Týden s tancem

Pravidelné taneční zpravodajství: V Ústí nad Labem měl premiéru balet o Fridě Kahlo, Balet v kině představí Cathy Marton a Jeroma Robbinse, studenti konzervatoře Duncan Centre se seznámí s tvorbou choreografky Sashy Waltz, pozvánka Bohemia Baletu a definitivní rozloučení se současným sídlem Studia ALTA v sobotu.
Severočeské divadlo – Frida (foto Petr Berounský)

V Ústí nad Labem měl premiéru balet o Fridě Kahlo
Severočeské divadlo opery a baletu
v Ústí nad Labem uvedlo minulý pátek premiéru tanečního představení Frida, inspirovaného životem mexické malířky Fridy Kahlo. Choreografkou a režisérkou nové inscenace je Marika Mikanová. Život jedné z nejslavnějších malířek 20. století Fridy Kahlo je vyprávěn směsí neoklasiky a moderního tance.

Malířka Frida (1907–1954) za svůj život vytvořila přes 140 maleb, na 55 z nich namalovala samu sebe. „Protože jsem tak často sama, protože já jsem subjekt, který znám nejlépe,“ zdůvodnila své autoportréty. Inscenace se ale na díla jako taková nezaměřuje. Režisérka se chtěla primárně věnovat bouřlivému životu umělkyně: „Cítila jsem touhu udělat nějaké drama,“ uvedla před premiérou.

V hlavní roli se představí Frederika Kvačáková a Elena Mazanová, roli Fridina celoživotního partnera Diega Rivery ztvární Mexičan Fernando Velasco v alternaci s Róbertem Királym. „Celé představení je náročné i po výrazové stránce,“ říká Frederika Kvačáková. Ve své roli se transformuje z mladé šestnáctileté dívky do zralé ženy, prochází bolestí a všemi útrapami, které Fridu v jejím životě potkaly. „Cítím se vyčerpaně, jako bych to prožila,“ svěřila se.

Marika Mikanová původem z Prahy se od šesti let věnuje baletu. Vystudovala soukromou taneční konzervatoř v Praze, poté nastoupila do angažmá libereckého divadla F. X. Šaldy. Ztvárnila například Madame de Volanges v představení Nebezpečné známosti. Od loňského srpna zastává funkci šéfky baletního souboru v Liberci. V roce 2016 v ústeckém divadle uvedla Sněhovou královnu, později Zkrocení zlé ženy. V současnosti vede liberecký baletní soubor, ale dál se aktivně věnuje choreografii.

 

Balet v kině představí choreografie Cathy Marton a Jeroma Robbinse
Tradiční Přímé přenosy z londýnského Royal Opera House mají své pokračování již dnes. Večer budou na programu choreografie VioloncellistkaDances at the Gathering. První je dílem současné choreografky Cathy Marston, druhá část programu má připomenout práci legendárního choreografa a Oscarem oceněného režiséra West Side Story Jeroma Robbinse.

Violoncellistka je autorským projektem Cathy Marston a její osobní poctou životu a dílu hudebnice Jacqueline du Pré, která se potýkala s vážným onemocněním, roztroušenou sklerózou, která se stalo i příčinou jejího předčasného úmrtí. Cathy Marston svým křehkým baletem tak vzdává hold nejen titulní violoncellistce, ale všem pacientům, kteří s touto nemocí bojují. Onemocnění, která napadá mozek a páteřní míchu a mimo jiné ovlivňuje pohybové schopnosti pacientů, bylo samo o sobě i zajímavou choreografickou výzvou. „Důvodem k tomu, abych vytvořila představení o Jacqueline du Pré, nebylo samotné prozkoumání roztroušené sklerózy, ale faktem je, že i moje matka touto nemocí trpí,“ popsala listu Observer. „Takže je to o něco osobnější, než by to za normálních okolností bylo.“ V hlavních rolích se představí Lauren Cuthbertson jako du Pré a Matthew Ball jako Daniel Barenboim, její manžel. Úkol ztělesnit její nástroj připadl tanečníkovi Marcelinovi Sambému.

Druhá část programu tvoří neoklasická choreografie Dances at a Gathering Jeroma Robbinse. Americký choreograf Robbins mimo řadu jiných ocenění získal Oscara za režii hollywoodského muzikálu West Side Story. Dances at a Gathering vytvořil v roce 1969, dílo pro pět tanečních párů napsané na hudbu polského skladatele Fryderyka Chopina dodnes slouží za příklad čistého tance a dostalo se mu nesčetných repríz napříč předními baletními scénami. „Tance ve skupinách jsou mistrovským dílem spontaneity, které se daří znovu uchopit improvizační fluidum, které se vznáší kolem Chopinovy hudby,“ napsal Alastair Macaulay pro The New York Times, když popisoval inscenaci Královského baletu z roku 2008. Obsazení se za dvanáct let změnilo, nic to však nemění na působivosti představení, které se odehrává na prázdném jevišti a vypovídá pouze pohybem a jemnou hudbou polského hudebního romantika.

Do konce letošní sezóny přenosů z Královského baletu v Londýně zbývají dvě představení. Prvního dubna to bude návrat k nejklasičtějšímu ze všech klasických baletů, Labutímu jezeru. Sezónu 28. května uzavře Projekt Dante, světová premiéra baletu inspirovaným slavným dílem Božská komedie. Inscenace vzniká ve spolupráci s rezidenčním choreografem Královského baletu Waynem McGregorem.

Pokud se týká současného přenosu, 25. února jej ve 20:15 uvidí návštěvníci pražského Bia Oko a dále je přenášen do Náchodu (kino Vesmír), Rýmařova (Kino), Šumperku (Oko) a Turnova (Sféra). Dále jej uvede 1. března Hradecké Bio Central a 9. března zlínské Golden Apple Cinema. Přenos trvá téměř tři hodiny.

Sasha Waltz – Kreatur (foto Sebastian Bolesch)

Studenti konzervatoře Duncan Centre se seznámí s tvorbou choreografky Sashy Waltz
Počátkem měsíce března budou mít studenti pražské konzervatoře Duncan Centre jedinečnou příležitost se blíže seznámit s jednou z nejnovějších choreografií Sashy Waltz. Představení Kreatur přiváží do ČR jeden z jejich tanečníků a spolupracovníků Jiří Bartovanec. V týdenním workshopu budou mít studenti možnost zažít si je na vlastní kůži. Nikoli však jako diváci, ale přímo jako protagonisté. Škole se podařilo získat svolení k nastudování kusu, který v originále tančí 14 tanečníků.

Nápad ředitelky Lisnerové dát studentům živou zkušenost se soudobými choreografiemi od světoznámých tvůrců podpořila umělecká rada školy, jejíž členem je právě i Jiří Bartovanec. Ten se do angažmá německé choreografky dostal před 17 lety ještě jako student a po mnoha letech u ní nyní působí nejen jako tanečník, ale také jako rehearsal director. Sasha Waltz v současnosti pozměnila (přesněji rozšířila) své působiště, a do konce roku 2020 vede mimo jiné Berlínský státní balet. Právě sem si ze své domovské skupiny přizvala Jiřího Bartovance, aby jí asistoval při tvorbě nového představení Symphony 2020. Z tohoto projektu si nyní Bartovanec „odskakuje,“ aby si zopakoval práci se studenty.

Krátkodobým působením na konzervatoři Duncan Centre totiž navazuje na předešlou spolupráci se školou. V jednom z dřívějších projektů nastudoval s konzervatoristy Stravinského Svěcení jara a podařilo se mu s nimi vycestovat také do New Yorku. Mladí zaujali natolik, že je newyorská choreografka Yoshiko Chuma dokonce přizvala do svého nového projektu.

Práce na choreografii Kreatur bude pro mladé pražské tanečníky z 5. a 6. ročníku další zajímavou jevištní zkušeností, která je více přiblíží reálné taneční scéně. Asistujícím pedagogem, který již nyní vede přípravné zkoušky je Dora Sulženko Hoštová a dále jím bude Jan Razima – student HAMU. Taneční inscenace Kentaur měla premiéru v červnu 2017 a od té doby byla uvedena při 90 reprízách po Evropě i v USA. Nosnou myšlenkou díla je transformace zla, sonda do temných stránek společnosti i síla jedince. Kostýmy vytvořila známá módní návrhářka Iris van Herpen.

Bohemia Balet (foto Martin Roedl)

Bohemia Balet zve na další své vystoupení
V sobotu 29. února soubor Bohemia Balet spolu se studenty Taneční konzervatoře hl. m. Prahy opět vystoupí v divadle Na Rejdišti. Představení se uskuteční od 19:00 hodin. Na programu jsou choreografie: „O vášni a lásce“ …Carmen, kterou choreografii vytvořil člen Bohemia Baletu David Lampart a na milostných vztazích Micaely, Josého, Carmen a Escamilia se pokouší vykreslit tragédii vzniklou z neopětované lásky. Sedm smrtelných hříchů vytvořila pro studenty Taneční konzervatoře hl. m. Prahy a Bohemia Baletu Alena Drapalíková. V detailech každého pohybu se zaměřila na charakteristiku smrtelných hříchů, které do jisté míry v sobě objeví snad každý. Bezpředmětná křehkost je úspěšná choreografie Tomáše Rychetského (bývalého členy souboru ND a studenta TKHMP) na hudbu Ludwiga van Beethovena, kterou Bohemia Balet znovu nastudoval. V průběhu večera vystoupí studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy s choreografií, která uspěla v letošním roce v soutěži v polské Bytomi. Večer pak uzavře choreografie Tintin a zlaté střevíce, kterou vytvořila Marika Hanušová pro Bohemia Balet a byla uvedena poprvé v červnu minulého roku. Vzhledem k omezené kapacitě míst je možné rezervovat vstupenky na [email protected] anebo na čísle +420 606 672 570.

Studio ALTA (foto Petr Homola)

Poslední akce ve Studiu ALTA
Rozloučit se stávajícími prostory Studia ALTA se všichni příznivci mohou v sobotu 29. února. Do pátku v ALTě probíhá část festivalu Malá inventura a na sobotu je naplánovaná poslední akce s příznačným názvem ALTAgedon, aneb Zítra máme zavřeno:

ALTA se stěhuje do Invalidovny! Přijďte se rozloučit se stávajícím prostorem v Holešovicích, potkat se a popovídat si.

16:00 | Bojovka pro rodiny s dětmi

17:00 | Živé vzpomínky & prohlídka opuštěné ALTY

19:00 | Koncert Báry Zmekové

19:30 | Všem naplníme termosky a vydáme se na tajné místo

20:00 | Tajná akce na tajném místě

22:00 | Večerka

► Kavárna bude otevřená 15:00 – 22:00 ◄

► Přineste si s sebou termosky a jídlo na společný stůl ◄

Těšíme se na vás!

Váš ALTA tým

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat