Vivaldiho Farnace po téměř tři sta letech opět zazněl v Praze

Premiéra Vivaldiho opery Il Farnace v podání souboru Musica Florea se i přes nepřízeň počasí vydařila. Skvělé obsazení a dobová barokní scénografie, zasazená do dřevěného divadla FloreaTheatrum, přinesly divákům autentický operní zážitek.
Musica Florea – Florea Theatrum, A. Vivaldi: Il Farnace, 17. července 2021: Farnace trpí tím, že věří, že jeho syn je mrtvý (foto Petr Dyrc)
Musica Florea – Florea Theatrum, A. Vivaldi: Il Farnace, 17. července 2021: Farnace trpí tím, že věří, že jeho syn je mrtvý (foto Petr Dyrc)

V sobotní večer 17. července se na nádvoří pražské HAMU rozezněla slavná Vivaldiho opera Il Farnace, barokní dílo o třech dějstvích, jehož interpretace se zhostil soubor Musica Florea pod vedením Marka Štryncla. Podmínky byly tentokrát velice náročné. Hlediště pod otevřeným nebem sice bylo plné diváků, kteří byli na špatné počasí dobře připraveni, přesto byla na místě znát určitá nervozita. Kvůli obavám z deště se orchestr přesunul stranou pod střechu stísněného stanu, místo obvyklého orchestřiště těsně před jevištěm. Vysoká vzdušná vlhkost také celý večer znepříjemňovala ladění většině hráčů, pracující střevové struny daly zabrat i Marku Štrynclovi, který z dirigentské pozice velmi efektně doprovázel svůj ansámbl na barokní kytaru.

Il Farnace patří k jedné z nejhranějších Vivaldiho oper, poprvé byl uveden v Benátkách (1727), poté s nemalým úspěchem dokonce v Praze ve Šporkově divadle (1730), dále v Pavii (1731), či Madridu. U nás letos premiérovaná verze opery vychází z libreta psaného pro italskou Pavii, do Prahy se tak Farnace vrací v novodobé premiéře téměř po třech staletích.

Vypráví fiktivní příběh pontského krále Farnaceho, který, byv právě poražen římským vojevůdcem Pompeem, žádá svou manželku Tamiri, aby zabila jejich jediného syna a sebe, aby tak potupně nepadli do rukou římských dobyvatelů. O život Farnaceho a jeho syna zároveň usiluje Tamirina matka Berenice, která se neváhá spojit s Římanem Pompeem. O Farnaceho záchranu se naopak snaží jeho sestra Selinda, do které se zamiluje jiný římský vojevůdce Aquilio, a spolu s ním i pontský kapitán Gilade z družiny zrádné Berenice. Za pomoci intrik a spletitých milostných vztahů pak vše dospěje ke šťastnému konci, Berenice se s ostatními usmíří a Farnace zůstává nadále vladařem Pontu, jeho syn i manželka jsou ušetřeni.

Musica Florea – Florea Theatrum, A. Vivaldi: Il Farnace, 17. července 2021: Furie brání Tamiri v sebevraždě (foto Petr Dyrc)
Musica Florea – Florea Theatrum, A. Vivaldi: Il Farnace, 17. července 2021: Furie brání Tamiri v sebevraždě (foto Petr Dyrc)

Scénografie letošní premiéry je kompletně stylizována do klasického barokního koloritu, barevné, pompézní kostýmy od Christophera Vinze velmi dobře zapadají do konceptu „mobilního barokního divadla“ Florea Theatrum, unikátního projektu dřevěné scény s posuvnými kulisami v typicky barokní hloubkové perspektivě.

Již v průběhu klasické třívěté předehry na scénu nastoupily tři tanečnice (Romana Konrádová, Lenka Breeding a Klára Suldovská), které diváky dále provázely prakticky celou operou, nejčastěji jako zbrojnošky některé ze stran. Jejich kroky, stejně, jako barokně laděné pózy a gestika všech postav, byly velmi umně propracované a do detailů promyšlené choreografkou Andreou Miltnerovou (která je též režisérkou představení), ačkoli se v průběhu opery příliš neměnily. V první árii se v titulní roli Farnaceho představil maďarský zpěvák Zoltán Megyesi, tenorista s příjemným a pro tuto roli velmi vhodným hlasem, jímž efektně a nenuceně zdobil da capo árie. Jeho zjev dokresloval orientální kostým s velkým turbanem a tureckou šavlí. V roli Farnaceho ženy Tamiri zpívala ostřílená španělská zpěvačka Marta Infante, která hned ve svém prvním čísle (Combattono quest’alma) ukázala špičkové výrazové schopnosti svého poněkud temnějšího a plného hlasu. Je nutno říci, že oba zpěváci předváděli velmi procítěné a konzistentní výkony, které pozvedly představení na vysokou úroveň. Zvláště pak scény s královským synem, kterého má Farnace v úmyslu nechat zabít vlastní matkou, působily dojemně a srdceryvně. Jejich syna v nemluvící roli ztělesnila malá Viktoria Novák Infante.

Musica Florea – Florea Theatrum, A. Vivaldi: Il Farnace, 17. července 2021: Furie (foto Sofia Mayorga)
Musica Florea – Florea Theatrum, A. Vivaldi: Il Farnace, 17. července 2021: Furie (foto Sofia Mayorga)

V následujících číslech, rachotivém ansámblu Dell’eusino, na který po několika recitativech navazuje ještě Su campioni, su guerrieri,se bohužel ukázaly některé nedostatky jinak skvělého představení – zřejmě vinou okolnostmi vynuceného postavení orchestřiště do strany a tím ne zcela ideální viditelnosti dirigenta byly nástupy místy lehce rozházené. Zejména si však šlo všimnout trochu odlišných hlasitostí jednotlivých zpěváků – zpěv v otevřeném prostoru nádvoří a dřevěná konstrukce Florea Theatru s množstvím sufit některé hlasy citelně tlumil, možná i kvůli lehkým indispozicím tak někteří z nich znatelně zapadali. Rachot fanfár, zajištěný baterií barokních horen, ale požitek minimálně z těchto úderných pasáží vynahradil. Mezi hlasy naopak vynikal zvonivý soprán Zuzany Kopřivové. V mužské roli pontského kapitána Giladeho sice s namalovaným knírem působila trochu jako postava z mozartovské buffy, hlasově byla ale v roli excelentní. Ve své první árii Nell’intimo del petto, kde se vyznává z lásky k Farnaceho sestře Selindě, pak byla velice přesná a muzikální, její mírně ostřejší hlas jí navíc v otevřeném prostoru poskytoval velkou výhodu. V roli druhého zamilovaného, vojáka Aquilia, a tedy soka Giladeho, se v barevném vojenském kostýmu představil Martin Javorský. Na začátku árie Penso…penso che que’begl’occhi se jeho projev trochu utápěl v orchestru, postupně však hlasitost vytáhl. Při srovnání s dalšími zpěváky byla však jeho hlasitost opět nižší, což se projevilo i na duetu se Selindou na konci druhého dějství (La sento nel petto). Úchvatný výkon přednesla v roli zlé Berenice Michaela Šrůmová. Již v árii Da quel ferro che ha svenato, v níž opěvuje svou krutost a bezcitnost, byla čistá a rytmicky exaktní. Po celou dobu představení si udržela skvělou výrazovou konzistenci a kultivovaný projev, dobře sedící k záporné, ale urozené postavě.

Očekávání však bohužel příliš nenaplnila „bouřlivá“ árie Pompea Sorge l’irato nembo v podání Kamily Mazalové. Oblíbená Vivaldiho árie, kterou skladatel použil ještě v opeře Orlando furioso, byla poznamenána rušivým prvkem v podobě igelitových „vln“, které za zpěvačkou po scéně vláčely tři tanečnice. Použití dlouhých igelitových pásů v jinak velmi autenticky dobovém představení nedávalo příliš smysl, zvlášť když efektu bouře mohlo být docíleno konvenčnějšími prvky, například plechy v zákulisí, či látkami na scéně. Kromě rozpačitého pocitu z vizuálního vjemu přebíjely šustící igelity už tak velmi tichý projev zpěvačky. Místy se též zdálo, že je árie pro interpretku položena až příliš nízko, což se potvrzovalo v ozdobách, kde se zpěvaččin hlas lépe rozvíjel ve vyšších polohách. Velmi dobře působila Sylva Čmugrová v roli Selindy, Farnaceho sestry. V rozverné árii Lascia di sospirar si oba své nápadníky, Aquilia i Giladeho, efektně omotávala kolem prstu, aby nakonec s jejich pomocí Farnaceho zachránila před krutou Berenice.

Musica Florea – Florea Theatrum, A. Vivaldi: Il Farnace, 17. července 2021: Selinda se vysmívá Aquiliovi a Gilademu pro jejich neschopnost milovat (foto Sofia Mayorga)
Musica Florea – Florea Theatrum, A. Vivaldi: Il Farnace, 17. července 2021: Selinda se vysmívá Aquiliovi a Gilademu pro jejich neschopnost milovat (foto Sofia Mayorga)

Známý kvartet Io crudel, io crudel? předznamenávající již závěr opery, kde se postupně přidávají Berenice, Pompeo, Tamiri a Farnace, se i se zapadajícím hlasem Pompea povedl. Krátce poté, kdy na scénu přichází Selinda a Gilade, aby zachránili Farnaceho, již představení nabralo trochu komičtější spád, což bylo dáno jednak samotným libretem, které v příliš malém prostoru rozvíjí příliš velký a neuvěřitelný zvrat, jednak barokním patosem, který většina postav stále úspěšně držela a na který ve vypjatých scénách dnes již obecenstvo není příliš zvyklé. Závěrečný ansámbl Coronata di gigli e di rose pak dokreslil onu grotesknost zmateného, ale dobrého konce, kdy se všechny postavy usmíří, Farnace zůstane vladařem a nikdo o život nepřijde.

Celkový dojem si posluchači z představení odnesli jistě dobrý. Je pravdou, že inscenovat klasickou vivaldiovskou operu v dobovém stylu je poměrně složité. Zajistit kvalitní mezinárodní obsazení je jen jedním z kroků k úspěchu, byť například právě Marta Infante se o onen úspěch zasloužila opravdu silně. Přes velmi těžké podmínky, které otevřený prostor a nepřející počasí na venkovní scéně HAMU nabízelo, se ale tohoto úkolu Musica Florea ujala s elánem a výsledek byl velmi autentický. Obrovský obdiv si zaslouží zejména již zmiňovaní smyčcaři, kteří se s neustálým rozlaďováním a vlhnoucími žíněmi potýkali opravdu hrdinně. Je jen škoda, že se v dohledné době nebude konat žádná repríza tohoto náročného projektu, nejbližší se má konat až 15. října ve Valticích. Jistě bude ještě povedenější, než premiéra!

Il Farnace
17. července 2021, 21:00 hodin
Praha – nádvoří HAMU, Florea Theatrum

Program:
Antonio Vivaldi: Il Farnace (RV 711), ver. Pavia 1731

Účinkující:
Musica Florea
Zoltán Megyesi – Farnace
Marta Infante – Tamiri
Michaela Šrůmová – Berenice
Sylva Čmugrová – Selinda
Zuzana Kopřivová – Gilade
Kamila Mazalová – Pompeo
Martin Javorský – Aquilio
Romana Konrádová, Lenka Breeding, Klára Suldovská – taneční role
Viktoria Novák Infante – syn Farnace a Tamiri
Marek Štryncl – umělecký vedoucí

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments