Vasco da Gama v Berlíně. Úspěšný pokus o znovuzrození Meyerbeerovy opery

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Nemirova dílo zbytečně nepřenáší do současnosti a škrtá vybrané složky (například velký balet původně inscenovaný na palubu korábu Vasca da Gamy), které jsou proti smyslu děje i dramatickému spádu opery. V případě trochu nudného prvního aktu je to spíše otázka toho, jak je opera dramaturgicky vystavěna, než věc konkrétní režie. Divák jednadvacátého století chce být ohromován, šokován, zahrnován akčností děje už od počátku příběhu, avšak tituly žánru velké francouzské opery nabízely běžně čtyř- až pětihodinovou hudební a společenskou událost, a tak se prostě prvních 45 minut děj jen zvolna rozbíhá a těžko se s tím režijně dá něco dělat. V inscenování se Nemirova vyhýbá nějaké zásadní ostré konfrontaci indické a evropské (v tomto případě portugalské) kultury – kam by bylo možné dílo v současné neklidné době směřovat. Režijní výklad spíše nabízí dokonale řemeslně zvládnuté inscenování masových scén, které se střídají s intimními scénami duševního rozpoložení hlavních hrdinů. Ve zhlédnuté inscenaci Deutsche Oper Berlin je Vasco zpodobňován (jak je i uvedeno výše) jako slaboch, který se nedokáže rozhodnout a přitom si jde dosti sobecky za svým cílem bez ohledu na to, co způsobuje ženám, které opouští – ne vždy se ovšem tento režijní názor odráží v interpretaci Roberta Alagny, který svým pěvecko-hereckým typem prostě vzbuzuje vysoké sympatie publika. Indická královna Sélika několikrát aktivně zasahuje do děje, když zachraňuje Vasca před jistou smrtí, ale jinak je v této inscenaci spíše ztvárněna jako bytost trpící a obětující se pro štěstí druhých. Ne náhodou diváci vidí analogii příběhu Sélika–Vasco s příběhem jiného velkého operního páru francouzské opery, a to Dido–Énée z díla Hectora Berlioze Les Troyens (Trojané). Původní verze opery Vasco da Gama (Afričanka), kterou svým divákům představil v letošní sezoně jako první premiérový titul soubor Deutsche Oper Berlin, rozhodně nadchne hudební znalce a náročné diváky, ale pro svoji monumentalitu a svoji délku se dílo asi už nikdy nestane běžným repertoárovým titulem.

Hodnocení autora recenze: 80 %

Giacomo Meyerbeer:
Vasco da Gama
(L’Africaine)
Dirigent: Enrique Mazzola
Režie: Vera Nemirova
Scéna: Jens Kilian
Kostýmy: Marie-Thérèse Jossen
Choreografie: Silke Sense, Bharti Ramdhoni
Video: Marcus Richardt
Sbormistr: William Spaulding
Dramaturgie: Jörg Königsdorf
Orchester der Deutschen Oper Berlin
Chor der Deutschen Oper Berlin
Premiéra 4. října 2015 Deutsche Oper Berlin Berlín
(psáno z reprízy 11. 10. 2015)

Don Pedro – Seth Carico
Don Diego – Andrew Harris
Ines – Nino Machaidze
Vasco da Gama – Roberto Alagna
Don Alvar – Clemens Bieber
Der Grossinquisitor – Dong-Hwan Lee
Nelusco – Markus Brück
Selica – Sophie Koch
Der Oberpriester der Brahmanen – Albert Pesendorfer
Anna – Irene Roberts
1. Matrose – Paul Kaufmann
2. Matrose – Gideon Poppe
3. Matrose – Thomas Lehman
4. Matrose / Gerichtsdiener – Michael Adams

www.deutscheoperberlin.de

Foto Deutsche Oper Berlin / Bettina Stöss

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Meyerbeer: Vasco da Gama (Deutsche Oper Berlin)

[Celkem: 3    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


2
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Sarah

Dobrý den,
máte chybu v textu:
Premiéra opery (28. dubna 1965) přesahovala kulturní rámec. Bylo to asi o 100 let dříve…..
Operu jsem viděla v neděli osobně. Dost jsem měla obavy, že se zase prosadí nějaké moderní vize režiséra, ale příjemně mne překvapilo, že se podařilo vytvořit scénicky zajímavou operu. Herecké obsazení bylo skvělé, Roberto Alagna potěšil jako vždy.

Dobré dopoledne, překlep jsme již opravili, děkujeme za upozornění.