Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Pravidelné taneční zpravodajství: V Ústí nad Labem měl premiéru balet o Fridě Kahlo, Balet v kině představí Cathy Marton a Jeroma Robbinse, studenti konzervatoře Duncan Centre se seznámí s tvorbou choreografky Sashy Waltz, pozvánka Bohemia Baletu a definitivní rozloučení se současným sídlem Studia ALTA v sobotu.
Severočeské divadlo – Frida (foto Petr Berounský)

V Ústí nad Labem měl premiéru balet o Fridě Kahlo
Severočeské divadlo opery a baletu
v Ústí nad Labem uvedlo minulý pátek premiéru tanečního představení Frida, inspirovaného životem mexické malířky Fridy Kahlo. Choreografkou a režisérkou nové inscenace je Marika Mikanová. Život jedné z nejslavnějších malířek 20. století Fridy Kahlo je vyprávěn směsí neoklasiky a moderního tance.

Malířka Frida (1907–1954) za svůj život vytvořila přes 140 maleb, na 55 z nich namalovala samu sebe. „Protože jsem tak často sama, protože já jsem subjekt, který znám nejlépe,“ zdůvodnila své autoportréty. Inscenace se ale na díla jako taková nezaměřuje. Režisérka se chtěla primárně věnovat bouřlivému životu umělkyně: „Cítila jsem touhu udělat nějaké drama,“ uvedla před premiérou.

V hlavní roli se představí Frederika Kvačáková a Elena Mazanová, roli Fridina celoživotního partnera Diega Rivery ztvární Mexičan Fernando Velasco v alternaci s Róbertem Királym. „Celé představení je náročné i po výrazové stránce,“ říká Frederika Kvačáková. Ve své roli se transformuje z mladé šestnáctileté dívky do zralé ženy, prochází bolestí a všemi útrapami, které Fridu v jejím životě potkaly. „Cítím se vyčerpaně, jako bych to prožila,“ svěřila se.

Marika Mikanová původem z Prahy se od šesti let věnuje baletu. Vystudovala soukromou taneční konzervatoř v Praze, poté nastoupila do angažmá libereckého divadla F. X. Šaldy. Ztvárnila například Madame de Volanges v představení Nebezpečné známosti. Od loňského srpna zastává funkci šéfky baletního souboru v Liberci. V roce 2016 v ústeckém divadle uvedla Sněhovou královnu, později Zkrocení zlé ženy. V současnosti vede liberecký baletní soubor, ale dál se aktivně věnuje choreografii.

 

Balet v kině představí choreografie Cathy Marton a Jeroma Robbinse
Tradiční Přímé přenosy z londýnského Royal Opera House mají své pokračování již dnes. Večer budou na programu choreografie VioloncellistkaDances at the Gathering. První je dílem současné choreografky Cathy Marston, druhá část programu má připomenout práci legendárního choreografa a Oscarem oceněného režiséra West Side Story Jeroma Robbinse.

Violoncellistka je autorským projektem Cathy Marston a její osobní poctou životu a dílu hudebnice Jacqueline du Pré, která se potýkala s vážným onemocněním, roztroušenou sklerózou, která se stalo i příčinou jejího předčasného úmrtí. Cathy Marston svým křehkým baletem tak vzdává hold nejen titulní violoncellistce, ale všem pacientům, kteří s touto nemocí bojují. Onemocnění, která napadá mozek a páteřní míchu a mimo jiné ovlivňuje pohybové schopnosti pacientů, bylo samo o sobě i zajímavou choreografickou výzvou. „Důvodem k tomu, abych vytvořila představení o Jacqueline du Pré, nebylo samotné prozkoumání roztroušené sklerózy, ale faktem je, že i moje matka touto nemocí trpí,“ popsala listu Observer. „Takže je to o něco osobnější, než by to za normálních okolností bylo.“ V hlavních rolích se představí Lauren Cuthbertson jako du Pré a Matthew Ball jako Daniel Barenboim, její manžel. Úkol ztělesnit její nástroj připadl tanečníkovi Marcelinovi Sambému.

Druhá část programu tvoří neoklasická choreografie Dances at a Gathering Jeroma Robbinse. Americký choreograf Robbins mimo řadu jiných ocenění získal Oscara za režii hollywoodského muzikálu West Side Story. Dances at a Gathering vytvořil v roce 1969, dílo pro pět tanečních párů napsané na hudbu polského skladatele Fryderyka Chopina dodnes slouží za příklad čistého tance a dostalo se mu nesčetných repríz napříč předními baletními scénami. „Tance ve skupinách jsou mistrovským dílem spontaneity, které se daří znovu uchopit improvizační fluidum, které se vznáší kolem Chopinovy hudby,“ napsal Alastair Macaulay pro The New York Times, když popisoval inscenaci Královského baletu z roku 2008. Obsazení se za dvanáct let změnilo, nic to však nemění na působivosti představení, které se odehrává na prázdném jevišti a vypovídá pouze pohybem a jemnou hudbou polského hudebního romantika.

Do konce letošní sezóny přenosů z Královského baletu v Londýně zbývají dvě představení. Prvního dubna to bude návrat k nejklasičtějšímu ze všech klasických baletů, Labutímu jezeru. Sezónu 28. května uzavře Projekt Dante, světová premiéra baletu inspirovaným slavným dílem Božská komedie. Inscenace vzniká ve spolupráci s rezidenčním choreografem Královského baletu Waynem McGregorem.

Pokud se týká současného přenosu, 25. února jej ve 20:15 uvidí návštěvníci pražského Bia Oko a dále je přenášen do Náchodu (kino Vesmír), Rýmařova (Kino), Šumperku (Oko) a Turnova (Sféra). Dále jej uvede 1. března Hradecké Bio Central a 9. března zlínské Golden Apple Cinema. Přenos trvá téměř tři hodiny.

Sasha Waltz – Kreatur (foto Sebastian Bolesch)

Studenti konzervatoře Duncan Centre se seznámí s tvorbou choreografky Sashy Waltz
Počátkem měsíce března budou mít studenti pražské konzervatoře Duncan Centre jedinečnou příležitost se blíže seznámit s jednou z nejnovějších choreografií Sashy Waltz. Představení Kreatur přiváží do ČR jeden z jejich tanečníků a spolupracovníků Jiří Bartovanec. V týdenním workshopu budou mít studenti možnost zažít si je na vlastní kůži. Nikoli však jako diváci, ale přímo jako protagonisté. Škole se podařilo získat svolení k nastudování kusu, který v originále tančí 14 tanečníků.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na