Jeníček a Mařenka jako kriminalistický dorost

  1. 1
  2. 2

Humperdinckova Perníková chaloupka v Kammeroper Wien

Záměrně jsem nečetla před vlastní návštěvou představení (19. května) žádnou kritiku, jen jsem zaslechla cosi o „ztraceném večeru“. Nuže, tak přísně bych nesoudila, i když…

E.Humperdinck: Hänsel und Gretel - Viktorija Bakan (Gretel), Jake Arditti (Hänsel) - Kammeroper Wien (foto Kammeroper Wien)
E. Humperdinck: Hänsel und Gretel – Viktorija Bakan (Gretel), Jake Arditti (Hänsel) – Kammeroper Wien (foto Kammeroper Wien)

Ale nejprve dva kritické hlasy, dohledané v rakouských médiích dodatečně:

Perníková chaloupka: A kde jsou perníčky?
(derstandard.at – 17. května 2016 – Stefan Ender)

Vídeňská Komorní opera pod vedením Sebastiana F. Schwarze přinášela  nápadité a v detailech pěkně provedené inscenace. Schwarz nyní opouští funkci uměleckého vedoucího Komorní opery a odchází do Glyndebourne. Jestliže v uplynulé sezoně proměnila Christiane Lutz Händelovu operu Rinaldo v hitchcockovskou krimi, přesadila tentokrát příběh Humperdinckovy opery Hänsel und Gretel (Perníková chaloupka) do současné Vídně.

Otec Peter není výrobce košťat, ale prodavač vysavačů, finančně je na tom ale stejně bídně. Aby si přilepšil, prohrabal se dvěma přáteli podzemní tunel ze své kanceláře k bankovnímu trezoru. Hänsel a Gretel tunel objeví – pro ně je to temný les. Místo na pasece si odpočinou v luxusním butiku a místo perníčků je čekají v trezoru bankovky a zlaté cihly (scéna a video Christian Tabakoff).

Loupež jako nový výklad
Ústředním motivem nešťastných událostí je nouze, zdůrazňje se však především rodičovská touha po penězích. Režisérčin výklad ale příběhu víc bere, než dává – totiž veškeré pohádkové kouzlo. Když vidíme místo Uspávače (Sandmann) Kopáče (Grubemann) a místo perníkové chaloupky chladný prostor trezoru s boxy, je to především dětskému diváku nesrozumitelné a cítí zklamání. Hudba však kouzlo má. Orchestr za řízení Vinzenze Praxmarera hraje zdařilou úpravu Helgy Pogatschar. Akordeon, xylofon, zobcové flétny, harmonium a další nástroje vytvářejí milou atmosféru. Z účinkujících upoutá především Viktorija Bakan jako přirozeně hrající Gretel, Natalia Kawalek představuje slušivě oblečenou Gertrudu a Tobias Greenhalgh siláckého Petra. Jake Arditti jako Hänsel poněkud přehrává, Thomas David Birch jako Ježibaba (Knusperhexe) zápasí s omezeným hlasovým rozsahem, i s němčinou.

E.Humperdinck: Hänsel und Gretel - Kammeroper Wien (foto Kammeroper Wien/
E. Humperdinck: Hänsel und Gretel – Kammeroper Wien (foto Kammeroper Wien)

***

Hänsel a Gretel podle Humperdincka
(der-neue-merker.eu – Renate Wagner)

Představme si následující scénu.
To takhle přijde mladá režisérka k intendantovi a představí mu svůj koncept pro operu Perníková chaloupka.

– „Takže, Peter není výrobce košťat, ale prodává vysavače. Ve skutečnosti je ale bankovní lupič, to znamená, že se chce se dvěma komplici dostat pod zemí do banky, takže kopou tunel, asi jako v tom slavnym filmu Rififi (Rvačka mezi muži), jasný?“
– „Okey. A dál?“
– „Teda Hänsel a Gretel vlastně nejsou ani tak děti, no – trochu jo – poflakujou se v tátově kanclu a čekaj na mámu – ta vypadá jako typická americká blondýna à la Doris Day – a ta je hystericky vyžene ven. Hänsel a Gretel ale nejdou do lesa, zabloudí do tunelu…“
– „A zpívají přitom o stromech a lesních ptáčcích?“
– „To se nesmí brát tak úzkoprse.“
– „A co s písničkou ‚Mužíček stojí v lese‘?“
– „To je semafor na křižovatce! A protože má mužíček ‚purpurovej kabátek‘, tak na červenou musej děti zůstat stát…“
– „Aha. A, a co s Uspávačem?“
– „To je jeden z těch dvou kompliců a ten děti v tunelu uspí chloroformem. A děti se pak dostanou do módního butiku a vyspí se tam. A než se mě zeptáte – andělé tam nejsou, na ty stejně dneska nikdo nevěří, a na konci taky nejsou žádný děti zakletý do perníčků, protože u mě to dopadne úplně jinak.“
– „A jak?“
– „Jako satira na kapitalismus. Hänsel a Gretel se vopravdu dostanou do bankovního trezoru, ale nekřoupají…“
– „Už jsem se chtěl zeptat, co je tam k jídlu?“
– „No přece peníze! Spousta peněz! A zlatý cihly!“
– „A kde je Ježibaba?“
– „No to je strážník, co už se párkrát objevil a tátu Petera přátelsky zdravil. Ale vlastně chce sám zdrhnout s penězi, a tak si přines dvě obrovský brašny, má v nich plážový voblečení a tak, ale hlavně do nich nacpe ty zlatý cihly…“
– „A chce sníst Hänsela…“
– „To se nesmí brát tak úzkoprse. Děti ho každopádně v trezoru zavřou – musí tam bejt jedna větší přihrádka, aby se tam vešel… No a pak přijdou rodiče a nahrabou si peníze. Ještě do potlesku, aby bylo jasný, o co tady jde.“

Náš divadelní ředitel je muž současnosti. Nepoloží tu jedinou správnou otázku, která by měla zaznít: „A co to má co dělat s Perníkovou chaloupkou?“ A také neřekne: „Milé děvče, jděte domů a najděte si jiné povolání.“ Ne, ředitel řekne: „Tak to zrežírujte.“

A tak také inscenace Humperdinckovy opery Hänsel a Gretel v režii Christiane Lutz v Komorní opeře vypadá. Ani hudba nezůstala táž, „komorní verze“ Helgy Pogatschar využívá nástroje jako harmonium, akordeon, celesta a další a kromě dodatečných zvukových efektů hlavně nabírá na dynamice (Wiener KammerOrchester řídí Vinzenz Praxmarer), že bychom přísahali na amplifikaci. Ale ne – všechno je „pravé“, pokud se to v této souvislosti tak dá nazvat.

Na čem se jen musejí dnešní zpěváci podílet…, ale třeba je to baví. Viktorija Bakan může rozeznít svůj pěkný soprán (mohla by ho uplatnit ve větších divadlech), Hänsel je tentokrát kontratenor, pronikavý Jake Arditti. Tenor Thomase Davida Bircha, part podivné Ježibaby sotva uzpívá, Julian Henao Gonzalez zpívá cituplně Uspávače, Natalia Kawalek představuje hysterickou matku, Tobias Greenhalgh tatínka kriminálníka s krásným hlasem. Co všecko jen musejí zahrát…!

V publiku sedělo hodně malých dětí (psáno z představení 14.5.). Co se stane, když jednou – bůh chraň – navštíví „skutečné“ představení Perníkové chaloupky (například ve Volskoper). Zeptají se pak: „Mami, proč tady nevykradli banku?“

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Humperdinck: Hänsel und Gretel (Kammeroper Wien)

[Total: 5    Average: 3.2/5]

Související články


Komentáře “Jeníček a Mařenka jako kriminalistický dorost

Napsat komentář