Tutto di Mozart! Operní kukátko (26)
Mozartovský týden v Salcburku
Pravidelný lednový festival Mozartwoche (Mozartův týden) v jeho rodném Salcburku ve dnech 22.–31. ledna 2016 hostil řadu umělců předních jmen. Vedle mozartovských opusů provedených k oslavě jeho výročí byla široce zastoupena i tvorba Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Také bylo provedeno jeho oratorium Elias (Eliáš) 26. ledna 2016 se známými sólisty: Christiane Karg (soprán), Alice Coote (mezzosoprán), Werner Güra (tenor) a Christopher Maltman (baryton). 24. ledna 2016 zazpívala sopranistka Anna Prohaska výběr z písní Felixe Mendelssohna-Bartholdyho (včetně rekonstrukce fragmentu ze skladatelského pera Ariberta Reimanna) a sopranistka Dorothea Röschmann byla sólistkou Mendelssohnova žalmu č. 42 Wie der Hirsch schreit. Na některých koncertech se podařilo dramaturgicky velmi vhodně díla těchto svou skladatelů spojit. Vrcholem festivalového programu byl večer věnovaný trojici skladeb na mytologický námět Acise a Galatey. Pod názvem Acis und Galatea – Trilogie v jednom večeru (29. ledna 2016) tak postupně zazněly přepracovaná verze Händelovy pastorely ve dvou částech od Wolfganga Amadea Mozarta (1788), pak původní verze Georga Friedricha Händela (1718) a na závěr přepracování Händelova díla z pera Felixe Mendelssohna-Bartholdyho (1828).
Všechna díla uvedl Marc Minkowski se svým souborem Les Musiciens du Louvre Grenoble. Mezi výbornými sólisty se skvělo jméno anglického tenoristy Iana Bostridge, který také opakovaně s velkým ohlasem koncertoval v Praze.
Landestheater Salzburg a jeho Don Giovanni
Landestheater Salzburg uvedl již 10. ledna 2016 premiéru Dona Giovanniho v moderní režijní verzi, která přenáší příběh na americký venkov do současnosti v době amerického svátku Halloween. Titulní hrdina (vytvořený Simonem Schnorrem) je cynické a bezskrupulózní sociopatické monstrum. Inscenace je ale jen opětovným uvedením inscenace režiséra Jacopa Spirei z roku 2011. Dirigoval Adrian Kelly.
Mord an Mozart v Berlíně
Scénický večer Mord an Mozart (Vražda na Mozartovi) uvádí v premiéře berlínská Staatsoper im Schiller Theater. Večer obsahuje jednoaktovou operu Rimského-Korsakova Mozart a Salieri, v níž vystupují Roman Trekel (Salieri) a Stephan Rügamer (Mozart). Diriguje Max Renne. Samozřejmě vedle Mozartovy hudby v druhé části programu zazní i hudba Dmitrije Šostakoviče a Davida Roberta Colemana, který je pro celou produkci nejen tvůrcem nově složené hudby, ale také hudebním poradcem. Zaznívají i texty Fjodora Michajloviče Dostojevského, Alberta Einsteina a Sigmunda Freuda. Večer s podnázvem Eine relative Vernichtungstheorie (Relativní teorie zničení) režírovala Elisabeth Stöppler, která pátrá po legendách, jež spojuje Mozartova smrt, i po původu vzniku těchto dohadů. Mezi účinkujícími zaujme jméno slavné německé herečky Angely Winkler v dvojroli Vypravěče a Freuda. Po premiéře 28. ledna 2016 následuje pět dalších repríz.
Mozartovské premiéry v lednu 2016
Jen menší počet operních souborů zařadil na leden 2016 mozartovskou premiéru. Patří mezi ně například Staatstheater Cottbus s premiérou Únosu ze serailu (dirigent: Eva Christ, režie: Martin Schüler), Landestheater Flensburg s Figarovou svatbou (premiéra 16. ledna 2016) a Così fan tutte v Lübecku (dirigent: Felix Krieger, režie: Sandra Leupold). Mladý soubor Junge Oper hannoverské opery uvedl 22. ledna 2016 přepracování nedokončeného Mozartova singspielu Zaide (dirigent: Benjamin Reiners, režie: Sebastian Welker) v původně nedivadelním prostoru Ballhof Eins. Marc Minkowski dirigoval v historickém zámeckém divadle ve Versailles dvakrát Figarovu svatbu (15. a 17. ledna 2016) s mladými sólisty a orchestrem Les Musiciens du Louvre v režii Ivana Alexandrea, který upravil svoji jevištní verzi původně připravenou pro zámecké divadlo v Drottningholmu ve Švédsku.
Teatr Wielki ve Varšavě 17. ledna premiéroval Mozartovu operu La clemenza di Tito v koprodukci s Théâtre Royal de la Monnaie z roku 2013 s výborným obsazením, mimo jiné zpívali Charles Workman (Tito), Anna Bonitatibus (Sesto) a Ewa Vesin (Vittelia). Dirigentem byl Benjamin Bayl a režisérem Ivo van Hove. Téhož dne měla v Göteborgu premiéru nová inscenace Figarovy svatby v režii Stephena Langridge. V hlavních rolích převažovali domácí pěvci: barytonista Daniel Hällström (Hrabě Almaviva), lyrická sopranistka Sofie Asplund (Zuzanka) a basbarytonista Markus Schwartz (Figaro). Ansámbl doplňovala italská sopranistka Maria Luigia Borsi (Hraběnka Almaviva). Dostupné kritiky jednoznačně vyzdvihují výkon Sofie Aplund, která zaujala nedávno i jako Gilda ve Verdiho Rigolettovi. O bratislavské premiéře Così fan tutte již Opera Plus psala zde.
Především pro dětské diváky zazněla přepracovaná Kouzelná flétna v premiéře 16. ledna 2016 v Detmoldu. Theater Würzburg (17. ledna 2016) znovu nastudoval operu pro děti od pěti let Chaos im Zauberwald (Zmatek v kouzelném lese) na Mozartovu hudbu, při které se děti seznámí s nejznámějšími Mozartovými melodiemi propojenými s klasickými motivy pohádek i s procesem, jak vzniká opera. Představení vzniklo na základě konceptu Beate Kröhnert.
Mozartovy narozeniny v Praze
Tradiční koncert Mozartovy narozeniny 27. ledna 2016 tentokráte hostil lyricko-koloraturní sopranistku Simonu Houdu Šaturovou, která zařadila na koncert nejen koncertní árie Wolfganga Amadea Mozarta, ale také virtuózní árii z opery Armida Josepha Haydna, tedy Mozartova současníka. Orchestr Národního divadla dirigoval hostující Rolf Beck, samozřejmě v prostorách Stavovského divadla.
Festival I´Mozart v Praze
Vedle orchestrálních a komorních koncertů jsou součástí festivalu, který probíhá ve dnech 17.–24. dubna 2016, také operní akce. 18. dubna se v Praze poprvé představí ruská koloraturní sopranistka Julia Lezhneva ve Stavovském divadle. Doprovázet ji bude soubor La Voce Strumentale pod řízením Dmitryho Sinkovského. Program dosud nebyl upřesněn. Na 20. dubna 2016 je naplánováno hostování mnichovského operního souboru Theater am Gärtnerplatz s Mozartovým Únosem ze serailu v režii Stephanie Mohr a pod taktovkou Marka Comina. V hlavních rolích má vystoupit Jennifer O’Loughlin jako Konstanze, známá jako bývalá první koloraturka vídeňské Volksoper, Csilla Csővári jako Blondchen a Bernard Berchtold jako Belmonte. Taktéž ve Stavovském divadle bude hostovat 24. dubna první budapešťská operní scéna s Mozartovou operou Così fan tutte v režii Jiřího Menzela. Da-ponteovskou operní trilogii by měl doplnit Don Giovanni v provedení operního souboru Národního divadla v Praze.
Martina Janková jako pastýř Amintas
Česká sopranistka Martina Janková se vrací ke své úspěšné roli pastýře Aminty (ve skutečnosti syna fénického krále) v dramma per musica (s libretem Pietra Metastasia) Il re pastore (Král pastýřem) Wolfganga Amadea Mozarta. S velkým ohlasem ji vytvořila roku 2011 v Curychu a pak i na salcburském festivalu 2012 v obojím případě pod taktovkou Williama Christieho.
Slavný dirigent znovu dílo devatenáctiletého skladatele nastudoval pro březnová představení v Palau de la Música Catalana v Barceloně a pro program luzernského festivalu. Martina Janková se po úspěchu v Händelově oratoriu na scéně milánského Teatro alla Scala opět velmi těší na tuto roli, jak prohlásila v telefonickém rozhovoru pro Českou televizi minulý týden.
Wolfgang Amadeus Mozart na ČT art
Pondělí 25. ledna 2016, 20.20 Kouzelná flétna
Spektakulární a vizuálně vynalézavá inscenace ze srpna 2013 z festivalového Bregenzu dokazuje nejen technické možnosti jeviště nad Bodamským jezerem, ale také množství technického zázemí potřebného k takovéto produkci.
Na záznamu bohužel tak nevynikne monumentálnost řešení, ve skutečnosti jde o mimořádný divácky efektní zážitek. V hlavních rolích vystupují Ana Durlovski, Daniel Schmutzhard, Alfred Reiter, Norman Reinhardt a Bernarda Bobro. Spoluúčinkoval Pražský filharmonický sbor. Orchestr Vídeňských symfoniků řídil Patrick Summer. Režisérem komplikovaného představení byl tehdejší festivalový ředitel David Pountney, který opakovaně pracoval i v Česku.
Středa 27. ledna, 20.20 Mozart v Praze, repríza neděle 31. ledna, 02.05
Mezinárodní koprodukční dokument uvádí tenorista Rolando Villazón. Tématem filmu je hledání původní premiérové podoby Mozartova Dona Giovanniho v Praze roku 1787. Bohužel přes několik zajímavých sekvencí dokument nenaplnil tak zcela očekávání. Zaujmou především záběry ze zkoušek opery s předními českými sólisty pod vedením dirigenta Václava Lukse (reportáž z natáčení dokumentu přinesla Opera Plus zde).
Sobota 30. ledna, 20.20 Figarova svatba
Záznam inscenace Jonathana Millera z Metropolitní opery v New Yorku z roku 1998. V hlavních rolích: Reneé Fleming (Hraběnka Almaviva), Cecilia Bartoli (Zuzanka), Susanne Mentzer (Cherubino), Dwayne Croft (Hrabě Almaviva), Bryn Terfel (Figaro) a další. Dirigent James Levine. Režijně tradiční produkce, která potěší hudebním nastudováním i pěveckými výkony světových zpěváků. Zvuk Levinova Mozarta je tradičně opulentní až robustní.
Pondělí 1. února, 20.20 Mozart Gala
Záznam prosincového koncertu z řady Gala v Kongresovém centru v Praze. Na něm vystoupil partnerský pár – basbarytonista Adam Plachetka a sopranistka Kateřina Kněžíková s programem árií a duet (proložený skladatelovými předehrami) z nejznámějších Mozartových oper. Doprovázel je Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Tomáše Braunera (recenzi koncertu Opera Plus přinesla zde).
Pondělí 1. února, 23.20 Zabudnite na Mozarta
Film ze slovensko-německé koprodukce vznikl rok (1985) po Formanově Amadeovi. Námětem je (fiktivní) vyšetřování Mozartovy smrti, na které mohlo mít zájem více lidí z okolí slavného skladatele. Mezi představiteli najdete proslulé německé herce – například Armina Muellera-Stahla jako vyšetřujícího radu hraběte Pergena nebo Weho Oksenknecht, ale také slovenského operního pěvce Ondreje Malachovského. Skromnější filmový opus Ivana Luthera, který se z větší části natáčel také v Čechách (Buchlovice, Litomyšl, Praha) a na Slovensku (Bratislava), obdržel Zlatou plaketu za scénář na mezinárodním festivalu v Chicagu (1985). Pozornost zaslouží i kameramanská práce Doda Šimončiče, odměněná domácí cenou. Autorem konspirativního scénáře je český popularizátor Zdeněk Mahler.
Středa 3. února, 20.20 Mozartovy děti
Šestý koncert hudebně nadaných dětí z moravských uměleckých škol.
Sobota 6. února, 20.20 Don Giovanni
A to nejlepší na konec – vpravdě geniální zfilmování „opery oper“ filmovým režisérem Josephem Loseyem z roku 1979.
Tříhodinový film z mezinárodní koprodukce Francie – Itálie – Velká Británie – Západní Německo představuje absolutní vyváženost mezi divadelní předlohou a filmovými prostředky. Co výkon, to skvost: Ruggero Raimondi jako charizmatický Don Giovanni, Edda Moser jako neurotická hysterička Donna Anna, Kiri Te Kanawa jako půvabná Donna Elvira, Tereza Berganza jako stárnoucí rozverná Zerlina, a je možné pokračovat. Nádherné italské exteriéry (Bože, ty dekadentní Benátky!) zachycené Gerrym Fischerem, skvělé kostýmy na pomezí historických oděvů a fantazie. Film, který svou stylizací hravě překonává hranice času a nadchne už čtvrté desetiletí.
Muzikál Mozart končí
Produkce muzikálu Mozart s podtitulem Ein Rockstar zu Zeiten des Rokoko! (Rocková star doby rokoka!) ve vídeňském Raimund Theater bude ukončena na konci března 2016. Přes masivní reklamu a PR akce bude muzikál autorů Michaela Kunze a Sylvestera Levaye stažen a nahrazen novou produkcí. První a druhou rozšířenou verzi tohoto muzikálu vidělo v celkem sedmi zemích více než 1,9 milionu diváků. A byl také uveden v Městském divadle v Brně. Mezi účinkujícími zvláště nadchl mladý všestranný představitel Mozarta z Holandska – Oedo Kuipers.
Uskupení Vereinigten Bühnen Wien, kam scéna Raimund Theater spadá, měla velmi negativní zkušenost s uvedením muzikálu Der Besuch der alten Dame (Návštěva staré dámy) podle stejnojmenného Dürrenmattova dramatu právě v divadle Ronacher před dvěma lety, kdy celková vyčíslená ztráta dosáhla 2,6 miliónu eur.
Hudební úsměv
Jistý slavný hudební skladatel vyprávěl svým přátelům: „Když mi bylo dvacet, říkával jsem já, pak když mi bylo třicet, začal jsem říkat já a Mozart. Ve čtyřiceti jsem to revidoval na Mozart a já. A teď po padesátce říkám s pokorou jen Mozart!“
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]