Vážně i veseleji na začátku nového roku. Operní kukátko

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Posuďte sami: Osou zápletky je nouzové přistání kapitána vzducholodě Zeppelin Ulyssese Eisenhardta na exotickém ostrově, kde potkává okouzlující miliardářskou dcerku Gladys Thunderbolt. Původní plán posádky načerpat jen palivo na dolet do vlasti se radikálně změní… Námět je pak až operetní adaptací příběhu Odyssea a Kirké, čarodějky s magickými schopnostmi, ovládající kouzla, jimiž proměňuje muže ve zvířata.

Libreto je tedy směsí několika látek a obdobně eklektické je Reznickovo zhudebnění. Vedle postwagnerovské romantiky i názvuků na Růžového kavalíra Richarda Strausse slyšíme i hudbu operetních mistrů a závěr opery již spěje k revuálnímu vyústění, které známe z raných divadelních prací amerických skladatelů na pomezí broadwayských žánrů operety a muzikálu. Nechybí ani jazzové rytmy a využití tanců meziválečné doby (tango, foxtrot, boston a další). Takové propojení starých mytických příběhů se soudobým prostředím a psychologií i uměleckými prostředky bylo oblíbeným uměleckým postupem konce dvacátých a první poloviny třicátých let dvacátého století nejen v literatuře.

Reznickova opera, která nese v sobě i jisté absurdní rysy, byla komponována v roce 1929, ale premiéry se za života skladatele nikdy nedočkala. Definitivním plánům na uvedení tohoto operního díla se žánrovým podtitulem Heiteres-phantastisches Spiel mit Musik (Veselá-fantaskní hra s hudbou) učinila přítrž katastrofa vzducholodi Zeppelin LZ-29 Hindenburg, která se vznítila při přistání roku 1937 v americkém Lakehurstu a při katastrofě zahynulo šestatřicet lidí. Tím se stala opera Benzin rázem nepřijatelnou pro jakoukoliv dramaturgii. Proto se světová premiéra odehrála až 28. listopadu 2010 v Chemnitzu a z tohoto nastudování pochází i sestřih, který je základem této nahrávky.

Oporou nahrávky jsou především výraznější představitelé vedlejších rolí, nikoliv interpreti hlavního mileneckého páru. Německá sopranistka Johanna Stojkovic ovšem zpívá Gladys s přehledem, tato hvězda chemnitzské opery zde může zúročit i četné zkušenosti z operetního repertoáru. Operetní žánr také preferuje představitel Ulysseho, nyní člen vídeňské Volksoper, tenorista Carsten Süss. V zápletce, která kopíruje četná operetní schémata, nechybí ani druhý milenecký pár (v podání Guibee Yang a Andrease Kindschuha) nebo veselé party služek (Susanne Thielemann a Tiina Penttinen).

Nahrávka Benzinu nepředstavuje zásadní umělecký nebo tržní počin, spíše jde o raritní operní záznam, který je vhodné si pro jeho dočasnost poslechnout třeba i na Silvestra. Hudebně eklektická partitura nesrší originalitou, ale neurazí. Operní fanoušci zkoumající meziválečný operní prostor si mohou rozšířit obzory ve směru dobového překrývání žánrů.


Operní (černý) humor
Je všeobecně známé, že bavorský král Ludwig II. byl posedlý hudbou Richarda Wagnera. O jejich vztahu bylo již napsáno mnohé. Mnohem méně známé jsou podrobnosti z provozování Wagnerových oper v Ludwigových soukromých divadlech.

Ludwig II. (zdroj commons.wikimedia.org / [email protected])

Až patologické ztotožnění Ludwiga s postavou Lohengrina přivedlo krále k myšlence vybudovat v soukromém divadle v zámku Linderhof bazén o hloubce skoro jednoho metru. Tak si bavorský vládce mohl vychutnávat závěrečný obraz milované opery, ve které hrdina nasedá na loďku taženou labutí a mizí v dáli.

Do role Lohengrina byl angažován velmi dobře vypadající americký tenorista, vystupující pod italským pseudonymem Cavaliere (Arturo) Scovelli. Pěvec při jedné produkci na konci árie ztratil rovnováhu a v plném, velmi těžkém brnění spadl z loďky do nádrže. Nebýt rychlého zásahu dvořanů a služebnictva, tenor by se utopil, protože nebyl schopen se v mokrém kostýmu a brnění zvednout ze dna.

 

Autor i celá redakce přejí vše nejlepší v roce 2018 a samozřejmě i mnoho krásných operních zážitků.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat