Prázdninová anketa v Brně, pozvánka na Letní Letnou a zprávy ze zahraničí v Týdnu s tancem
Prázdninová anketa – 2. část
Pokračujeme v naší lehké anketě na rozloučenou se sezonou 2016/2017, kterou už vystřídaly divadelní prázdniny. Na naše otázky dnes odpovídají sólisté Baletu Národního divadla Brno.
1) Co bylo vaším největším zážitkem v uplynulé sezoně?
2) Jak budete trávit divadelní prázdniny?
Ivona Jeličová
1) Největším zážitkem pro mě byly jako vždy všechny naše premiéry. Letos to byla Spící krasavice, ale hlavně Chvění od Petra Zusky, za které jsem dostala několik krásných ocenění. (poznámka redakce: Ivona Jeličová získala Výroční cenu Opery Plus a ocitla se v užší nominaci na Cenu Thálie)
2) Jako každý rok se snažíme jezdit k moři, letos to bude Chorvatsko. Zbytek volna strávím hlavně s rodinou, na kterou mám během sezony tak málo času…
Andrea Popov Smejkalová
1) Mým největším zážitkem v minulé sezoně byl můj návrat na jeviště po roční mateřské pauze. Jsem ráda, že jsem se vrátila ke svým starým rolím a čekaly mě i krásné nové výzvy. A to Petite Mort a Šeříková víla a Aurora ve Spící krasavici.
2) Byli jsme navštívit manželovu domovinu Rusko. Dále nás čeká pobyt v jižních Čechách, budu trávit čas s rodinou a hlavně s naší malou dcerou.
Michal Pimek
1) Největšími zážitky bylo předávání cen DIVA, kde jsem se po letech umístil a moc mě to potěšilo. Z nejčerstvějších zážitků to bylo poslední letošní představení Kontrastů a derniéra inscenace Game Over. Oba z těchto večerů měly opravdu jedinečné momenty, které divák obvykle neuvidí.
2) Budu se snažit trávit co nejvíce času se svou přítelkyní Markétou a dcerou Sofií, abych jim maximálně vynahradil vytíženost v sezoně, kdy na sebe nemáme moc času. Vzhledem k plánování svatby v extrémně krátkém čase a nikdy nekončící práci v mém tanečním obchodě mi dovolená uteče velmi rychle. Snad najdeme prostor i na skutečnou dovolenou u moře.
Co chystá Letní Letná
Zájemci o nový cirkus a pohybové divadlo by měli už teď myslet na srpnový festival Letní Letná, který v Letenských sadech vkročí letos už do čtrnáctého ročníku. Předprodej už nějakou dobu běží a popularita festivalu rok od roku stoupá. I letos se chystá premiéra českého souboru Losers Cirque Company, pro kterou to bude už čtvrtý projekt.
Komediální inscenace, spojující současný tanec a nový cirkus, Loser(s) (2014) jim dala jméno. Pak zaujali poetickým projektem Walls & Handbags, do něhož zapojili chlapeckého hrdinu, který učí dospělé si znovu hrát a zažívat dobrodružství, a loni uvedli Beach Boy(s) zaměřené především zábavně. Letos míří k trochu vážnějšímu tématu, ačkoli slibují opět dávku humoru, už proto, že jsou na něj jejich diváci již zvyklí.
Co prozradili médiím tvůrci? „Zkoumáme kolaps. Kolaps je součástí všech životů. Je to každodenní zkušenost, která ničí, bortí a drtí. Ale také buduje, zoceluje a utužuje. Bez kolapsu nelze posouvat své možnosti, nelze jít vpřed, nelze překročit svůj stín. Zajímá nás podstata kolapsu. To, co dělá s jedincem a co naopak s celou společností. Otočí se společnost ke kolabujícímu zády? Využije společnost kolapsu jedince, nebo nabídne pomocnou ruku?“ Půjde také zřejmě o jejich největší produkci, účinkovat bude dvanáct performerů. Premiéra Kolapsu se sice bude konat až 31. srpna, ale víme alespoň, na co se chystat, až se budou divadelní prázdniny chýlit ke konci. Premiéry na festivalu, který proběhne od 17. srpna do 3. září, hlásí také Cirk La Putyka, Cirkus TeTy a další české soubory.
Jaké zahraniční soubory na Letní Letné vystoupí, je již také známo. Francouzsko-belgický soubor Collectiff Malunés slibuje vzít návštěvníky na výpravu do světa, kde se realita současnosti prolíná s dobře známými motivy pohádek dětství. Sedm artistů střídá mnoho disciplín v inscenaci Forever, Happily (Šťastně až na věky). Oblast Francie, Belgie a posléze také Kanady je sférou, kde se nový cirkus rozvíjel jako žánr nejbouřlivěji a působí tu nejlepší artistické školy, prakticky každý soubor je zárukou kvality, jak jsme se ostatně přesvědčili i v předchozích ročnících. Po několikaleté odmlce se do Letenských sadů vrátí francouzský soubor, který dříve býval oblíbeným hostem, Atelier Lefeuvre & André. Letos se představí ve třech inscenacích, které odehrají v prostoru o rozměru osm metrů krychlových, z nichž chtějí pobavit a udivit své publikum.
Mezi další soubory bude patřit katalánský Escarlata Circus, který letos slaví třicet let existence. Svým představením Devoris Causa chtějí oslavit svobodu a představivost, ačkoli to dělá vlastně každý, kdo se novocirkusovému žánru věnuje. Toto představení slibuje větší ponor do společenské problematiky. Z Belgie bude opět dovezeno secesní dřevěné šapitó, jehož interiér připomíná varieté, takzvaný Spiegeltent, který je obložen desítkami zrcadel a dobově zařízen. Letos v něm bude vystupovat kanadský Cirque Alfonse. Jejich představení by měla doplnit tradiční hudba z oblasti Québecu upravená do elektronické verze v podání živé kapely. Pokud se na festival nedostanete, my vám můžeme v každém případě zaručit, že budeme „u toho“ a osvěženi divadelními prázdninami.
Střípky ze zahraničí
Sólisté Baletu Národního divadla vystupovali ve Würzburgu na mezinárodním baletním galapředstavení, které proběhlo 6. července. Na programu byl úryvek z nové inscenace Petra Zusky Sólo pro nás dva, píseň Mařenka, a také jeho dřívější úspěšná choreografie Lyrická, které tančili Giovanni Rotolo a Andrea Kramešová, dále choreografie Vertigo Maura Bigonzettiho (tančili Michal Štípa, Miho Ogimoto) i ukázka z baletu Don Quijote, pas de deus ze třetího jednání tančil společně s Miho Ogimoto Dmytro Tenytskyy.
Tanečníci Národního divadla na baletní gala do divadla Mainfrankentheater Würzburg jezdí od roku 2015. Současná umělecká ředitelka baletu Anna Vita byla členkou souboru Deutsche Oper am Rhein, kde se spřátelila s některými tanečníky, kteří působili tam, ale v posledních letech pracují v Praze, především pak se kontakt udržuje přes baletního mistra a tanečníka Alexeje Afanassieva. Jak nám řekla mluvčí würzburského divadla, naši tanečníci neváhají přijet zatančit jako hosté, když se zraní někdo v souboru, a naopak würzburský balet byl letos díky tomu pozván na baletní gala do Ostravy. Jde tedy o trvalou spolupráci.
Od 2. až do 16. července probíhají v Hamburgu již tradiční Hamburger Ballett-Tage. Jde o závěr sezony, který je především přehlídkou baletů Johna Neumeiera – na programu jsou například Peer Gynt, Malá mořská víla, Nižinskij a další. Po dva večery vystupoval také host z Číny – National Ballet of China. Přehlídku zahájila premiéra baletu na motivy Lva Nikolajeviče Tolstého Anna Karenina. Výběr silné literární předlohy jistě nikoho nepřekvapí, protože právě v jejich převádění na scénu je Neumeier mistrem. Nezasadil jej však do devatenáctého století, ale do současnosti. Jako hudební podklad si vybral dílo Petra Iljiče Čajkovského a Alfreda Schnittkeho. Program této přehlídky, která tradičně ukončuje aktuální sezonu hamburského baletu, 16. července uzavírá již zcela vyprodané galapředstavení, které má trvat čtyři a půl hodiny.
Moskevský Bolšoj Balet odkládá premiéru baletu Nurejev, který by měl být životopisným dílem o ruské mezinárodní hvězdě baletu šedesátých a sedmdesátých let. Zpráva se o víkendu objevila ve všech významných zahraničních médiích. Premiéra byla zrušena doslova na poslední chvíli – premiéra se měla konat 11. července, jako náhradní titul byl uveden populární balet Don Quijote, který měl obnovenou premiéru loni v únoru. O důvodech k odložení premiéry inscenace o Rudolfu Nurejevovi se spekuluje, především o tom, že téma je pro tuto tradiční scénu příliš odvážné, pokud by mělo zachytit skutečně všechny aspekty jeho života včetně homosexuální orientace. Divadlo to však oficiálně popírá a ředitel Vladimír Urin na pondělní tiskové konferenci uvedl, že premiéra bude odložena na květen dalšího roku. Informace o představení jsou ale z webu divadla i z dalších serverů pečlivě staženy. Mnoho jich však tak jako tak na veřejnost neproniklo, ani obsazení titulních rolí. Inscenaci režíruje divadelní a filmový režisér Kiril Serebrenikov, který prožívá náročné období i bez zrušeného představení, před dvěma měsíci byl jako ředitel jedné z menších scén obviněn ze zpronevěry státních prostředků. Kulturním činitelům je zřejmě trnem v oku, protože již dříve otevřeně hovořil o cenzuře v umění.
Německá Spolková kulturní nadace, která se věnuje od roku 2009 podpoře uměleckých a kulturních projektů, oznámila v pondělí datum a místo konání pátého Tanečního kongresu. Bude se konat 5. až 9. července 2019 v Drážďanech v Hellerau. Je to symbolické, v Hellerau vyklíčily kdysi jedny z nejmocnějších základů současného tance. Samotná Spolková kulturní nadace vydá na organizaci festivalu částku 960.000 euro, město Drážďany dalších 95.000. Uměleckou ředitelkou celé události bude choreografka Meg Stuart.
Léto je čas divadelních prázdnin, a tak milovníkům tance a baletu nezbývá než jej obdivovat v jiných formách. Máte-li cestu do Kolína nad Rýnem, zde je tip na návštěvu výtvarného umění. Německý taneční archiv Kolín totiž ve svém muzeu na jaře otevřel dlouhodobou výstavu Berlínská Secese a Ruské balety: Ernst Oppler, která přibližuje dílo tohoto malíře v předvečer sto padesátého výročí jeho narození (9. září 1867 – 1. března 1929). Ernst Oppler byl grafikem a malířem, který tvořil ve stylu impresionismu a patří mezi spoluzakladatele uměleckého sdružení Berlínská secese. Své pozdní dílo věnoval především zachycení baletního světa, jak jej obdivoval ve vystoupeních Ruských baletů Sergeje Ďagileva, které ostatně podporovala celá skupina a pro Berlínskou secesi odehrál soubor dokonce soukromé představení. Tanzarchiv Köln přichází s velkou retrospektivou Opplerova díla, ve které tanec dominuje. Některé jeho kresby by zde měly být vystaveny úplně poprvé. Oppler neviděl tanečníky jako modely či pouhý zajímavý námět k malbě a kresbě, ale jako osobnosti, a snažil se zachytit podstatu choreografií a vystoupení, pořizoval na zkouškách a představeních skici, které později dotvářel. V roce 1927 publikoval také knihu Malíř a tanečnice. Výstava se koná až do 28. ledna 2018.
Zdroje: Tanznetz.de, Timeslive.co.uk
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]