které zazněly na koncertech ve světové premiéře v orchestrální podobě. Sborové party nastudoval Pražský filharmonický sbor. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.

José Cura & Misa Criolla – Praha 4. 10. 2017 (zdroj FOK / foto Jan Slavík)

Ve středu 4. října provedl soubor Hartig Ensemble – Tance a balety tří století v refektáři Emauzského kláštera vtipnou hudebně-taneční hříčku Claudia Monteverdiho s názvem Ballo delle ingrate (Ballo nevděčnic). Iniciátorem projektu byl dirigent Tomáš Hála, režie a choreografie se ujala profesorka AMU Helena Kazárová.

Pražský komorní balet představil ve čtvrtek 5. října v Divadle Ponec premiéru svého nového představení s názvem Metamorphic. V rámci programu večera Pražský komorní balet uvedl svoji úspěšnou kreaci Teď na druhou na hudbu Marka Pavlíčka v choreografii Ondřeje Vinkláta a premiéru nové choreografie Martiny Hajdyly Lacové Metamorphic na hudbu Jozefa Vlka. Hostem večera byl Balet Praha junior, soubor Tanečního centra Praha – konzervatoře.

Národní divadlo uvedlo ve čtvrtek 5. října jako první operní premiéru této sezony operu Maškarní ples Giuseppe Verdiho. Novou inscenaci nastudoval hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink, režijní koncepce se ujal Dominik Beneš, který si ke spolupráci přizval divadelního výtvarníka Marka Cpina. Recenzi premiérového představení najdete zde.

G. Verdi: Un ballo in maschera – ND Praha 2017 (zdroj ND Praha / foto Patrik Borecký)

 

Regiony
Schubertův cyklus Zimní cesta v nevšední rekonstrukci německého dirigenta a skladatele Hanse Zendera mohli ve středu 4. října vyslechnout posluchači v Besedním domě v Brně. Interpretace pěveckého partu se ujal tenorista Jaroslav Březina, o jeho doprovod se postaral Brno contemporary orchestra s dirigentem Pavlem Šnajdrem.

Festival Moravský podzim začal oficiálně 6. října, brněnský Besední dům ožil ale už o den dříve, ve čtvrtek 5. října. Odpoledne tam začal osmadvacetihodinový klavírní maraton. U nástroje se vystřídala asi půldruhá desítka klavíristů, kteří zahráli radikálně minimalistickou skladbu Vexations Erika Satieho. Dramaturgie zahajovacího koncertu festivalu v Kulturním centru Babylon v pátek 6. října byla tvořena díly Hannse Eislera, Alexandra Mosolova, Arthura Honeggera a Leoše Janáčka. Jejich nastudování se ujala Filharmonie Brno s dirigentem Ilanem Volkovem. Hodnocení obou koncertů najdete zde, resp. zde.

V pátek 6. října uvedlo Moravské divadlo v Olomouci první premiéru souboru opery a operety v této sezoně, jednalo se o dílo českého hudebního skladatele a dirigenta Oskara Nedbala Vinobraní. Režie inscenace se ujali Michaela Doleželová a Roman Vencl, autorem hudebního nastudování je Tomáš Hanák. Více se o představení dočtete zde.

Oskar Nedbal: Vinobraní – záběr ze zkoušky – MD Olomouc 2017 (zdroj FB MD Olomouc)

V sobotu 7. října měli Brňané možnost vydat se městem po stopách Leoše Janáčka. Studenti Janáčkovy akademie múzických umění, která nese skladatelovo jméno a letos slaví 70 let existence, pro ně na pěti místech připravili pouliční divadelní program. Oslavy výročí Janáčkovy akademie múzických umění jsou rozvrženy do celého letošního roku, minulá sobota patřila k jejich hlavním bodům. Pouliční program nazvaný Leošovy stopy začal odpoledne nedaleko domku, kde Janáček trávil sklonek života a v jehož sousedství působila jeho varhanická škola. Následoval průvod pod vedením loutek v nadživotní velikosti směrem na Moravské náměstí, před Místodržitelský palác, před budovu hudební fakulty a nakonec ke staveništi Janáčkova kulturního centra. Na každou zastávku připravili studenti pouliční divadlo různého charakteru.

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla uvedlo v sobotu 7. října v premiéře v Novém divadle další z oper, které připravuje pro nejmladší diváky. Komorní inscenace O Rusalce má děti nejen seznámit se slavnou operou Antonína Dvořáka, ale také je nadchnout pro operní žánr. Rusalka není první operou, kterou v Plzni pro malé diváky režijně nastudovala hudební pedagožka a dlouholetá sólistka zdejší opery Lilka Ročáková. Pohádkový ráz inscenace podporují scéna a kostýmy Tomáše Pilaře.

O Rusalce – Petra Šintáková (Kuchtík), Daniel Kfelíř (Hajný) – Divadlo J. K. Tyla 2017 (zdroj FB Divadlo J. K. Tyla)

Díla Pavla Josefa Veselého, Wolfganga Amadea Mozarta a Chevaliera de Saint George si pro své vystoupení v rámci Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka vybralo Kvarteto Apollon se svým hostem, švýcarským klarinetistou Wenzelem Grundem. Festivalový koncert se uskutečnil v Kodymově národním domě v Opočně v neděli 8. října.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat