Kdo hrál na stradivárky nejen v minulosti?

  1. 1
  2. 2

Stradivárky nazývané „Herkules; Ysaÿe; ex-Szeryng“ či také „Kinor David“ jsou spojeny hned se třemi slavnými jmény: hrál na ně belgický houslista, skladatel a dirigent Eugène Ysaÿe (1858–1931), francouzský dirigent a houslista Charles Munch (1891–1968) a polsko-mexický houslista Henryk Szeryng (1918–1988). Szeryng tyto housle věnoval v roce 1972 městu Jeruzalém a podle jeho přání na ně hraje koncertní mistr Izraelské filharmonie. Polský houslista a skladatel Henryk Wieniawski (1835–1880) hrál na stradivárky z roku 1717, dnes zvané „ex-Wieniawski“, z roku 1719, dnes zvané „Wieniawski, Bower“, a na nástroj „Innes“ z roku 1729. Předčasně tragicky zesnulá francouzská houslistka Ginette Neveu (1919–1949) zakoupila v roce 1935 stradivárky z roku 1730, dnes zvané „ex-Neveu“, s nimiž pak vyhrála první ročník Houslové soutěže Henryka Wieniawského v polské Poznani (1935). S těmito houslemi cestovala i 28. října 1949 letadlem z Paříže do New Yorku na sérii koncertů, letadlo se však zřítilo nad Azorskými ostrovy a všech 48 lidí na palubě zahynulo, včetně Ginettina bratra, klavíristy Jeana-Paula; zničen byl i její vzácný nástroj.

Niccolò Paganini na portrétu Georga Friedricha Kerstinga (zdroj commons.wikimedia.org)

Patrně nejslavnější houslový virtuos všech dob Niccolò Paganini (1782–1840), též violista, kytarista a skladatel, hrál na stradivárky „Le Brun“ z roku 1712; jde o jediný nástroj ze Stradivariho zlatého období (1698–1725), o němž je známo, že na něj Paganini hrál. Když se tyto housle prodávaly na aukci v síni Sothebys v listopadu 2001, byly prodány za jednu z nejvyšších cen za jakýkoli hudební nástroj v historii a staly se nejdražším nástrojem v Evropě (cena byla přes 1 200 000 eur). Od roku 2008 na ně hrál anonymně jeden koncertní mistr, v letech 2015–2016 pak Kiril Laskarov, koncertní mistr Arkansas Symphony Orchestra. V roce 1817 koupil Paganini stradivárky z roku 1724, které v roce 1840 prodal Paganiniho syn francouzskému houslaři a obchodníkovi Jeanu-Baptistovi Vuillaumeovi. Poté na ně hrál španělský houslista a skladatel Pablo de Sarasate (1844–1908), po němž jsou také pojmenovány „Sarasate“; ten je odkázal Pařížské konzervatoři a od roku 1909 jsou v pařížském Muzeu hudby. Paganini hrál také na housle „Hubay“ z roku 1726, které své jméno dostaly až později po maďarském houslistovi, skladateli a učiteli Jenő Hubayovi (1858–1937), známém též pod svým německým jménem Eugen Huber. Dnes na ně hraje Edvin Marton. 

Nyní se podívejme na Stradivariho violoncella a alespoň na několik slavných violoncellistů minulosti. Nejslavnější a nejkrásnější Koncert pro violoncello a orchestr je ten od Antonína Dvořáka, který byl v premiéře uveden v Londýně v roce 1896 a poprvé ho hrál anglický cellista Leo Stern (1862–1904). Ten hrál na Stradivariho violoncello „General Kyd; ex-Leo Stern“ z roku 1684 a hrál na něj i při premiéře Dvořákova mistrovského díla. Dnes má tento nástroj hodnotu kolem 9 a půl milionu dolarů. V roce 2004, když na něj hrál Peter Stumpf, tehdejší koncertní mistr Los Angeles Philharmonic, byl mu nástroj ukraden; později byl nalezen, osmnáct měsíců pak trvalo jeho restaurování a od roku 2016 je opět k dispozici členovi Los Angeles Philharmonic.

 

Americký violoncellista ruského původu Gregor Piatigorsky (1903–1976) hrál na nástroje „Batta“ z roku 1714 a „Baudiot“ z roku 1725. Proslulý katalánský cellista, skladatel a dirigent Pablo Casals (1876–1973) hrál na nástroj „Boccherini; Romberg“ z roku 1709. Neméně slavný ruský violoncellista a dirigent Mstislav Rostropovič (1927–2007) hrál od roku 1974 na nástroj „Duport“ z roku 1711, který nese jméno francouzského cellisty Jeana-Louise Duporta (1749–1819), jemuž kdysi patřil. Právě tento nástroj sloužil jako hlavní model pro jiného výrobce violoncell, Jeana-Baptista Vuillaumea. Rakouský violoncellista Heinrich Schiff (1951–2016) hrál na cello „Mara“ z roku 1711. A asi nejslavnější violoncellistka 20. století Jacqueline du Pré (1945–1987) hrála na dva Stradivariho nástroje: „ex-Du Pré; ex-Harrell“ z roku 1673 (pak na ně hráli Lynn Harrell a Yo-Yo Ma) a „Davidov“ z roku 1712, který nese jméno po ruském cellistovi Karlu Davydovovi (1838–1889), jehož Čajkovskij nazval „carem violoncellistů“; dnes na tento nástroj hraje

Yo-Yo Ma (foto Michael O’Neill)

.A teď se na závěr vraťme zpět k houslím a k několika slavným českým houslistům, kteří hráli na Stradivariho nástroje. Karel Halíř (1859–1909) hrál na housle „ex-Halíř“ nebo též „Strad Halir“ z roku 1694; mimo jiné na ně v premiéře uvedl novou verzi Houslového koncertu Jeana Sibelia, a to 19. října 1905 na koncertě v Berlíně, na němž Richard Strauss řídil Staatskapelle Berlin. Jan Kubelík (1880–1940) hrál na housle „Emperor“ z roku 1715, které koupil v roce 1910 od Edgara Haddocka za 10 tisíc liber. Váša Příhoda (1900–1960) hrál na stradivárky z roku 1707, které dnes nesou název „ex-Prihoda“; nyní je vlastní Příhodův žák, rakouský houslista Luz Leskowitz. Josef Suk (1929–2011) hrál na housle „Duc de Camposelice“ z roku 1710, které předtím patřily Příhodovi, jenž je věnoval československému státu krátce před svou smrtí. Dnes tento nástroj vlastní Nippon Music Foundation a zapůjčené je má houslista Svetlin Roussev. Josef Suk hrál také na stradivárky „Libon“ z roku 1729.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na