Vivaldiho Farnace po téměř tři sta letech opět zazněl v Praze

  1. 1
  2. 2

Očekávání však bohužel příliš nenaplnila „bouřlivá“ árie Pompea Sorge l’irato nembo v podání Kamily Mazalové. Oblíbená Vivaldiho árie, kterou skladatel použil ještě v opeře Orlando furioso, byla poznamenána rušivým prvkem v podobě igelitových „vln“, které za zpěvačkou po scéně vláčely tři tanečnice. Použití dlouhých igelitových pásů v jinak velmi autenticky dobovém představení nedávalo příliš smysl, zvlášť když efektu bouře mohlo být docíleno konvenčnějšími prvky, například plechy v zákulisí, či látkami na scéně. Kromě rozpačitého pocitu z vizuálního vjemu přebíjely šustící igelity už tak velmi tichý projev zpěvačky. Místy se též zdálo, že je árie pro interpretku položena až příliš nízko, což se potvrzovalo v ozdobách, kde se zpěvaččin hlas lépe rozvíjel ve vyšších polohách. Velmi dobře působila Sylva Čmugrová v roli Selindy, Farnaceho sestry. V rozverné árii Lascia di sospirar si oba své nápadníky, Aquilia i Giladeho, efektně omotávala kolem prstu, aby nakonec s jejich pomocí Farnaceho zachránila před krutou Berenice.

Musica Florea – Florea Theatrum, A. Vivaldi: Il Farnace, 17. července 2021: Selinda se vysmívá Aquiliovi a Gilademu pro jejich neschopnost milovat (foto Sofia Mayorga)
Musica Florea – Florea Theatrum, A. Vivaldi: Il Farnace, 17. července 2021: Selinda se vysmívá Aquiliovi a Gilademu pro jejich neschopnost milovat (foto Sofia Mayorga)

Známý kvartet Io crudel, io crudel? předznamenávající již závěr opery, kde se postupně přidávají Berenice, Pompeo, Tamiri a Farnace, se i se zapadajícím hlasem Pompea povedl. Krátce poté, kdy na scénu přichází Selinda a Gilade, aby zachránili Farnaceho, již představení nabralo trochu komičtější spád, což bylo dáno jednak samotným libretem, které v příliš malém prostoru rozvíjí příliš velký a neuvěřitelný zvrat, jednak barokním patosem, který většina postav stále úspěšně držela a na který ve vypjatých scénách dnes již obecenstvo není příliš zvyklé. Závěrečný ansámbl Coronata di gigli e di rose pak dokreslil onu grotesknost zmateného, ale dobrého konce, kdy se všechny postavy usmíří, Farnace zůstane vladařem a nikdo o život nepřijde.

Celkový dojem si posluchači z představení odnesli jistě dobrý. Je pravdou, že inscenovat klasickou vivaldiovskou operu v dobovém stylu je poměrně složité. Zajistit kvalitní mezinárodní obsazení je jen jedním z kroků k úspěchu, byť například právě Marta Infante se o onen úspěch zasloužila opravdu silně. Přes velmi těžké podmínky, které otevřený prostor a nepřející počasí na venkovní scéně HAMU nabízelo, se ale tohoto úkolu Musica Florea ujala s elánem a výsledek byl velmi autentický. Obrovský obdiv si zaslouží zejména již zmiňovaní smyčcaři, kteří se s neustálým rozlaďováním a vlhnoucími žíněmi potýkali opravdu hrdinně. Je jen škoda, že se v dohledné době nebude konat žádná repríza tohoto náročného projektu, nejbližší se má konat až 15. října ve Valticích. Jistě bude ještě povedenější, než premiéra!

Il Farnace
17. července 2021, 21:00 hodin
Praha – nádvoří HAMU, Florea Theatrum

Program:
Antonio Vivaldi: Il Farnace (RV 711), ver. Pavia 1731

Účinkující:
Musica Florea
Zoltán Megyesi – Farnace
Marta Infante – Tamiri
Michaela Šrůmová – Berenice
Sylva Čmugrová – Selinda
Zuzana Kopřivová – Gilade
Kamila Mazalová – Pompeo
Martin Javorský – Aquilio
Romana Konrádová, Lenka Breeding, Klára Suldovská – taneční role
Viktoria Novák Infante – syn Farnace a Tamiri
Marek Štryncl – umělecký vedoucí

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments